handdator

Visa fullständig version : Optimal kost innan en fotbollsmatch

biggiebangdelux
2019-03-27, 23:07
Hej,

Spelar fotboll på ganska så hög nivå. Har dock ett problem när det kommer till vad jag ska äta dagen innan och samma dag som en fotbollsmatch (skulle ju kunna anpassa detta till dagen innan och samma dag som en träning).

Vissa matcher känner jag mig väldigt pigg och alert. Andra matcher är jag riktigt seg i kroppen och trött. Jag har hört att äta pasta dagen innan match är något bra, men att äta det samma dag är sämre? Om vi utesluter att min trötthet och seghet är på grund av för dålig sömn, trötta muskler, för hårt pass på gymmet, inte tillräckligt mycket vila osv. För jag är väldigt noggrann med just sånt.

Vad ska man äta dagen innan en match och vad ska man äta samma dag? Match nummer ett är jag väldigt pigg och fokuserad. Match nummer två är helt tvärtom. Match tre är någonstans där mellan match ett och två. Att jag själv ska experimentera för att hitta det bästa att äta är svårt. Tiden räcker inte till innan det är dags för säsong. Så tänkte testa era bästa tips istället.

CalleP
2019-03-28, 02:44
Rent spontant känns det som om det är för kort tid för kroppen att lagra energin från pastan samma dag som du ska spela.

Pröva käka en redig måltid till som sista måltid dagen innan och käka sedan lätt inför matchen. Tillräckligt för att du inte är hungring men inte så att det skimar runt ett kilo pasta I magen.

Analbumcover
2019-03-30, 08:39
Jag tror att man ska äta en Snickers, sjukt stor skillnad i prestation om man kollar på reklamerna.

Xtreme-G
2019-03-30, 08:51
Jag har ingen erfarenhet men kan ju spekulera lite. Du har 2x45 min att spela så jag tror att så länge du inte slarvar så torde det vara ganska lugnt med tanke på att du har en relativt lång paus att fylla på kolhydrater i. Jag tippar på att påfyllningen i paus är bättre att fokusera på, har dock inget praktiskt att komma med.

Jag tror inte din känsla i kroppen har något med kosten tätt inpå match att göra om det nu inte är så att du känner att du "går in i väggen" mot slutet av matchen?

Diomedea exulans
2019-03-30, 09:11
En jag känner som är väldigt duktig på fotboll påstod en gång att om han äter pizza dagen före en match så blir han trött under matchen. Om man ska extrapolera det till en slags allmän regel så kanske det är dumt att äta för mycket kolhydrater och fett dagen innan?

Angående att du kraschar efter match 1 gissar jag att det beror på att glykogenet i din kropp har tagit slut och du behöver lite snabba kolhydrater. Testa att äta lite godis eller dra i dig lite maltodextrin mellan matcherna.