Visa fullständig version : Tråd om sparande.
Tror inte jag läst någon dedikerad tråd för olika former av sparande. Finns det redan så får man väl kasta denna...
Vet att det finns en del kunniga individer här, så tänkte att man kanske kan ha en tråd med lite diskussioner kring bra sätt att spara och placera kapital.
Jag tillhör nämligen de som Nordeas tidigare VD kallade `Idiot` när det kommer till pengar. Inte så att jag spenderar. Tvärtom är jag mycket sparsam och lever spartanskt. Däremot tror jag att avkastningen på mitt kapital ligger på minus med tanke på inflationen.
I nuläget har jag typ 3 sparformer:
En ISK med lite över 100 tkr.
En Nordea fond med lite över 150 tkr.
Ett sparkonto med lite över 150 tkr.
Därtill amorterar jag månadsvis på mitt bostadsrättslån.
Jag söker någon form av sparande som inte kräver mycket av mig, men som samtidigt ger lite mer än den obefintliga ränta jag nu har. Jag prioriterar låg risk framför avkastning, och vill inte låsa kapitalet för tid och evighet.
Tips?
Global indexfond är standardtipset. Om låg risk är prioritering så blir det väl räntefonder istället, dock definitivt inte i en isk.
Global indexfond är standardtipset. Om låg risk är prioritering så blir det väl räntefonder istället, dock definitivt inte i en isk.
Lust och utveckla varför inte ISK? Har för mig att det tidigare ansetts vara ett relativt bekvämt sparande för en finansiell-idiot som mig.
Avkastningen blir för låg för att det ska löna sig med ISK för räntefonder.
hur fungerar tex en global indexfond för oss som inte kan något alls? Ska man lägga in någon tusenlapp varje månad eller någon större summa först?
är det som aktier att man måste sälja eller är det mer som ett "sparkonto" där man kan ta ut det när man vill? #totalnoob xD
hur fungerar tex en global indexfond för oss som inte kan något alls? Ska man lägga in någon tusenlapp varje månad eller någon större summa först?
är det som aktier att man måste sälja eller är det mer som ett "sparkonto" där man kan ta ut det när man vill? #totalnoob xD
Precis min fråga! :)
Någon hemsida man kan läsa mer om det?
wintersnowdrift
2019-03-24, 12:39
Jag har haft lite random aktiefonder på ett ISK och iom den starka börsutvecklingen 2012-2018 gick samtliga upp med mellan 20 och 120 (!) procent på den tiden (utom en Rysslandsfond som jag sålde tidigt med förlust pga kändes fööör oetiskt, heh). Så ptja, även om utvecklingen på sistone varit kass så kör jag fortfarande på det konceptet för ca 50 % av mitt sparande. Räntefonden jag haft har gett typ 1 % på samma tid.
Precis min fråga! :)
Någon hemsida man kan läsa mer om det?
Hemsidan Rikstillsammans är en bra start.
Fonder fungerar för privatspararen ungefär som aktier. Dock brukar det ta ett par dagar att köpa och sälja. ETF är en variant av fonder som handlas precis som aktier och har ofta lite lägre avgift.
Säkrast brukar vara att månadsspara, då minskar man risken att gå in precis innan en krasch.
Som sagts så lönar sig isk bara om man räknar med tillräckligt stor avkastning (man betalar skatt på den totala summan man har på kontot istället för avkastningen).
Hur lurad blir man om man skulle fråga sin bank hur man bäst sparar sina pengar?
Diomedea exulans
2019-03-24, 16:22
Jag tror inte på att leta efter tekniska sparmetoder hit och dit. Jag tror det viktiga är sinnelaget. Min teori är att om man vill spara riktigt med pengar ska man se till att bli ordentligt snål.
Jag ska lära er hur man gör. Det är mycket enkelt, egentligen: Man ska träna sig själv i att tycka att det är roligare att se sina pengar växa än vad det är att spendera.
Det hela påminner mycket om att lära sig deffa. Från början är det segt som fan. "Åh, vad jobbigt att inte äta min chokladbit" och "oj, vad jobbigt att inte känna sig mätt" tänker man i ett par veckor. Men sedan blir man kär i siffrorna på vågen. Man får en kick varje gång man ser att man väger ett hekto mindre. Man bryr sig snart mindre om lusten som är kopplad till mat, och mer och mer om tillfredsställelsen av att se siffrorna på vågen ändra sig. "Nothing tastes as good as skinny feels" - Kate Moss.
Att utveckla snålhet är precis samma sak, men man bryr sig om att siffrorna på bankkontot ökar istället för att siffrorna på vågen minskar. Njutningen av att köpa grejer spelar mindre och mindre roll.
Det finns dock en viktig skillnad mellan de båda sakerna: Om kärleken till deffande går överstyr så leder det fort till en ätstörning. Men den enda bieffekten av snålhet är att man blir rik som fan.
Mvh,
snål jävel som snart klarat sig ett helt läsår utan CSN och som kan gå förbi den frestande chokladhyllan på Willys utan att det ens rycker i spenderfingrarna.
Vi är väl ganska många som försöker slå breda indexfonder utan att lyckas :)
Om du frågar banken om rådgivning så kommer dom att sälja på sig den egna bankens produkter. Inte nödvändigtvis dåliga produkter men avgifterna är i regel högre än vad de behöver vara. Höga förvaltningsavgifter spelar stor roll för utvecklingen på lång sikt.
Lite rolig läsning om varför billiga passiva indexfonder oftast vinner över dyra aktivt förvaltade fonder. https://www.forbes.com/sites/johnwasik/2018/01/08/how-buffett-won-his-1-million-bet/
Mvh,
snål jävel som snart klarat sig ett helt läsår utan CSN och som kan gå förbi den frestande chokladhyllan på Willys utan att det ens rycker i spenderfingrarna.
Räntan förra året låg på 0,13%
Min polare använde CSN som kontantinsats och tjänade några hundra tusen.
Inser naturligtvis att det är en onödig anekdot men faktum är att man får ut väldigt mycket pengar till en låg ränta.
Jag tror inte på att leta efter tekniska sparmetoder hit och dit. Jag tror det viktiga är sinnelaget. Min teori är att om man vill spara riktigt med pengar ska man se till att bli ordentligt snål.
Jag ska lära er hur man gör. Det är mycket enkelt, egentligen: Man ska träna sig själv i att tycka att det är roligare att se sina pengar växa än vad det är att spendera.
Det hela påminner mycket om att lära sig deffa. Från början är det segt som fan. "Åh, vad jobbigt att inte äta min chokladbit" och "oj, vad jobbigt att inte känna sig mätt" tänker man i ett par veckor. Men sedan blir man kär i siffrorna på vågen. Man får en kick varje gång man ser att man väger ett hekto mindre. Man bryr sig snart mindre om lusten som är kopplad till mat, och mer och mer om tillfredsställelsen av att se siffrorna på vågen ändra sig. "Nothing tastes as good as skinny feels" - Kate Moss.
Att utveckla snålhet är precis samma sak, men man bryr sig om att siffrorna på bankkontot ökar istället för att siffrorna på vågen minskar. Njutningen av att köpa grejer spelar mindre och mindre roll.
Det finns dock en viktig skillnad mellan de båda sakerna: Om kärleken till deffande går överstyr så leder det fort till en ätstörning. Men den enda bieffekten av snålhet är att man blir rik som fan.
Mvh,
Jag är redan snål, det är inte problemet. Problemet är ju vad man ska göra av högen av pengar man sitter inne med efter man snålat...
Cykelcykel
2019-03-24, 17:06
Köp en fastighet
Inte nödvänditvis i sverige
Som sagts så lönar sig isk bara om man räknar med tillräckligt stor avkastning (man betalar skatt på den totala summan man har på kontot istället för avkastningen).
För tydlighetens skull kanske det ska sägas att man skattar på en del av det man har på kontot.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/skatt-deklaration/hur-beskattas-ett-isk.html
Bra för långsiktigt sparande där man kan räkna med en hög avkastning.
Det är en väldigt bra början men är du även bra på att förvalta pengarna kan du få snålandet till en riktig förmögenhet.
Sparar du exempelvis 5000kr/mån i 25 år kommer du ha 1,5 milj. Investerar du pengarna så du får 8% ränta skulle du istället ha dryga 4,7 milj. Om du sparar det dubbla skulle det ge nästan 9,5 milj.
Effekten av ränta på ränta över tid är enorm
Starke75an
2019-03-24, 20:51
Hur lurad blir man om man skulle fråga sin bank hur man bäst sparar sina pengar?
Mycket. De kan få dig att välja en fond med högre avgift bara för att de kan.
Finns globalfonder som ligger på 0,1-0,2 % i avgift. Passiva fonder då.
Det ska mycke till innan en aktiv fond med hög avgift på långsiktig slår en passiv lågavgift fond.
Diomedea exulans
2019-03-24, 20:56
Jag är redan snål, det är inte problemet. Problemet är ju vad man ska göra av högen av pengar man sitter inne med efter man snålat...
Det är en väldigt bra början men är du även bra på att förvalta pengarna kan du få snålandet till en riktig förmögenhet.
Sparar du exempelvis 5000kr/mån i 25 år kommer du ha 1,5 milj. Investerar du pengarna så du får 8% ränta skulle du istället ha dryga 4,7 milj. Om du sparar det dubbla skulle det ge nästan 9,5 milj.
Effekten av ränta på ränta över tid är enorm
Jag överdrev/trollade lite, såklart.
Indexfonder tycker jag låter väldigt intressant. De låter bra, men inte för bra för att vara sant (jag litar inte på nåt som låter för bra för att vara sant).
Jag överdrev/trollade lite, såklart.
Indexfonder tycker jag låter väldigt intressant. De låter bra, men inte för bra för att vara sant (jag litar inte på nåt som låter för bra för att vara sant).
Min syn på det är att indexnära fonder med låg avgift är perfekt för långsiktigt och passivt sparande. För kortsiktigare mål går det dock att slå index, förutsatt att man är riktigt vass.
Det är typ nåt sånt Benjamin Graham, Warren Buffets lärare, säger också. Utöver det finns förstås ”random walk”-teorin, som fått mycket stöd inom akademien, som i princip menar att det är dödfött att försöka slå index. Finns dock mycket som talar emot den teorin, men för gemene man lär den ligga bra nära sanningen.
Rikatillsammans är bra tycker jag, finns många andra ställen o läsa säkert.
Men för mig det jag tyckte var viktigaste infon jag har lärt mig är:
1. Skaffa buffert sparande, Dvs ha 3-4 månadslöner i ett sparkonto som är lite jobbigt att ta ut pengar från så det är inget du går o tar ifrån.
2. Kolla upp lite indexfonder med låg avgift och som investerar i den marknaden du vill (globala, amerikanska, europeiska osv).
3. Sätt upp månadssparande så du sprider risken över att sätta in allt precis innan en dip i marknaden.
4. Försök att inte tänka emotionellt. Det finns nog väldigt många personer som säljer när marknaden börjar dippa och tappar otroligt mycket pengar sen när den återhämtar sig för att dom sålt det när det var lågt. (t.ex. som nu i vintras).
Däremot när en riktig finanskris kommer så har jag ingen aning om hur jag kommer agera. När kraschen 2008 kom så hade jag inte börjat investera alls. Ser man historiskt så är det bättre att inte sälja och bara vänta ut. Men det är ju omöjligt att säga i framtiden också.
Köp en fastighet
+1
i Rwanda. Utbildningsnivån ökar lavinartat där.
Macroman
2019-03-25, 16:46
+1
i Rwanda. Utbildningsnivån ökar lavinartat där.
Skämtar du eller är du seriös?
Själv skulle jag aldrig investera en krona i Afrika. Tror inte den kontinenten kommer att ge ngt mervärde öht under min livstid.
Diomedea exulans
2019-03-25, 16:47
Själv skulle jag aldrig investera en krona i Afrika. Tror inte den kontinenten kommer att ge ngt mervärde öht under min livstid.
Hans Rosling rekommenderade att investera i fastigheter i Somalia.
Kan gå väldigt fort när utbildningsnivån ökar samt tillgången till infrastruktur. Speciellt internet.
Starke75an
2019-03-25, 20:02
Om man väljer aktier, istället för indexfonder, så bör man överprestera mot index, för att det ska vara lönsamt.
Vilket få gör över tid.
Om man väljer aktier, istället för indexfonder, så bör man överprestera mot index, för att det ska vara lönsamt.
Vilket få gör över tid.
Nja, riskanpassad överprestering är det som gäller.
Kan gå väldigt fort när utbildningsnivån ökar samt tillgången till infrastruktur. Speciellt internet.
Det kan gå väldigt fort åt helvete också.
Starke75an
2019-03-26, 18:59
Köp en fastighet
Bara kongel med fastigheter som man inte själv kan sköta om.
Trådskaparen vill få råd om sparande med låg arbetsinsats till låg risk och får rådet att investera i fastigheter utomlands. *gah!*
Trådskaparen vill få råd om sparande med låg arbetsinsats till låg risk och får rådet att investera i fastigheter utomlands. *gah!*Verkar ju inte duga med att investera enligt konjukturbarometern och bara köpa Indexfonder med en hedge av guldpapper.
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Macroman
2019-03-27, 09:57
Hans Rosling rekommenderade att investera i fastigheter i Somalia.
Mm probelmet är vilka som ska bo i dom när alla därifrån flyttar hit.
Så har det låtit de senaste 50 åren om Afrika.
Macroman
2019-03-27, 09:59
Trådskaparen vill få råd om sparande med låg arbetsinsats till låg risk och får rådet att investera i fastigheter utomlands. *gah!*
Haha, ja i Afrika dessutom med dess stabila och ickekorrumperade samhällssystem...
Diomedea exulans
2019-03-27, 10:00
Kräver det mycket arbetsinsats att investera i en fastighet utomlands? Efter att man köpt den ligger den ju bara där...
Macroman
2019-03-27, 13:11
Kräver det mycket arbetsinsats att investera i en fastighet utomlands? Efter att man köpt den ligger den ju bara där...
Det beror ju på förstås men det kan nog vara ganska komplicerat. I Thailand får ju tex ingen icke-thailändare äga mark. I dessa länder kan man nog dessutom förvänta sig diverse regeländringar som det inte är otänkbart att de är retroaktiva. De kanske också plötsligt får för sig att dra en väg över din fastighet/mark och du då får betalt långt under marknadspris. Det händer ju tom i Sverige...
Starke75an
2019-03-27, 20:45
Mer problem än man kan räkna upp.
Så nä. Och det är inte lätt att frigöra pengarna om man skulle behöva de.
Har man investerat 2 mille, och behöver få lös 500tusen, blir det problem.
Fonder tar nån dag, så har man pengarna på kontot. Man behöver inte sälja allt.
Kräver det mycket arbetsinsats att investera i en fastighet utomlands? Efter att man köpt den ligger den ju bara där...Du ansluter dig till olika turistföretag som förvaltar den åt dig.
Du får en vinst, dom får en vinst. Du behöver inte göra något.
Så alla äger lägenheter och hus i Spanien och Åre..
Mm probelmet är vilka som ska bo i dom när alla därifrån flyttar hit.
Västerlänningarna flyttar dit då allt gått åt flanders när alla kom hit. *popcorn*
SARKASM
Starke75an
2019-03-29, 14:56
Du ansluter dig till olika turistföretag som förvaltar den åt dig.
Du får en vinst, dom får en vinst. Du behöver inte göra något.
Så alla äger lägenheter och hus i Spanien och Åre..
Vad ca ligger avkastning per år på?
Läser idag att Swedbank Robur sålde Swedbank aktier för 58 miljoner efter att Swedbank varnade storägarna om UG. Vill minnas att jag har runt 40k i deras penningmarknadsfond. Den har gått dåligt ett tag men är det läge att sälja av?
Tråden verkar ha spårat ut lite. För min del är fastigheter i Afrika i alla fall inte aktuellt!
Sitter och kollar lite bland min banks olika fonder, och finner en del begrepp jag gärna skulle få förklaringar till.
Av någon anledning räknas risk genom x / 7 där x är en siffra. Någon som vet vad detta innebär och hur det räknas?
Ett annat begrepp är Sharpekvot? Vad betyder det?
Xtreme-G
2019-03-30, 13:40
Ett annat begrepp är Sharpekvot? Vad betyder det?
Sharpekvot är ett riskjusterat avkastningsmått, högre är bättre. Man kan använda det för att jämföra fonder. Jag tycker att morningstars ratingsystem med stjärnor är bra. Det är en relativ jämförelse mellan olika jämförbara fonder. Historisk avkastning är ju ingen garanti för framtida avkastning, men man har ofta kunnat identifiera en sådan faktor rent statistiskt så givetvis tar man hellre en högt ratad framför en lågt ratad.
Kräket, kolla in avanza och nordnet. Dom har mycket större utbud av aktier/fonder. Smidigare system att handla i också oftast.
Starke75an
2019-03-31, 07:01
Tror inte jag läst någon dedikerad tråd för olika former av sparande. Finns det redan så får man väl kasta denna...
Vet att det finns en del kunniga individer här, så tänkte att man kanske kan ha en tråd med lite diskussioner kring bra sätt att spara och placera kapital.
Jag tillhör nämligen de som Nordeas tidigare VD kallade `Idiot` när det kommer till pengar. Inte så att jag spenderar. Tvärtom är jag mycket sparsam och lever spartanskt. Däremot tror jag att avkastningen på mitt kapital ligger på minus med tanke på inflationen.
I nuläget har jag typ 3 sparformer:
En ISK med lite över 100 tkr.
En Nordea fond med lite över 150 tkr.
Ett sparkonto med lite över 150 tkr.
Därtill amorterar jag månadsvis på mitt bostadsrättslån.
Jag söker någon form av sparande som inte kräver mycket av mig, men som samtidigt ger lite mer än den obefintliga ränta jag nu har. Jag prioriterar låg risk framför avkastning, och vill inte låsa kapitalet för tid och evighet.
Tips?
I vad ligger idag pengarna i ditt isk investerade i? Samma fråga om Nordea fonden.
Varför har du 150000:- på ett sparkonto? Nån plan för det?
I vad ligger idag pengarna i ditt isk investerade i? Samma fråga om Nordea fonden.
Varför har du 150000:- på ett sparkonto? Nån plan för det?
ISK-sparandet är räntefonder tror jag. Nordeas fond heter futura eller liknande. Vet faktiskt inte närmare vad fonderna innehåller.
Började lägga undan på sparkonto för en framtida badrumsrenovering, vilket fortfarande är aktuellt, fast inte i närtid dock...
Du har undvikit en vanlig miss att ligga likvid på ISKn och betala 0,45% i skatt helt i onödan, bra! Futuran är ingen skitfond men avgiften upp mot 1,5% är högt. Tänk på att räntefonder på ISK kan få det kämpigt att hålla undan för inflationen och ISK skatten.
Fundera på att öka risken en aning genom att köra billiga aktieindexfonder på den del du skall spara på sikt. Lång sikt är ett nyckelord när det gäller aktier, jag läste att om man tar valfri tioårsperiod på börsen under de senaste 100 åren så kommer man att ha tjänat pengar på aktier i 99% av fallen. Börsen har låg risk om man tänker långsiktigt.
För kort horisont vette fan vad som gäller, räntan är ju rena skämtet för det mesta.
Vad ca ligger avkastning per år på?
Vet inte riktigt, det som blir kvar för köparen, minus det man ska lägga undan för renovering (som ingen gör) så tror jag inte att det täcker mer än att medelinkomsttagaren har råd med fjällsemester två långhelger per år gratis till sig själv.
Annars hade bolagen gjort det själv.
Risken som finns är ju att under så lång högkonjuktur som vi har så sitter väldigt många med stugor och andelar för flera miljoner kronor i förskaffningskostnad.
Väldigt många unnar sig även en fjällsresa varje år.
Vid en långdragen lågkonjuktur så brukar ju till och med fjällanläggningar konka.
Kommer det inte andra människor som hyr stugan några veckor om året så stugägaren måste ta räntekostnad och amorteringskostnad själv så kan det bli lite jobbigt för många av stugägarna skulle jag tro.
Jag kan inte se någon annan risk som gör att hyrlobbyföretagen inte helt enkelt bygger egna stugområden.
Raschmus
2019-04-12, 13:14
Märklig fråga kanske...
Tips på depåtyp med nedan förutsättningar;
* Annan förmånstagare än jag själv
* Förmånstagarna finns inte idag
* Skall åldersbestämmas när skiftet ska ske
* Skall inte kunna sälja några innehav utan bara supa direktavkastningen
Jag vet att det rimligen bör vara KF men går det att om ett par år skriva över till förmånstagare som vid starten inte fanns eller är det mer lämpligt att initialt handla i ISK för att senare flytta över (blir väl sälja och köpa på nytt) till KF? Samt ffa; går det att regla i en KF att även efter man fått portföljen inte kan sälja?
Bump! Jag tänker börja månadsspara. Just nu för jag bara över pengar som blir över varje månad på sparkontot som buffert om något skulle hända.
Var börjar man? Det är ett långsiktigt sparande, tänkte någon tusenlapp i månaden.
forslund
2020-05-28, 08:04
Bump! Jag tänker börja månadsspara. Just nu för jag bara över pengar som blir över varje månad på sparkontot som buffert om något skulle hända.
Var börjar man? Det är ett långsiktigt sparande, tänkte någon tusenlapp i månaden.
Läs någon av dessa om att komma igång, som t.ex. https://rikatillsammans.se/kom-igang-med-sparande/ eller https://www.bokus.com/bok/9789172322493/sa-har-kan-alla-svenskar-bli-miljonarer-reviderad-och-uppdaterad-2011/
Den korta (och simpla) versionen:
* Bestäm en fast siffra varje månad som du ska spara som du för över direkt när lönen kommer. Se den summan som en räkning som ska betalas. Det som kvarstår går till konsumtion.
* Bestäm en siffra som är din buffert - pengar du måste kunna komma åt snabbt. Ha dem på bankkonto eller sparkonto med lite ränta på.
* När du nått din buffertsiffra, investera långsiktigt. Simplast är via en fondrobot, typ Lysa. Alternativt öppna konto på Avanza eller Nordnet för att investera i breda indexfonder.
När du fått koll på the basics kan du utforska andra saker, såsom enskilda aktier m.m.
shut teh face
2020-05-28, 08:33
Jag har precis gått över till Lysa 100% för mitt långsiktiga sparandet efter att ha kört det på lite halvfart ett tag. Skönt att slippa balansera om..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.