handdator

Visa fullständig version : Är det fördelaktigt för hälsan att äta antioxidanter efter träningen?

sumialic
2019-03-13, 01:15
Om träning bidrar till oxidativ stress, är det positivt att äta antioxidanter efter att man har tränat eller det spelar ingen roll?

Just nu har jag för vana att lägga hela mitt intag av antioxidanter innan träningen och är sedan på gymmet i 3, ibland 4 timmar.

rbn
2019-03-13, 06:51
Att andas skapar oxidativ stress. Det är inte säkert att det varken är bra eller nödvändigt att minska denna i alla lägen, särskilt inte efter styrketräning.

Cykelcykel
2019-03-13, 06:57
Antagligen inte.

Om du äter en bra kost i övrigt ned mycket frukt och grönt så behöver du inte bry dig om antioxidanter.

Och det här är vad jag tycker

Shqypnia
2019-03-13, 07:30
Kommer ihåg något vagt från ett avsnitt av podcasten Sigma där de diskuterar detta och minns att slutsatsen var att om man verkligen vill vara optimal så ska man inte ta det i samband med träning.

Det spelade dock inte så stor roll.

sumialic
2019-03-13, 11:16
Kommer ihåg något vagt från ett avsnitt av podcasten Sigma där de diskuterar detta och minns att slutsatsen var att om man verkligen vill vara optimal så ska man inte ta det i samband med träning.

Det spelade dock inte så stor roll.

Optimal för hälsan eller träningen? :P

Hälsa > träning

sumialic
2019-03-13, 11:17
Antagligen inte.

Om du äter en bra kost i övrigt ned mycket frukt och grönt så behöver du inte bry dig om antioxidanter.

Och det här är vad jag tycker

En bra kost med mycket frukt och grönt är ju precis vad antioxidanter är och precis det jag syftar på :)

Baskagge
2019-03-13, 12:18
En bra kost med mycket frukt och grönt är ju precis vad antioxidanter är och precis det jag syftar på :)

Antioxidanter från mat verkar inte vara några problem, piller är en annan femma.

https://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014/04/Antioxidanter-forsamrar-prestation.pdf

sumialic
2019-03-13, 17:25
Antioxidanter från mat verkar inte vara några problem, piller är en annan femma.

https://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014/04/Antioxidanter-forsamrar-prestation.pdf

Tror vi missar topic lite här. Det är inte påverkan på träningen jag är intresserad av, utan huruvida ett intag av antioxidanter påverkar den eventuella skada som träning orsakar. Och om det spelar någon roll när intaget av antioxidanter sker i förhållande till träningen.

Baskagge
2019-03-14, 00:31
Tror vi missar topic lite här. Det är inte påverkan på träningen jag är intresserad av, utan huruvida ett intag av antioxidanter påverkar den eventuella skada som träning orsakar. Och om det spelar någon roll när intaget av antioxidanter sker i förhållande till träningen.

Den skada som träningen åstadkommer verkar vara nödvändig för att man ska få positiv effekt av träningen och därmed hälsofördelarna. Att på något sätt störa den processen verkar inte vara önskvärt. Det verkar dock inte heller ske om antioxidanterna kommer från frukt och grönt. Fritt fram att äta sin frukt efter träningen med andra ord.
Du kan ju skicka ett mail till artikelförfattaren med dina frågor och se vad han svarar.

https://www.idrottsforskning.se/antioxidanter-forbattrar-inte-aterhamtningen/

Ett flertal studier har visat att effektiv behandling med antioxidanter till stor del tar bort positiva effekter av uthållighetsträning. Mekanismen kan vara att antioxidanterna motverkar läckaget av kalciumjoner och därmed förhindrar positiva anpassningar i muskelcellerna.

Antioxidanter neutraliserar fria syre- och kväveradikaler. Dessa radikaler är högreaktiva ämnen som reagerar med viktiga komponenter i celler, bland annat proteiner och fettet i cellmembranen. En långvarig ökning av fria radikaler skadar celler och kan till och med leda till celldöd. Kortvariga ökningar av fria radikaler är däremot en viktig signaleringsväg i celler och stimulerar till anpassning för att möta ändrade krav.

sumialic
2019-03-14, 17:57
Tack för bra info, baskagge!