handdator

Visa fullständig version : Totalhaveri i patientsäkerheten 2,7 miljoner samtal till 1177 vårdguiden läckta

yia
2019-02-18, 21:02
Det här är fan i mig det värsta jag har hört och det är inklusive Transportstyrelsens klavertramp. Enligt Computer Sweden har alltså närmare 3 miljoner inspelade, känsliga samtal till 1177 Vårdguiden som tagits emot av vårdentreprenören Medicall legat helt öppet på en webbserver som vem som helst kan plocka ner.

Klåparna har därtill i många fall lyckats skriva in telefonnumret i filnamnet för att verkligen kunna koppla personerna till sina sjukdomar om man inte säger det rakt ut i samtalet. 58 000 telefonnummer handlar det om.

Kan vi inte kräva nu att svenska myndigheter slutar använda datorer helt och hållet nu och börjar jobba med papper och penna! Vi kan ju inte ha det så här!

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.714787/inspelade-samtal-1177-vardguiden-oskyddade-internet

https://www.dn.se/ekonomi/miljontals-samtal-till-1177-lag-ute-pa-natet/

https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/ytterst-allvarligt-nar-integriteten-hotas/

tumme
2019-02-18, 21:14
Och det är samma politiker som nu sitter och diskuterar hur internet ska regleras. Det här kommer gå bra.

Bärsärk
2019-02-18, 21:18
Jag hade ingen aning om att det satt folk nere i Thailand och svarade när man ringde, men det kanske man borde fattat? Trodde typ att de va folk här i Sverige som jobbade natt/att man hade 3 skift.

svenbanan
2019-02-18, 21:29
Katastrof är inte ett tillräckligt starkt ord. Men jag kommer inte på nåt bättre. Man blir ju så jävla trött på sånt här myndighetsklåperi. Dessutom kan man vara hundra procent säker på att någon av de som varit inblandad i att implementera tekniken har talat om för sina chefer på nåt möte att "Jo, är det verkligen så bra att de här grejerna ligger helt oskyddade? Det är verkligen en barnlek att komma åt det ifall man vet vad man gör." och att chefen i fråga har tyckt att det inte är hens sak att lyfta problemet uppåt utan suttit nöjd med att "Det här är de direktiv vi fått".

Anton Fräs
2019-02-18, 21:37
"Lars, jävlar vilket billigt anbud dom häringa la på tjänsterna vi vill ha!"
"Jo men Johnny, det kanske inte är så bra kvalité?"
"Men vafan, det är ju billigt!"

sydskaningen
2019-02-18, 21:44
Det här är fan i mig det värsta jag har hört och det är inklusive Transportstyrelsens klavertramp. Enligt Computer Sweden har alltså närmare 3 miljoner inspelade, känsliga samtal till 1177 Vårdguiden som tagits emot av vårdentreprenören Medicall legat helt öppet på en webbserver som vem som helst kan plocka ner.

Klåparna har därtill i många fall lyckats skriva in telefonnumret i filnamnet för att verkligen kunna koppla personerna till sina sjukdomar om man inte säger det rakt ut i samtalet. 58 000 telefonnummer handlar det om.

Kan vi inte kräva nu att svenska myndigheter slutar använda datorer helt och hållet nu och börjar jobba med papper och penna! Vi kan ju inte ha det så här!

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.714787/inspelade-samtal-1177-vardguiden-oskyddade-internet

https://www.dn.se/ekonomi/miljontals-samtal-till-1177-lag-ute-pa-natet/

https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/ytterst-allvarligt-nar-integriteten-hotas/
Med nuvarande upphandlingsregler och praxis så blir det många totalhaverier, vissa uppmärksammas i media, andra inte. Det är i mångt och mycket ett systemfel på grund av ett system som är framdrivet av okunniga och ideologiskt drivna politiker. Jag har sett ett antal exempel irl, allt från bussar i kollektivtrafiken till halkbekämpning med mera. Låga priser vid upphandling>Stabila och hållbara system som borde fungerar bättre och sparar pengar i längden. :nono:

Bärsärk
2019-02-18, 21:51
"Lars, jävlar vilket billigt anbud dom häringa la på tjänsterna vi vill ha!"
"Jo men Johnny, det kanske inte är så bra kvalité?"
"Men vafan, det är ju billigt!"

Nått skumt bolag i Thailand låter väl inte helt orimligt? VD´n verkade ju vettig med

Här lägger Davide Nyblom på luren.

Undra vem som gav OK på det sammarbetet.

PixelMiner
2019-02-18, 22:02
Enligt SVT Aktuellts intervjun med VDn på det ansvariga företaget så var det tydligen en backup server som bara skulle ligga internt som av någon anledning stod öppet emot internet. *gah!*

Vad i helvete! De kunde väl åtminstone krypterat datat och lagrat kryptonyckeln på en annan server. Det hade inte varit tillräckligt men då behövde man ju åtminstone klanta sig med konfigurationen av två servrar för att informationen skall läcka. Här har man ju gjort i princip alla fel i boken, vilket borde leda till en GDPR fällning med MAXIMALT bötesbelopp.

yia
2019-02-18, 22:04
Med nuvarande upphandlingsregler och praxis så blir det många totalhaverier, vissa uppmärksammas i media, andra inte. Det är i mångt och mycket ett systemfel på grund av ett system som är framdrivet av okunniga och ideologiskt drivna politiker. Jag har sett ett antal exempel irl, allt från bussar i kollektivtrafiken till halkbekämpning med mera. Låga priser vid upphandling>Stabila och hållbara system som borde fungerar bättre och sparar pengar i längden. :nono:

Även om man tar in den största klåparen som finns är det ändå chockerande att filer kan ligga helt öppet på det här viset. Hur fan kan det hända? Hur är det överhuvudtaget möjligt att ens ha ett system som inte krypterar känslig data som standard direkt när samtalsfilen skapas?

Man tänker sig ju ändå att 1177 måste ha ett system som även underleverantörer måste använda för överhuvudtaget kunna ta samtal men det här ser ju ut som någon tonåring snickrat ihop på högstadiet.

caelus
2019-02-18, 22:06
Ni kan vara lugna, nu har "säkerhetsluckan" åtgärdats!

En säkerhetslucka hos en underleverantör för 1177 Vårdguiden på telefon har upptäckts och åtgärdats. Underleverantören har anlitats av tre regioner, Stockholm, Värmland och Sörmland.

https://www.1177.se/Nyheter/Nyhetsbehallare/Nationellt/Information-om-medieuppgifter-om-1177-Vardguiden-pa-telefon/

PixelMiner
2019-02-18, 23:13
Ni kan vara lugna, nu har "säkerhetsluckan" åtgärdats!

"Vi har ryckt ut sladden" som VDn sa på Aktuellt! :laugh:

Frågan är bara hur mycket data som han läcka ut innan de ryckte sladden. I media så har de sagt att ingen har laddat hem några filer ifrån servern. Undra hur de kan säga det med säkerhet? Apache loggarna?

Datainspektionen lär ha att göra att röja i den här skiten i några månader... Företaget bakom lär väl gå i KK vartefter också.

King Grub
2019-02-18, 23:18
Man ska alltid förutsätta att allt man säger och skriver övervakas, sparas, läcks och sprids.

PixelMiner
2019-02-18, 23:59
Man ska alltid förutsätta att allt man säger och skriver övervakas, sparas, läcks och sprids.

Problemet med 1177 är att man inte har någon möjlighet att göra OPT-OUT ifrån att bli inspelad. Jo, man kan ju ge fan i att ringa dit förstås. Men det känns kanske inte helt optimalt...

Hemi
2019-02-19, 00:34
WTF
Alla som jobbar inom detta borde snabba på som f-n för att leta och täppa igen alla andra potentiella hål nu, så¨et inte händer mer skit. Är de svenska bankerna är säkra...?

Bob90
2019-02-19, 01:03
Om man bortser från hur illa det faktum är att det ens har skett, exakt hur jobbiga grejer tar man dock upp i samtal?
Mitt intryck (och eget nyttjande) av 1177, om vi bortser från journalsystemen, är att man ringer dit för att fråga typ "jag har si och så symptom, är er rekommendation att jag borde kolla upp det 'akut' hos läkare eller kan jag avvakta?". Tror jag enbart använt det på helger eller sena kvällar.

Men det kanske inte är så "gemene man" använder 1177?

WTF
Alla som jobbar inom detta borde snabba på som f-n för att leta och täppa igen alla andra potentiella hål nu, så¨et inte händer mer skit. Är de svenska bankerna är säkra...?

Troligtvis inte :p Vi har ju också haft IT-skandalen på transportstyrelsen, svenska kraftnät mm :D

Hemi
2019-02-19, 01:09
Jag regelnundet använt det för en radda problem, vi är många i familjen. I flera länder också, det kan väl röra sig om vad som helst bland folk. Man öppnar sig väl lika som inför läkaren, man får ja prata med en läkare utifall. Hal alldrig misstrott det systemet eller typ olitat på det. Orkar inte rodda i farorna heller. Inte för att jag bryr mig personligen men det här är bara så fel.

Bob90
2019-02-19, 01:12
Jag regelnundet använt det för en radda problem, vi är många i familjen. I flera länder också, det kan väl röra sig om vad som helst bland folk. Man öppnar sig väl lika som inför läkaren, man får ja prata med en läkare utifall. Hal alldrig misstrott det systemet eller typ olitat på det. Orkar inte rodda i farorna heller. Inte för att jag bryr mig personligen men det här är bara så fel.

Man får väl aldrig prata med en läkare när man ringer till 1177? Är väl uteslutande sjuksyrror som svarar? Vilket absolut inte behöver betyda att man inte öppnar sig varken mer eller mindre, vill bara dubbelkolla i sak.

Hemi
2019-02-19, 01:21
Det 'r möjligt men jag minns att de tagit andra till telefonen som kan bättre om något men ja man säger ju samma sak som man kommer säga vid akuten om de säger åt en att åka dit. Detta har nog hänt oss minst 20 ggr förr om åren i andra länder fast minns att de skickade hem läkare några ggr.

I UK får man först prata med en person som tar all info sedan ringer en annan som jag antar är mer expert på det området upp, eller i alla fall någon som kan mycket.

shut teh face
2019-02-19, 06:40
Jag har ringt dit och pratat om en del besvärliga psykiska problem som jag hade för 5-6 år sedan. Jag skulle hellre se att bilder på mitt könsorgan och anus läckte ut på internet än att dessa samtal kom ut...

Stoltz
2019-02-19, 08:45
Om man bortser från hur illa det faktum är att det ens har skett, exakt hur jobbiga grejer tar man dock upp i samtal?
Mitt intryck (och eget nyttjande) av 1177, om vi bortser från journalsystemen, är att man ringer dit för att fråga typ "jag har si och så symptom, är er rekommendation att jag borde kolla upp det 'akut' hos läkare eller kan jag avvakta?". Tror jag enbart använt det på helger eller sena kvällar.

Men det kanske inte är så "gemene man" använder 1177?

Alltså, vi är ju nästan tio miljoner människor i landet. Spontant skulle jag säga att en hel del personer ringer in om saker de inte vill ska sprida sig, i allt från psykiska besvär till att de inte kan få upp staken. Det behövs inte mycket för att det ska kännas riktigt illa för personen i fråga.

Edit: Kan tänka mig att 1177 känns som ett bra första steg för många med mer "skamfulla" besvär då man inte är ansikte mot ansikte med någon och det ändå kändes så pass seriöst.

Scratch89
2019-02-19, 09:38
1177 har samma lagstiftning kring sekretess som vi som arbetar kliniskt med patienter har, så det här är allvarliga grejer.

Bob90
2019-02-19, 09:49
Jag har ringt dit och pratat om en del besvärliga psykiska problem som jag hade för 5-6 år sedan. Jag skulle hellre se att bilder på mitt könsorgan och anus läckte ut på internet än att dessa samtal kom ut...
Alltså, vi är ju nästan tio miljoner människor i landet. Spontant skulle jag säga att en hel del personer ringer in om saker de inte vill ska sprida sig, i allt från psykiska besvär till att de inte kan få upp staken. Det behövs inte mycket för att det ska kännas riktigt illa för personen i fråga.

Edit: Kan tänka mig att 1177 känns som ett bra första steg för många med mer "skamfulla" besvär då man inte är ansikte mot ansikte med någon och det ändå kändes så pass seriöst.
Ah jo, psykiska och "intima" problem/besvär är ju såklart långt mer känsligt för individen än typ "akuta" tillstånd eller smärtrelaterat.

Yes
2019-02-19, 11:15
Nivån av klåpighet är hårresande. Hur fan kan man ha en NAS helt öppen mot internet?

G.W
2019-02-19, 11:22
Spelar ingen roll för mig eftersom att jag inte ringer dit.

martikainen
2019-02-19, 11:26
Nivån av klåpighet är hårresande. Hur fan kan man ha en NAS helt öppen mot internet?

Otroligt spännande, jobbar med drift och i våra miljöer är det nästan omöjligt att få ut något externt pga brandväggar, behövs oftast öppnas i minst 2 brandväggar, att "råka" få ut något externt går inte. Frågan är vad mer detta företag har klantat sig med.

Offentlig upphandling <3

leo1
2019-02-19, 11:31
Spelar ingen roll för mig eftersom att jag inte ringer dit.

Så kan man ju tänka om väldigt mycket isåfall.

ChuckTesta
2019-02-19, 11:39

Är du förvånad? Sverige, sossar, Löfven, Ygeman.. det är vad vi har att jobba med. Inte konstigt att det är katastrof efter katastrof efter katastrof. *rolleyes*

Grahn
2019-02-19, 11:41
När konsekvenserna av ens beslut drabbar andra än en själv så tenderar folk att slarva.

Vi är inte jättebra på att avkräva konsekvenser och ansvar i detta rike.......

wintersnowdrift
2019-02-19, 12:24

Ju mer jag ser av offentlig upphandling desto mer skeptisk blir jag.

Är du förvånad? Sverige, sossar, Löfven, Ygeman.. det är vad vi har att jobba med. Inte konstigt att det är katastrof efter katastrof efter katastrof. *rolleyes*

Jag vill hävda att problemen startade med de politiker som införde NPM, vilket de glada 80-tals sossarna samt efterföljande 90-talsmoderatregeringen var mycket aktiva i.

Min personliga erfarenhet är att NPM verkligen har dragits till sin spets, och att myndigheter av idag har outsourcat i princip all nyckelkompetens. Att dra beställartänket så långt som gjorts på många håll kan göra mig mörkrädd på riktigt och jag har så jääävla svårt att se att man "sparar pengar" och "får bättre kvalitet" på detta i längden.

Baldr
2019-02-19, 12:50
Noterar att SOS Alarm är kund hos Voice Integrate.

Företaget har även spelat in och lagrat samtal med personer som beställt färdtjänst utan att Region Uppsala eller Prebus vetat om det.

Skönt att Ygeman är tillbaka. Tack vare sin tidigare erfarenhet så behöver det kanske inte ta ett år att hitta en ledig lokal för att informera Löfven denna gången.

Stoltz
2019-02-19, 12:57

Åja, de köpte upp 2013 och då var det väl ändå ingen röd regering? (retorisk fråga).

Det du däremot har rätt i är att det ligger på de som skötte upphandling och kraven de ställde samt uppföljningen. Och inte minst på Medicall, men där om är väl ingen oense.

ChuckTesta
2019-02-19, 13:01
Åja, de köpte upp 2013 och då var det väl ändå ingen röd regering? (retorisk fråga).

Det du däremot har rätt i är att det ligger på de som skötte upphandling och kraven de ställde samt uppföljningen. Och inte minst på Medicall, men där om är väl ingen oense.

Whatever, Löfven och co är ett totalt fiasko oavsett. Det är katastrof att han är statsminister igen och vi får förbereda oss på att Sverige körs ännu längre ner i botten framöver.

Diomedea exulans
2019-02-19, 13:10
Jag förutsåg detta, därför har jag ringt och beklagat mig över fejkproblem i åratal för att sätta griller i huvudena på tjuvlyssnarna.

leo1
2019-02-19, 13:12
Whatever, Löfven och co är ett totalt fiasko oavsett. Det är katastrof att han är statsminister igen och vi får förbereda oss på att Sverige körs ännu längre ner i botten framöver.

Är det verkligen politikernas fel den här gången också? Det torde väl vara företaget som har hand om området som felat?

leo1
2019-02-19, 13:13
Jag förutsåg detta, därför har jag ringt och beklagat mig över fejkproblem i åratal för att sätta griller i huvudena på tjuvlyssnarna.

:d

Säkert bättre underhållning än Karlavagnen.

ChuckTesta
2019-02-19, 13:17
Är det verkligen politikernas fel den här gången också? Det torde väl vara företaget som har hand om området som felat?

Jo men är inte det ett resultat av politikerna?

Grahn
2019-02-19, 13:23

Kanske, företaget svarar ju dock mot de som köper deras tjänster emedans politikerna är ansvariga inför väljarna.

leo1
2019-02-19, 13:26
Jo men är inte det ett resultat av politikerna?

Jag är tudelad. Precis samma sak som när SJ alltid får skit för tex. förseningar när det brister hos andra företag i spårbranschen men SJ anlitat dessa företag.

I det här fallet känns det mer som att det anlitade företaget skulle haft 100% koll utan att man skyller på politikerna.

wintersnowdrift
2019-02-19, 13:41
Jag är tudelad. Precis samma sak som när SJ alltid får skit för tex. förseningar när det brister hos andra företag i spårbranschen men SJ anlitat dessa företag.

I det här fallet känns det mer som att det anlitade företaget skulle haft 100% koll utan att man skyller på politikerna.

SJ kör tågen (eller snarare: vissa av tågen. Marknaden är avreglerad och det finns numera flera operatörer som konkurrerar på vissa sträckor). Trafikverket (dvs staten) äger anläggningen och ansvarar för underhållet. Trafikverket i sin tur upphandlar underhållsåtgärder gentemot en öppen, extern marknad där privata företag tävlar om att vinna underhållskontrakt.

rememberence
2019-02-19, 14:07
Frågan är vad mer detta företag har klantat sig med.

Mycket!

Voice Integrate/Applion/Sting Networks har såvitt jag vet två st AS med två st /21-nät.
Jag misstänker att man använt dessa nät lite grann som interna nät och tyckt att det har varit enkelt och bekvämt att dom samtidigt är publika och inte behöver NAT.

Jag jobbade 3 år med/för företagen involverade i denna skandal.
Blir inte det minsta förvånad över att data har läckt ut, snarare förvånad att det tog så lång tid.

EDIT: Dom har fortfarande många andra system och servrar som fortfarande är publikt exponerade med gammal mjukvara och lagringsservern som avses i denna läcka svarar fortfarande på request, deras brandvägg släpper bara inte igenom dom utgående SYN-ACK. Det går med andra ord att fortfarande komma åt servern och innehåll med lite fix&trix.

leo1
2019-02-19, 14:20
SJ kör tågen (eller snarare: vissa av tågen. Marknaden är avreglerad och det finns numera flera operatörer som konkurrerar på vissa sträckor). Trafikverket (dvs staten) äger anläggningen och ansvarar för underhållet. Trafikverket i sin tur upphandlar underhållsåtgärder gentemot en öppen, extern marknad där privata företag tävlar om att vinna underhållskontrakt.

Intressant. Grävde litegrann..

"Det riktiga förfallet startade dock när sagda Trafikverk frångick skötsel och underhåll i egen regi och började upphandla skötsel och underhåll av järnvägsnätet hos privata aktörer."

Sen det här med politiken :d

"Därför tycker jag att regeringen och statsminister Stefan Löfven bör förnya den tidigare givna utfästelsen om att järnvägsunderhållet ska återförstatligas och dessutom se till att beslut om att så ska ske fattas snabbast möjligt."

http://blogg.vk.se/andersforss/2016/09/14/banverket-maste-ateruppsta-jarnvagsunderhallet-maste-aterforstatligas/

lördagsgrogg
2019-02-19, 14:24

Jag vill hävda att problemen startade med de politiker som införde NPM, vilket de glada 80-tals sossarna samt efterföljande 90-talsmoderatregeringen var mycket aktiva i.

Min personliga erfarenhet är att NPM verkligen har dragits till sin spets, och att myndigheter av idag har outsourcat i princip all nyckelkompetens. Att dra beställartänket så långt som gjorts på många håll kan göra mig mörkrädd på riktigt och jag har så jääävla svårt att se att man "sparar pengar" och "får bättre kvalitet" på detta i längden.

Håller fullständigt med! Väldigt mycket har bilvit sämre inom det allmänna sedan man började outsourca allting. Gäller det mesta från snöröjning till som i detta fall datalagring.

Det skulle väl teoretisk kunna fungera om offentligt anställda alla vore någon slags superupphandlare, bättre och mer insatta än någon ens kan föreställa sig men jag tror alla är överens om att verkligheten snarare är den motsatta.

Oftast sitter någon trött tjänsteman ensam och upphandlar för statens eller kommunens pengar. Samtidigt som budgivaren har alla resurser i världen tillhanda samt erfarenhet från många liknande processer genom åren. Vem som får till det bästa avtalet är lika givet som att Real Madrid slår Samhalls korplag i fotboll.

Baldr
2019-02-19, 14:48
En viktig första punkt vore kanske att förstatliga jordbruket?

wintersnowdrift
2019-02-19, 15:17
Håller fullständigt med! Väldigt mycket har bilvit sämre inom det allmänna sedan man började outsourca allting. Gäller det mesta från snöröjning till som i detta fall datalagring.

Det skulle väl teoretisk kunna fungera om offentligt anställda alla vore någon slags superupphandlare, bättre och mer insatta än någon ens kan föreställa sig men jag tror alla är överens om att verkligheten snarare är den motsatta.

Oftast sitter någon trött tjänsteman ensam och upphandlar för statens eller kommunens pengar. Samtidigt som budgivaren har alla resurser i världen tillhanda samt erfarenhet från många liknande processer genom åren. Vem som får till det bästa avtalet är lika givet som att Real Madrid slår Samhalls korplag i fotboll.

Nja. Hur det är i kommuner vet jag inte, men min erfarenhet är snarare att upphandlingsprocessen är så rigorös och tar så lång tid att det som inkluderats i upphandlingen närapå blivit omodernt när upphandlingen väl är klar. Det största problemet är dock att när man går från en utförarverksamhet till en beställarverksamhet så försvinner nyckelkompetenser. Den som upphandlar kommer längre och längre ifrån verkligheten, och därför blir det svårt att följa upp och utföra de kontroller som krävs för att upprätthålla kvaliteten i arbetet. Plus då att byråkratin kring att bara få ett avtal till stånd är så j-kla uttröttande och tar så mkt resurser i anspråk att man knappt orkar eller hinner fokusera på det faktiska arbetet som utförs.

Näe, usch och fy, jag tror bestämt att staten borde stå för underhållet av så pass samhällsviktig infrastruktur som väg- och järnväg. Det kan absolut finnas tillfällen då upphandling är på sin plats, t.ex. om man ska bygga något där kompetens saknas inom Sverige och man vill vända sig till en världsmarknad, men den löpande driften och underhållet tror jag skulle fungera bättre om det gjordes inom myndigheten.

Vad det gäller IT så är konkurrensen om bra folk så pass hög att jag tror att många myndigheter får svårt att rekrytera personal med den kompetens som krävs. Särskilt med tanke på att det ofta är ett krav att behärska svenska när man jobbar på myndighet (ibland även att man är svensk medborgare för vissa säkerhetsklassningar). Det kan man komma runt med outsourcning men återigen är kompetensen inom myndigheten för låg, och därmed är det svårt att kontrollera att kvalitén på de IT-tjänster man köpt är tillräckligt hög.

Snobbe
2019-02-19, 16:47
Troligtvis har någon under en uppdatering helt enkelt stoppat in en internetsladd i hårddisken. Då fick den en ip-adress, och då var det fritt fram, säger företagets vd Tommy Ekström till DN.

https://www.expressen.se/nyheter/region-stockholm-kande-till-att-it-losning-var-rattsosaker/

Sjukaste förklaringen jag hört iaf. Är detta en VD för ett IT företag som svarar sådär?

BelowAverage
2019-02-19, 17:25
Ett av de stora problemet med t.ex järnvägar och tåg är att med många aktörer är det svårt att avkräva ansvar.
Därför hoppas jag att ett antal och ffa korrekt huvuden får rulla för den här skandalen. Det är nog att önska för mycket. Men en stor orsak till att så mycket slarv begås är att folk gång på gång kommer undan med det. Slutar vi uppmuntra slarv --> mindre slarv --> ???? --> profit!

Bärsärk
2019-02-19, 17:48

Jag har ringt in ett par gånger och sagt att jag hört röster, det lär fan inte vara många som bråkar med mig nu!

Hemi
2019-02-19, 17:51
SJ har man väl skämtat om i alla tider att de kommer försent osv men det kanske har blivit värre, eller att det går upp och ned.
Jag minns hur det var i Rumänien i början av 80 talet, där fick man vänta och inga tider. Packat med folk på tågen så man inte kunde göra någonting, samma sak på långfärdsbussarna.

yia
2019-02-19, 20:33

Det är det som gör det extra illa. Hur många "skandaler" klarar systemet innan folk slutar lita på det. Kommer de som behöver hjälpen mest, deprimerade, självmordsbenägna, sjuka att ringa fortsättningsvis eller kommer fler att lida i tysthet därför att inte ens hjälptelefonen går att lita på.

StarkaUlf
2019-02-19, 20:38
Det är ju sjukt.

Lafayette
2019-02-19, 21:02
Tänk om alla samtal till Heta Linjen hade läckt.

svenbanan
2019-02-19, 22:11
Tänk om alla samtal till Heta Linjen hade läckt.

Heta linjen. :laugh:*facepalm*

Fan vad det bara var dynga på den där jävla linjen.

Lafayette
2019-02-19, 22:16
Du har testat?*popcorn*

svenbanan
2019-02-19, 22:22
Du har testat?*popcorn*

På åttiotalet hada man inget bättre för sig än att ringa och lyssna på mellanstadiegrabbar låtsas vara tjugo, eller så låtsades de vara tjejer. Alternativt låtades de sitta och runka.

Lafayette
2019-02-19, 22:25
Ah, jag har nog blandat ihop det med såna där linjer där snubbar ringer till damer för dirty talk. Heta linjen verkar vara något annat då.:d

Diomedea exulans
2019-02-19, 22:27
På åttiotalet hada man inget bättre för sig än att ringa och lyssna på mellanstadiegrabbar låtsas vara tjugo, eller så låtsades de vara tjejer. Alternativt låtades de sitta och runka.

Vänta, vaa, var det unga killar?

svenbanan
2019-02-19, 22:28
Ah, jag har nog blandat ihop det med såna där linjer där snubbar ringer till damer för dirty talk. Heta linjen verkar vara något annat då.:d

Heta linjen kallades de där telefonnumrena man kunde ringa till och prata med tjugo andra som ringde samma nummer. Jag tror det från början var nån glitch i systemet som folk utnyttjade, men att televerket sedan upprättade nummer det var meningen att man skulle kunna ringa och ha konferenssamtal på.

svenbanan
2019-02-19, 22:29
Vänta, vaa, var det unga killar?

Nej, jag sade fel. Det var mest årtonåriga tiopängs nymfomanbrudar som brukade ringa dit och stämma träff med högstadiekillar "bakom gympasalen". :D

Diomedea exulans
2019-02-19, 22:32
Jag trodde som Lafayette, därav förvirringen. :D

svenbanan
2019-02-19, 22:37
Hahaha. :D

Som jag minns det så var det nån period i högstadiet eller mellanstadiet då alla ringde en viss tid till heta linjen. Dvs det var väl nån på skolan som spridit ut att klockan "sex på onsdagar brukar det vara ett jääävla drag på hetalinjen". Så just då var det väl en massa jokers från just min skola som ringde. Självklart låtsades ju alla vara nån annan också.

High1ander
2019-02-19, 23:47
Roliga med upphandlingar är att anbud kan vara hemliga, så man kan inte se om konkurrenter som är skojare tummar på saker. Då är sådan upphandling av icke-kritiska saker som kaffemaskiner... dvs. offentlig upphandling skyddar inte per automatik mot korruption eller dåliga produkter, däremot garanterat dyrare för alla. Frågan är om det är krävt i upphandlingen bättre lagring eller om de som speccat varit idioter och inte krävt. Händer ju att de som skriver specifikationerna har mer motsägelser än bibeln...

spas
2019-02-20, 09:50
Roliga med upphandlingar är att anbud kan vara hemliga, så man kan inte se om konkurrenter som är skojare tummar på saker. Då är sådan upphandling av icke-kritiska saker som kaffemaskiner... dvs. offentlig upphandling skyddar inte per automatik mot korruption eller dåliga produkter, däremot garanterat dyrare för alla. Frågan är om det är krävt i upphandlingen bättre lagring eller om de som speccat varit idioter och inte krävt. Händer ju att de som skriver specifikationerna har mer motsägelser än bibeln...

Dålig koll bland dem som upphandlar och krav på att välja billigaste förslaget är sånt sjukt slöseri i slutändan.

Macroman
2019-02-20, 12:37

Så här tänker våra klappidioter till politiker: Vi kan spara några miljoner/år på att inte ha en kompetent inköpsavdelning med rutinerade inköpare som är vana vid stora upphandlingar. Det de inte fattar är att detta sedan kostar många miljarder i andra delar av budgeten. Och då har jag inte ens nämnt den katastrofala inkompetens dessa säkerhetshaverier visar på... *grr*

R0B
2019-02-20, 13:23
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/68319?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNj gzMTkiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFy YW1zIjpbXSwia2V5IjoiMGY4ZTQ2MmQ0NGUxZDE1MDQzZDlmMW VlYzNjNGFhOTQifQ%3D%3D

Lolz :d

1177-status:

(This post is now available in English at https://medium.com/…/2-7-medical-calls-breached-in-sweden-a…)

Jag vet att jag har många vänner och bekanta som inte är så vana vid IT-jargong, vilket såklart används flitigt när de inblandade försvarar sig. Många känner nog att det är en allvarlig olycka som inträffat, något oförutsett, en oönskad men oundviklig bieffekt av digitaliseringen.

Så är inte fallet.

Varenda kodare och jag sett, hört och pratat med asgarvar och gråter om vartannat. Varenda intervju kring detta låter som en Monty Python-sketch, eller som denna klassiker: https://www.youtube.com/watch?v=3m5qxZm_JqM

Det är fullkomligt uppenbart att INGEN inblandad vet ett dyft om något om IT-säkerhet, och knappt något om IT alls. Digitalisering orsakade inte 1177-fiaskot. Absurd inkompetens var orsaken. Verkligen absurd.

Det är alltså ett problem med upphandling, och med konsulter som lovar mycket men fattar noll, och upphandlare som inte har kunskap eller egen personal med kompetens att sätta emot. Det hela blir som en Dunning–Kruger-effekt på systemnivå: folk har så dålig koll att de inte fattar hur dålig koll de har, så de antar att deras lösningar är okej. De begriper inte heller hur lite de andra parterna kan, och plötsligt är det en blind som leder en blind. Det krävs ytterst lite kompetens för att åtminstone begripa att känslig data kräver speciell omtanke, att man behöver ta reda på vad man inte vet, be om hjälp. Inte koppla upp skiten och tänka att det säkert går bra.

I den här statusen kommer samla mina favoritcitat från de inblandade i debaclet allteftersom jag hittar dem, för det är en sådan guldgruva. Man får hjärnblödning av dumheten.

Tommy Ekström, vd på Voice Integrate Nordic AB:
1. "Så den är en intern hårddisk kan man säga, som inte är lösenordsskyddad eftersom man bara kan nå den via datorn den kopplats till."
2. "Vanliga personer klarade inte av det, men de som kan sådant här kunde göra något slags speciell kommandorörelse och slinka in bakvägen."
3. "Det är jämförbart med en personlig hemmahårddisk. Man övervakar inte den för intrång, för det går ju inte att komma in i den."
4. "Av någon anledning har den fått en egen liten sladd mot internet. Det hade inte gjort något om man inte kände till att servern hade det här problemet, men det fick Computer Sweden reda på."
5. "Det går inte att skydda sig hundra procent från sådant här, men vi måste se över våra rutiner, och det gör vi nu. Om vi gör en uppgradering av den här sortens servrar måste vi titta på om de är nätanslutna. Som en checklista när man landar ett flygplan. Sådana här incidenter beror ju på att man har mycket folk i omlopp, inte att någon gör medvetet jävelskap." (Kul, för det är som om en pilot plockat bort en motor och försöker lyfta baklänges, och skylla haveriet på att "det behövs rutiner".)
6. "Men det visar sig att även den simplaste hårddisk är nåbar om den ansluts till nätet."
7. Tommy Ekström säger att de nu har dragit ur internetsladden och släckt hårddiskens nätåtkomst (Kul, p.g.a. de har inte alls kopplat ur något, och folk kunde forstätta komma åt filer flera timmar senare, med ganska enkla medel).
8. Enligt Ekström har 55 filer laddats ned från disken, ”varav en stor mängd dubletter”.
9. Tommy Ekström säger att Voice Integrate Nordic initialt utreder sig själva, men att externa kontrollpersoner kan komma på fråga i ett senare skede.
– Vi har folk som är otroligt duktiga på detta.
(Extremt kul, p.g.a. det kan ni omöjligt ha, och ni är 3(!) anställda enligt allabolag.se)
10. "De behöver inte vara oroliga, deras information är inte släppt. De filer som laddats ned är ingen stor mängd, och vi vet vilka det är."
11. "Men samtidigt, har man en avancerad teknologi så är det omöjligt att skydda sig mot allt."
12. "Det är inte så enkelt i dag att man bara har en server med allting på, det är ett enda jox med en massa involverade, massa olika delar utanför vårt eget företag."
13. "Vi använder Applion för att de har så bra certifikathantering."
14. "Menar du att det inte finns ett användarnamn och lösenord på servern?"
15. "Att nån troligtvis vid nån uppdatering nån gång sett att det satt ett ledigt nätkabelsuttag i servern och så har de väl tänkt då, nån tekniker: 'Jaha, här ska nog en kabel sitta, som ramlat ur', och så har man stoppat in en nätsladd där, och då blivit ansluten till internet. Det är så man går tillväga, liksom." (DET ÄR INTE SÅ MAN GÅR TILL VÄGA! Sluta gå tillväga på det här sättet. Kul, p.g.a. det låter som någon som är kunnig nog att fixa med sitt hemma-wifi och skrivare, och tänker att det här med att hantera användardata i ett företag är typ samma grej.)

Davide Nyblom, vd på Medicall
1. "Vi har kollat upp detta med vår it, och det du säger är helt omöjligt"

Voice Integrate Nordics hemsida:
1. " Vi har fått en hel del "ris" för denna händelse men vi försöker ändå att vara fokuserade på att minimera skada samt tillrättalägga felet." (Nej, det är inte synd om er.)

Medicall hemsida:
1. "Den 18 februari upptäcktes ett intrång hos MediCalls och MedHelps IT-Leverantör Voice Integrate Nordic AB." (Kul, p.g.a. det är knappast att "upptäcka ett intrång" att bli uppringd av en journalist som sitter och tittar på din känsliga data och fråga "Va, är det inte lösenordskyddat?")
2. "Servern är placerad i Sverige och inga patientuppgifter eller personuppgifter lagras utanför Sveriges gränser." (Kul p.g.a. so what när de ligger på internetuppkopplade servrar?)

Björn Arkinger, affärsområdeschef på Medhelp:
1. (På frågan: "Varför anlitar man inte en hackare [kallas 'penetrationstestare', Rikards anm.] som kan gå in och se om systemen håller?"
"Ja, det är en bra fråga. Alltså, man ska veta att det är väldigt komplexa system som hanterar den här typen av lösningar. Det är svårt." (Kul, p.g.a. en NAS i ett hörn är inte ett "komplext system". Möjligtvis är härvan av avtal mellan underleverantörer komplext, men få det inte att låta som ett tekniskt problem är du bussig.)
2. "Jag skulle inte säga att gemene man har kunskap nog att komma åt dem. Det krävdes att man gjorde en portskanning på servern och en viss form av ansträngning." (Gemene man har absolut kunskap att komma åt, eftersom det handlar om att gå till en webbadress. Att hitta läckan kräver att man letar lite, men detta hade kunnat spridas hur långt och länge som helst till vem som helst om inte några good guys hade kommit först och varnat.)

Övrigt kul:
Hemsidor från 90-talet:
https://www.voiceintegrate.com/
https://webcache.googleusercontent.com/search… (Varför finns en Guy Fawkes-mask på startsidan???)

OBS! Nedan är overifierade uppgifter, som mycket väl kan vara påhittat. Men "Dark web" i det här fallet är tydligen Flashback Forum, så jag har gärna kvar det, för det är väldigt kul att kalla Flashback för "dark web".

1. The breach is still ongoing, according to statements on the dark web, 30 minutes ago (21:10 CET).
"Tror ni inkompetensen är över? Nej. Man har inte dragit ut sladden. Kör wireshark och skicka skräppacket så ser ni att det enda som filtreras är syn-ack från servern.Slumpade seq-nr i respons bara någon timme och upprättade till slut en anslutning. Vad tror ni jag ser? Färska samtal från bara några sekunder sen i mappen /2019/"
2." There are quite a few hosts responding on port 80 in the 188.92.248.0/21 subnet, including versions of httpd and php over a decade old. I wouldn't be surprised if there are more things unsecured. Yikes."
Källa: https://news.ycombinator.com/item?id=19191241

Allt detta från Rickard Hjorts inlägg här nedan.

https://medium.com/@rikardhjort/2-7-medical-calls-breached-in-sweden-and-its-pure-comedy-b93c1af95e06?fbclid=IwAR2SXdqhZJLf6DdLI_XWhKH5orZL Fg_JwT0qiY9GZcD-Fhw0OwV-QP1SlPI

Hemi
2019-02-20, 13:51
Vad det här påminner mig om ett 90 tals projekt i ett företag jag jobbade i, shit, alla som var med i IT svängen på 90 talet måste få en del flashbacks.

"Sladden, dra ur sladden..." lol.

Lol, ja det är slapstick.

Diomedea exulans
2019-02-20, 13:52
Det är alltså ett problem med upphandling, och med konsulter som lovar mycket men fattar noll, och upphandlare som inte har kunskap eller egen personal med kompetens att sätta emot.

En spontan reflektion är att det är symptom på ett större problem i hela det moderna samhällets arbetsliv i stort. Den som anställs på ett jobb är inte den som är bäst lämpad, utan den som kan övertyga anställaren att denne är bäst lämpad. Inte sällan används en utbildning som argument, men en utbildning är inte ett bevis på annat än att personen klarat ett visst antal tentor och inlämningsuppgifter, vilket inte nödvändigtvis kräver mer än ytlig inlärning som fort glöms bort. Att vara hundra procent ärlig och säga "jag är inte sådär jätteduktig kanske" gör att arbetssökaren får gå arbetslös medan jobbet går till någon annan som inte nödvändigtvis är duktigare, så arbetssökaren har inget incitament för att inte framställa sig i bästa möjliga dager. Det är i arbetssökarens intresse att ljuga lite och hoppas att man lyckas lära sig jobbet på plats. Väldigt förenklat är det den största skitsnackaren som får jobb idag, inte den den duktigaste personen.

Jag har dock inget förslag på något alternativt system som skulle fungera bättre.

Rickard
2019-02-20, 14:25
Det finns ju dock en fördel i det här.
Det här är något som är greppbart som ett problem för vanliga människor.
Allt annat är för abstrakt och man förstår inte vad som är problemet med dålig säkerhet samt att bli lagrad i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Det visar hur viktigt det är med hur och vilken data som hanteras utav vem.

Hemi
2019-02-20, 14:28
Det finns bara en sak som är av intresse, det skall inte läcka ut. Det spelar ingen roll vem du är eller vad du förstår.

PixelMiner
2019-02-20, 17:17
8mxgjJeFMfw

Aryt
2019-02-20, 18:18
En spontan reflektion är att det är symptom på ett större problem i hela det moderna samhällets arbetsliv i stort. Den som anställs på ett jobb är inte den som är bäst lämpad, utan den som kan övertyga anställaren att denne är bäst lämpad. Inte sällan används en utbildning som argument, men en utbildning är inte ett bevis på annat än att personen klarat ett visst antal tentor och inlämningsuppgifter, vilket inte nödvändigtvis kräver mer än ytlig inlärning som fort glöms bort. Att vara hundra procent ärlig och säga "jag är inte sådär jätteduktig kanske" gör att arbetssökaren får gå arbetslös medan jobbet går till någon annan som inte nödvändigtvis är duktigare, så arbetssökaren har inget incitament för att inte framställa sig i bästa möjliga dager. Det är i arbetssökarens intresse att ljuga lite och hoppas att man lyckas lära sig jobbet på plats. Väldigt förenklat är det den största skitsnackaren som får jobb idag, inte den den duktigaste personen.

Jag har dock inget förslag på något alternativt system som skulle fungera bättre.

Det är fan "nice guy" nivå på det där.. :Virro:Virro Nisse?

Aryt
2019-02-20, 18:20

Hoppas att du fått hjälp att lämna dessa.. urges.., låter lite vanskligt tbh.

Diomedea exulans
2019-02-20, 18:22
Det är fan "nice guy" nivå på det där.. :Virro:Virro Nisse?

Vadå?

Aryt
2019-02-20, 18:53
Vadå?

En nice guy
The terms "Nice Guy" and "nice guy syndrome" can be used to describe a man who views himself as a prototypical "nice guy," but whose "nice deeds" are deemed to be solely motivated by a desire to court women. From said courting, the 'nice guy' may hope to form a romantic relationship or may be motivated by a simple desire to increase his sexual activity. The results of failure are often resentment toward women and/or society. The 'nice guy' is commonly said to be put by women "into the friend zone" who do not reciprocate his romantic or sexual interest. Third wave feminist interpretations tend to see this resentment as being based upon an assumption by men that they are entitled to sex and are therefore confused when they find that it is not forthcoming despite their supposed 'niceness'.[24] More male orientated interpretations claim that the resentment is down to the fact that society, and the vast majority of people in spoken conversation, claim to be attracted to traits such as honesty, integrity and kindness, when in reality more superficial considerations trigger attraction. According to this interpretation people who display wealth, good looks, dominance and confidence tend to succeed more in romance than do 'nice guys'. Nice guys are therefore resentful at the inconsistency between what people claim to be attracted to and by how they act in reality.

var lite paralleller där mot arbetsgivare och berättigande till jobb:):cool:

Wain
2019-02-20, 19:05
[YT]8mxgjJeFMfw[./YT]

:d

Diomedea exulans
2019-02-20, 19:52
En nice guy

var lite paralleller där mot arbetsgivare och berättigande till jobb:):cool:

Jag förstår vibbarna. Det var ju klagomål mot samhället.

Jag försäkrar dig dock att jag inte är ett så bra troll att jag klarar att skapa en hel parallell persona med unikt uttryckssätt som Nilz.

svenbanan
2019-02-20, 20:58
Hoppas att du fått hjälp att lämna dessa.. urges.., låter lite vanskligt tbh.

Vilka urges pratar du om då?

Jag vet att du har svårt för dig. Men om du nu ska hålla på och leta grejer att hacka på så får du ju faktiskt lov att vara lite noga med hur du formulerar dig så det du skriver passar ihop med det du hackar på. Annars blir det lika pinsamt som vanligt för dig.

PixelMiner
2019-02-20, 23:08
"Vi har ryckt ut sladden" som VDn sa på Aktuellt! :laugh:

Frågan är bara hur mycket data som han läcka ut innan de ryckte sladden. I media så har de sagt att ingen har laddat hem några filer ifrån servern. Undra hur de kan säga det med säkerhet? Apache loggarna?

Tydligen har de ingen aning om hur många nedladdningar som skett, för ingen slog på loggningen, förrän 2018:
https://www.svt.se/nyheter/stort-hal-i-informationen-om-nedladdade-samtalen

"Tommy Ekström, vd för det ansvariga företaget Voice Integrate Nordic AB, säger först att de har loggar från starten. SVT ber honom ändå att kolla med teknikerna en extra gång. Efter några timmar kommer svaret:

– Jag fick reda på att vi har spårningsdata ifrån början av 2018 (har inte exakt datum), skriver Tommy Ekström i ett mejl.

Eftersom servern varit uppkopplad sedan 2016 betyder det att åren mellan 2016 och 2018 är ett svart hål. Inspelade telefonsamtal kan ha laddats ner ett okänt antal gånger däremellan."

https://i.imgur.com/LVY2jhM.gif

R0B
2019-02-21, 15:53
https://www.dn.se/sthlm/medhelp-polisanmaler-tidningen-computer-sweden/?fbclid=IwAR07Qb-Srd4EW2rm9AYZVrBLfTRVk2GjfZJcypXgnN9cZ0sHjrnWtEsaj Ds

Finner inga ord...

Sten i glashus kanske? *facepalm*

EDIT: Medhelp polisanmäler Computer Sweden för misstänkt dataintrång, misstänkt anstiftan till dataintrång och obehörigt röjande av personuppgifter.

PixelMiner
2019-02-22, 08:17
Tydligen så används företaget fortfarande för att lagra informationen. Men även om de kanske stoppat själva hålet ut emot internet, så lagras gissningsvis samtalen fortfarande helt okrypterade vilket är ett brott mot lagen:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/samma-leverantor-fortsatter-hantera-1177-trots-uppsagt-avtal

Aryt
2019-02-22, 12:37
Vilka urges pratar du om då?

Jag vet att du har svårt för dig. Men om du nu ska hålla på och leta grejer att hacka på så får du ju faktiskt lov att vara lite noga med hur du formulerar dig så det du skriver passar ihop med det du hackar på. Annars blir det lika pinsamt som vanligt för dig.

Du skrev "På åttiotalet hada man inget bättre för sig än att ringa och lyssna på mellanstadiegrabbar låtsas vara tjugo, eller så låtsades de vara tjejer. Alternativt låtades de sitta och runka."

lever du i förnekelse?
Kom ihåg att man i regel menar "jag".

Bob90
2019-02-22, 12:44
Du skrev "På åttiotalet hada man inget bättre för sig än att ringa och lyssna på mellanstadiegrabbar låtsas vara tjugo, eller så låtsades de vara tjejer. Alternativt låtades de sitta och runka."

lever du i förnekelse?
Kom ihåg att man i regel menar "jag".

Jag kan vara ute på hal is nu, men om man (inte jag) vill framföra att "jag har" gjort något så hade jag använt "jag" och inte "man" (inte jag).

Jag tycker att man (inte jag) i regel använder man (inte jag) som ett uttryck för att benämna andra personer än en själv.

Aryt
2019-02-22, 13:04
Jag kan vara ute på hal is nu, men om man (inte jag) vill framföra att "jag har" gjort något så hade jag använt "jag" och inte "man" (inte jag).

Jag tycker att man (inte jag) i regel använder man (inte jag) som ett uttryck för att benämna andra personer än en själv.
Hoppas du skämtar...

Varför säger man ofta man och inte jag när man pratar om sig själv?

Att vara artig, generalisera och distansera kan vara anledningar till att använda man som pronomen, säger professor Henrik Rosenkvist i veckans Språket.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1019370

Svennebanan gick på en rejäl mina, och jag menade inte den homosexuella anspelning utan den pedofila (inb4 någon påtalar hebefila).

Scratch89
2019-02-22, 13:14
Hoppas du skämtar...

Att vara artig, generalisera och distansera kan vara anledningar till att använda man som pronomen, säger professor Henrik Rosenkvist i veckans Språket.

Svennebanan gick på en rejäl mina, och jag menade inte den homosexuella anspelning utan den pedofila (inb4 någon påtalar hebefila).

Det måste vara svårt för dig socialt att inte kunna märka av nyanser, förstå vad som menas, hur uttryck kan ta olika former och liknande.

Bob90
2019-02-22, 13:41
Hoppas du skämtar...

Jag är genuint oförstående under påståendet att folk (nu försöker jag att undvika att använda m-ordet så du inte hakar upp dig på det) som skriver "man" inte i regel och i huvudsak avser en "bredare grupp" åtminstone på en ospecificerad person.

Det är klart att jag även har använt ordet "man" som ett sätt som du kallar för att "distansera" mig själv från mig själv (?). Tex om någon frågar hur min dag har varit och jag har haft en katastrofalt dålig dag och då svarar

"Du vet hur det är, man vill bara beta av sista dagen innan helgen och så får man punka på cykeln, föreläsningen är inställd utan notifikation och ens tvättmaskin gick sönder och började läcka i morse" eller nåt.

Men det är absolut mer undantag än regel, för mig i alla fall.

Aryt
2019-02-22, 17:59
Det måste vara svårt för dig socialt att inte kunna märka av nyanser, förstå vad som menas, hur uttryck kan ta olika former och liknande.

Haha, jag hittade Jared

Att uttrycka det som något allmänt är ju fan ännu vidrigare, om något gjorde jag en för välvillig tolkning av hans bekännelse.
Jag vet inte hur din umgängeskrets ser ut, men jag umgås inte med så många personer som nostalgiskt ser tillbaka på otillbörliga normöverskridande sexuella beteenden mot minderåriga så det väcker en del avsmak inom mig.
Men jag vet inte, man kanske accepterar sånt nuförtiden :confused::confused:

Att diskussion ska handla om Svennebanen avsåg att det var en allmänt hållen uppfattning eller mer personlig -- ja.. jag vet inte vad längre!

svenbanan
2019-02-23, 00:55
Jag vet inte om det öht är nån vits med att svara dig Aryt, men jag lever inte i någon form av förnekelse. Du "citerade" mitt inlägg men "glömde" att peka på vad som skulle vara den "ohälsosamma driften"...

Du får gärna försöka igen om du vill fortsätta göra bort dig.

Aryt
2019-02-23, 08:25
Jag vet inte om det öht är nån vits med att svara dig Aryt, men jag lever inte i någon form av förnekelse. Du "citerade" mitt inlägg men "glömde" att peka på vad som skulle vara den "ohälsosamma driften"...

Du får gärna försöka igen om du vill fortsätta göra bort dig.

Att du pratar om grövre snusk gentemot minderåriga som att det skulle vara något allmänt vedertaget som vi alla kan relatera till. (Att det just var pojkar och inte flickor spelar mindre roll i sammanhanget, jag är inte homofobi!)
Blir fan rädd.
https://tse2.mm.bing.net/th?id=OIP.a1nTzSfflRi9VLd7iNZKlQHaE8&pid=Api

svenbanan
2019-02-23, 09:04
Att du pratar om grövre snusk gentemot minderåriga som att det skulle vara något allmänt vedertaget som vi alla kan relatera till. (Att det just var pojkar och inte flickor spelar mindre roll i sammanhanget, jag är inte homofobi!)
Blir fan rädd.

Du har tydligen katastrofala brister i din läsförståelse. Här nedan är det jag skrev om heta linjen och som du tyckte var ett tecken på att jag behövde hjälp med mina "urges".

Ska jag tolka det som att du i detta inlägg tycker dig ha hittat bevis för att jag bedrivit "grövre snusk mot minderåriga"?

Vad är det exakt för snusk du inbillar dig att det skulle handla om?

Inser du att det jag beskrev är att man (Vilket alltså innefattar mig själv, samt en hel drös andra, dvs ett någorlunda vanligt beteende.) ringde till "heta linjen" och lyssnade på andra ungdomar som i princip "spelade teater" över telefon?

Med "spelade teater" menar jag att det var fjortisar som förställde rösten och låtsades vara någon annan. Dvs någon låtsades vara "heta Lisa i tredje ring" och någon annan låtsades vara "Urban trettio år", etc. Så om någon ringde och pratade om att de var så kåta, och stämde träff med någon annan, så ledde det inte till någon träff i verkliga livet. Det var bara bullshit (teater), och det visste alla. Eller i alla fall alla med någorlunda social kompetens. Du hade säkert haft rätt svårt att greppa att det som sades inte hade så mycket verklighetsanknytning.

Så min "ohälsosamma drift" skulle alltså bestå av en okontrollerbar drift att lyssna på "amatörradioteater"? *facepalm*

Ett Orm
2019-02-23, 11:59
Tror Aryt ör riktig rolig på fester!

Ang Heta linjen så fick jag faktiskt min för "riktiga" dejt via den, det blev pannkaka av alltihop iofs.

Kåte Per var en legend att minnas, trodde han var en myt men vi ringde faktiskt - och ja, han verkade vara en äkta snuskgubbe.

Men lade ner linjen efter att morsan fick en räkning på 2000. Rätt saftig räkning på den tiden för en ensamstående mor som jobbade deltid.

Aryt
2019-02-23, 12:50
Du har tydligen katastrofala brister i din läsförståelse. Här nedan är det jag skrev om heta linjen och som du tyckte var ett tecken på att jag behövde hjälp med mina "urges".

Ska jag tolka det som att du i detta inlägg tycker dig ha hittat bevis för att jag bedrivit "grövre snusk mot minderåriga"?

Vad är det exakt för snusk du inbillar dig att det skulle handla om?

Inser du att det jag beskrev är att man (Vilket alltså innefattar mig själv, samt en hel drös andra, dvs ett någorlunda vanligt beteende.) ringde till "heta linjen" och lyssnade på andra ungdomar som i princip "spelade teater" över telefon?

Med "spelade teater" menar jag att det var fjortisar som förställde rösten och låtsades vara någon annan. Dvs någon låtsades vara "heta Lisa i tredje ring" och någon annan låtsades vara "Urban trettio år", etc. Så om någon ringde och pratade om att de var så kåta, och stämde träff med någon annan, så ledde det inte till någon träff i verkliga livet. Det var bara bullshit (teater), och det visste alla. Eller i alla fall alla med någorlunda social kompetens. Du hade säkert haft rätt svårt att greppa att det som sades inte hade så mycket verklighetsanknytning.

Så min "ohälsosamma drift" skulle alltså bestå av en okontrollerbar drift att lyssna på "amatörradioteater"? *facepalm*

Nej, din ohälsosamma drift är en dragelse till minderåriga. (Som sagt att det just var pojkar är av mindre betydelse, det var den olämpliga åldern jag reagerade på-)

Fel av mig att tycka att någon som uttryckligen skriver att han ringer till mellanstadiepojkar i sexuella sammanhang skulle bete sig klandervärt
"På åttiotalet hada man inget bättre för sig än att ringa och lyssna på mellanstadiegrabbar låtsas vara tjugo, eller så låtsades de vara tjejer. Alternativt låtades de sitta och runka."

Du vet väl hur Jared åkte fast? Han råkade undslippa något liknande förkastligt.

Nästa försvarssteg (efter förnekelse, ett väldigt primitivt försvar) lär väl vara att du slänger fram definitionen av hebefili...

svenbanan
2019-02-23, 17:57
Nej, din ohälsosamma drift är en dragelse till minderåriga. (Som sagt att det just var pojkar är av mindre betydelse, det var den olämpliga åldern jag reagerade på-)

Fel av mig att tycka att någon som uttryckligen skriver att han ringer till mellanstadiepojkar i sexuella sammanhang skulle bete sig klandervärt
"På åttiotalet hada man inget bättre för sig än att ringa och lyssna på mellanstadiegrabbar låtsas vara tjugo, eller så låtsades de vara tjejer. Alternativt låtades de sitta och runka."

Du vet väl hur Jared åkte fast? Han råkade undslippa något liknande förkastligt.

Nästa försvarssteg (efter förnekelse, ett väldigt primitivt försvar) lär väl vara att du slänger fram definitionen av hebefili...

Wow. Du har verkligen en livlig fantasi.

Jag har ingen aning om vem Jared är, eller vad han åkt fast för. Men jag misstänker att hela din fantasi om pedofili/hebefili säger mer om dig än nåt annat.

Fast egentligen tror jag inte ens du själv tror på den dyngan du skriver. Du är bara bitter och ledsen för att du försökt "sätta dit" mig tidigare men trampat med foten i pottan varje gång. Tyvärr för dig verkar det ha gått troll *nudge nudge* i detta projekt för dig...

Men jag gör väl ett sista försök för att polletten möjligen ska trilla ner:

De som ringde "heta linjen" på åttiotalet gick i mellanstadiet, så även jag.

Inget sexuellt pågick. Vissa låtsades att de var äldre och sexuellt aktiva dock. Andra låtsades en massa annat trams.

svenbanan
2019-02-23, 17:59
Tror Aryt ör riktig rolig på fester!

Ang Heta linjen så fick jag faktiskt min för "riktiga" dejt via den, det blev pannkaka av alltihop iofs.

Kåte Per var en legend att minnas, trodde han var en myt men vi ringde faktiskt - och ja, han verkade vara en äkta snuskgubbe.

Men lade ner linjen efter att morsan fick en räkning på 2000. Rätt saftig räkning på den tiden för en ensamstående mor som jobbade deltid.

Haha. Ja det var väl det som var det "roliga". Att det väl var någon av alla dårarna som faktiskt var på riktigt. :D
Jag minns inget om att det skulle ha varit dyrt. Jag kanske inte ringde så mycket som jag minns det...

R0B
2019-02-23, 18:33
Vi använde telefonkiosken, var gratis att ringa dit har jag för mig eller så fuskade vi med betalningen som vi brukade göra.

Scratch89
2019-02-23, 18:49
Snacka om att tolka svar utifrån sin egen verklighetsuppfattning. Att man som uttråkad tonåring busringde till Heta Linjen behöver ju inte vara en "dragelse till minderåriga". Det oroväckande är att du troligen är seriös i det du skriver, och att du snart kommer ha befogenheter och ansvar över folks hälsa.

svenbanan
2019-02-23, 19:43
Vi använde telefonkiosken, var gratis att ringa dit har jag för mig eller så fuskade vi med betalningen som vi brukade göra.

Det där känner jag igen lite vagt. Att det gick att göra nåt slags trick så det gick att ringa gratis i telefonkiosker...

MaxTheMarketer
2019-02-23, 20:04
Snacka om att tolka svar utifrån sin egen verklighetsuppfattning. Att man som uttråkad tonåring busringde till Heta Linjen behöver ju inte vara en "dragelse till minderåriga". Det oroväckande är att du troligen är seriös i det du skriver, och att du snart kommer ha befogenheter och ansvar över folks hälsa.

Är du orolig över att olämpliga människor skall få stor makt över människors framtid? Då är du lite för sent ute. Har du hört talas om yrket "politiker"? :smash: :laugh: ;)

Aryt
2019-02-23, 20:53
Wow. Du har verkligen en livlig fantasi.

Jag har ingen aning om vem Jared är, eller vad han åkt fast för. Men jag misstänker att hela din fantasi om pedofili/hebefili säger mer om dig än nåt annat.

Fast egentligen tror jag inte ens du själv tror på den dyngan du skriver. Du är bara bitter och ledsen för att du försökt "sätta dit" mig tidigare men trampat med foten i pottan varje gång. Tyvärr för dig verkar det ha gått troll *nudge nudge* i detta projekt för dig...

Men jag gör väl ett sista försök för att polletten möjligen ska trilla ner:

De som ringde "heta linjen" på åttiotalet gick i mellanstadiet, så även jag.

Inget sexuellt pågick. Vissa låtsades att de var äldre och sexuellt aktiva dock. Andra låtsades en massa annat trams.

Fogle first came to the attention of law enforcement in 2007, when reporter Rochelle Herman-Walrond told police in Sarasota, Florida, that he had made salacious comments to her about middle school-aged girls at a school health event she was covering for a local news station. She made recordings of Fogle's remarks and saved text messages between them, and then went to the Federal Bureau of Investigation (FBI), where agents asked her to wear a wiretap during her conversations with him.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jared_Fogle

Kring 2-4 % har dragningen.

Lite kul att jag menade det som ett oskyldigt skämt, trodde inte att det skulle ta sån skruv.. hur är det man säger - oskyldiga sinnen är lugna sinnen, det skyldiga sinnet är lättväckt, oroligt, och slår bakut när det konfronteras?

Jäklar vad tokigt att ifrågasätta någon som glorifierar felaktiga beteenden mot värnlösa barn.
Som sagt, Jared Fogle fångades baserat på några "oskyldiga" remarks om - vad jag i alla fall uppfattar som - syndiga aktiviteter.

svenbanan
2019-02-23, 21:15
https://en.wikipedia.org/wiki/Jared_Fogle

Kring 2-4 % har dragningen.

Lite kul att jag menade det som ett oskyldigt skämt, trodde inte att det skulle ta sån skruv.. hur är det man säger - oskyldiga sinnen är lugna sinnen, det skyldiga sinnet är lättväckt, oroligt, och slår bakut när det konfronteras?

Jäklar vad tokigt att ifrågasätta någon som glorifierar felaktiga beteenden mot värnlösa barn.
Som sagt, Jared Fogle fångades baserat på några "oskyldiga" remarks om - vad jag i alla fall uppfattar som - syndiga aktiviteter.

Vad är det för "felaktigt beteende mot värlösa barn" som jag har glorifierat?

Och har vi inte redan dansat denna dansen tillräckligt länge nu? Du har ju nyss misslyckats med att påvisa de ohälsosamma drifter du påstod att jag hade. Nu ska du påvisa att jag glorifierar olämpliga beteenden. Lycka till.

Jomenvisst. Ifall man säger ifrån när en totalidiot på internetforum kommer med nåt slags pedofilianklagelser så är man alltså per automatik skyldig? Du är ju fan helt blåst på allvar.

Om du tyckte det var ett roligt skämt så tycker jag du genast ska sluta ditt vanliga jobb och börja som ståuppkomiker. Du kommer garanterat göra succe. *facepalm*

Och hur ska du ha det egentligen? Var det ett oskyldigt skämt eller var det ifrågasättande av olämpligt beteende? Det kan ju inte gärna vara bägge eller hur?

Hemi
2019-02-23, 22:14

Ringde den kanske 3 ggr men på den tiden vågade jag inte säga någonting , hade skitdåligt självförtroende i Sverige på den tiden, då jag inte riktigt kände mig hemma. Så jag ringde dit och satt och lyssnade bara men då det vara var 2 som pratade och ingen annan kom fram så visste man ju att de flesta gjorde samma sak, typ att vara Ubåtar eller vad säger man, bubblare på forum.

Bob90
2019-02-23, 22:21
Apropå busringningar är det enda jag kommer ihåg att man typ körde en
"Hallå är det Storm på hornsgatan?"
"Ja, vem är det jag p.."
"HÅLL I HATTEN DÅ!" *fniss*

Hemi
2019-02-24, 06:47
Apropå busringningar är det enda jag kommer ihåg att man typ körde en
"Hallå är det Storm på hornsgatan?"
"Ja, vem är det jag p.."
"HÅLL I HATTEN DÅ!" *fniss*

Jobbade på militärbas på 80 talet under en period och när vi hade extremt tråkigt vilket hände ofta slog vi nåt nummer... ...tex till Madagaskar och frågade vad de hade för väder eller nåt. Det var innan internet, lol.

Scratch89
2019-02-24, 09:32

Det är ingen glorifiering. Det är en kille som berättar att när han var barn/yngre busringde till Heta Linjen. Det är inte första gången jag hört någon göra det. Har du aldrig busringt förr i tiden, innan internet?

Men det är ingen idé att fortsätta diskutera. Antingen så trollar du eller så har du så svårt för nyanser; det ser man ju i varenda tråd du är inne och petar i.

Aryt
2019-02-24, 13:02

Man hoppas att du hade reagerat om man skrev "haha på glada åttiotalet minns man jag att vi man alla knackade man bögar !!"

Lafayette
2019-02-24, 13:14
Vad i hela helvete pratar du om?

Anton Fräs
2019-02-24, 13:21
Vad i hela helvete pratar du om?

Det är bara att ignorera, antingen trollar människan eller så är det en oförmåga att förstå andra som visar sig.

svenbanan
2019-02-24, 14:34
Man hoppas att du hade reagerat om man skrev "haha på glada åttiotalet minns man jag att vi man alla knackade man bögar !!"

:laugh:

https://pics.me.me/whydoi-have-such-bad-aime-why-pip-poor-stormtrooper-40294358.png

svenbanan
2019-02-24, 14:35
Det är bara att ignorera, antingen trollar människan eller så är det en oförmåga att förstå andra som visar sig.

100% troll

Finns inte ett ärligt ben i den människan.

leo1
2019-02-24, 14:44
100% troll

Finns inte ett ärligt ben i den människan.

Jag blir alltid fascinerad när det är användare som driver sin egen agenda med en aningen suspekta åsikter och väljer kolozzeum som plattform.

Ungefär som när Klein gick bananas på sin pizzagate. Nu hade han visserligen andra ståndpunkter också.

svenbanan
2019-02-24, 14:57
Jag blir alltid fascinerad när det är användare som driver sin egen agenda med en aningen suspekta åsikter och väljer kolozzeum som plattform.

Ungefär som när Klein gick bananas på sin pizzagate. Nu hade han visserligen andra ståndpunkter också.

Jag tror Aryt är mer av ett troll än Klein. Klein har nog bara en liten anorlunda (ursäkta underdriften) världsbild.

Det har säkert Aryt också iofs. Men jag tror mycket av det hen skriver är nåt slags trollande ändå.

leo1
2019-02-24, 15:04
Jag tror Aryt är mer av ett troll än Klein. Klein har nog bara en liten anorlunda (ursäkta underdriften) världsbild.

Det har säkert Aryt också iofs. Men jag tror mycket av det hen skriver är nåt slags trollande ändå.

Jag saknar pizzatråden och amerikansk politik. CIA hade nog koll på Kolo ett tag :d

svenbanan
2019-02-24, 15:05
Jag saknar pizzatråden och amerikansk politik. CIA hade nog koll på Kolo ett tag :d

pizzatråden var den överlägset galnasta tråden jag sett iaf. :d

leo1
2019-02-24, 15:18
pizzatråden var den överlägset galnasta tråden jag sett iaf. :d

Fi fan:d letade efter den men en del trådar försvinner visst helt medan andra bara blir låsta.

Hittade att ämnet tas upp på flashback också. Inte helt död tråd.

https://www.flashback.org/t2773907p2

svenbanan
2019-02-24, 15:47
Fi fan:d letade efter den men en del trådar försvinner visst helt medan andra bara blir låsta.

Hittade att ämnet tas upp på flashback också. Inte helt död tråd.

https://www.flashback.org/t2773907p2

Ja de plockade bort den helt.

Tror dock bortplockade trådar finns kvar där bara moderatorer kan läsa dem.

Kanske kan du övertyga KG om att återställa. :D

Tolkia
2019-02-24, 20:34
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/003/326/127814606985.jpg

Hur många i den här diskussionen om otillbörligt sexuellt beteende gentemot mellanstadiebarn på åttiotalet hade ens själva uppnått mellanstadieålder på åttiotalet, man undrar? (Min lillebror brukade f.ö. ringa till Heta Linjen och låtsas vara en tjej i sextion-sjuttonårsåldern samt lämna sina kompisars telefonnummer. Apropå saker man roade sig med på åttiotalet.)

Hemi
2019-02-24, 20:44
Jag minns den i början, hela klassen ringde dit men nöjet blev inte särskillt långt.
Fanns det förresten inte en prästtjänst man kunde ringa till ungefär som att bikta sig? Minns att en del ringde dit också.

svenbanan
2019-02-24, 20:46
Jag minns den i början, hela klassen ringde dit men nöjet blev inte särskillt långt.
Fanns det förresten inte en prästtjänst man kunde ringa till ungefär som att bikta sig? Minns att en del ringde dit också.

Jourhavande präst?

Det var väl mer ett journumer att ringa ifall man funderade på att hoppa från Västerbron tror jag.

svenbanan
2019-02-24, 20:47
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/003/326/127814606985.jpg

Hur många i den här diskussionen om otillbörligt sexuellt beteende gentemot mellanstadiebarn på åttiotalet hade ens själva uppnått mellanstadieålder på åttiotalet, man undrar? (Min lillebror brukade f.ö. ringa till Heta Linjen och låtsas vara en tjej i sextion-sjuttonårsåldern samt lämna sina kompisars telefonnummer. Apropå saker man roade sig med på åttiotalet.)

Och du har inte polisanmält honom ännu?!??! ;)

Hemi
2019-02-24, 20:48
Det är möjligt, känner igen det, fast jag tror att det andra fanns men kanske inte i Sverige.

Diomedea exulans
2019-02-24, 21:06
Åttiotalet verkade ju episkt, synd att jag slösade bort det på att vara dagisbarn.

Tolkia
2019-02-24, 21:12
Jourhavande präst finns fortfarande (även om det mer är en jourlinje för olyckliga människor än något slags biktlinje). De får en del konstiga samtal.

Där jag växte upp var det även rätt populärt att ringa till sjukvården, om man hade snokat fram något internnummer. Mamma jobbade på BB/förlossningen och de brukade få en del udda samtal från påstrukna personer som påstod att de stoppat upp något på ett olämpligt ställe (ofta ketchupflaskor där "korken lossnat") och nu behövde hjälp med hur de skulle få ut det. Barnmorskorna tyckte väl inte att det var fullt så ultrakul som inringarna.

Hemi
2019-02-24, 21:25
Åttiotalet verkade ju episkt, synd att jag slösade bort det på att vara dagisbarn.

Pga Heta linjen? Du skriver ju på forum nu, det är väl heta linjen de lux. På heta linjen då var det typ bara ett gäng ungdomar som tjattrade och ingen fattade vad någon enda sade, av de ggr jag ringde dit. Antagligen ochså orsaken till att jag inte sade något, så nej du har inte missat nåt.

Lafayette
2019-02-24, 21:31
Nej, 90-talet var bäst. Finns ju till och med en tråd tillägnad 90-talet på forumet, så vi verkar alla vara överens om att det var bäst.

F Ultra
2019-02-26, 10:18
Kan tipsa om P3 dokumentärs dokumentär om Heta Linjen: https://sverigesradio.se/avsnitt/349604 för er som inte var med på 80-talet.

R0B
2019-02-27, 09:30
För att återgå till ämnet till tråden så verkar det finnas ännu mer humor begravt i den här tragedin. Varsågoda.

https://threadreaderapp.com/thread/1100030277626331137.html?fbclid=IwAR2bLXfjrIZGniEx ZhiXTaWVryJFE2fl4Eln5OO4kZsbjCMFGNoLw-CD5fs

Snubben
2019-02-27, 09:59
För att återgå till ämnet till tråden så verkar det finnas ännu mer humor begravt i den här tragedin. Varsågoda.

https://threadreaderapp.com/thread/1100030277626331137.html?fbclid=IwAR2bLXfjrIZGniEx ZhiXTaWVryJFE2fl4Eln5OO4kZsbjCMFGNoLw-CD5fs

Hahahahahahaha! Jag dööööör! *popcorn**gah!*:laugh::laugh:

svenbanan
2019-02-27, 10:19
Herrejävlar. Teletommy! :D

Anton Fräs
2019-02-27, 10:20
Hahahahahahaha! Jag dööööör! *popcorn**gah!*:laugh::laugh:

Så. Jävla. Roligt. :laugh:

Snubben
2019-02-27, 10:30
Fast å andra sidan kan jag vara lite avis på TeleTommy, 9 bilar, en jagge och en Lamborghini.

Han är inkompetent och dålig på att föra sig i media. Varför har inte jag 9 bilar? Eller 1 Lamborghini? :( Jävla Tommy.

leo1
2019-02-27, 10:39
Fi fan :d påminner mej om killen i Falun som inte jobbade på 14 år men fick lön.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/slumpen-som-avslojade-misstankta-bedrageriet

lördagsgrogg
2019-02-27, 11:40

Fantastiskt, tack! Vad jag är mest förvånad över är dock att han, trots att han verkar totalt stockdum, ändå lyckats få själva tjänsten att "fungera". För det antar jag att den gjort, annars borde väl vårdguiden själva uppmärksammat det hela?

PixelMiner
2019-02-28, 22:05

Med tanke på den extrema urspårning som den här tråden gjorde i och med allt tjafs om vad som sades på Heta Linjen på 80-talet, så blir det ju extra komiskt när man läser:

"Kanske undrar ni också vad Tommy Ekström (och Voice Integrated Nordic) jobbar med mer?

Jo, dom driver ju dessutom sidan hetalinjen24.se. Om nån av er vill ge er ut och snuskprata lite på en säkert 100 % garanterat anonym sida." :laugh:

Akerhage
2019-03-01, 09:48
Jag vill vara som Tommy!

Mantus
2019-03-01, 10:06
Fast å andra sidan kan jag vara lite avis på TeleTommy, 9 bilar, en jagge och en Lamborghini.

Han är inkompetent och dålig på att föra sig i media. Varför har inte jag 9 bilar? Eller 1 Lamborghini? :( Jävla Tommy.

Antagligen för att Tommy troligtvis är djävligt duktig på att sälja in sig själv som kompetent gissar jag. Det är bara att tala fort och se självsäker ut så har du lurat väldigt många, och de du inte lurar kommer ju inte kunna sitta och påverka andra organisationer. Branschen är full av säljare som inte har en aning om vad de säljer.

Sedan verkar han även ha en överdriven tro på sin egen förmåga, en "allt ordnar sig"- attityd och få skrupler. Det är en bra grund att bli rik på, en bra grund för att hamna i fängelse också dock.