Visa fullständig version : Alternativ till mat
Hej!
Hade tänkt ta min träning till 2.0 och börja att äta ordentligt, flera ggr. om dagen.
Tanken är att jag skall ha mattermos med mig och kunna käka riktig mat som mellanmål och det är väl inga konstigheter.
Men, jobbet är ju som det är och det finns inte alltid möjlighet att ha mat med sig vad är då näst bäst?
Är det någon typ av måltidsersättning eller vad skall man käka?
Mvh
exevision
2019-02-17, 14:42
En bra proteinbar?
En bra proteinbar?
Jo, det är väl ett alternativ men käkar en del sådana nu men jag tycker att man ledsnar på dom rätt fort. :(
VoDaresVins
2019-02-17, 16:03
På vilket sätt kan du inte ha med mat, menar du att du måste handla på ställe eller bara att du inte kan äta från tallrik lr liknande? Finns ju små smidiga kylväskor så du kan hålla t.ex. en hemgjord fylld batong kall en halvdag med små frysblock.
På vilket sätt kan du inte ha med mat, menar du att du måste handla på ställe eller bara att du inte kan äta från tallrik lr liknande? Finns ju små smidiga kylväskor så du kan hålla t.ex. en hemgjord fylld batong kall en halvdag med små frysblock.
Jag är ofta på resande fot, jobbar nätter, sitter långa stunder i bil m.m.
och då är det väldigt svårt med mat, i alla fall att få till något vettigt.
Måste ju finnas någon mer som har samma/liknande problem :)
Hittade nått som kallas MRE, det kan vara ett alternativ, skall kolla upp det :)
Mvh
Proteinpulver och havregryn, uppmätta portioner i plastpåsar eller direkt i shaker. Allt jag behöver sen är tillgång till vatten. Ingen kylförvaring, tillagning eller nämnvärd disk.
Det är min vanligaste lösning när jag jobbar mycket/reser i jobbet.
Proteinpulver och havregryn, uppmätta portioner i plastpåsar eller direkt i shaker. Allt jag behöver sen är tillgång till vatten. Ingen kylförvaring, tillagning eller nämnvärd disk.
Det är min vanligaste lösning när jag jobbar mycket/reser i jobbet.
Det var ett bra tips! *flex*
Det var ett bra tips! *flex*
Lägg till lite grönsaks- eller fruktpulver.
Lägg till lite grönsaks- eller fruktpulver.
Nu börjar det bli riktigt bra :bow: :)
Mvh
Lite musli eller granola av något bra slag för att få lite torkade frukter, nötter och dylikt så blir det ännu mer variation (annars kan man ju göra en musli själv).
VoDaresVins
2019-02-18, 11:29
Har själv hunnit testa nutriletts drycker/smoothies/vaddetnuär. Inte tyckt de varit speciellt dyra men tänkt att om folk ska kunna leva på det är så har de väl tänkt på vilka näringsämnen de tryckt i. Har då ändå fyllt på med nåt mera, t.ex. köpta mackor för att få upp energimängden. Tycker synd om de som försöker dieta på nutrilett för tycker inte det är speciellt mättande.
Cykelcykel
2019-02-18, 12:15
Har ätit havregrynsgröt i micron till lunch i 2 år på jobbet nu.
Funkar skitbra och kostar ingenting typ
exevision
2019-02-18, 17:51
Jag är ofta på resande fot, jobbar nätter, sitter långa stunder i bil m.m.
och då är det väldigt svårt med mat, i alla fall att få till något vettigt.
Måste ju finnas någon mer som har samma/liknande problem :)
Hittade nått som kallas MRE, det kan vara ett alternativ, skall kolla upp det :)
Mvh
Äter du på nätterna?
Diomedea exulans
2019-02-18, 17:52
Konserver, kanske? T ex makrill i tomatsås?
Äter du på nätterna?
Om jag jobbar några nätter på raken och sover på dagen så blir det ätande på natten.
skattefusk
2019-02-19, 00:16
Har ätit havregrynsgröt i micron till lunch i 2 år på jobbet nu.
Funkar skitbra och kostar ingenting typ
Varför äter du i micron?
Wipflash
2019-02-19, 11:27
Köp en färdig måltidsersättare i pulverform. Finns många alternativ i online shopparns, mm sport t.ex.
vicarious
2019-02-19, 12:00
Varför äter du i micron?
:laugh:
Jag gillar personligen Huel.
Ganska vettiga macros. Mättar bra. Ok smak (vilket självklart är subjektivt.
Cykelcykel
2019-02-19, 13:17
Varför äter du i micron?
Ehehehehe
Tro det eller ej men jag uppskattade akämtet
Jag gillar personligen Huel.
Ganska vettiga macros. Mättar bra. Ok smak (vilket självklart är subjektivt.
Skall testas :)
Köp en färdig måltidsersättare i pulverform. Finns många alternativ i online shopparns, mm sport t.ex.
:thumbup:
proteinshake med gryn, kokosfett, bärsörja och lite psylliumfrön.
exevision
2019-02-19, 16:05
proteinshake med gryn, kokosfett, bärsörja och lite psylliumfrön.
Varför kokosfett?
Varför kokosfett?Har högt kaloribehov och jag gillar mct fett. Plus smaken till shaken
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
exevision
2019-02-19, 20:05
Har högt kaloribehov och jag gillar mct fett. Plus smaken till shaken
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Kokosfett ska väll inte likställas med MCT.
Kokosfett ska väll inte likställas med MCT.
Jo, kanske :)
MCT är sällsynt och förekommer naturligt i störst mängd i kokosfett och palmolja, och med tanke på kokosoljans övriga hälsosamma innehåll av laurinsyra är den att föredra av de båda för dig som är ute efter att leva sunt.
exevision
2019-02-19, 20:24
Kokosolja är inte MCT. Kokosolja är kokosolja.
MCT är en syntetisk produkt av vattenlösliga mellanlånga fettsyror som våra lipaser i tarmen lätt spjäkar upp.
Kokosolja har inte alls lika snabbt upptag.
..
vicarious
2019-02-20, 13:00
Citerar man nånting bör man ange källan.
King Grub
2019-02-20, 13:34
Det är ett citat från ett kosttillskottsföretag som säljer MCT-fett.
King Grub
2019-02-20, 13:34
Kokosolja är bajs.
Coconut oil is being heavily promoted as a healthy oil, with benefits that include support of heart health. To assess the merits of this claim, the literature on the effect of coconut consumption on cardiovascular risk factors and outcomes in humans was reviewed. Twenty-one research papers were identified for inclusion in the review: 8 clinical trials and 13 observational studies. The majority examined the effect of coconut oil or coconut products on serum lipid profiles. Coconut oil generally raised total and low-density lipoprotein cholesterol to a greater extent than cis unsaturated plant oils, but to a lesser extent than butter. The effect of coconut consumption on the ratio of total cholesterol to high-density lipoprotein cholesterol was often not examined. Observational evidence suggests that consumption of coconut flesh or squeezed coconut in the context of traditional dietary patterns does not lead to adverse cardiovascular outcomes. However, due to large differences in dietary and lifestyle patterns, these findings cannot be applied to a typical Western diet. Overall, the weight of the evidence from intervention studies to date suggests that replacing coconut oil with cis unsaturated fats would alter blood lipid profiles in a manner consistent with a reduction in risk factors for cardiovascular disease.
https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/74/4/267/1807413
Baskagge
2019-02-20, 16:10
Kokosolja är bajs.
https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/74/4/267/1807413
Lite orättvist mot kokosoljan kanske? Resultaten verkar ju svänga hit och dit. Kokosoljan ska öka risken för hjärtsjukdom, men länderna som konsumerar mycket kokosolja har inte särskilt hög dödlighet i hjärtsjukdom, eller?
In summary, although evidence of an association between coconut consumption and risk factors for heart disease is mostly of very poor quality, it suggests that coconut oil, when compared with cis unsaturated plant oils, raises total cholesterol, HDL-C, and LDL-C, although not as much as butter does. The impact of coconut oil consumption on the ratio of total cholesterol to HDL-C was often not reported.
There is no robust evidence on disease outcomes, and most of the evidence is related to lipid profiles. In comparison with other fat sources, coconut oil did not raise total or LDL cholesterol to the same extent as butter in one of the studies by Cox et al.,31 but it did increase both measures to a greater extent than did cis unsaturated vegetable oils.
It has been hypothesized that the more favorable lipid profiles and lower mortality rates observed in coconut-consuming populations are due to the foods that constitute the rest of their traditional diets.
https://www.who.int/cardiovascular_diseases/en/cvd_atlas_29_world_data_table.pdf
https://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/coronary-heart-disease/by-country/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.