handdator

Visa fullständig version : Väldigt osäker på min kost, behöver rådgivning

LallePalle
2019-02-04, 19:02
Nu är det som så här att jag är 1.89 lång och väger ca 92 kg, har tränat till och från pga skador under två år. Kör främst styrketräning och har i princip inte kört kondition alls tills jag bytte gym för två veckor sedan. Jag skulle inte anse att jag är vältränad däremot är jag väl ganska stark men nu kommer jag till frågan. Min plan nu till sommaren är att köra Push, Pull, Leg schema upplagt på 5 dagar i veckan och avsluta passen med 25 min cykling. Nu är det såhär att jag har dem berömda kärlekshandtagen jag gärna vill få bort men är samtidigt rädd att jag förlorar muskelmassa främst kring armar vilket jag inte vill då jag redan tycker dem är smala som dem är. Hur ska jag göra med kosten samt träningen för att bygga fram en v formad nedre mage utan kärlekshandtag samtidigt som jag vill bli större runt armar. Är det kaloriöverskott eller underskott som gäller? samt vad bör jag äta mer och mindre av? Tack i förhand!

vicarious
2019-02-04, 20:16
Om du fortsätter träna hårt på ungefärlig kaloribalans med ett högt proteinintag kommer du så småningom förbättra din kroppskomposition med mindre fett och mer muskler. Räkna med att det lär ta ett tag dock.

Vill du ha snabbare resultat får du lov att deffa bort överflödet med ett kaloriunderskott först. Om du sköter träning och proteinintaget i kosten är det osannolikt att du förlorar någon muskelmassa. Efter avslutad deff kan du fokusera på att bygga muskler, långsamt, så du undviker att övervikten kommer tillbaks.

Styrketräning + högt proteinintag (2-3g/kg kroppsvikt) är dom viktigaste faktorerna.

LallePalle
2019-02-04, 20:56
Om du fortsätter träna hårt på ungefärlig kaloribalans med ett högt proteinintag kommer du så småningom förbättra din kroppskomposition med mindre fett och mer muskler. Räkna med att det lär ta ett tag dock.

Vill du ha snabbare resultat får du lov att deffa bort överflödet med ett kaloriunderskott först. Om du sköter träning och proteinintaget i kosten är det osannolikt att du förlorar någon muskelmassa. Efter avslutad deff kan du fokusera på att bygga muskler, långsamt, så du undviker att övervikten kommer tillbaks.

Styrketräning + högt proteinintag (2-3g/kg kroppsvikt) är dom viktigaste faktorerna.

Jag satsar på det sistnämnda! Hård träning med en ''försiktig deff'' så får man se efter lite med tiden. Högt proteinintag vet jag inte om jag har. En typisk vardag kan se ut som så att jag äter 1dl havregryn på morgonen med en korvmacka, andra frukost på jobbet blir en korvmacka, 3 ägg och en whey 80 shake. Lunch kan variera men oftast 1 - 1 1/2 kycklingfile meg 200g potatis eller 200g spagetti med köttfärssås. Sedan blir det träning efter jobbet och då kommer jag hem runt 6 och då blir det middag som t.ex nöt/fläskgryta eller en ytterfile med potatis ( väldigt varierande). Innan jag går o lägger mig brukar jag dra en till shake. Nu vet jag inte i praktiken hur mycket protein det är men antar att det är en vanlig kost som duger. Önskar jag åt tonfisk då det är en superbra proteinkälla men skiten luktar fan kattmat så blir spyfärdig när jag ens tänker på det tyvärr. Finns det något ni hade velat ta bort/lägga till eller korrigera med min kost så ge gärna några exempel tack!