handdator

Visa fullständig version : Framtidens musik?

Beemel
2019-02-01, 10:53
Musik skapad av AI'n Aiva:
https://www.youtube.com/watch?v=HAfLCTRuh7U

Vad tror ni? Kommer datorer "helt" (nåja..) ta över musikskapandet i framtiden?

Jag menar då inte att människor kommer sluta uttrycka sig genom konst (och där med också musik)
Men kommer datorers skapande ta över det som den passiva genomsnittslyssnaren i stort kommer att välja att lyssna på?

Kommer pengarna där med försvinna för musiker?

Jag personligen hoppas det! Jag tycker det vore bra om mänskliga musiker gjorde musik för att de älskade musik framför att tjäna pengar.

TheOne1994
2019-02-01, 11:12
yes jag tror bara på datormusik , jag lyssnar uteslutande på detta. Popgrupper tror jag kommer försvinna. Visst en del kommer harva kvar men ingen ökning.

xan
2019-02-01, 11:20
Fan vad tråkigt om A.I kunde räkna ut exakt vad alla typer av människor tyckte om för musik mest, skapa detta automatiskt och sedan är det inget mer med det. Men jag tvivlar starkt på att det kommer bli så. I ditt exempel så har ju AI:n bara komponerat musik människor spelat.

EDIT: Skaparen verkar inte ha publicerat någon information om exakt hur AI:n gör musiken/komponerar (av kommersiella skäl?), så det kan vara BS.

Yes
2019-02-01, 11:48
Jag personligen hoppas det! Jag tycker det vore bra om mänskliga musiker gjorde musik för att de älskade musik framför att tjäna pengar.
Det är inget annat än en malplacerad romtaicism gällande konstnärskap. Som om skapandet kommer från någon mystisk inspiration och bara blir äkta genom fattigdom och lidande.

Yes
2019-02-01, 11:51
För egen del ser jag det som lika sannolikt att jag skulle läsa en datorgenererad bok, som att lyssna på datorgenererad musik. Det kanske blir fina stycken och meningar men det är inget meningsfullt som blir sagt.

Ett Orm
2019-02-01, 12:21
Har svårt att se en AI ta fram en ny Dr Bombay. Så njet på det.

ARMSTARK
2019-02-01, 12:34
Det kommer bli nån datorgenererad bip bop bip bop med inslag av några gamla reklamginglar, kommer från säker källa. :cool:

Beemel
2019-02-01, 13:01
Det är inget annat än en malplacerad romtaicism gällande konstnärskap. Som om skapandet kommer från någon mystisk inspiration och bara blir äkta genom fattigdom och lidande.

Må så vara, men det är fortfarande min åsikt.

Beemel
2019-02-01, 13:11
Fan vad tråkigt om A.I kunde räkna ut exakt vad alla typer av människor tyckte om för musik mest, skapa detta automatiskt och sedan är det inget mer med det. Men jag tvivlar starkt på att det kommer bli så. I ditt exempel så har ju AI:n bara komponerat musik människor spelat.

EDIT: Skaparen verkar inte ha publicerat någon information om exakt hur AI:n gör musiken/komponerar (av kommersiella skäl?), så det kan vara BS.

Fast om man får det man faktiskt tycker om mest så borde man ju vara ganska nöjd med det.
Sen kommer ju aldrig alla tycka likadant, så oavsett källan så kommer det fortfarande behövas flera olika stilar och sound.

Aiva har inte komponerat musik människor spelat. Det är självstående verk som är baserade på att AI'n i första skedet har lärt sig vilka harmonier och nyanser och uppbyggnad som fungerar.
Det är ju inte helt olikt hur de människor som pluggar musik (eller studerar nästan vad som helst för den delen) gör.
Man lär sig av tidigare saker och till viss del kopierar och till viss del utvecklar.

Aiva har ju blivit erkänd av diverse musikorganisationer som en självständig kompositör. De som ligger bakom själva AI'n tycker jag har varit relativt transparanta med hur det är uppbyggt och hur Deep Learning har använts för att få till det, så jag vet inte om jag håller med om att de "inte har publicerat någon information"

Beemel
2019-02-01, 13:12
För egen del ser jag det som lika sannolikt att jag skulle läsa en datorgenererad bok, som att lyssna på datorgenererad musik. Det kanske blir fina stycken och meningar men det är inget meningsfullt som blir sagt.

I skenet av ditt första inlägg, hur definerar du meningsfullheten i ditt senare (här ovan citerade) inlägg?

Beemel
2019-02-01, 13:13
Det kommer bli nån datorgenererad bip bop bip bop med inslag av några gamla reklamginglar, kommer från säker källa. :cool:

Vad är det som kommer bli det? Framtidens musik?
Det är väl snarare där vi är i dagsläget..

Anton Fräs
2019-02-01, 13:16
Riktigt häftigt, datorskapad musik hade jag kunnat lyssna på. Böcker känns mer tveksamt, det är så personligt på något vis.

Beemel
2019-02-01, 13:17
yes jag tror bara på datormusik , jag lyssnar uteslutande på detta. Popgrupper tror jag kommer försvinna. Visst en del kommer harva kvar men ingen ökning.

Fast det är stor skillnad på musik som en människa producerat med hjälp av datorer och synthar och musik som en dator komponerat helt oberoende av en människas interaktion (förutom den initiala programmeringen av AI'n).
När väl AI'n är programerad så kan den spotta ur sig musik som är "unik" i samma mening som en låt är unik även om den klassificeras i en specifik genre.

Och jag misstänker att det du lyssnar på i dag inte är uteslutande datorgenererat av datorer.

Beemel
2019-02-01, 13:20
Riktigt häftigt, datorskapad musik hade jag kunnat lyssna på. Böcker känns mer tveksamt, det är så personligt på något vis.

Tror bara det är en tidsfråga.
I nu läget kan inte musik skapad av en AI skiljas från männskliga verk ens av musik-experter.
Så vad är det som säger att inte böcker kommer kunna vara av samma konstnärliga höjd inom några år.
Skillnaden jag kan tänka mig som gör det svårare med böcker och berättelser är att musik är baserat på matematik (frekvenser som samverkar i harmonier) medan berättelser är lite annorlunda. Men jag är övertygad om att även dator genererade historier ligger väldigt nära i tiden.

TheOne1994
2019-02-01, 13:22
Fast det är stor skillnad på musik som en människa producerat med hjälp av datorer och synthar och musik som en dator komponerat helt oberoende av en människas interaktion (förutom den initiala programmeringen av AI'n).
När väl AI'n är programerad så kan den spotta ur sig musik som är "unik" i samma mening som en låt är unik även om den klassificeras i en specifik genre.

Och jag misstänker att det du lyssnar på i dag inte är uteslutande datorgenererat av datorer.

korrekt ! Sorry my bad :(

G.W
2019-02-01, 13:22
Tror framtidens musik kommer låta mer som Lou Reeds album Metal Machine Music. Musiken kommer att låta som att en robot gjort den, för andra robotar. Inte som att en robot gjort musik för människor.

Hemi
2019-02-01, 15:01
Om man gillar den typen av musik sa men det far bli for er.

Om livemusiken i ett land har dott och folket accepterat att alla institutioner och verk skots av robotar och datorer och inte finns nagon so tar individuelle beslut som i lander som forsoker vara lite mer manskliga sa, ja. Det bojade med ID-kort och slutar med detta, ok.

Fast annars, vi som gar pa countryfestivaler, dansar till cumbia, och kanske statt pa scen nan gang och gillar att kanna att bade pubkik, dans och att spela musik ar ett, aldrig i livet, kommer inte att handa, vi vill inte bli sa matade, heltackningsmatta not.

Jag tror inte heller att bergrtoppsmetallrockarna vill at datorn skall growla at en heller.

Aldrig och aldrig.

delta_mats
2019-02-01, 15:03
Självklart inte.

Beemel
2019-02-01, 15:55
Som sagt jag tror inte heller att mänskligt musikskapande kommer dö ut, och inte heller livekonserter och så vidare. Men jag tror också det kommer vara förbehållet en mindre skara entusiaster.
Jag är övertygad om att männsklig musik i stor utsträckning kommer ersättas i många (kanske majoriteten) av alla fall med den dator genererade motsvarigheten.

Jag tror att framtiden kommer "människomusik" ses som finkultur och kanske användas som till exempel ett sätt att utmärka sig i mediabruset och visa att produktionen är lite dyrare och finare.

Till exempel för trailern till en film.
"This movie contains human actors as well as music composed and performed by humans."

Men men, den som lever får se.

Beemel
2019-02-01, 15:56
Självklart inte.

Varför och hur är det självklart?

Beemel
2019-02-01, 15:58
Om man gillar den typen av musik sa men det far bli for er.

Om livemusiken i ett land har dott och folket accepterat att alla institutioner och verk skots av robotar och datorer och inte finns nagon so tar individuelle beslut som i lander som forsoker vara lite mer manskliga sa, ja. Det bojade med ID-kort och slutar med detta, ok.

Fast annars, vi som gar pa countryfestivaler, dansar till cumbia, och kanske statt pa scen nan gang och gillar att kanna att bade pubkik, dans och att spela musik ar ett, aldrig i livet, kommer inte att handa, vi vill inte bli sa matade, heltackningsmatta not.

Jag tror inte heller att bergrtoppsmetallrockarna vill at datorn skall growla at en heller.

Aldrig och aldrig.

Vad menar du med "den typen av musik" Musik är matematik i mångt och mycket. Kan man emulera en sort så kan man emulera en annan. Att de valt att lära Aiva just klassisk musik är ju inget annat än en parantes i sammanhanget. Det skulle ju med samma metoder gå att lära den vilken genre som helst. Sång kanske är lite svårare, då talsyntes fortfarande inte är riktigt 100 procentig.

delta_mats
2019-02-01, 16:08
Varför och hur är det självklart?

Musik är ju så mycket mer än bara toner. Det är ett uppträdande, prestation och framförallt känsla. Något en dator aldrig kan skapa.

Det skulle bli lika intressant som att läsa en bok eller titta på en film som en dator regisserat.

Tror inte man kan lära en dator musikalitet, vilket är ett begrepp som rymmer ganska mycket.

Hemi
2019-02-01, 16:45
Vad menar du med "den typen av musik" Musik är matematik i mångt och mycket. Kan man emulera en sort så kan man emulera en annan. Att de valt att lära Aiva just klassisk musik är ju inget annat än en parantes i sammanhanget. Det skulle ju med samma metoder gå att lära den vilken genre som helst. Sång kanske är lite svårare, då talsyntes fortfarande inte är riktigt 100 procentig.

Jag en familjemedlem som skapar musik efter speciellt programmerade toner, han ar ganska kand forskare/musiker i nordamerika och det ar en form av musiklaisk AI men ser det som en specifik sak, han och de kretsarna s kosnt/danskretsar men kapar musik pa andra satt likasa. Soundet later realistiskt och inte tekniskt. Edit, datorn ar kompositoren.

Om tjusningen i tekniskt sound sa, Jarre var tidig med att anvanda tekniskt latande musik, Kraftwerk annu tidigare, och en kanadensare jag inte minns namnet pa byggde datorer och synthar under sent 60, tidigt 70 tal och var en ganska kand TV personlighet, bakom kulisserna, samt hon tjejen som arbetade for BBC och gjorde Dr Who introt och det var djavligt coola grejer.

Kanns som bada grejerna ar gjorda sedan ganska lange redan. Tror att AI kommer att utmana allting annu mer men vi kommer anda inte att er att det kommer bli mer av den varan bara for att en dator kan gora det.

Hemi
2019-02-01, 16:50
Men jag tror att det kan bli en grej i sig, men inte att det blir allman musik.

Yes
2019-02-01, 17:14
I skenet av ditt första inlägg, hur definerar du meningsfullheten i ditt senare (här ovan citerade) inlägg?
I skenet av mitt första inlägg? Jag är osäker på vad du frågar efter.

Problemet jag ser med den här musiken är att det inte finns någon genomgående tanke eller tema. Det är mer som att AI;n väljer modus, tonföljder och takt genom mönster den lärt sig från annan musik. Det är ett effektivt sätt att spela på lyssnarens känslor, ungefär som filmkompositörer gör, men det finns inget djupare än så.

svenbanan
2019-02-01, 17:38
Nope
LQ123T3zD2k

Även om en AI skulle kunna skapa nåt liknande ovanstående så skulle den inte få samma gensvar från den mänskliga publiken som Neil får. Enda chansen till att en AI skulle få samma gensvar är att en AI betraktas som helt likvärdig med en människa även emotionellt.

Dvs till att börja med måste AI:n vara kapabel till känslor, inte bara kapabel att på ett rationellt sätt tolka mänskliga känslor. Annars finns det väl ingen större möjlighet att folk känner sig berörda av musiken.

Det är väl inte omöjligt att utvecklingen kommer leda till detta. Men det lär ligga extremt långt in i framtiden, och då kommer AI i sådant fall anses vara levande väsen, och folk kommer garva åt att vi under detta århundrade tyckte att AI = maskin.

Hemi
2019-02-01, 17:58
I skenet av mitt första inlägg? Jag är osäker på vad du frågar efter.

Problemet jag ser med den här musiken är att det inte finns någon genomgående tanke eller tema. Det är mer som att AI;n väljer modus, tonföljder och takt genom mönster den lärt sig från annan musik. Det är ett effektivt sätt att spela på lyssnarens känslor, ungefär som filmkompositörer gör, men det finns inget djupare än så.

Det siom gjorts ar manniska gor, datorn svarar datorn gor manniska svarar men da finns en koppling daroch det blir intressant.
Att helt lata datorn ta over ar problemet alla sett fran borjan och vad jag tycker Sverige verkar blivit varldskledande pa idag vad galler instutut och verk, att slippa tanka sjalv och ta beslut. Fuck.

Yes
2019-02-01, 19:20
Det siom gjorts ar manniska gor, datorn svarar datorn gor manniska svarar men da finns en koppling daroch det blir intressant.
Att helt lata datorn ta over ar problemet alla sett fran borjan och vad jag tycker Sverige verkar blivit varldskledande pa idag vad galler instutut och verk, att slippa tanka sjalv och ta beslut. Fuck.
Du ligger några öl före mig, låt mig komma ikapp!

Blomkål
2019-02-01, 19:24

Hahahah :laugh:

delta_mats
2019-02-01, 19:44

Aaahahahaha!

Hemi
2019-02-01, 20:13

Datorn tog olen, fick inget for maj sjalv.;)
Men datorer kan komunicera med konst och musik med manniskor och det blir bra, ok, om man gillar just den produktionen/koncerten da.
Men att datorn skapar allt sjalv ar ju en annan sak. Jag blir tvungen att jamfora med det svenska systemet, sorry. Last for manga mardromsartiklar i tidningarna.

Rikard Jansson
2019-02-01, 20:46
Kan en dator göra mästerverk som följande? Nä precis
pxhzz4wkKeU

Sheikah
2019-02-01, 21:43
Man kan jämföra musiken med hur mat och vårt förhållningssätt till måltiden har utvecklats tror jag.

När måltiden blev mer än bara mat på bordet, ett uttryckssätt och identitetsskapande precis som musik, så har måltiden och mat gjort en otrolig resa. När industrialiseringen av mat kom så var det finaste som fanns perfekt industrirunda skivor medwurst på sin formlimpa från industrin. Idag, är massproducerad mat inte något som gemene man vill kännas vid. Mat, och måltiden, ska vara hemlagad och autentisk. Även industrin vill få maten att verka autentisk och "som hemlagad" med lite skavanker som ska illustrera det mänskliga. Detsamma gäller restauranger där närheten från jord till bord är en viktig pusselbit för gästen.

Hade kunnat utveckla resonemanget mycket men huvudpoängen är att det kommer vända för musiken. Människan kommer tröttna på monotona, replikerbara musikstycken producerade i logic. Musiken kommer finnas närmare lyssnaren och skulle inte bli förvånad om artister börjar ha livegig på spotify eller youtube där de utför en konsert / spelar ett album. Allt för att nå det autentiska och äkta.

Hemi
2019-02-01, 22:46
Hur bra musiken an ar sa vill jag sjalv ha mer djup i den, konst och musik ar ju kommunikation pa ett satt och jag vill ha det djupare an att en dator gjort allt at mig, aven om den byggt en cyborg Meduza/Justin Bieber/Rihanna.

Yes
2019-02-01, 23:19
Nope
LQ123T3zD2k

Även om en AI skulle kunna skapa nåt liknande ovanstående så skulle den inte få samma gensvar från den mänskliga publiken som Neil får. Enda chansen till att en AI skulle få samma gensvar är att en AI betraktas som helt likvärdig med en människa även emotionellt.

Dvs till att börja med måste AI:n vara kapabel till känslor, inte bara kapabel att på ett rationellt sätt tolka mänskliga känslor. Annars finns det väl ingen större möjlighet att folk känner sig berörda av musiken.

Det är väl inte omöjligt att utvecklingen kommer leda till detta. Men det lär ligga extremt långt in i framtiden, och då kommer AI i sådant fall anses vara levande väsen, och folk kommer garva åt att vi under detta århundrade tyckte att AI = maskin.
Ett liveframträdande är inte bästa exemplet då det utöver en väldigt bra AI även skulle kräva en mycket sofistikerad robot för att replikera.

Jag tror dock du och andra här överskattar svårigheten med att framkalla känslor hos lyssnaren. För en AI är det i mångt och mycket ett problem av allt finare granularitet, vilket handlar om mycket data och processorkraft samt välanpassade algoritmer.

Aiva klarar redan av att komponera musik utifrån olika stilar och känslouttryck. Det gör den utifrån stora mängder data den lärt sig klassificera och hitta mönster i. Genom mer data och processorkraft kommer den kunna hantera finare klassificeringar och få en bättre "känsla" för att spela på lyssnarens känslor.

Det är förstås inte som att det skulle vara superenkelt att skapa en Neil Young 2.0 bara genom att slänga mer beräkningskraft på problemet. Människor är ändå rätt välstämda instrument när det kommer till sånt här och en skicklig musiker som ägnat hela sitt liv åt det är svårslagen. Vad jag menar är dock att finns ingenting fundamentalt som gör det svårt för en AI, mer än beräkningskraft och smarta algoritmer.

En AI kan mycket väl tränas till lite extra vibrato där, lite mer distorsion här, släng in ett taktbyte och rubato osv. Metoderna för det finns redan, till stor del, men kapaciteten är inte riktigt där än. Man kan dock inte förneka att Aiva redan gör ett rätt imponerande jobb.

Vad som gör Neil Young intressant är ju dock inte bara att han är en skicklig musiker. Det finns säkert många som är skickligare men som vi aldrig hört talas om. Jag är inget fan som följt honom särskilt noga, men jag kan tänka mig att de som är det kanske även är intresserade av vad han vill säga med musiken. Och det förutsätter att han har något intressant att förmedla,

Lite som liknelsen jag var inne på tidigare - bra litteratur handlar om mer än vacker prosa. Inte heller skulle en bra tavla handla om bara handla om konstnärens skicklighet och ett vackert motiv, även om det skulle väcka känslor hos betraktaren. Det skulle liksom bli rätt endimensionellt.

För att en AI ska nå den nivån behöver den vara tillräckligt avancerad för att folk faktiskt ska vara intresserade av dess tankar. Bortsett från Japan, där folk har känslomässiga band till kuddar med anime-motiv, så har resten av världen inte riktigt listat ut hur man ska åstadkomma det.

Med det sagt så tror jag inte AI-genererad musik kommer vara betydelselös inom en nära framtid. Soundtrack till filmer och spel är givna områden där det kan slå stort, särskilt i billigare produktioner. Kanske dyker det upp tjänster där du kan generera soundtracks till dina egna bilder och filmer. En annan del är smarta program som hjälper musiker/kompositörer komma upp med nya idéer, samtidigt som de sparar tid. Sen har vi förstås också allt mer avancerad auto-tune. Något som skulle få Gunnar Bunker att låta som Pavarotti, även live.

FoolsGold
2019-02-01, 23:21
Musik skapad av AI'n Aiva:
https://www.youtube.com/watch?v=HAfLCTRuh7U

Vad tror ni? Kommer datorer "helt" (nåja..) ta över musikskapandet i framtiden?

Inte helt men delvis. Även om vi vill tro det så är ju musik inget mer än ljud. Om en AI får tillgång till sensorer på människor så kan den ju enkelt mäta hur olika ljud påverkar människor och på så sätt hitta rätt.

Vi människor uppfattar såklart musik gjord av andra människor som något speciellt och liveframträdanden kommer alltid att ha sitt värde för oss. Med det sagt så är det ju inga problem för ett skivbolag låta en AI skapa musiken och sedan fronta med människor.

Yes
2019-02-01, 23:49
Inte helt men delvis. Även om vi vill tro det så är ju musik inget mer än ljud. Om en AI får tillgång till sensorer på människor så kan den ju enkelt mäta hur olika ljud påverkar människor och på så sätt hitta rätt.
Njae, enkelt är det nog inte. Såvitt jag vet finns det inget enkelt och bra sätt att mäta människors känslor. Jag skulle i varje fall tro att det i så fall är något som ligger en bra bit in i framtiden, där man lyckats kartlägga mer av hur den mänskliga hjärnan funkar.
Mycket av problemet kringgås ju annars av att låta AI;n lära sig av den musik som redan skapats, och som vi redan vet skapar vissa känslor.

Vi människor uppfattar såklart musik gjord av andra människor som något speciellt och liveframträdanden kommer alltid att ha sitt värde för oss. Med det sagt så är det ju inga problem för ett skivbolag låta en AI skapa musiken och sedan fronta med människor.
Nä, det är ju bara kolla på auto-tune-liknande program som redan är så bra att de kan användas live (inte så att Gunnar Bunker skulle sjunga rent, men tillräckligt bra för att en okej sångare ska låta bra). Utöver att göra jobbet lättare kan tekniken också göra att det utvecklas nya idéer.

svenbanan
2019-02-02, 00:23

Ett liveframträdande är inte bästa exemplet då det utöver en väldigt bra AI även skulle kräva en mycket sofistikerad robot för att replikera.

Jag tror dock du och andra här överskattar svårigheten med att framkalla känslor hos lyssnaren. För en AI är det i mångt och mycket ett problem av allt finare granularitet, vilket handlar om mycket data och processorkraft samt välanpassade algoritmer.

Aiva klarar redan av att komponera musik utifrån olika stilar och känslouttryck. Det gör den utifrån stora mängder data den lärt sig klassificera och hitta mönster i. Genom mer data och processorkraft kommer den kunna hantera finare klassificeringar och få en bättre "känsla" för att spela på lyssnarens känslor.

Det är förstås inte som att det skulle vara superenkelt att skapa en Neil Young 2.0 bara genom att slänga mer beräkningskraft på problemet. Människor är ändå rätt välstämda instrument när det kommer till sånt här och en skicklig musiker som ägnat hela sitt liv åt det är svårslagen. Vad jag menar är dock att finns ingenting fundamentalt som gör det svårt för en AI, mer än beräkningskraft och smarta algoritmer.

En AI kan mycket väl tränas till lite extra vibrato där, lite mer distorsion här, släng in ett taktbyte och rubato osv. Metoderna för det finns redan, till stor del, men kapaciteten är inte riktigt där än. Man kan dock inte förneka att Aiva redan gör ett rätt imponerande jobb.

Vad som gör Neil Young intressant är ju dock inte bara att han är en skicklig musiker. Det finns säkert många som är skickligare men som vi aldrig hört talas om. Jag är inget fan som följt honom särskilt noga, men jag kan tänka mig att de som är det kanske även är intresserade av vad han vill säga med musiken. Och det förutsätter att han har något intressant att förmedla,

Lite som liknelsen jag var inne på tidigare - bra litteratur handlar om mer än vacker prosa. Inte heller skulle en bra tavla handla om bara handla om konstnärens skicklighet och ett vackert motiv, även om det skulle väcka känslor hos betraktaren. Det skulle liksom bli rätt endimensionellt.

För att en AI ska nå den nivån behöver den vara tillräckligt avancerad för att folk faktiskt ska vara intresserade av dess tankar. Bortsett från Japan, där folk har känslomässiga band till kuddar med anime-motiv, så har resten av världen inte riktigt listat ut hur man ska åstadkomma det.

Med det sagt så tror jag inte AI-genererad musik kommer vara betydelselös inom en nära framtid. Soundtrack till filmer och spel är givna områden där det kan slå stort, särskilt i billigare produktioner. Kanske dyker det upp tjänster där du kan generera soundtracks till dina egna bilder och filmer. En annan del är smarta program som hjälper musiker/kompositörer komma upp med nya idéer, samtidigt som de sparar tid. Sen har vi förstås också allt mer avancerad auto-tune. Något som skulle få Gunnar Bunker att låta som Pavarotti, även live.

Nej, ett liveframträdande är ju såklart ytterligare ett par steg bort, så det blir ju ännu svårare att åstadkomma för en AI.

Dock tror jag att ifall en AI skulle komponerat och framfört (exakt hur det framförandet skulle göras är iofs oklart) en sång så skulle gensvaret från publiken inte bli lika starkt som ifall det musikstycket komponerats och framförts av en levande varelse med tankar och känslor. Dvs om det var en AI som hade gjort "Hey hey, my my" i ett parallellt universum där Neil Young inte fanns, så skulle den inte ha blivit lika väl mottagen som Neils version blev i vårat universum.

Folk skaffar nåt slags känslomässiga band till sina favoritartister och är intresserade av allt möjligt annat om dessa artister än enbart vad de producerar för ljudvågor. Detta i sin tur gör att de tar till sig musiken på ett helt annat sätt än om den skapats av en plåtlåda.

FoolsGold
2019-02-02, 09:54
Njae, enkelt är det nog inte. Såvitt jag vet finns det inget enkelt och bra sätt att mäta människors känslor. Jag skulle i varje fall tro att det i så fall är något som ligger en bra bit in i framtiden, där man lyckats kartlägga mer av hur den mänskliga hjärnan funkar.
Mycket av problemet kringgås ju annars av att låta AI;n lära sig av den musik som redan skapats, och som vi redan vet skapar vissa känslor.

OK köper att det inte är enkelt för nu men om en AI få tillgång till sensorer i och på människor (inte omöjligt med nanorobotar inne i kroppen i framtiden) så kan den ju sammanlikna den kemiska sammansättningen med tillstånd där personerna uppvisar glädje, sorg etc.

Den kan sedan använda denna data för att se vilka slags ljud och ljudmönster som stimulerar motsvarande känslor och därmed bygga en kunskapsbank som kan användas vid musikkomponering.

Detta är såklart spekulativt deluxe och jag menar inte att det ligger runt hörnet men i princip ser jag inget som skulle kunna hindra detta. Sensorer på och i människor lär ju bara öka i samband med utveckling av hälsoindustrin.

trädgårdsmöbel
2019-02-02, 16:22
Jag bortser från AI och misstänker att musik precis som film kommer bli väldigt mycket upprepningar, re-releaser, remasters och covers. Ett album på 15 låtar kommer vara en ny låt i två varianter och 13 covers.

Tänk 4 olika grupper gör aquas "Barbie Girl". I en hip-hop, en metal, en ballad och en operaversion med Pavarotti feat snoop dog. Och detta varvas på radio.

xan
2019-02-02, 19:58

Men "mening" kommer från någon mystisk inspiration som bara blir äkta genom fattigdom och lidande? Det låter också som romanticism. AI är väl knappast intelligent om den inte kan konstruera saker som är meningsfulla.