handdator

Visa fullständig version : Utfall aktiverar lårmusklerna mer än knäböj

King Grub
2019-02-01, 09:56
CONTEXT::

Squats and lunges are common exercises frequently applied in muscle strengthening and therapeutic exercises. The loading devices are often used to increase the training intensity.

OBJECTIVE::

To determine the effect of loading devices on muscle activation in squat and lunge, and to compare the differences in muscle activation between squat and lunge.

DESIGN::

Cross-sectional.

PARTICIPANTS::

Nineteen healthy, male, recreationally active individuals without a history of lower limb injury.

INTERVENTIONS::

Each participant performed 10 repetitions of a squat under five conditions: unloaded, barbell, dumbbell, loaded vest and kettlebell, and 10 repetitions of a lunge under four conditions: unloaded, barbell, dumbbell and loaded vest.

MAIN OUTCOME MEASURES::

The electromyography signals of quadriceps, hamstrings, tibialis anterior and gastrocnemius. One-way repeated measure ANOVA was used to compare the difference among different loading conditions. Paired t test was used to compare the difference between squat and lunge.

RESULTS::

The muscle activation in the loaded conditions was significantly higher than that in non-loaded conditions in squat and lunge. Compared to the barbell, dumbbell and load vest conditions, the semitendinosus showed significantly higher activation and the tibialis anterior showed significantly lower activation in kettlebell condition in squat. No significant difference in muscle activation was found among barbell, dumbbell and kettlebell conditions in lunge. In addition, quadriceps and hamstring activities were significantly higher in lunge than in squat.

CONCLUSION::

Muscle activation was affected by the loading devices in squat but not affected in lunge. Kettlebell squat could be suggested for targeting in strengthening medial hamstring. Progressive strengthening exercise could be recommended from squat to lunge based on sequential activation level.

J Sport Rehabil. 2019 Jan 24:1-19. Effect of Loading Devices on Muscle Activation in Squat and Lunge.

Sheogorath
2019-02-01, 10:58
1. Om de mätte aktiveringen i rectus femoris så är det inte på något vis ett konstigt resultat.

2. Om de hade samma "load" i knäböj som utfall kommer utfallen att vara mycket närmre 1RM än knäböjen, varpå resultaten inte heller är konstiga.

Här behövs helt enkelt mer info för att avgöra om studiedesignen är tillfredsställande.

ARMSTARK
2019-02-01, 12:02
Om inte annat så efter ett benpass med mycket utfall känner man att det tar, man kan knappt sätta sig och skita för träningsvärken. :d

ChuckTesta
2019-02-01, 12:32
Om inte annat så efter ett benpass med mycket utfall känner man att det tar, man kan knappt sätta sig och skita för träningsvärken. :d

Får man inte ont i benen av böj också?

ARMSTARK
2019-02-01, 13:22
Får man inte ont i benen av böj också?

Jo, men jag tycker utfall är sju resor värre!

Kev88
2019-02-01, 15:15

Testa Bulgariska splitböj där du står med den främre foten på en viktskiva, dina adduktorer och gluteus kommer minst sagt att kännas dagen efter om övningen är ny för dig:laugh:
Ett tips är att hålla med den ena handen i något, som t.ex. ett böjrack, detta för att slippa kriga med balansen.

vicarious
2019-02-02, 21:19

Kanske för att du är ovan? Kör man inte en rörelse regelbundet brukar man få ganska hemsk träningsvärk.

Arne Persson
2019-02-02, 23:51
Träningsvana personer eller sk ”studenter” e. dyl. i materialet? Har enorm betydelse på resultatet och på EMG-signalerna...
Många sk vetenskapliga studier tenderar att bli lite verklighetsfrämmande pga glr mkt teori och gör lite praktisk träningserfarenhet på forskarna.

LunaSpice
2019-02-03, 08:33
Mina ben pass brukar bestå av knäböj, utfall med stång eller hantlar samt bulgariska enbenssplits. 1-2 ggr/vecka och min kropp har inte vant sig på långa vägar. Träningsvärken är vidrig varje gång.

Arne Persson
2019-02-03, 09:52
Träningsvana personer eller sk ”studenter” e. dyl. i materialet? Har enorm betydelse på resultatet och på EMG-signalerna...
Många sk vetenskapliga studier tenderar att bli lite verklighetsfrämmande pga glr mkt teori och gör lite praktisk träningserfarenhet på forskarna.

Sköna stavfel! 😃 feta fingrar små tangenter och dålig syn på nära håll när linserna sitter i ögonen...:d

bighulken
2019-02-03, 10:03
Sköna stavfel! 😃 feta fingrar små tangenter och dålig syn på nära håll när linserna sitter i ögonen...:d

Joo, det är nackdelen, med styrkelyft det!!......
Jag har även offrat, mitt guitarr-spelande!!.......för styrkelyften.
Provade härom veckan, plinka lite, fick kramp, efter ca: 15 minuter....i underarmarna/händerna!!......

Men så är livet, man får offra lite, för att det ska funka.....mvh/

Bärsärk
2019-02-03, 15:45
Vad är ett bra övningsutförande på utfall?

Arne Persson
2019-02-03, 16:15
Vad är ett bra övningsutförande på utfall?

Tvärtemot vad som oftast lärs ut idag...

ozzian
2019-02-03, 17:03
Tvärtemot vad som oftast lärs ut idag...

Vad menar du med det?
att 90% gör fel eller vad?

Arne Persson
2019-02-04, 06:39
Vad menar du med det?
att 90% gör fel eller vad?

Japp, alltför många... dom bl.a går inte tillräckligt långt ner, pressar inte fram höften ordenligt, låter det bakre knäet gå rakt ner i golvet... osv...
Riktiga utfall? Studera gärna gamla tiders tyngdlyftning vad gäller utfallsryck och dito frivändning. Där snackar vi. Jag fick själv först lära mig de teknikerna innan sittryck och sittvändning. Det är den tekniken jag lär ut dom
lunges på mina kurser...:)

Termy
2019-02-04, 07:49
Athletic Truth Group på instagram postar en hel del videos (exempel (https://www.instagram.com/p/Bs58-r0FxDL/)) med lite annorlunda utförande än det man vanligen ser, med mer rörelseuttag och knäet långt över foten. Jag vet inte dock om man tekniskt sett kallar det för utfall, split squat eller något annat (eller om det spelar någon roll).

Ett Orm
2019-02-04, 08:24
Athletic Truth Group på instagram postar en hel del videos (exempel (https://www.instagram.com/p/Bs58-r0FxDL/)) med lite annorlunda utförande än det man vanligen ser, med mer rörelseuttag och knäet långt över foten. Jag vet inte dock om man tekniskt sett kallar det för utfall, split squat eller något annat (eller om det spelar någon roll).

Alla förändringar spelar roll, bara mer eller mindre.

Att ha vaden lodrät i själva utfallet brukar vara ett bra riktmärke.

Termy
2019-02-04, 09:19
Alla förändringar spelar roll, bara mer eller mindre.

Att ha vaden lodrät i själva utfallet brukar vara ett bra riktmärke.

Jo jag ifrågasatte inte om ändringen i utförandet spelade roll, utan om terminologin gjorde det (om man vill kalla det för utfallssteg eller split squats eller dylikt).

LunaSpice
2019-02-04, 16:16

*Eurodisco intensifies*

Ett Orm
2019-02-04, 16:29
Jo jag ifrågasatte inte om ändringen i utförandet spelade roll, utan om terminologin gjorde det (om man vill kalla det för utfallssteg eller split squats eller dylikt).

Aha.
Ptja, det har väl betydelsen av att man kan bli missförstådd om man använder fel term.
Det du länkade är iaf inte vad jag menar med utfall. Är det månne en bulgarisk splittböj?

Fredrik A
2019-02-06, 10:21
Japp, alltför många... dom bl.a går inte tillräckligt långt ner, pressar inte fram höften ordenligt, låter det bakre knäet gå rakt ner i golvet... osv...
Riktiga utfall? Studera gärna gamla tiders tyngdlyftning vad gäller utfallsryck och dito frivändning. Där snackar vi. Jag fick själv först lära mig de teknikerna innan sittryck och sittvändning. Det är den tekniken jag lär ut dom
lunges på mina kurser...:)

Länka gärna nåt klipp med, enligt dig, ordentliga utfall! :)

Hemi
2019-02-06, 12:02
Gör ett svartvitt bildsök på Weightlifting Phil Caira så får du se ett ordentligt utfallsryck.

Hemi
2019-02-06, 12:10
Eller inte svartvitt förresten eftersom det verkar vara färg i bilden men han finns på Oldtimestrongman.

Termy
2019-02-06, 12:23
https://i0.wp.com/www.oldtimestrongman.com/images/phil_caira_scottish_weightlifter_oldtimestrongman. png?w=840&ssl=1

Ett Orm
2019-02-06, 12:39
https://i0.wp.com/www.oldtimestrongman.com/images/phil_caira_scottish_weightlifter_oldtimestrongman. png?w=840&ssl=1

Googlar man bilder på jerk så är han väldigt djupt och har knät väldigt långt fram.
De flesta har vaden i, eller nära i, lod.

Och med den allmäna logiken så gäller att om nån gör nått annorlunda eller extremt så ska alla göra så.

Hemi
2019-02-06, 13:45
Googlar man bilder på jerk så är han väldigt djupt och har knät väldigt långt fram.
De flesta har vaden i, eller nära i, lod.

Och med den allmäna logiken så gäller att om nån gör nått annorlunda eller extremt så ska alla göra så.

Hey, det brukar väl vara tvärtom? Här snackar vi tyngdlyftning på elitnivå men tråden handlar om utfall. Om jag förstår Arne rätt så gav han ett tips om hur det såg ut förr för att illustrera. Om knä långt fram är dåligt så anser jag att det är bullshit. Du skall eller kommer helt naturligt att slå på stödmuskler emellan benen som säkrar allt. Speciellt då det inte måste vara enorma vikter ovan hiúvudet sådär. Glömt bort helt, gjorde detta för decennier sedan men jag provade nyss och jag skall genast göra detta i min calisthenicsträning.

Edit: denna man var nog den som gick djupast men alla gjorde så här.

Hemi
2019-02-06, 13:59
En till,

http://crossfitnewhaven.com/images/made/images/uploads/blog/Screen_Shot_2016-09-11_at_7.00.10_PM_570_426.png

Ett Orm
2019-02-06, 14:18
Hey, det brukar väl vara tvärtom? Här snackar vi tyngdlyftning på elitnivå men tråden handlar om utfall. Om jag förstår Arne rätt så gav han ett tips om hur det såg ut förr för att illustrera. Om knä långt fram är dåligt så anser jag att det är bullshit. Du skall eller kommer helt naturligt att slå på stödmuskler emellan benen som säkrar allt. Speciellt då det inte måste vara enorma vikter ovan hiúvudet sådär. Glömt bort helt, gjorde detta för decennier sedan men jag provade nyss och jag skall genast göra detta i min calisthenicsträning.

Edit: denna man var nog den som gick djupast men alla gjorde så här.

Jag upplever att det är ofta som extremer ses som något att ta efter, allt från böjdjup och kost till volym.

Varför är det bullshit menar du?
Ja naturligtvis slås de muskler som behövs för att inte falla på, det gör de jämt. Därför bör man också skilja på aktivering och belastning.
I fallet med lyftning så gör det vad som krävs, en del splittar ju inte alls tex, han ovan lyfter helt enkelt mer kg på det sättet. Vad som aktiverar nått eller påverkar knäleden skiter han troligen blankt i. Sen är det inte säkert att han gör, om han ens gjorde, utfall på det sättet.

Hemi
2019-02-06, 19:33
Jag upplever att det är ofta som extremer ses som något att ta efter, allt från böjdjup och kost till volym.

Varför är det bullshit menar du?
Ja naturligtvis slås de muskler som behövs för att inte falla på, det gör de jämt. Därför bör man också skilja på aktivering och belastning.
I fallet med lyftning så gör det vad som krävs, en del splittar ju inte alls tex, han ovan lyfter helt enkelt mer kg på det sättet. Vad som aktiverar nått eller påverkar knäleden skiter han troligen blankt i. Sen är det inte säkert att han gör, om han ens gjorde, utfall på det sättet.

Jag är med dig. Man behöver göra det själv med, slå på saker som inte kanske slås på. Jo när man lyfter vikter brukar det vara, så här gör man, den bästa tekniken, klart? Ok, klart och heltäckningsmatta, det tog 2 minuter, så, resten är - lägg på mer vikt. Och mer och mer 4ever. Men att sätta kroppen lite i extrempositioner är bara bra, om man tänker på vad man gör, jag testade detta nu och det kändes djävligt bra, skall slå på en massa muskler och testa, kanske kommer jag att progressivera i lite vikt så småningom. Kanske, för jag hittar progression på annat sätt:)

Bärsärk
2019-02-06, 20:35

Jag tror att samtliga av mina fästen i låret gick av bara av att kolla på den där bilden.

Hemi
2019-02-06, 20:46
Jag tror att samtliga av mina fästen i låret gick av bara av att kolla på den där bilden.

Phil Caira var kanske den som gick djupast. Dock så, de flesta foton från den tiden är just foton och kanske inte fångar ögonblicket då det är som allra längst ned. Sedan så tänk att du drar ihop benen mer i utfall VS gå långt i sär, har man smalt emellan så blir det nästan oundvikligt att knät hamnar långt fram, om det är det du inte gillar. Fast prova olika avstånd, koppla på hamstrings och gluteus i alla fall något i det främre benet och skippa skivstången ovan huvudet för det är inte tanken, gör det utan vikt och sedan om du behöver, hantlar vid sidorna.

Arne Persson
2019-02-06, 23:49
Skall försöka fixa en vettig film imorgon. :)

Bärsärk
2019-02-07, 15:13

Bara det inte dröjer lika länge som din bicepsguide :d

Hemi
2019-02-07, 15:25
Man kan också dra främre foten mot sig, den är ju fast i golvet men aktivera så, i stället för att trycka bort den. Samma sak i alla olika bryggor man gör på golvet, trycker man bort foten/fötterna försvinner bakkedjan men den hjälper ju till att säkra knät. Man får fokusera på bakre knät likaså. Tycker inte man behöver några stora vikter med detta.
Väntar också på Arne, vill ha svar på detta.

Arne Persson
2019-02-08, 00:14
Bara det inte dröjer lika länge som din bicepsguide :d

*innocent*

ARMSTARK
2019-02-08, 09:23

Det gör fan ont i hela kroppen när man tittar på den bilden, jag skulle verkligen verkligen inte kunna göra så där! :d

Bärsärk
2019-02-08, 19:10
Det gör fan ont i hela kroppen när man tittar på den bilden, jag skulle verkligen verkligen inte kunna göra så där! :d

Jag har haft fantomsmärtor i låret sen jag kollade på bilden!

delta_mats
2019-02-08, 19:11
Sådär gör jag min utfallsgång, men har ju stången på axlarna istället förstås.

Hemi
2019-02-08, 22:16
Jag gör sådär innan varje benpass, tänjer ut och djup ordentligt, hänger kvar lite där nere trycker upp mig lite, känner på musklerna, aktiverar dem och blundar samtidigt, reser mig upp. Som en del av någon slags förberedelse. Sen gör jag inga vare sig böjar eller utfall, tränar enbart horisontellt men jag skall prova med utfall sådär nu. För min del blir det aldrig så mycket FALL dock, som utFall, stompar inte ned/fram foten utan försöker röra mig så mjukt som en katt som möjligt.

Helgehorse
2019-02-11, 13:20

Vart är den... haha. Vill gärna se detta med, Hur man ska utföra det på ett korrekt sett.

Arne Persson
2019-02-11, 18:44
Vart är den... haha. Vill gärna se detta med, Hur man ska utföra det på ett korrekt sett.

Tog en men den blev tyvärr inte optimal.

StarkaUlf
2019-02-11, 18:49

Steget till den perfekta filmen är långt.

Helgehorse
2019-02-12, 14:32

Kan du inte försöka hitta en bild/video på nätet som visar ungefär hur man gör utfall då? Så man får en humm om.vad alla gör fel nuförtiden som du nämner.

Arne Persson
2019-02-16, 23:17
Ingen optimal film men några reps är ok där. Vi kör i en LK 3D Smithmaskin på mitt ”nya” gym klassiska MuscleZone Gym i Malmö!:)
Vi kör både med låst och rörligt läge för stången.

/v1OqwPr9iTk

Bärsärk
2019-02-17, 00:02
Cool smith Arne, har du snickrat ihop den själv?

Arne Persson
2019-02-17, 00:44
Cool smith Arne, har du snickrat ihop den själv?

Råkar ha agenturen på tyska LK. :)

bighulken
2019-02-17, 06:50
wow!!...vilken sjysst smith-maskin detta var!!......

Rörligt läge, framåt/bakåt, och det vanliga, uppåt/nedåt osv.......nice....med denna rörlighet, framåt/bakåt.........

mvh/......

Sarco
2019-02-17, 08:53
Ja, Smithen ser bra ut.

Jag brukar köra rätt lika som den andra sorten i filmen fast utan smith. Tycker de är grymma som övning efter tex knäböj/benpress.

Jag begriper inte riktigt vad som är bra med det första utförandet. Vad vinner man på att kliva bakåt?

Arne Persson
2019-02-17, 09:21
Ja, Smithen ser bra ut.

Jag brukar köra rätt lika som den andra sorten i filmen fast utan smith. Tycker de är grymma som övning efter tex knäböj/benpress.

Jag begriper inte riktigt vad som är bra med det första utförandet. Vad vinner man på att kliva bakåt?

Det som många missar på i rörelsen (med vanlig fast smithmaskin) är att föra det bakre benet riktigt långt bak så att fotställningen blir så lång som möjligt och att det bakre knäet mao inte når golvet. Detta utförande ger även, som en liten bonus, rejäl utsträckning av M. rectus femoris.:)

sydskaningen
2019-02-17, 10:23
Det som många missar på i rörelsen (med vanlig fast smithmaskin) är att föra det bakre benet riktigt långt bak så att fotställningen blir så lång som möjligt och att det bakre knäet mao inte når golvet. Detta utförande ger även, som en liten bonus, rejäl utsträckning av M. rectus femoris.:)
Intressant. Med vilken utrustning väljer du själv att köra dina utfall?

Arne Persson
2019-02-17, 12:24
Intressant. Med vilken utrustning väljer du själv att köra dina utfall?

Skulle jag köra det idag så blev det, ur säkerhetsaspekt, en smithmaskin.

Anders The Peak
2019-02-17, 13:20
Ingen optimal film men några reps är ok där. Vi kör i en LK 3D Smithmaskin på mitt ”nya” gym klassiska MuscleZone Gym i Malmö!:)

/v1OqwPr9iTk

Hur fungerar den med lyte högre vikter ? Belastningsytan blir liten och brytkrafterna stora. Är den kullagrad i botten med riktiga kullager från SKF ?

Arne Persson
2019-02-17, 13:30
Hur fungerar den med lyte högre vikter ? Belastningsytan blir liten och brytkrafterna stora. Är den kullagrad i botten med riktiga kullager från SKF ?

Fungerar utmärkt även med tyngre vikter.

Bärsärk
2019-02-17, 13:57

Är inte hantlar typ lika säkert?

Arne Persson
2019-02-17, 13:59
Är inte hantlar typ lika säkert?

Förvisso, men mindre komfortabelt... :)

svenbanan
2019-02-17, 14:54
@Arne:

Vet inte om detta framgått riktigt, men aad var det du menar var det stora felet som du tycker de flesta verkar göra med utfall då?

Inte ta tillräckligt långt steg bakåt vid utfall bakåt?

Hade du nåt liknande kardinalfel vid utfall framåt? Inte våga trycka fram främre knät kanske?

Arne Persson
2019-02-17, 17:28
Jag brukar jämföra felaktigt utförda lunges med på tok förgrunda knäböj... Jag brukar rekommendra att kolla BodyPump™-tekniker och sedan göra tvärt om, då kan man inte misslyckas!:d
Här är ett praktexempel på, enligt mig, en för inskränkt rörelsebana...

svenbanan
2019-02-17, 17:43
Jag brukar jämföra felaktigt utförda lunges med på tok förgrunda knäböj... Jag brukar rekommendra att kolla BodyPump™-tekniker och sedan göra tvärt om, då kan man inte misslyckas!:d

Jag har tyvärr aldrig varit på BodyPump. :D Men tror att jag snappat vad du menar ändå... ;)

Vad har du att säga om split squats då? Tycker du man ska stå långt fram även i den övningen?

Diomedea exulans
2019-02-17, 17:48
Jag gissar att Arne menar att figuren på den där senaste bilden borde gå mycket längre fram med höfter, främre knä samt bål?

exevision
2019-02-17, 18:32

Anser du det vara riskabelt med fri stång även i en bur?

sydskaningen
2019-02-18, 04:34
Det låter klokt resonerat. Tack för svaret.

Hemi
2019-02-18, 12:22
Man tränar föresten fortfarande tyngdlyftning så där, går ned i väldigt djupa utfall så det ser ut som på de tidigare bilderna.

Helgehorse
2019-02-18, 21:39

/v1OqwPr9iTk

Häftigt! Ser skumt ut, Med vinkeln/ryggen blir sne. Men du har såklart rätt. Fria vikter då? Med stång på ryggen. Hur skall man göra då?

Och off-topic, Men vart kan man hitta din tricepsguide nuförtiden, Hört mycket gott om den.

baggard
2019-02-18, 21:49
Häftigt! Ser skumt ut, Med vinkeln/ryggen blir sne. Men du har såklart rätt. Fria vikter då? Med stång på ryggen. Hur skall man göra då?

Och off-topic, Men vart kan man hitta din tricepsguide nuförtiden, Hört mycket gott om den.

Är det den här du menar?

http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/bod/artiklar/komplett_tricepstraning_3.gif

Hemi
2019-02-18, 22:10
Finns en sida till.

baggard
2019-02-18, 22:22
Finns en sida till.

Vad bra!

Arne Persson
2019-02-18, 23:09
Finns en sida till.

Det finns två sidor till. Den fanns i sin helhet på BODY’s forumdel om artiklar. Av någon anledning är den borttagen. Undrar varför?
https://www.body.se/forum/artiklar/komplett-tricepstraning-av-arne-persson-247310/

Helgehorse
2019-02-19, 11:04
Är det den här du menar?

http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/bod/artiklar/komplett_tricepstraning_3.gif

Är det Arnes? Har för mig dips mellan bänkar eller på en bänk är dåligt och bör undvikas.

Tackar!

Helgehorse
2019-02-19, 11:05
Det finns två sidor till. Den fanns i sin helhet på BODY’s forumdel om artiklar. Av någon anledning är den borttagen. Undrar varför?
https://www.body.se/forum/artiklar/komplett-tricepstraning-av-arne-persson-247310/

Ja den jag letar efter, Men den är borttagen som du säger. Har du möjligtvis kvar en kopia eller går det ordna fram? Väldigt nyfiken på den bara :) Hört mycket gott om den man aldrig läst igenom den.

Diomedea exulans
2019-02-19, 13:25
Jag minns att jag läste Arnes tricepgsuide en gång för längesen. Om jag inte minns fel så var nybörjarvarianten att man bara körde med två av övningarna, om jag minns rätt var det kabelpushdown och liggande french press runt huvudet?

anba
2019-02-19, 14:49
Här är artikelbilderna.

http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/bod/artiklar/komplett_tricepstraning_1.gif

http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/bod/artiklar/komplett_tricepstraning_2.gif

/Anders

Arne Persson
2019-02-19, 22:54
Här är artikelbilderna.

http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/bod/artiklar/komplett_tricepstraning_1.gif

http://egmont-media.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/bod/artiklar/komplett_tricepstraning_2.gif

/Anders

Tackar ödmjukast!:)

Termy
2019-02-20, 05:25
Var rekommenderar du att man köper en sådan Smith Arne? Hade ju varit kul att ha på kliniken nån gång i framtiden.

svenbanan
2019-02-20, 11:57
Nu väntar vi bara på artikeln om bicepsträning. Tror Arne jobbat stenhårt på den i uppåt ett årtionde nu. :thumbup: :D

Benjjamin
2019-02-20, 12:29
Var rekommenderar du att man köper en sådan Smith Arne? Hade ju varit kul att ha på kliniken nån gång i framtiden.

Jag svarar här så det går lite fortare. Du kan köpa 3D smith direkt av Arne. Han är agent för tyska LK Sportgeräte. Annars finns en liknande maskin från Startrac som heter Max Rack.

Helgehorse
2019-02-20, 17:56

Är inte detta en teknik för att träna mer framsida lår istället då? Så man varierar lite

Arne Persson
2019-02-20, 21:13

Via Arne Persson som faktiskt råkar ha agenturen på LK...:):d
Ups såg att det redan var klargjort här ovan... :)

Arne Persson
2019-02-20, 21:15
Jag svarar här så det går lite fortare. Du kan köpa 3D smith direkt av Arne. Han är agent för tyska LK Sportgeräte. Annars finns en liknande maskin från Startrac som heter Max Rack.

Max Racken har tyvärr en viktbegränsning på omkring 150 kg.

Arne Persson
2019-02-20, 21:18
Nu väntar vi bara på artikeln om bicepsträning. Tror Arne jobbat stenhårt på den i uppåt ett årtionde nu. :thumbup: :D

Stämmer bra! :d

Diomedea exulans
2019-02-20, 21:32
Arne - finns det möjlighet att läsa en av dina sköldpaddsartiklar? Har bestämt för mig att du har minst en!

Arne Persson
2019-02-20, 21:57
Arne - finns det möjlighet att läsa en av dina sköldpaddsartiklar? Har bestämt för mig att du har minst en!

Har 3 artiklar. Här är en av dom. :)

http://www.chelonian.org/wp-content/uploads/file/Sommer_etal_2009.pdf

Diomedea exulans
2019-02-20, 22:03
Nice!

-squat-
2019-03-10, 13:40
1. Om de mätte aktiveringen i rectus femoris så är det inte på något vis ett konstigt resultat.

2. Om de hade samma "load" i knäböj som utfall kommer utfallen att vara mycket närmre 1RM än knäböjen, varpå resultaten inte heller är konstiga.

Här behövs helt enkelt mer info för att avgöra om studiedesignen är tillfredsställande.

Man borde alltså kunna byta ut benspark mot utfall?

Hemi
2019-03-10, 14:56
Utfallsgång är skitbra för den som tvekar att gå till gymet någondag. Gå bara omkring hemma ett tag och spänn hela benen och krama i hop dem och nästa dag kommer man att känna att man inte har missat någonting.

Sheogorath
2019-03-10, 19:52
Man borde alltså kunna byta ut benspark mot utfall?

Beror på. I utfall har man ju stabilitetskomponenten som spelar in. Är man t.ex. lite vingligare på ena fotleden eller har annat-än-perfekt höftstabilitet kommer det nog vara andra muskler än rectus femoris som sätter "gränsen" för belastningen. Om det sen är relevant för styrkeutvecklingen eller muskelutvecklingen av rectus femoris är inte något jag kan svara på. Vi vet ju idag att det inte krävs att man pressar en muskel till fail för att den ska få fullgod träning. Så kanske får rectus femoris tillräckligt med träning i utfall även om det kanske är gluteus medius som får mest stryk, och kanske inte.

Jag kör bara helkropp en gång i veckan (har två olika pass som alterneras) och där har jag i det ena passet valt bort benspark till fördel för utfall i alla fall. :)

Peter.B
2019-03-11, 09:13
Beror på. I utfall har man ju stabilitetskomponenten som spelar in. Är man t.ex. lite vingligare på ena fotleden eller har annat-än-perfekt höftstabilitet kommer det nog vara andra muskler än rectus femoris som sätter "gränsen" för belastningen. Om det sen är relevant för styrkeutvecklingen eller muskelutvecklingen av rectus femoris är inte något jag kan svara på. Vi vet ju idag att det inte krävs att man pressar en muskel till fail för att den ska få fullgod träning. Så kanske får rectus femoris tillräckligt med träning i utfall även om det kanske är gluteus medius som får mest stryk, och kanske inte.

Jag kör bara helkropp en gång i veckan (har två olika pass som alterneras) och där har jag i det ena passet valt bort benspark till fördel för utfall i alla fall. :)

Lite OT, men som fellow kampsportare som också kör styrka 1-2 ggr i veckan med 2 helkroppspass som alterneras skulle jag vara himla nyfiken på att kika på dina pass. Lust att dela med dig? :)