Logga in

Visa fullständig version : Håller ni koll på/bryr er om mängden salt ni får i er?

PKtarzan
2019-01-16, 19:36
Vet med mig att jag saltar på min mat alldeles för mycket egentligen (bara för att altt blir så jävla mycket goare av salt:) oavsett så undrar jag om man kanske borde försöka avvänja sig vid den salta maten? Jag har inga hälsoproblem så vitt jag vet. Normalt blodtryck, träning 5-6 dagar i veckan med varierat mellan styrka och kondition. Kroppsfett runt 8-10% estimerat (kan se muskelfibrer på axlar och triceps, samt lite på rumpan. Skit samma! Frågan är om man borde se över sitt saltintag ändå? Bryr ni er om mängden salt ni får i er dagligen?

Diomedea exulans
2019-01-16, 19:37
Nope.

Jag äter väldigt mycket salt, men rättfärdigar det med detta:
1) En läkare sa till mig att salt bara skadar njurarna om man redan har dåliga njurar.
2) Jag svettas och urinerar sjukt mycket.

vicarious
2019-01-16, 19:47
Bryr ni er om mängden salt ni får i er dagligen?

Nej. Känns som att jag vissa dagar till och med får i mig för lite om jag äter "dåligt" (lever på gröt, fil, kvarg, bars m.m).

Svettas ganska mycket, framförallt under träning. Blodtrycket har varit normalt de gånger jag testat.

King Grub
2019-01-16, 19:59
Ja, jag brukar ta lite extra.

Ett Orm
2019-01-16, 20:16
Nä, salt ä gött.

Cykelcykel
2019-01-16, 20:56
Nope.

Jag äter väldigt mycket salt, men rättfärdigar det med detta:
1) En läkare sa till mig att salt bara skadar njurarna om man redan har dåliga njurar.
2) Jag svettas och urinerar sjukt mycket.

Efter en period av extrem saltintag så min trappade jag ner till en normalnivå.
Får nog i mig mellan 3-6g om dagen ibland mer ibland mindre.

Cykelcykel
2019-01-16, 20:58
Var inte meningen att svara på din post dio
Ville bara svara allmänt

Godfella
2019-01-16, 22:35
Det beror helt på vad jag har bedrivit för verksamhet, eller för den delen ska bedriva. Inte till den graden att jag väger och mäter, utan snarare att jag tillför extra salt i den maten jag äter!

Helgehorse
2019-01-17, 08:47
Är sålt något man bör minska på så mycket man kan? Varit mycket om att svensken får i sig alldeles för mycket salt, Skolmaten innehåller påtok för mycket salt och annat. Är det något man bör bry sig om eller är högt saltintag ingen direkt hälsorisk?

Grahn
2019-01-17, 09:11
Salt är väl något som ofta oroar de som inte behöver oroa sig.

Xead
2019-01-17, 13:55
Nä, salt ä gött.

+1. Salt är livet. :D

xan
2019-01-18, 09:39
Jag äter nästan inga färdiga produkter (pga all skit som finns i, bl.a mycket salt) och försöker använda andra kryddor för att inte behöva salta för mycket. Man kan använda peppar, ingefära, vitlök, citron, paprikakrydda, örter osv.

blåvitt
2019-01-18, 09:52
Köper sällan annat än råvaror och saltar så mycket som behövs för att det ska smaka gott. En period åt jag inte salt annat än när jag blev bjuden på mat och mina matminnen av den perioden är inte toppen.

Sagacity
2019-01-18, 16:57
Det finns inga vettiga vetenskapliga belägg för att salt skulle vara dåligt så länge man "saltar efter smak".

exevision
2019-01-18, 17:05
Det finns inga vettiga vetenskapliga belägg för att salt skulle vara dåligt så länge man "saltar efter smak".

Om man gillar smaken av 20 gram salt då?

xan
2019-01-18, 17:19
Chips, kebab, pommes, sushi, soyasås och färdiga rätter är ju också "saltade efter smak." Hur gott som helst! Det är nog inga problem att få i sig 4-5x av RDI på det sättet.

blåvitt
2019-01-18, 17:30
Köper sällan annat än råvaror och saltar så mycket som behövs för att det ska smaka gott. En period åt jag inte salt annat än när jag blev bjuden på mat och mina matminnen av den perioden är inte toppen.

Insåg att detta inte alls svarade på TS frågeställning. Tanken med ovan nämnda experiment med inget salt hade att göra med att jag ville tappa vätska, för jag var helt besatt av att klättra så höga svårighetsgrader som möjligt och då ville jag vara lätt. Hjälpte kanske lite, om inte annat med placebon, men sen började jag få lågt blodtryck så nu äter jag rimliga mängder salt, säkert mindre än genomsnittssvensken men tillräckligt för att må bra och inte svimma när jag röker en jolle. Må bra är viktigast :) Så ja, jag har koll och jag bryr mig för att salt är ett viktigt näringsämne, men inte på sättet att jag aktivt begränsar mitt saltintag.

Termy
2019-01-18, 17:44
På sommaren gör jag det definitivt. Inte så noga på vintern.

oldman
2019-01-18, 19:12
Jag försöker alltid se till att få i mig lite extra salt.

Xead
2019-01-18, 20:37
Chips, kebab, pommes, sushi, soyasås och färdiga rätter är ju också "saltade efter smak." Hur gott som helst! Det är nog inga problem att få i sig 4-5x av RDI på det sättet.

+1. Ungefär där jag ligger... *rolleyes*

Än så länge mår jag bra och gör minst två fullständiga hälsokontroller per år.

Men mitt osunda leve på salt kanske straffar sig i längden, vem vet!

Sagacity
2019-01-18, 22:18
Om man gillar smaken av 20 gram salt då?

Ja, eller 2 kg? Det kan man fråga sig vad det är för fel då.

Nästan oavsett vart i världen man befinner sig så får människor i sig lika mycket salt överallt. Utan där man anstränger sig för att få i sig så lite som möjligt då såklart.

baggard
2019-01-18, 23:31
Brukar dricka 1-2msk Himalayan Water Sole på morgonen. (har en stor glasburk med himalayasaltstenar som jag hela tiden fyller på med vatten allt efter den töms med drickandet. Stenarna blir mindre och mindre hela tiden och till slut försvinner dom helt och då vet jag att jag behöver lägga i nya stenar)

Ska tydligen gå att få upp mer av mineralerna etc om det får ligga i vatten i 12h än om man bara slänger i sig saltet.

Ingen aning om det är komplett skitsnack. Ingen aning om himalayasalt är komplett skitsnack heller. Men det har blivit en rutin på morgonen som jag tycker om.

CalleP
2019-01-18, 23:34
Nej

exevision
2019-01-18, 23:47

Nästan oavsett vart i världen man befinner sig så får människor i sig lika mycket salt överallt. Utan där man anstränger sig för att få i sig så lite som möjligt då såklart.

Ja, men då faller ju resonemanget om att det är ofarligt att salta efter smak.

MaxTheMarketer
2019-01-19, 01:54
Vad jag förstått så får man redan i sig tillräckligt med salt i västvärlden så jag saltar aldrig extra förutom att det innehåller typ 20-50% salt i de flesta kryddblandningar. Titta på Santa Maria på förpackningarnas innehållsförteckning.

Sagacity
2019-01-19, 09:27
Ja, men då faller ju resonemanget om att det är ofarligt att salta efter smak.

Menar du allvar?

xan
2019-01-19, 10:38

Och kass folkhälsa är ett stort problem oavsett vart i världen man befinner sig.

exevision
2019-01-19, 12:27
Menar du allvar?

Ja.

PKtarzan
2019-01-19, 14:00
Vidare på spåret på salt! Spelar det ens saltintag vid deff någon roll? Vet att salt binder vätska men det innehåller ju ingen energi. Så man kan väl fortfarande tappa fettmassa trotts att man eventuellt kanske håller lite mer vatten i kroppen pga högt saltintag

Sverker
2019-01-19, 17:28
Binder du en massa vatten i underhuden pga salt äter du för mycket salt. Punkt.

Annars har mängden salt i kroppen ingen direkt effekt på fettförbräningen. Men indirekt behöver du rätt mängd salt för att kunna vara aktiv och träna.

Själv bryr jag mig inte om saltet i kosten. Jag har levt och tränat hela livet och det sitter i ryggmärgen vad jag behöver. Sedan saltar jag bara min mat med Seltin mineralsalt så jag får lika delar natrium och kalium. Inte lika gott som riktigt koksalt men ger fullt acceptabel sälta i maten.

Sagacity
2019-01-19, 17:41
Och kass folkhälsa är ett stort problem oavsett vart i världen man befinner sig.

Om man inte ger någon riktlinje till människor hamnar de på mellan 3000-4000mg sodium om dagen. Detta gäller människor från valfri hemisfär, klimat, social och kulturell bakgrund.

Teorin bakom "Salt är dåligt" är att salt binder mer vatten till kroppen som leder till högre blodtryck som leder till hjärt-kärlsjukdomar. Högt blodtryck kan man dock få av en rad anledningar så korrelationen högt blodtryck = CVD är nödvändigtvis inte mer än ett sammanträffande. Man kan ha utmärkt hjärt- och kärlhälsa med högt blodtryck och man kan även ha dålig hjärthälsa men normalt blodtryck. Dock så kan de flesta individer som rör på sig och äter en bra kost äta mycket salt (mer än 4000mg) utan att få högt blodtryck. Snarare det omvända. När man tränar mycket behöver kroppen mer salt.

exevision
2019-01-19, 23:09
Om man inte ger någon riktlinje till människor hamnar de på mellan 3000-4000mg sodium om dagen. Detta gäller människor från valfri hemisfär, klimat, social och kulturell bakgrund.

Teorin bakom "Salt är dåligt" är att salt binder mer vatten till kroppen som leder till högre blodtryck som leder till hjärt-kärlsjukdomar. Högt blodtryck kan man dock få av en rad anledningar så korrelationen högt blodtryck = CVD är nödvändigtvis inte mer än ett sammanträffande. Man kan ha utmärkt hjärt- och kärlhälsa med högt blodtryck och man kan även ha dålig hjärthälsa men normalt blodtryck. Dock så kan de flesta individer som rör på sig och äter en bra kost äta mycket salt (mer än 4000mg) utan att få högt blodtryck. Snarare det omvända. När man tränar mycket behöver kroppen mer salt.

Du bortser från ökad risk av magcancer.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7583623&postcount=14

Sagacity
2019-01-20, 16:24
Du bortser från ökad risk av magcancer.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7583623&postcount=14

Läste den nu. Visst, saltad mat korrelerar statistiskt positivt med cancer. Och kött, kolhydrater, fett osv gör också det. Du kan hitta korrelerande studier om att allt du kan äta statistiskt ger cancer. Det finns däremot inget i rapporten som visar vad eller varför saltet skulle ge cancer.

Jag gissar på att urvalet i de studier där salt korrelerar med cancer (märk väl att i massa studier rapporten kollat på hittar man en negativ korrelation mellan salt och cancer) kan man även hitta en korrelation med att saltet togs i samband med skräpmat som läsk, pommes och en god dos vegetabiliska oljor. På de senare tre har man till skillnad från salt, fett och köttkorrelationerna vettiga teorier som kan backas upp i experiment och förklara hur cancern tillkommer.

svag74
2019-01-20, 16:40
Ja, jag brukar ta lite extra.

Samma här - men jag får i mig "för lite" salt, trots att jag saltar allt jag dricker.
Får kämpa för att komma upp i ~3g/dygn tyvärr :/