Visa fullständig version : Aminosyror-tillskott vs. vanlig vassleprotein
Hej,
Jag har diskuterat med mina vänner om effekten av aminosyror. De menar att det är nödvändigt att ta aminosyror-tillskott under träning för bäst muskelökning. Att även om man får tillräckligt med mycket protein av mat och vanlig vassleprotein, ska man ändå ta aminosyror-tillskott för bäst muskelökning för att de menar att aminosyror-tillskott såsom EAA och BCAA har en annan funktion till musklerna än vanligt vassleprotein. De säger att BCAA förhindrar muskelnedbrytning pga högre koncentration än vassleprotein, vilket leder att kroppen tar upp det snabbare och använder som bränsle istället för musklernas glutamin, och därför är det bra att ta aminosyror under träningen jämfört med vassleprotein.
Vad säger ni om detta? Jag menar på att aminosyror-tillskott inte har någon bättre effekt om man redan får tillräckligt med mycket protein genom mat och vanligt vassleprotein.
Diomedea exulans
2019-01-15, 01:27
Vetenskapen säger att du har rätt och dina vänner har fel.
Nu säger de att jag ska påpeka att de menar att aminosyror att bäst mot muskelnedbrytning under träningen, jämfört med att ta vanligt vassleprotein under träning och därför är aminosyror-tillskott bättre att ta under träningen. Jag menar att aminosyror-tillskott inte är mer effektivt än vanligt vassleprotein mot muskelnedbrytning under träning. Har jag rätt eller de?
Diomedea exulans
2019-01-15, 01:43
Jag repeterar bara vad jag har läst på det här forumet. Det finns lite trådar om det, t ex denna: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=211117&highlight=bcaa
King Grub
2019-01-15, 06:14
Att minska muskelnedbrytningen under träning är inte något att eftersträva. Det minskar muskeluppbyggnaden.
Vill man ändå av någon anledning minska nedbrytningen kan man använda socker. Godare och effektivare. Mekanismen som minskar nedbrytningen är densamma. Insulin.
Låt dom använda vad dom vill. Det är slöseri med tid och energi att tjafsa. Varken dom eller du kommer att bli grova på grund av källan till aminosyror vid träning. Det är oviktigt. Det är bara kosttillskottförsäljare som vill få er att tro det. Det är en icke-faktor i sammanhanget.
Jag vill mest fylla i genom att säga att BCAA ör verkligen inget att satsa på då både EAA och speciellt vassle är bättre. Dina kompisar har fel och det räcker med mat ifall det skulle vara så. Att dricka det under passet är totalt onödigt.
lemonlime
2019-01-15, 11:34
Att minska muskelnedbrytningen under träning är inte något att eftersträva. Det minskar muskeluppbyggnaden.
Vill man ändå av någon anledning minska nedbrytningen kan man använda socker. Godare och effektivare. Mekanismen som minskar nedbrytningen är densamma. Insulin.
Låt dom använda vad dom vill. Det är slöseri med tid och energi att tjafsa. Varken dom eller du kommer att bli grova på grund av källan till aminosyror vid träning. Det är oviktigt. Det är bara kosttillskottförsäljare som vill få er att tro det. Det är en icke-faktor i sammanhanget.
Minskar muskeluppbyggnaden även om man dricker tex 10g EAA innan passet? Inte att man sippar på det under hela passet. Med innan menar jag typ 5 minuter innan man börjar gymma.
Minskar muskeluppbyggnaden även om man dricker tex 10g EAA innan passet? Inte att man sippar på det under hela passet. Med innan menar jag typ 5 minuter innan man börjar gymma.Frågan är varför du intar EAA innan passet? Är du fastande? Annars hade jag fokuserat på att få i mig efter passet istället.
Anders The Peak
2019-01-15, 21:51
Intressant Podcast i ämnet (https://www.irakinutrition.com/podcast-with-prof-don-layman/)
En serie rätt intressanta podcasts i ämnet (https://www.irakinutrition.com/podcast/)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.