handdator

Visa fullständig version : Marklyft på lägre vikt och fler rep en bra idé?

Xtreme
2019-01-13, 19:32
Tränar hemma pga tidsbrist. Jag har inte tillräckligt med vikter för att köra tunga marklyft med låga rep (3-5). Jag har dock tillräckligt med vikt för att köra 10 rep marklyft. Är detta en bra idé eller bara slöseri med tid. Dvs marklyft på lägre vikt och fler rep/set?

En idé jag också har är att stanna 1 cm ovanför marken vid varje rep för att göra det tyngre.

Crillos
2019-01-13, 19:34
Du kan ju kolla på hur kroppsbyggare utför marklyft. Det är en liten annorlunda teknik. De touchar bara vikten på marken lite lätt varje reps. Jay Cutlers mark är riktiga fina. Finns klipp på youtube. Behövs inte mycket vikt. Och det stimulerar hypertrofi bättre än SL-tekniken. Lägg den som sista övningen på ryggpasset också så får du riktigt bra genomblödning i hela ryggen.

ceejay
2019-01-13, 19:45
Bättre än inget. Släng in variationer som gör lyften tyngre också.

Ett Orm
2019-01-13, 19:58
Tränar hemma pga tidsbrist. Jag har inte tillräckligt med vikter för att köra tunga marklyft med låga rep (3-5). Jag har dock tillräckligt med vikt för att köra 10 rep marklyft. Är detta en bra idé eller bara slöseri med tid. Dvs marklyft på lägre vikt och fler rep/set?

En idé jag också har är att stanna 1 cm ovanför marken vid varje rep för att göra det tyngre.
Jag kör så, ger mig bättre och mindre riskfylld träning men blir inte särskilt mycket starkare i maxlyft. Men det är ju inte tanken heller iofs. Dock kan det vara bra att tänka på att sänka långsamt så det inte blir ett "ryck" i botten.
Om man inte kör med remmar tar geppet mycket stryk också, på gott och ont.

Matsa
2019-01-13, 20:02
Jag tycker att det går bra att köra fler reps i marklyft. Exakt hur mycket du får ut av det beror givetvis på vad du vill uppnå. Fler saker du kan göra för att få träningseffekt av marklyft med en lättare vikt:

Fler reps
Pausmark
Ryckfattning
Dra från upphöjning
Rakmark

Förmodligen ett gäng till som jag inte kommer på just nu.

Helgehorse
2019-01-13, 20:28
Många pratar om marklyft för hypertrofi osv, Men är det ens en bra "byggar" övning egentligen? Känns som det endast är en mäta styrka övning iprincip.

Diomedea exulans
2019-01-13, 20:30
Jag tycker att det går bra att köra fler reps i marklyft. Exakt hur mycket du får ut av det beror givetvis på vad du vill uppnå. Fler saker du kan göra för att få träningseffekt av marklyft med en lättare vikt:

Fler reps
Pausmark
Ryckfattning
Dra från upphöjning
Rakmark

Förmodligen ett gäng till som jag inte kommer på just nu.

Långsamma mark.
Enbensmark.
Rumänska mark.

oldman
2019-01-13, 20:50
Många pratar om marklyft för hypertrofi osv, Men är det ens en bra "byggar" övning egentligen? Känns som det endast är en mäta styrka övning iprincip.

Det är en övning där du använder nästan hela kroppen. Så ja. Den bygger.

Ett Orm
2019-01-13, 21:46

Nja, inte särskilt bra faktiskt. Klart den ger, men ganska säkert sämre (med lika mycket jobb)än om du skulle köra mer isolerade övningar för varje muskel.

SirreASDF
2019-01-14, 08:39
Nja, inte särskilt bra faktiskt. Klart den ger, men ganska säkert sämre (med lika mycket jobb)än om du skulle köra mer isolerade övningar för varje muskel.

Vill bara ifrågasätta detta, säger inte att du har fel, vill bara se en diskussion om det.

Min bild, från när jag kört högrepsmark (10-20 reps) är en jäkla mjölksyra och pump, känslan i ryggen är väldigt lik den från valfri isolationsövning exempelvis latsdrag eller benspark.

Generellt så är mark sagt att vara sämre för att bygga massa, jämfört mot isolerade övningar som du säger. Det jag vill komma till är, kan det vara ett missförstånd, där grunden ligger i att man oftast inte kör högreps i mark, det är ju faktiskt väldigt ovanligt på gymmen?

oldman
2019-01-14, 12:02
Det jag vill komma till är, kan det vara ett missförstånd,

Mest troligen ja.

Diomedea exulans
2019-01-14, 12:21
Vill bara ifrågasätta detta, säger inte att du har fel, vill bara se en diskussion om det.

Min bild, från när jag kört högrepsmark (10-20 reps) är en jäkla mjölksyra och pump, känslan i ryggen är väldigt lik den från valfri isolationsövning exempelvis latsdrag eller benspark.

Generellt så är mark sagt att vara sämre för att bygga massa, jämfört mot isolerade övningar som du säger. Det jag vill komma till är, kan det vara ett missförstånd, där grunden ligger i att man oftast inte kör högreps i mark, det är ju faktiskt väldigt ovanligt på gymmen?

Jag trodde mer att det handlade om att man har så dålig ROM i mark? Ryggen hålls ju helt stel. Men jag vet inte.

SirreASDF
2019-01-14, 13:05
Jag trodde mer att det handlade om att man har så dålig ROM i mark? Ryggen hålls ju helt stel. Men jag vet inte.

Nä, det är ju garanterat en faktor att ha i åtanke, speciellt övre delarna av ryggen, men jag ser inte att detsamma borde gälla exempelvis baksida lår, baken och kanske till någon viss grad även nedre delarna av ryggen.

Men ja, jag vet inte. Du har absolut en poäng.

ceejay
2019-01-14, 15:15
Mark är självklart en bra byggarövning för rygg. Markar man över 300 så har man en rätt grov rygg.

dietmovement
2019-01-14, 15:31

Varför skulle just övningen marklyft vara ett slöseri med tid vid repsomfånget 10? Jag förstår inte trådstarten. Omkring 10 repetitioner brukar vara något som många rekommenderar om man vill bygga maximalt med muskelmassa.

exevision
2019-01-14, 16:18
Kan ju vara ett bra sätt att stärka sitt pannben på?
Det borde gynna maxlyften. Även att man på ett enkelt sätt får in fler lyft.

Armed Dingo
2019-01-14, 17:42
Jag tycker det återhämtningen är skönare och går fortare om jag enbart kört höga reps (10+) i mark än haft med set med ca 2 reps.

Ett Orm
2019-01-14, 19:49

Ryggen som i hela ryggen på en gång?
Det blir ju mycket energi som går åt till att få en belstning i ett kort ROM under kort tid. Den exentriska fasen är, pja obefintlig för det mesta om man inte fokususerar på det. Man tappar den också helt när stången tar i marken. En stor del av ryggen jobbar ock mestadels statiskt. Man kan ju komma runt en del av det, men någonstans slutar det bli vad man normalt kallar marklyft.
Mark går att använda, men är mindre effektivt.
Kort sagt så är det för kort ROM och för lite TUT.
Men nu kanske det låter som en kass övning meb det är det inte, utan ett bra komplement även om man primärt vill bygga.
Mark är självklart en bra byggarövning för rygg. Markar man över 300 så har man en rätt grov rygg.
Eller krävs det att man tränat upp en rätt grov rygg för att marka 300?
Du vet själv att det agumentet inte är särskilt bra. Frågan är huruvida mark är den snabbaste och bästa vägen till grov rygg inte om det är fysiskt möjligt att få det.

Langster
2019-01-14, 20:36

Japp, bra mycket grövre än om man kör 30 set isolationsövningar i veckan istället för mark!

lemonlime
2019-01-14, 20:45

Jag har gjort 297.5 i smalmark och min rygg är inte speciellt bra. Men den kanske exploderar i storlek om jag ökar 2.5kg till :d

Hemi
2019-01-14, 20:50
Som jag tränade mark gjorde jag 15 - 20 singlar med mycket kort vila mellan fast så lång som behövdes att göra ett perfekt nästa lyft. Fick aldrig till repsen så det kändes bra i den övningen, finns så många andra lvningar man kan "reppa" i. Fördelen jag tyckte med det var att det bliv ju en rad lyft ändå och alla tunga, med perfekt teknik.

ceejay
2019-01-14, 20:51
Jag har gjort 297.5 i smalmark och min rygg är inte speciellt bra. Men den kanske exploderar i storlek om jag ökar 2.5kg till :d

Detta kräver typ en ryggbild. :)

lemonlime
2019-01-14, 20:56
Detta kräver typ en ryggbild. :)

Nja, är för blyg och har för dåligt självförtroende för det. Du får helt enkelt tro mig, eller inte.

Xtreme
2019-01-15, 06:35
Varför skulle just övningen marklyft vara ett slöseri med tid vid repsomfånget 10? Jag förstår inte trådstarten. Omkring 10 repetitioner brukar vara något som många rekommenderar om man vill bygga maximalt med muskelmassa.

Därför att i alla färdiga program är mark alltid en övning på låga rep och hög vikt. Tänkte det fanns en anledning.

trädgårdsmöbel
2019-01-17, 11:09
Det finns naturligtvis undantag, men de allra flesta som kan dra rejält i mark har en bastant rygg. Dessutom, att kunna dra 300kg i marklyft UTAN att se ut som en dopad köttfärslimpa är en enorm prestation, så det är inget att skämmas för, tvärtom MER imponerande, om du lyckas med det konststycket.

Grahn
2019-01-17, 11:46
Låga reps brukar väl motiveras med att högreps skulle vara mer skadebenäget då det är lättare att man börjar kompromissa med utförandet när enskilda muskler börjar bli trötta.

Sen om den motiveringen håller det vettefan.

Diomedea exulans
2019-01-17, 12:02
Låga reps brukar väl motiveras med att högreps skulle vara mer skadebenäget då det är lättare att man börjar kompromissa med utförandet när enskilda muskler börjar bli trötta.

Sen om den motiveringen håller det vettefan.

Borde gälla alla övningar då, kan jag tycka.

Grahn
2019-01-17, 12:21
Borde gälla alla övningar då, kan jag tycka.

Nja svårare att misslyckas kapitalt med en scottcurl eller dylikt än med en övning som involverar de flesta leder manhar på ett eller annat sätt.

VoDaresVins
2019-01-17, 12:36
Nja svårare att misslyckas kapitalt med en scottcurl eller dylikt än med en övning som involverar de flesta leder manhar på ett eller annat sätt.

Så är det nog för mig just i marklyft. Blir lättare sjuk i ländryggen vid högreps så håller mig under 8 nu överlag.

Bänkprogrammen jag kört på sistone har haft amraps på 50-60% så där blir ju nog klart samma problem med formen. Inte ser 24de repetitionen likadan ut som den första för mig.

Diomedea exulans
2019-01-17, 12:57

Sure, men många övningar iallafall, typ knäböj.

Grahn
2019-01-17, 13:05
Sure, men många övningar iallafall, typ knäböj.

Ja men långt ifrån alla :)
Har man kört ett tag kan man nog själv tänka sig var riskerna är större och göra en avvägning/anpassning. Ska man rekomendera program till folk med varierande erfarenhet på nätet kan det ju vara bra att inte pajja ryggen på en betydande andel dock. :d
Taskig marknadföring!

Ett Orm
2019-01-17, 13:54
Ja men långt ifrån alla :)
Har man kört ett tag kan man nog själv tänka sig var riskerna är större och göra en avvägning/anpassning. Ska man rekomendera program till folk med varierande erfarenhet på nätet kan det ju vara bra att inte pajja ryggen på en betydande andel dock. :d
Taskig marknadföring!
Kan vara att man normalt inte har någon exentrisk fas i mark och använder hela kroppen och därför behöver köra tungt för att det ska bli nått vettigt av det.

exevision
2019-01-17, 14:12
Kan vara att man normalt inte har någon exentrisk fas i mark och använder hela kroppen och därför behöver köra tungt för att det ska bli nått vettigt av det.

Man kan ju köra med långsam sänkning. Jobbigt!