Logga in

Visa fullständig version : Messmör - låg proteinhalt?

svag74
2019-01-12, 20:07
Messmör har vasslepulver som första ingrediens, men ändå har det bara 6,9g protein och hela 47g socker, per 100g.

Hur går det ihop? :confused: :em:

Är det "Whey 15" de använt som pulver eller vad? :d

https://www.fjallbrynt.se/produkter/messmor-original

Sverker
2019-01-12, 20:09
Ta bort kaseinet från en dl mjölk. Då har har du kvar 5 gram mjölksocker och 0,8 gram vassleprotein och lite fett. Det är vasslen som sedan kokas in till ett smör.

De där 2,5 gram kasein som plockas bort gör man förhoppningsvis ost av.

King Grub
2019-01-12, 20:11
Det är vassle. Inte vassleprotein. För att få ett vassleproteinpulver måste man filtrera bort allt annat.

svag74
2019-01-12, 20:22
Aha, det är riktigt låg proteinhalt från början alltså, typ "whey 15" då :D

Kanske köper en tub ändå, har för mig det är gott på knäcke :cool:

Tack för svaren :)

svag74
2019-01-20, 09:43
Gott med messmör :cool:

Testade köra jordnötssmör också, för första gången i livet, men det var en stor besvikelse!
Smakar ju typ margarin, med lite jordnötssmak.
Fattar inte hur folk kan gilla det så mycket :confused:
Köpte något Skippy, som nog var typ enda som fanns i butiken.

vicarious
2019-01-20, 11:38
Jordnötter och jordnötssmör behöver salt för att bli gott.

Kombinationen messmör + jordnötssmör är fantastisk. Gärna med lite jordgubbssylt också.

xan
2019-01-20, 11:42
Jordnötter och jordnötssmör behöver salt för att bli gott.

Kombinationen messmör + jordnötssmör är fantastisk. Gärna med lite jordgubbssylt också.

https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/044/032/heart-attack.jpg?1318992465

svag74
2019-01-20, 12:13
Sylt har jag läst att många har på, men jag tycker det låter så sjukt så jag har inte ens testat den kombon :D

svag74
2019-01-20, 12:20
Jag har alltid "smör" under alla pålägg, vilket jag hört att inte alla andra alltid har.
Ska man ha det även under jordnötssmör, eller blir det onödigt mycket margarinsmak p.g.a. det?

Kör ni jordnötssmöret direkt på brödet?
Eftersom det mest smakar margarin så kanske det blir kaka på kaka med "smör" i botten av det hela...

Ett Orm
2019-01-20, 13:14
Jag har alltid "smör" under alla pålägg, vilket jag hört att inte alla andra alltid har.
Ska man ha det även under jordnötssmör, eller blir det onödigt mycket margarinsmak p.g.a. det?

Eftersom det mest smakar margarin så kanske det blir kaka på kaka med "smör" i botten av det hela...
Jag tycker det blir godare och lenare i munnen med smör på mackan.

svag74
2019-01-20, 13:36
Jag tycker det blir godare och lenare i munnen med smör på mackan.

Ok, då är det alltså salt, eller jordgubbssylt, som saknas.
Alternativt så har jag avvikande smak :D

vicarious
2019-01-20, 15:50

Ingenting blir väl sämre med smör :D Men jag brukar faktiskt inte ha det. Det finns inga "ska". Testa dig fram till vad du tycker är gott.

svag74
2019-01-21, 09:56
Blev inte nämnvärt godare av att salta.
Skivad gurka ovanpå gjorde inte heller några underverk.
Jag tror att jag helt enkelt inte gillar jordnötssmör.

Jag får köra med mina tre goda pålägg istället, på knäckemackorna:

honung
messmör
kaviar + gurka.

Xead
2019-01-21, 15:40
Blev inte nämnvärt godare av att salta.
Skivad gurka ovanpå gjorde inte heller några underverk.
Jag tror att jag helt enkelt inte gillar jordnötssmör.

Jag får köra med mina tre goda pålägg istället, på knäckemackorna:

honung
messmör
kaviar + gurka.

Troligen kommer du aldrig gilla jordnötssmör. Personligen tycker jag bäst om jordnötssmör ringlat över gröt. På mackor är det dock endast ätbart med jordgubbssylt. :)

På tal om messmör gillar jag att ha det på mackor alternativt riskakor och sedan mikra ett par sekunder så smöret hinner smälta. Får lite "kola"-toner då!

King Grub
2019-01-21, 16:06
Det är inget nyttigt med jordnötssmör, så du går inte miste om något speciellt.