handdator

Visa fullständig version : Gränsvärden för vatten

Wrenchgirl
2019-01-07, 20:18
Det är ju vida känt att man bör dricka mellan 2-3 liter per dag. Men hur mycet blir för mycket? För det dyker ju upp notiser då och då om folk som till och med avlidit av vattenförgiftning. Däribland en 13åring som spelade vattenpoker och drack tre liter under spelets gång. Eller är det å att man kan teoretiskt dricka hur mycket som helst bara man gör det utspritt och svettas och går på toa och tömmer sig då och då?

Bob90
2019-01-07, 20:41
Det är ju vida känt att man bör dricka mellan 2-3 liter per dag. Men hur mycet blir för mycket? För det dyker ju upp notiser då och då om folk som till och med avlidit av vattenförgiftning. Däribland en 13åring som spelade vattenpoker och drack tre liter under spelets gång. Eller är det å att man kan teoretiskt dricka hur mycket som helst bara man gör det utspritt och svettas och går på toa och tömmer sig då och då?
2-3 liter vätska genom enbart dryck per dag låter ganska mycket under normala förhållanden. Känns som att det borde vara inkl vätska från mat?

LD50 (typ mått på få i dig såhär mycket på en gång så dör du) verkar ligga kring ca 6 liter.
Tror en av vanligaste "offren" för vattenförgiftning är långdistansatleter. Att sprida ut dricktillfällena i flera små över tid är mycket säkrare än att dricka stora mängder på samma gång.

xan
2019-01-07, 20:41
Det råder inte konsensus om att man behöver 2-3L per dag. Många som arbetar med detta tycker att det (för unga friska) räcker att dricka när man är törstig eller har andra symptom, och att denna vattenhysterin som råder enbart leder till kass saltbalans och problem med blåsan. För ett par dagar sedan läste jag ett citat från någon kunnig som sa något i stil med "Att räkna hur mycket man dricker är ungefär som att räkna hur många andetag man tar varje dag."

Man kan definitivt inte dricka hur mycket som helst i teorin. Du spolar ut viktiga ämnen ur kroppen och blir sjuk till slut.

Hur mycket vätska man behöver varierar nog väldigt mycket från person till person, men en smal kvinna på medellängd (om det är du på bilden) lär knappast behöva mer än 1L.

TheDoctor
2019-01-07, 20:51
Jag dricker ca 2 liter vatten om dagen utöver vätskan från maten. Har inte märkt något negativt av det. Men om jag dricker mindre än 0.5L på en dag så känner jag mig slö, torr och ibland huvudvärk. Sen om det är pga av vattnet helt eller delvis vet jag inte säkert mer än mina egna anekdoter.

Wrenchgirl
2019-01-07, 21:16
Okej. Och jag som ligger på mellan 2-3 liter per dag. O_o
Dock svettas jag en hel del på gymmet och där rycker ca mellan en halvliter till 750ml. Sen tar jag lite mediciner som jag vill försöka hålla utspädda. Speciellt metotrexat mår man pyton av om man inte dricker tillräckligt. Sen vet jag det där om att laka ut mineraler. Dock den 13åring som dig var för att hon svepte väl nästan 3 liter och det bildade ett övertryck så hjärnan svullnade.
Tja 154cm lång och 45-47 kg :p

xan
2019-01-08, 13:42
Tränar man och svettas mycket bör man ju dricka extra, men 750ml tror jag inte du svettas om du inte kör ett marathonlopp i Etiopien.

Det du säger om medicinen vet jag ingenting om, den kanske kräver mer vätska.

Bäst är nog att gå på symptom som törst, muntorrhet osv och sedan se till att urinen är svagt gult (förutom på morgonen). Värt att nämnas är att om man är van vid överdrivna mängder vätska och sedan skär ned så kan man uppleva huvudvärk och lite annat i början.

roberthans
2019-01-08, 13:42
Har för mig rekommendationen är 30ml per kg kroppsvikt. Vilket på en person på 70kg blir cirka 2.1 liter. så en 13 åring på 45 kg bör ju ligga runt 1245ml under en dag, utspritt med vätska inkluderad i föda så kanske inte konstigt nästan 3ggr det intaget på kort tid kan bli problematiskt

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

xan
2019-01-08, 13:46
Dock den 13åring som dig var för att hon svepte väl nästan 3 liter och det bildade ett övertryck så hjärnan svullnade.

Jag tror man kan bli rejält sjuk av mindre mängder än så, om man sveper allt på en gång.

Lever man normalt och inte jobbar stenhårt i stekande värme eller tävlar i någon hård konditionsidrott där man blir uttorkad så finns det ingen poäng med att dricka mer än 1-2 normala glas vatten per tillfälle.

Melker2
2019-01-08, 19:04
Tränar man och svettas mycket bör man ju dricka extra, men 750ml tror jag inte du svettas om du inte kör ett marathonlopp i Etiopien.

Nu är jag ju man med någon extra muskelmassa, typ dubbelt så tung som TS men tränar man cardio så går det ut vätska.

Jag har vägt mig före och efter längre löppass på sommaren och jag har minskat 2kg trots ett intag på 1liter.

M a o finns det dagar då man behöver fylla på rejält för att hålla vätskebalansen.

xan
2019-01-08, 19:08
Nu är jag ju man med någon extra muskelmassa, typ dubbelt så tung som TS men tränar man cardio så går det ut vätska.

Jag har vägt mig före och efter längre löppass på sommaren och jag har minskat 2kg trots ett intag på 1liter.

M a o finns det dagar då man behöver fylla på rejält för att hålla vätskebalansen.

Du tappade 3L vätska och fyllde på med 1L? Jag är skeptisk. Trasig våg? :D

ceejay
2019-01-08, 19:31
Man dricker om man är törstig. Räcker för 99+% av befolkningen under vanliga dagar.

vicarious
2019-01-08, 21:44
Man dricker om man är törstig. Räcker för 99+% av befolkningen under vanliga dagar.

+1. Får man symptom av uttorkning så dricker man mer helt enkelt.

Tröttsamt med folk som jämt och ständigt ska gå omkring med en vattenflaska och sippa på, sen springa på toaletten en gång i kvarten, för dom tror att det är "hälsosamt" eller bra att dricka överdrivna mängder vatten.

Melker2
2019-01-08, 21:56
Du tappade 3L vätska och fyllde på med 1L? Jag är skeptisk. Trasig våg? :D

Är säkert lite olika från person till person men t ex på Lidingöloppet så drack jag rejält före, på alla 6 vätskekontrollerna och efter så ca 2,5-3 liter under 3 timmar. Fortsatte sedan fylla på vätska på hemresan och kissade inte förrän sent på kvällen.

Sitter jag på kontoret blir det ett glas vatten på morgonen, ett vid lunch och ett vid middagen. Stor skillnad...

Wrenchgirl
2019-01-09, 12:40
Att dricka bara när jag är törstig funkar inte riktigt. För jag har nästan tuppat av av uttorkning just för att jag känner inte alltid törsten. :)

Sagacity
2019-01-09, 18:37
Kan rekommendera boken Waterlogged av Timothy Noakes. Där kan du läsa precis allt och lite till. Tex varför du dricker vatten, vad som hänt de som dött under maratonlopp och liknande av för mycket vatten. Även historiken till rekommendationen att "dricka mycket vatten" som kommer från en rapport beställd av Coca cola inför deras nya vattendryck-release.

Fun fact är att rekommendationen för maratonlöpare under 60 år var att inte dricka något vatten under loppet. Skillnaden på resultaten under dessa 60 år och de senaste 20 åren skiljer sig knappt.

xan
2019-01-10, 16:19
Kan rekommendera boken Waterlogged av Timothy Noakes. Där kan du läsa precis allt och lite till..

TLDR - drick vid törst?

Ett Orm
2019-01-10, 18:29
Att dricka bara när jag är törstig funkar inte riktigt. För jag har nästan tuppat av av uttorkning just för att jag känner inte alltid törsten. :)

Det var inte värmeslag? Det ska ganska mycket till för att bli på riktigt uttorkad.

Bob90
2019-01-10, 19:14

Vilken aktivitet föranleder "uttorkningen" och hur länge pågår den typ?

Sagacity
2019-01-10, 19:31
TLDR - drick vid törst?

Yupp. Och kommer törsten efter träningspasset så drick då istället. Det är fullt naturligt.

Och annat kul är tex att deltagare i Ironman Triathlon som tappar 12% av kroppsvikten under tävlingen faktiskt överlever och gör rätt bra ifrån sig :)

Wrenchgirl
2019-01-10, 20:13
Det var inte värmeslag? Det ska ganska mycket till för att bli på riktigt uttorkad.

Jo det var i under varma somrar som jag nästan tuppade av för att jag inte drack tillräckligt. ^^ Men kontentan så kan jag gå en hel dag som jag inte tränar och dricka minimalt just för jag inte känner törsten. Så därför är vattenflaska med "det här ska jag dricka" hjälpsamt.

FoolsGold
2019-01-10, 22:34
OWASUMMQjj8