handdator

Visa fullständig version : Vätska?

Sputnik
2004-05-11, 09:02
Har spanat igenom lite bland gamla trådar om vätskeansamling, visst är det så att 1 gram kolhydrater binder ca. 2-3g vatten?

Anledningen till min fråga är att i morse visade vågen 2 kilo mer än i går morse. Jag har hållit mig till min diet på ca 2000 kcal / dag (mer när jag tränar) likaså var det i går.

Jag käkade pasta 2 ggr i går samt drack en 1.5 l cola light. Visserligen ingen träning i går (motionscykel och cardio som jag kör normalt) men traskade i skogen i 3 timmar.

Vad beror detta på? Är pasta mer "vätskebindade" än exempelvis ris/potatis som har ungefär samma "egenskaper" som pasta??

Hur tappar man vattnet, för det kan ju knappast vara 2 kilo fett jag lagt på mig under 24h. Jag känner mig en aning plufsig runt midjan - inte fet utan mer sväld. Ska jag dricka kaffe, vatten eller köra cardio som en tok för att tappa denna vätskeansamling?

King Grub
2004-05-11, 09:16
Har spanat igenom lite bland gamla trådar om vätskeansamling, visst är det så att 1 gram kolhydrater binder ca. 2-3g vatten?

Ja.

Är pasta mer "vätskebindade" än exempelvis ris/potatis som har ungefär samma "egenskaper" som pasta??

Nej. Däremot innehåller ris och pasta mycket mer kolhydrater per 100 gram.

Salt binder uppemot 50 gram vatten per gram salt.

Hormonnivåer och latenta infektioner kan också göra att du drar på dig vattenvikt tillfälligt.

Ska jag dricka kaffe, vatten eller köra cardio som en tok för att tappa denna vätskeansamling?

Du behöver inte göra ett dugg. Det är inget permanent, utan det försvinner ut med urin och svett.

paranoid
2004-05-11, 09:52
Om du vanligtvis kör cardio varje dag och i går bytte ut det mot promenad tror jag att det kan bero på det. Jämför det med när man under deff har en ätardag. Dagen efter känner du dig pluffsig och har lagt på dig något kilo. Om du samma dag går till gymmet och kör ett intensivt träningspass är musklerna därefter ganska tömda igen och man känner sig hyfsat osvullen igen.

(Eller mer konkret: Promenader har ju inte samma sorts kolhydrattömmande effekt som cardio och styrketräning)

stocktown
2004-05-11, 14:09
Salt binder uppemot 50 gram vatten per gram salt.

bör man undvika salt vid deff?

paranoid
2004-05-11, 14:13
Varför skulle man undvika salt vid deff? Saltet i sig har ingen inverkan på deffresultatet.

Diana
2004-05-12, 11:26
King grub(eller nån annan som vet?) va e "latenta infektioner"?

KIRE
2004-05-12, 11:49
Man ska inte undvika salt under diet. Det behövs ofta extra mängder salt under diet. Ofta tränar man mera osv och behovet av mineraler ökar. Salt påverkar nervsystemet väldigt positivt
och effekten blir ökad prestationsförmåga.

Får man för mkt salt i sig fixar kroppen balansen själv.

paranoid
2004-05-12, 11:52
Om man har en latent infektion så har man ett "vilande" virus i kroppen. Vanligtvis mår man inte dåligt av denna vilande infektion. Däremot kan detta virus reaktiveras.

LunaSpice
2004-05-12, 11:53
Originally posted by Diana
King grub(eller nån annan som vet?) va e "latenta infektioner"?

En latent infektion betyder att en infektion ligger dold och ännu inte har brutit ut.

Diana
2004-05-12, 12:11
ahaa tackar!