handdator

Visa fullständig version : Räknas det som Grisbulk eller Clean Bulk??

Olsenstenen
2019-01-04, 12:50
Hej, är mitt uppe i en bulk period där jag har än så länge kört clean bulk, men för tillfället har det varit lite svårt att komma upp i kaloriöverskott då jag inte längre står för mestadels av maten :/.

Jag har haft som mål att ligga på 300-400 kcl över.

Så min fråga är:

Kan man äta mer kaloririk mat som man gör i tex en grisbulk, men att man ligger på ett lågt kaloriöverskott och få samma resultat som en clean bulk?

Eller blir det bara fett då så att det är bäst ändå att försöka med clean bulk hela vägen?

Alternativt kan jag försöka äta så cleant som möjligt och sen komplettera med gainer eller liknande för att komma upp i dem siffrorna :)*popcorn*

Odylicious
2019-01-04, 13:10
Hej, är mitt uppe i en bulk period där jag har än så länge kört clean bulk, men för tillfället har det varit lite svårt att komma upp i kaloriöverskott då jag inte längre står för mestadels av maten :/.

Så min fråga är:

Kan man äta mer kaloririk mat som man gör i tex en grisbulk, men att man ligger på ett lågt kaloriöverskott och få samma resultat som en clean bulk?

Eller blir det bara fett då så att det är bäst ändå att försöka med clean bulk hela vägen?

Alternativt kan jag försöka äta så cleant som möjligt och sen komplettera med gainer eller liknande för att komma upp i dem siffrorna :)*popcorn*

Du går upp lika mycket av 500 kalorier överskott av ris och broccoli som du gör med en maraboukaka på 500 kalorier överskott.

Självklart är det bättre att försöka hålla dig till en "renare" kost, men som sagt du går upp lika mycket oavsett så länge kalorierna är detsamma

Odylicious
2019-01-04, 13:12

Så min fråga är:

Och vad betyder egentligen cleant för dig? Är det att kosten ska vara allt som tilltalar en som "rent" eller är det att överskottet ska vara minimalt?

Olsenstenen
2019-01-04, 13:53
Och vad betyder egentligen cleant för dig? Är det att kosten ska vara allt som tilltalar en som "rent" eller är det att överskottet ska vara minimalt?

Clean bulk för mig är att man lägger på sig så lite fett som möjligt samt så mycket muskler som möjligt. Innan räknade jag ju carbs, fett och protein. Nu så är jag inte lika strikt med macros men försöker ändå hålla det någorlunda.

Don H
2019-01-04, 14:15
Svårt att fixa om du inte har koll på makros.
Träna på balans med ett högt proteinintag är ju en lösning.

Olsenstenen
2019-01-04, 14:21
Svårt att fixa om du inte har koll på makros.
Träna på balans med ett högt proteinintag är ju en lösning.

Okej så bästa helt enkelt är att hålla sig till nyttig mat, räkna macros och fylla upp med någon shake ifall man inte uppnår kalorieöverskottet? Protein tror jag inte ska vara nått problem, brukar få i mig runt 200 gram varje dag.

Odylicious
2019-01-04, 14:22
Så då handlar det ju bara om den mängd kalorier överskott som du får i dig och inte vad kosten är gjord på. Så mitt svar skulle vara om du nu har en hyfsat bra koll på hur mycket du kan äta på en dag utan att gå upp så är det väl utmärkt att fortsätta öka lite med kalorier tills du är nöjd med den viktuppgång som du gör, och du kan inte få för mycket protein i din kost så det är väl bra att öka proteinintaget ännu mer.

Eller om du nu skulle leva på protein och skulle göra vad som helst för att kunna äta en påse djungelvrål på 300 kalorier på kvällen och att det är inom det kaloriintaget som du utgår ifrån. Då är det som sagt likadant som om du skulle dricka 300 kalorier av en proteinshake.

Finns ingen farlig mat som sätter sig på arslet, allt handlar bara om att siffrorna ska stämma på slutet av dagen. Mer "ren och optimal" mat ju bättre kommer du förmodligen må fysiskt samt psykiskt. Men det går lika bra att käka lite av sakerna som du skulle klassa som "grisbulk" mat om du bara bryr dig om vikten.

Olsenstenen
2019-01-04, 14:23
Du går upp lika mycket av 500 kalorier överskott av ris och broccoli som du gör med en maraboukaka på 500 kalorier överskott.

Självklart är det bättre att försöka hålla dig till en "renare" kost, men som sagt du går upp lika mycket oavsett så länge kalorierna är detsamma

Joo det förstår jag ju, men tex om man äter mer ren mat så kanske majoriteten av vikten man går upp består av muskler. Och om man istället skulle äta ´´dålig´´ mat så skulle majoriteten vara fett.

Odylicious
2019-01-04, 14:29
Joo det förstår jag ju, men tex om man äter mer ren mat så kanske majoriteten av vikten man går upp består av muskler. Och om man istället skulle äta ´´dålig´´ mat så skulle majoriteten vara fett.

Nej, det är bara siffrorna på ditt kalori över/underskott på slutet av dagen som bestämmer det.

Odylicious
2019-01-04, 14:30
Håll dig till det proteinintaget som du ska ha och var inte rädd att gynna dig med all slags mat, så länge kalorierna stämmer.

King Grub
2019-01-04, 14:36
Nej, det är bara siffrorna på ditt kalori över/underskott på slutet av dagen som bestämmer det.

Så om jag överäter 500 kcal i form av strösocker och kokosfett så påverkas min kroppssammansättning identiskt som om jag hade överätit lika mycket från t ex havregryn?

Protein är en sak för sig så det räknar vi inte med här.

Pokkes
2019-01-04, 14:42

Förstår hur du tänker här och många gör detsamma.

Men det som definierar ren mat vad är det?

För en som går efter LCHF är ren mat högt fett lågt kolhydrat menas för en som följer Keto är högt protein, moderat fett och lågt kolhydrat rent.
Sedan för en löpare/längdskidåkare kan ren mat vara högt kolhydrat, moderat protein och lågt fett.

En mandel och avokado har högt fett och är kaloririkt precis som mjölkchoklad och bordsmargarin, men vilken är ren och varför?

geoff
2019-01-04, 14:43
Förstår att du menar i just det här fallet när han har hyfsad koll på vad sund mat är, men bara för att poängtera att alldeles för enkla tankesätt bör man undvika.. så här skriver Gudiol på Tyngre:
Akronymen If It Fits Your Macros (IIFYM) är ganska vanligt förekommande inom kanske framför allt fitness. Och även om det till en början var någonting som man sa samtidigt som det var underförstått att matkvalitén skulle fortsätta att vara bra så har det idag fått ett litet eget liv där vissa verkar anse att det fungerar lika bra med glass och proteinpulver som med ris, sås och kyckling. Effekten kommer inte att bli densamma. Resultaten hade troligen varit liknande på kort sikt men över tid blir det givetvis skillnader, kroppen behöver näring utöver kalorier och protein.
https://tyngre.se/Artiklar/Varf%C3%B6r-du-aldrig-vet-hur-mycket-kalorier-du-f%C3%A5r-i-dig/

Odylicious
2019-01-04, 14:57
Så om jag överäter 500 kcal i form av strösocker och kokosfett så påverkas min kroppssammansättning identiskt som om jag hade överätit lika mycket från t ex havregryn?

Protein är en sak för sig så det räknar vi inte med här.

Om vi bara pratar om den mängd fett som personen kommer lägga på sig när den överäter 500kcal av strösocker vs havregryn så bör den vara identiskt.

Är öppen för nya studier och får gärna länka någon där dom visar att det är en markant skillnad på att överäta på bl.a godis istället för havregryn och torrfoder så att det ska vara värt för en att tänka på.

MaxHeninge
2019-01-04, 15:05
Jag är själv under en period där jag kör på (c)lean bulk och ligger även jag på ett kcal överskott på cirka 300-400.

3400 kcal om dagen, 60% kolhydrater 20-23% fett 17-20% protein är mitt dagliga mål.

85-90% av det jag äter kommer från bra och hälsosam mat. Resterande i form av choklad/jordnötssmör eller tacochips och dylikt endast för att jag ska nå mitt kcal mål per dag. Har dålig aptit så det hjälper mig.

Men det viktigaste för min del är att jag hamnar rätt med mina macros och inte överkonsumerar fett.

Mitt största tips är instant oats - bra nyttiga kolhydrater med en bra mängd kcal och mättar ej avsevärt.

exevision
2019-01-04, 15:23
Om vi bara pratar om den mängd fett som personen kommer lägga på sig när den överäter 500kcal av strösocker vs havregryn så bör den vara identiskt.

Är öppen för nya studier och får gärna länka någon där dom visar att det är en markant skillnad på att överäta på bl.a godis istället för havregryn och torrfoder så att det ska vara värt för en att tänka på.

Du tror inte sockret i sig skapar mer fett i buken då levern kanske redan är full från övriga kolhydratskällor när man bulkar?