handdator

Visa fullständig version : Vad har ni för målsättningar med träningen 2019?

MackeJuve
2019-01-03, 08:49
Och hur gick det 2018?

2018 tog jag flera stora steg på löpfronten och höll uppe styrkan och muskelmassan på ett godkänt vis. I stort ett bra träningsår, framförallt väldigt mycket träning. Jag hade dock väldigt många mål för året och detta känner jag att jag vill ändra nu inför 2019.

Målsättningar 2019
- Billinge trail halvmarathon: persa. Sub 1:55 kanske.
- Laegavegur trail-ultra 55K: sub 7 h
- Lidingöloppet 30K: persa. Sub 2:30.
- Marklyft: 270 kg
- Knäböj: 185 kg
- Militärpress: 90 kg

Löpning
Egentligen så bryr jag mig bara om Laugavegur och LL men eftersom jag föll på Billinge i fjol så borde ett pers vara tämligen lättplockat. Var dessutom ett kul lopp så varför inte spika det redan nu? Det kan dyka upp fler mål under året men just nu så brinner jag inte för ett pers på 10K eller en tid på maran.

Styrka
Har gett upp bänkpress, åtminstone resultat inom övningen, och fastnat helt för press över huvudet. Dips hade varit kul att persa i men kan inte påstå att det känns jätteviktigt för mig. Sammanfattningsvis så känner jag att jag kan öka mina möjligheter för personbästan genom att ha färre viktiga event inplanerade i år. En lugn vår skulle t.ex. göra susen. Förra vintern/våren/tidiga sommaren hade jag Vasaloppet, 10K, Göteborgsvarvet och Vätternrundan. Lägg även till att jag kommer att mjukstarta löpningen under början av året och det är helt skilda förutsättningar från 2018. Tror på detta!

VoDaresVins
2019-01-03, 09:18
För 2018, inga specifika mål. Ska försiktigt försöka trappa upp cyklingen för att kunna börja cykla till jobbet igen på våren. Annars köra vidare som 2017 men förhoppningsvis mera nedrekropp genom hela året.
Målen för 2018 (ovan) gick helt åt skogen även om det inte var specifika. Kunde inte cykla nåt vidare pga höftproblem och verkar inte slippa problemen heller. Lagt knäböj mer eller mindre på hyllan. Skadeproblem i axeln under våren och sommaren så blev i alla fall mera benträning då (i maskiner). Slarvat med benträningen under hösten då jag prioriterat bänken istället.

Målen för 2019 är igen att hållas skadefri och snitta på 4 gympass per vecka. Köra vidare med mera hypertrofifokus då min kropp håller ihop bäst så. 2018 var nog mitt sämsta år hittils gällande vardagsmotion så ska skärpa mig igen där.

MackeJuve
2019-01-03, 09:29
Lagt knäböj mer eller mindre på hyllan. Slarvat med benträningen under hösten då jag prioriterat bänken istället.

Underkroppsmålen är de jag är mest orolig för då även jag slarvade med benträningen 2018. Jag underskattar säkerligen knäböjen då jag egentligen bara kollar på mitt resultat, 180 kg, och tänker "dåligt, måste bli bättre". Har ju dock varit småfet tidigare och satsat på detta utan framgång så det är säkert mycket svårare än vad jag tror.

Lägg till att jag inte BRINNER för varken marklyfts- eller knäböjsmålet, det är mer att det är dags nu och att det hade varit roligt, och jag blir ännu mer orolig :D

pepplez
2019-01-03, 10:07
Orkar inte sätta upp årsmål. Kortsiktigt blir det dock en liten löpsatsning. Varvetmilen om 11 veckor, målet blir att slå nuvarande miltid på 44:20 vilket ska vara högst möjligt eftersom a) det loppet innehöll en jobbig backe som sög och 2) jag hade inte tränat för att springa en snabb mil vilket jag ska göra nu.
Sedan blir det Göteborgsvarvet och där vet jag ännu inte vilket mål som är rimligt att sätta.

I övrigt blir det väl tråkiga mål som att hålla sig skadefri och träna smart. 100 kg över huvudet vore kul, men där är jag så pass nära idag att det är för fegt för att ha som årsmål.

MackeJuve
2019-01-03, 10:19
Varvetmilen om 11 veckor, målet blir att slå nuvarande miltid på 44:20.

Sedan blir det Göteborgsvarvet och där vet jag ännu inte vilket mål som är rimligt att sätta.

Miltiden kommer du ha alla möjligheter i världen att slå, högst sannolikt kommer du att förbättra den markant. Tempen lär vara perfekt och banan är ju snorplatt.

Du kan ju utgå från vad du får på Varvetmilen men håller inte för osannolikt att du kommer kunna sätta sub 1:40 som mål. Mycket beror på om vädret har tänkt att bli likadant som i fjol, är det 25 grader och strålande sol så tappar man flera minuter.

eulalia
2019-01-03, 10:28
Få ordning på mina höftbesvär: Nu kör jag fullt fokus på rehab och målet är att kunna träna vettiga normaltunga SL pass med knäböj och marklyft 2ggr/vecka utan att få besvär.

Bänkpress med tröja: 180kg
Bänkpress raw med tävlingsteknik: 95kg
Sälrodd: RGA light challenge (göra allt rätt och placera mig högt upp på listan)

Att bli bättre på att linda knälindor: Det ska gå snabbt, jämnt hårddraget utan glipor och kännas ok för lyftaren.

Crillos
2019-01-03, 10:48
Inga alls. Har man kommit upp i åldern och tränat länge vet man att det är stopp. En kaka hit eller dit på stången gör ingen skillnad. Det sitter i kosten. Det avgör hur man ser ut(om det nu är något man bryr sig om).

Ville bara ha det sagt. Men ni nybörjare kan ju sätta upp ert mål att bänka 100kg eller vad det nu är..

exevision
2019-01-03, 10:50
200 i marklyft.

Man and Machine
2019-01-03, 11:06
Inga alls. Har man kommit upp i åldern och tränat länge vet man att det är stopp. En kaka hit eller dit på stången gör ingen skillnad. Det sitter i kosten. Det avgör hur man ser ut(om det nu är något man bryr sig om).

Ville bara ha det sagt. Men ni nybörjare kan ju sätta upp ert mål att bänka 100kg eller vad det nu är..

Skön kommentar!

Bli 10 kg lättare, putsa tiden på 10 km och sätta nytt pb på Concept 2 roddmaskinen. Varit för mycket småskador och skit för att orka satsa på något vettigt styrkemål. 100 kg i militärpress ligger väl närmst om det blir något.

Lol, 2018 års mål funkar även 2019.

MackeJuve
2019-01-03, 11:10
Lol, 2018 års mål funkar även 2019.

Hur har du gått tillväga när du har satsat på pressen? Bara kört på känsla?

StarkaUlf
2019-01-03, 11:20
Få lite mer muskler och springa lite fortare.
Hålla mig skadefri.
Ha kolozzeums bästa röv.
Fin sommarform.

Om jag inte skriver upp några målvikter så kanske jag kan klara av att hålla mig skadefri.

Man and Machine
2019-01-03, 11:24
Hur har du gått tillväga när du har satsat på pressen? Bara kört på känsla?

Ganska planlöst, i bästa fall 2 gånger i veckan så satsning kanske är en överdrift. Åtminstone ena passet tungt 2-5 reps 3-5 set och andra passet lite fler reps men samma antal set. Ibland tung press även på andra passet. Tyvärr gjort mina bästa ökningar när jag inte tränat militärpress alls. Följer med intresse ditt upplägg för pressen!

MackeJuve
2019-01-03, 11:37
Ganska planlöst, i bästa fall 2 gånger i veckan så satsning kanske är en överdrift. Åtminstone ena passet tungt 2-5 reps 3-5 set och andra passet lite fler reps men samma antal set. Ibland tung press även på andra passet. Tyvärr gjort mina bästa ökningar när jag inte tränat militärpress alls. Följer med intresse ditt upplägg för pressen!

Okej. Just p.g.a. det fetstilta som jag frågade. Jag tycker nämligen att det har varit regelrätt kul att köra program för pressen. RSR för bänk och mark har man ju gjort några gånger så det är inte jättesexigt längre, däremot så blir det kul när det är för en sådan "udda"(i jämförelse med de tre stora) övning som pressen. Ökade minst fem kg av en runda RSR. Det blir lätt relativt tunga vikter varje pass(framförallt i Hirvis) och det tycker jag passar bra för en övning där viktvana är en nyckel(så är det åtminstone för mig).

Andra bonusar är att man får en plan för en övning där man historiskt sett kanske inte alltid har haft en plan samt får ganska hög volym i en övning där man vanligtvis kanske har på sin höjd haft moderat volym. Blir mycket göttigt på en och samma gång. Så rekommenderar detta starkt! Kanske RSR till att börja med då första intrycket av Hirvis är att det är ett tyngre och mer krävande program.

VoDaresVins
2019-01-03, 11:42
Underkroppsmålen är de jag är mest orolig för då även jag slarvade med benträningen 2018. Jag underskattar säkerligen knäböjen då jag egentligen bara kollar på mitt resultat, 180 kg, och tänker "dåligt, måste bli bättre". Har ju dock varit småfet tidigare och satsat på detta utan framgång så det är säkert mycket svårare än vad jag tror.

Lägg till att jag inte BRINNER för varken marklyfts- eller knäböjsmålet, det är mer att det är dags nu och att det hade varit roligt, och jag blir ännu mer orolig :D

Var ungefär är ditt nuvande max i böjen? 185 låter ju rätt enkelt om du inte är långt från 180 nu.
Böjen är nog det jag saknar mest i min träning då det var enda övningen jag gjorde konstanta framsteg i tidigare. Känner av i höften av bara ett pass nu och vet att det bara bygger på tills det blir olidligt om jag fortsätter.

MackeJuve
2019-01-03, 11:55
Var ungefär är ditt nuvande max i böjen? 185 låter ju rätt enkelt om du inte är långt från 180 nu.
Böjen är nog det jag saknar mest i min träning då det var enda övningen jag gjorde konstanta framsteg i tidigare. Känner av i höften av bara ett pass nu och vet att det bara bygger på tills det blir olidligt om jag fortsätter.

Nu-nu: ~160 kg.
Med en-två månaders kontinuerlig böjträning: 170 kg.

Har försakat övningen under 2018 p.g.a. löpning. Så jag är inte nära 180 kg för tillfället, där i ligger utmaningen ;) 170 kg kommer jag att nå snabbt och "av sig självt", därefter är det 15 kg som ska på stången. När jag lägger fram det så och dessutom tänker på att stora delar av våren och sommaren kommer att dedikeras till löpning så framstår målet tyvärr som betydligt svårare än när jag skrev startinlägget för ett par timmar sedan :D

spoon
2019-01-03, 12:17
130+ i bänken
5 km under 25 min
5x180 i upphöjd mark

Fixar jag detta så blir jag nöjd.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Matrexxo
2019-01-03, 12:35
Har halvårsutmaningar med en polare. Första utmaningen är från januari-juni och är

Marklyft 175 -> 190 kg
Bänkpress 100 -> 115 kg
Militärpress 60 -> 75 kg
Knäböj 140 -> 155 kg
12 chins totalt -> 10 chins med 20 kg vikt.
Utföra Human flag
1 muscle up
100 armhävningar (klarar 60st idag)

Dk1ng
2019-01-03, 13:04
Övergripande målsättning är att fortsätta hålla vikten mellan 80-85 kg (183 cm) och fokusera mer på prestation och mindre på estetik samt bli lite mer allround.

Styrkemål:
1000+ pounds (454 kg) i totalen. Gjorde frekvent singlar på 120 i bänk och 200 i mark för två år sedan på 80 kg i kroppsvikt när jag fokuserade lite mer på att öka lyften. Aldrig maxat böj men har på senare tid gjort femmor på som mest 130 kg. Så målet borde helt klart vara inom räckhåll, vill dock få in lite mer konditionsträning i år vilket eventuellt kan påverka styrkemålet. Om styrkan kommer tillbaka med lite besked och jag är skadefri finns ett mer långsiktigt mål om 500 kg.

Kondition:

Milen sub 45 min (häri ligger nog den största utmaningen då jag inte löptränat på flera år)
Öka mängden landsvägscykling under säsongen
Fortsätta cykelpendla till jobbet (för hälsan och viss grundkondition)
Inkorporera lite militär-inspirerad träning såsom terränglöpning, powerwalks med viktväst/packning, hinderbana, etc.

Kan upprepa målen från fjolåret då det enda jag verkligen höll var vikt och form. Utgångsläget i år (styrka och kondition) är dock bättre än fjolåret så alltid något...

MackeJuve
2019-01-03, 13:10
Kan upprepa målen från fjolåret då det enda jag verkligen höll var vikt och form. Utgångsläget i år (styrka och kondition) är dock bättre än fjolåret så alltid något...

Du på bilden? I sådant fall kan du ju trösta dig med att du åtminstone ser opti ut.

crilloan
2019-01-03, 13:25
Utgångspunkt :172cm, närmare 50 än 40.
2018 var året då jag började styrketräna igen och det med fria vikter för första gången
slutate på Bänk 3@80. Böj 3@95. Mark 3@120

Fokus 19Q1 är vikten.

Mål:
Kropp:
Midjemått under 100cm.

Styrka:
Bänkpress 100*1
Marklyft 150*1
Chins pronerat 5
Chins supinerat 10 (klarar 2 nu...)

Kondition: (förutsatt fungerade hälsena)
1) Jogga 1 mil igen (+10 år sedan)
2) göra det på under timmen

Teknik o kondition:
Kyokushin 7:e kyu
Aikido 5:e kyu ? (tid räcker nog inte till)

fantasimål, lidingöloppet

Dk1ng
2019-01-03, 13:36
Du på bilden? I sådant fall kan du ju trösta dig med att du åtminstone ser opti ut.

Jodå, det är jag. Bilden är dock tagen efter pass i fördelaktigt ljus så inte helt representativ. Standardformen är 2-5 kg tyngre som sätter sig synnerligen ofördelaktigt. Som gift tvåbarnspappa på snart 37 år så ligger dock fokus mer på prestation och hälsa än utseende.

Diomedea exulans
2019-01-03, 14:05
Hade inga mål 2018.

I år säger vi:
- 120 kg 20 reps i rest/pause-knäböj.
- 50 kg 6 reps i stångcurl.

oldman
2019-01-03, 14:10
Målet för 2018 var 50 kilo x 10 på alla tre lyften och det har gått bra.
Målet var 2019 är lite mera vikter, ny stång och gärna så lite skador som möjligt.

TräningFitness
2019-01-03, 14:28
Hade inga direkta mål under 2018.
Halvårsmål under 2019 är:

Bänkpress: 130->150 1RM
Knäböj: 170->200 1RM
Marklyft: 160->200 1RM (Klarar nog lite mer än 160 kg idag men har inte kört denna övning lika länge som knäböj och bänk)

Chares
2019-01-03, 14:53
Mtp att förra året blev en resa bakåt, men som landade på ca 0 vid slutet av året så tänker jag vara försiktig med mål inför 2019.

Jag skulle vilja bibehålla ungefär samma maxstyrka i mark, ~210 och böj, ~170 (helst öka men får utvärdera det efter något kvartal. Vill verkligen öka bänken, den ligger väl på ca 100 nu. Tänker att få upp den till 120 borde gå om jag bara tränar bänk.

Skulle även vilja lyckas göra lite fler chins, men tar det till sommaren. Steg ett blir att cementera styrkenivåerna i böj och mark så de inte backar igen, sen börja öka bänkandet allt eftersom.

muddler
2019-01-03, 15:01
200 i böj, det ska tamejfan hända i år!

Man and Machine
2019-01-03, 15:20
Okej. Just p.g.a. det fetstilta som jag frågade. Jag tycker nämligen att det har varit regelrätt kul att köra program för pressen. RSR för bänk och mark har man ju gjort några gånger så det är inte jättesexigt längre, däremot så blir det kul när det är för en sådan "udda"(i jämförelse med de tre stora) övning som pressen. Ökade minst fem kg av en runda RSR. Det blir lätt relativt tunga vikter varje pass(framförallt i Hirvis) och det tycker jag passar bra för en övning där viktvana är en nyckel(så är det åtminstone för mig).

Har testat båda programmen med ganska dåliga ökningar (dock ökningar!) så skulle jag öka 5 kg skulle det vara en smärre sensation. Just viktvanan i Hirvis upplägg tycker jag är guld. Passet känns inte alls tungt och jag fick en stabil högsta nivå i bänkpressen. Behöll faktiskt mina singlar i typ 2 år efter programmets slut.

Andra bonusar är att man får en plan för en övning där man historiskt sett kanske inte alltid har haft en plan samt får ganska hög volym i en övning där man vanligtvis kanske har på sin höjd haft moderat volym. Blir mycket göttigt på en och samma gång. Så rekommenderar detta starkt! Kanske RSR till att börja med då första intrycket av Hirvis är att det är ett tyngre och mer krävande program.

Händer det blir det nog Hirvis. För egen del är programmen ungefär lika tunga eftersom min chokepoint är 5x5, 4x4 eller 3x3 men mentalt känns en singel mycket bättre än att lola runt på lätta tvåor vartannat pass.

ViktorC
2019-01-03, 15:24
Utgångsläge = Dåligt. Inte tränat ordentligt på 1 1/2 år pga jobb, plugg och träning av fotbollslag.

Tidigare pb:n i SL 180-115-215.
Nuvarande max ca 130-80-180

Mål för 2019:

Att träna 2-3 ggr per vecka.
Träna upp rörlighet i rygg och höft.
Göra 500 i SL total igen.

MackeJuve
2019-01-03, 15:26
Händer det blir det nog Hirvis. För egen del är programmen ungefär lika tunga eftersom min chokepoint är 5x5, 4x4 eller 3x3 men mentalt känns en singel mycket bättre än att lola runt på lätta tvåor vartannat pass.

Då så! Viktvana får du garanterat, upplever ettorna som mycket tyngre i pressen jämfört med bänken. Jag har pressat 80 kg eller mer en handfull gånger. Nu ska jag göra åtta ettor på 77,5 kg, det är fan mastigt. När jag körde det för bänken vill jag minnas att ettorna kändes givande men väldigt bekväma. Nu måste man tagga till lite inför varje set.

vicarious
2019-01-03, 21:27
- Växa. Framförallt större ben.
- Kunna träna på minst 100kg i bänkpress igen efter skada.
- Försöka vara i mitt livs form när jag fyller 30 i höst.

Bärsärk
2019-01-03, 21:28
Ska gå ner i vikt, minska i massa.

Satsa mera på kondition istället för styrka.

Livet
2019-01-03, 21:29
Nuvarande styrka och kroppsvikt:

Knäböj: 200kg
Bänkpress: 147.5kg
Marklyft: 262.5kg
Total serie: 610kg
Kroppsvikt: 86kg

Mål 2019:

Knäböj: 215kg
Bänkpress: 155kg
Marklyft: 280kg
Total serie: 650kg
Kroppsvikt: <83kg

An Iron Soul
2019-01-03, 21:51
140kg bänkpress
Vansbrosimningen
Försöka fiska 1-2ggr i veckan så fort isen gått upp.

koncept
2019-01-04, 13:25
Stats jan 2018
Böj: 160 kg
Bänk: 122.5 kg
Sumomark: 210 kg

Nuvarande stats (ca. 1 månad gamla maxningar)
Böj: 170 kg
Bänk: 130 kg
Sumomark: 230 kg

Mål 2019
Böj: 180 kg
Bänk: 140 kg
Sumomark: 240 kg

+10 kg per lyft verkar rimligt om man ser till det gångna årets framsteg. Kroppsvikten var 90 kg jämnt under både början och slutet av 2018 med pendlingar mellan 88-91 kg. Kan tänka mig gå upp något kilo under det kommande året, vilket bör driva ökningarna snabbare.

neonr
2019-01-04, 17:40
Mål 2018: 100kg bänkpress, klarade 110kg.

Mål 2019: Gå ner 15kilo i kroppsvikt.

Ladugårdsdörr
2019-01-04, 22:18
Sätter 200 i mark som enda mål. Övrigt känns så beroende av beroende av att gubbkroppen håller ihop så,det är inte lönt att hoppas. Komma igång med Sheiko 4-dagars asap, behöver köpa ett enklare rack så jag kan bänka och böja i källaren i väntan på att garagegymmet blir verklighet framåt våren.

Lillgrabben
2019-01-04, 22:48
* Ha roligt!
* Mindre tjock
* Bli groteskt stark!
* Kliva in på nytt territorium prestationsmässigt

billmaier
2019-01-05, 13:28
-Hålla mig skadefri
-300kg böj
-200kg bänk
-325kg marklyft

wintersnowdrift
2019-01-05, 17:00
Stockholm marathon under 3:30
10 strikta chins
2 strikta viktade chins
10 km under 40 min
Nattvasan under 7 h

Svårast blir nog milen sub40.

bighulken
2019-01-05, 21:43
Att kunna se mina magmuskler......
Det blir årets mål det, 2019!!........Hepp.............

ceejay
2019-01-05, 21:52
Vi kan lika gärna vara lite orimliga iår igen.

300 böj
210 bänk
370 mark

spoon
2019-01-05, 22:04
Att kunna se mina magmuskler......
Det blir årets mål det, 2019!!........Hepp.............Är det långt bort? Trodde att du var en tungviktare?

Hemi
2019-01-06, 00:43
2018,
inte ett skit uppfyldes men jag tränade som Arnold varje dag och ofta 2 ggr. Någonting.
2019,
Att n[gon g[ng under året införskaffa lite saker från järnaffären och bygga lite saker. SKall kunna hända framåt juni eller så.
Bli bättre med min huvudskada så jag kan träna mer stående ist'llet för nästan allt horisontellt som det är nu. Kör nu låg Capoeira, nära golvet lite grann samt lite breakdance tack vare detta så bli bättre på det. Sparka mycket hårdare med hand i mark t ex. Bättre sidosparkar stående, mer träffs'kra med kraft.
Försökt med judo igen men funkar inte alls, kanske senare.
Skall kunna springa rakt.
En planka, med enbart händer i mark. En muscle up, fixar dem inte alls. Snygga L-sit,
kunna göra pistols igen.

bighulken
2019-01-06, 07:05
Är det långt bort? Trodde att du var en tungviktare?

JO, förvisso...tungviktare!!.....
Men senaste kilona, har satt sig på fel ställe!!......Nu är det mera, inbyggd Airbag stuket, i stället.......lol......OBS!!......Med SIPS.............

Så, några kilo ned skadar inte, i fett!!......för hälsan, men dessvärre för styrkan!!.........

Men den bryr jag mig inte om, just nu!!:....styrkan.....
Ha det mannen...........mvh/

Hobbes
2019-01-06, 08:03
2018 - gick ner 10kg från Sept. till December. (107,5kg - 97.5kg)
2019 - Gå ner till 95kg och hålla det under året. Få fram rutor igen. 45 år så det vore ju lite skoj att se igen.

Ha roligt, må bra, jobba ännu mer med min frusna skuldra. Fortsätta äta såsom jag gör plantbaserat och fortsätta reta skiten ur "karnivor diet idioterna:)".

MackeJuve
2019-01-08, 11:46
Målsättningar 2019
- Billinge trail halvmarathon: persa. Sub 1:55 kanske.
- Lidingöloppet 30K: persa. Sub 2:30.
- Bänkpress: 140 kg

Ingen minns en fegis. Har lite för bra förutsättningar på gymmet för att inte försöka göra något av bänken. 140 kg ska upp innan årets slut.

Anton Fräs
2019-01-08, 11:57
Målet är att kunna träna regelbundet igen, helst några gånger i veckan.

Beemel
2019-01-08, 12:41
Ska för första gången i mitt (tränings)liv inte ha några kvantitativa målsättningar.

Lite mer subjektivt så blir dessa målen:
Jag ska träna för att vara i en form jag trivs med och sträva efter att i slutet av året vara starkare, snabbare och lättare än nu.

oavsett om det handlar om 0,5kg eller 30kg mer i bänk
oavsett om det handlar om 1 sekund eller 5 minuter på milen
oavsett om det handlar om 1kg eller 10kg lättare (kommer nog behövas bra mycket mer än 1kg för att jag ska komma i en form jag trivs med dock...)

Förutom detta ska jag försöka hålla mig skadefri och i största allmänhet må bra.

geoff
2019-01-08, 13:49
1. försöka hålla mig frisk och träningsduglig (inte helt lätt med barn som drar hem förkylningar titt som tätt samt möten med förkylda kollegor), och när jag ändå blir sjuk, ta det som en naturlig deload-period på minst 2 veckor för att inte dra ut på eländet som jag annars lätt gör.

2. snitta 2,5 pass i veckan under året (130 pass totalt). Hänger helt och hållet på att jag lyckas med punkt 1

3. lägga på mig mer muskler än fett (bibehålla eller minska kroppsfett-%)

Om jag ska våga mig på några kvantitativa mål så säger jag - öka 15% på 10RM i bänk och 120 -> 140kg 1RM i mark

trädgårdsmöbel
2019-01-08, 18:19
Jag tror målet för i år är att bli stark som satan! Med tydligt utropstecken. Är förnärvarande febrig, men har väldigt höga ambitioner.

Inga exakta vikter eller så, utan rent generellt stark som satan! Varenda maskin på max skall vara alldeles för lätt ens för 20 reppare, stängerna skall bågna, och gymmets tyngsta hantlar skall användas till övningar man normalt inte behöver särskilt tunga hantlar i.

Jag är 40, fyller 41 i vår så det är en slags nu eller aldrig känsla med. Stark som satan!

Detective
2019-01-12, 13:55
Året har börjat väldigt bra när "vilodagarna" består av en kortare Hundlöpning i lite lättare tempo.

2019 ska helt klart bli året med kontinuerlig träning och gå mycket på känsla.

Sen är det klart att man vill öka styrkan i alla övningar, och då särskilt testa lite 1RM (Marklyft/Bänkpress/Knäböj.)Samt att få till lite löpävlingar där jag ska se till att lägga en väldigt bra grund att kunna bygga vidare på sedan 2020.

Rent estetiskt så ska det bli en bra skillnad på kroppen i början av 2019 jämfört med slutet av 2019.

Bara att nöta på nu

mulliy
2019-01-12, 16:33
Att hålla mig smal och inte gå upp vikten jag tappat efter deffen är det stora målet. Så istället för att vara klar med deffen lagom till beachen så kommer den nu vara klar i februari för att ge lite bättre förutsättningar att hålla sig där.

Utöver det så är det fokus på löpningen och att springa milen under 44 minuter.

Triclops
2019-01-14, 11:24
Målet är 500 i totalen i mark, böj och bänk. Har tio kg kvar så hinner nog sätta upp ett nytt mål innan det här året är slut.

Nuvarande:
Mark: 210
Böj: 160
Bänk: 120

Mål:
Mark:215
Böj: 165
Bänk: 120 (uppnått)

CalleP
2019-01-16, 15:14
Konditionsträna mer
Lyssna på kroppen
Ha roligt och testa nya saker!

broman
2019-01-16, 18:24
Chins 10x15
Rak mark 200 kg

Paltkoma
2019-01-16, 19:30
Satsar helt på att förbereda mig inför några hinderlopp i sommar. Löpning, bära tungt, greppstyrka, osv.

Filipb
2019-01-16, 19:37
Återfå styrka, slå några PB:n, lägga på sig lite muskelmassa :)

Tobbey
2019-01-16, 19:48
Ånej då var det dags igen för årsmål :D

I år kör vi på:

*Cykla 500mil (utomhus)
*Nå tillbaka till 180-200kg i knäböj
*Ryckböj på 140kg
*Försöka att träna iallafall 4 styrkepass i veckan
*Hålla en komfortabel vikt hela året

PerLedin
2019-01-16, 22:05
Nybliven pappa så jag taggar ner de mer konkreta träningsmålen, även om jag siktar på att bli mer effektiv med träningen och köra på luncher och till och från jobb.

Och nu medans jag skriver det här så kan jag inte undgå att tycka att OM ovan klaffar så ska jag ju kunna persa på alla distanser.

Men för att hålla det kortfattat: 1500 km löpning över året.

Halvmara sub 1:18, sker isf under stockholm halvmarathon i september. Ska bli kul att springa halvmarathon sent på säsongen, har inte gjort sedan 2014.

MackeJuve
2019-02-18, 14:43
Målsättningar 2019
- Billinge trail halvmarathon: persa. Sub 1:55 kanske
- Lidingöloppet 30K: persa. Sub 2:30
- 5 km: sub 20 min

Lägger till fem km under 20 minuter. Kommer nog även att lägga till något mål för Höga Kusten Trail som jag ska anmäla mig till på söndag. Vad som är rimligt där vet man dock nog bättre efter Laugavegur, som är i juli. Blir lite samma typ av lopp.

DudX
2019-04-24, 22:00
Mina målsättningar 2019 är:

100kg kroppsvikt före jag fyller 30 (december)

40cm underarmar kalla flexade (38cm nu)

30kg med 80mm pinchblock hold 5sekunder (just nu på 22.9kg.)

Stänga CoC 3

Sen är tanken att garagegymmet blir klart i sommar. 65kvm 3.7m takhöjd. Det blir kalas.

tobblo
2019-04-25, 09:04
Gym prestationer
Marklyft 130kg*5*5
Knäböj 100kg*5*5
Bänkpress 85kg*5*5
Löpning
Milen under 45 minuter
Milen under 40 minuter
Cykling
1h med 30km/h snitt
1h med 33km/h snitt
1h med 36km/h snitt
1h med 39km/h snitt
Skidåkning
8km åkning i snabbare än 4minuter/km classic 2019-04
1h åkning i snabbare än 4minuter/km classic
1h åkning i snabbare än 4minuter/km skate
Simning
Lära sig crawla
Långfärdskridsko
1h åkning i snabbare än 3minuter/km med 1 paus 2019-02
1h åkning i snabbare än 3minuter/km utan paus
Klättring
Klättra svårighetsgrad 6B utomhus
Klättra svårighetsgrad 6C utomhus
Klättra taket inomhus fria grepp
Triathlon
8,1km löpning Cykling 3mil Simning yttersholmen runt (vill någon vara med?)

Ett Orm
2019-04-25, 09:41
Att börja springa till jobbet och hem 2+2 km varje dag. Intervaller sista biten på väg till jobbet.
Inte jättemycket, men jag gillar inte att springa och då blir det nått för kondisen iaf.

MackeJuve
2019-08-12, 13:55
Målsättningar 2019
- Billinge trail halvmarathon: persa. Sub 1:55 kanske

Lägger till fem km under 20 minuter. Kommer nog även att lägga till något mål för Höga Kusten Trail som jag ska anmäla mig till på söndag. Vad som är rimligt där vet man dock nog bättre efter Laugavegur, som är i juli. Blir lite samma typ av lopp.

Målsättningar 2019
- Billinge trail halvmarathon: persa. Sub 1:55 kanske blev ej av p.g.a. skada
- Laegavegur trail-ultra 55K: sub 7 h blev ej av p.g.a. skada
- Marathon sub 3:30
- Halvmarathon sub 1:35
- Marklyft: 270 kg haha wtf, går aldrig
- Knäböj: 185 kg se ovan
- Militärpress: 90 kg kommer aldrig ske

Ptja, det var ju bra att man inte var oambitiös i alla fall :D Det här var nog sista året där jag tror mig kunna slå all time-pb:n när kroppsvikten är förhållandevis låg och fokuset ligger på löpning. Jag valde att inte rödmarkera bänkpressen men jag skulle nog lika gärna kunna göra det då jag knappt tränar övningen längre p.g.a. en axel som jag försöker få hel.

Lade till marathon och halvmarathon då dessa ser ut att bli av i år(om jag får vara skadefri). Vill ha ett mål för Höga Kusten 43K men det är jättesvårt att avgöra vad som är rimligt. Vill säga sub sex timmar men ska suga lite på det.

Frustrator
2019-08-12, 14:32
Den här tråden har man ju missat.
Postade detta i min träningslogg:

Mål för 2019:

Vikt ner under 80kg. +Så att låren inte gnider mot varandra vid löpningen.
Vasaloppet -led 5.
Göteborgsvarvet: utan setbacks, under 1.50. Annars sub 2.

Sket sig på gbgvarvet pga rövskada. Klarade inte ens 2.
Låren gnider fortfarande mot varandra, 8kg kvar..

Anton Fräs
2019-08-12, 14:51
Målet är att kunna träna regelbundet igen, helst några gånger i veckan.

Har snittat mellan tre till fyra pass/vecka sett över hela året hittills.

VoDaresVins
2019-08-12, 19:09
Målsättningar 2019
- Marklyft: 270 kg haha wtf, går aldrig
- Militärpress: 90 kg kommer aldrig ske

Ptja, det var ju bra att man inte var oambitiös i alla fall :D Det här var nog sista året där jag tror mig kunna slå all time-pb:n när kroppsvikten är förhållandevis låg och fokuset ligger på löpning. Jag valde att inte rödmarkera bänkpressen men jag skulle nog lika gärna kunna göra det då jag knappt tränar övningen längre p.g.a. en axel som jag försöker få hel.

Lade till marathon och halvmarathon då dessa ser ut att bli av i år(om jag får vara skadefri). Vill ha ett mål för Höga Kusten 43K men det är jättesvårt att avgöra vad som är rimligt. Vill säga sub sex timmar men ska suga lite på det.

Du hann ju släppa en resultatvarning i böjen redan i januari. :)

Målen för 2019 är igen att hållas skadefri och snitta på 4 gympass per vecka. Köra vidare med mera hypertrofifokus då min kropp håller ihop bäst så. 2018 var nog mitt sämsta år hittils gällande vardagsmotion så ska skärpa mig igen där.
Skadefri: check
...ändå borta en månad pga sjukdom: check
4 pass hypertrofi övriga veckor: check
Vardagsmotion: check, men det är vinterhalvåret som e svårare

r3mpuh
2019-08-12, 21:21
Mitt träningsmål med 2019 är att skaffa ett gymkort.
Återkommer.

Ett Orm
2019-08-13, 19:37
Att börja springa till jobbet och hem 2+2 km varje dag. Intervaller sista biten på väg till jobbet.
Inte jättemycket, men jag gillar inte att springa och då blir det nått för kondisen iaf.

Uppdate: Sket sig, för lat.

ceejay
2019-08-13, 19:45
Vi kan lika gärna vara lite orimliga iår igen.

300 böj
210 bänk
370 mark

Yea no. Kommer inte hända haha.

Men siktar på 280-200-350 om 5 veckor.

d1anny2
2019-08-13, 20:22
sen 2019 wannabe:

# Närma mig handstående armhävning, mitt uppe i styrkelabbets pressprogram fast med pik-pushups istället för skivstång (91cm motsvarar cirka 67% av kroppsvikt, 91cm + stol cirka 78%)

# 15 strikta pullups, gått från 8 till 11 efter 3 veckor av Pavels fighter pullups

# 1 pistol squat på varje ben utan smärta

Bör gå. Men klarar jag det inte det också okej.

Ladugårdsdörr
2019-08-14, 07:31
Sätter 200 i mark som enda mål. Övrigt känns så beroende av beroende av att gubbkroppen håller ihop så,det är inte lönt att hoppas. Komma igång med Sheiko 4-dagars asap, behöver köpa ett enklare rack så jag kan bänka och böja i källaren i väntan på att garagegymmet blir verklighet framåt våren.

200 avklarat, gubbkroppen håller ihop, kommit igång med och tröttnat på Sheiko, garagegym på plats!

Supertusingen
2019-08-18, 08:50
Bibehålla kontinuitet i konditionsträningen, vara skadefri hålla nere vikt och kroppsfett där den ligger nu, slå personbästa i löpning och lära mig åka skidor !

Bob90
2019-08-18, 09:27
Successivt jobba tillbaka mot någon form av arbetsvikt i marklyft och striktpressa kroppsvikten är två rimliga mål för resterande 2019.

Arbetsvikt i mitt fall får räknas som 100 kg med tanke på att jag inte kört marklyft sen typ 2017. Fortsätter jag mina försiktiga höjningar kommer jag lyfta 100 kg till jul.

Strikt press ligger i dagsläget på 65 kg och senast jag vägde mig vägde jag 65.4 kg, så det känns som att det borde greja sig under hösten eller i vinter.

r3mpuh
2019-09-04, 20:25
Mitt träningsmål med 2019 är att skaffa ett gymkort.
Återkommer.Nailed it. *flex*
http://www.bilddump.se/bilder/20190904212242-89.39.107.202.jpg

spoon
2019-09-04, 21:29
130+ i bänken
5 km under 25 min
5x180 i upphöjd mark

Skickat från min FRD-L09 via TapatalkHmm. Bänken och löpningen känns avlägset. Men marken kanske kan gå. Får ge det ett försök. Kul med bump.

Strumpa
2019-09-07, 12:32

Bästa jag har läst på länge här på Kolozeum. Skönt att veta att man inte längre är ensam och upp i åldern här. Mins redskapen i ett gammalt antikt gym på en numera nerlagd militär förläggning när jag var barn och var med mig far. Detta var på 70-talet. Då såg jag för första gången kettlebell vikter. Dessa var nog ifrån förra sekelskiftet. Men så gammal är inte jag.

exevision
2019-09-07, 12:58
200 i marklyft.

Nu är det ett tag sedan jag drog en tung singel. Har som mest tagit 175 i år.

Men 200 känns inom räckhåll, om än en bit kvar. Fast man är 42 år och "bara" väger just över 80kg.

MackeJuve
2019-09-10, 10:32
Målsättningar 2019
- Utföra löppass/tävling på över fem mil
- Marklyft: 270 kg Omöjligt
- Knäböj: 185 kg Omöjligt
- Militärpress: 90 kg Omöjligt

Vill ha ett mål för Höga Kusten 43K men det är jättesvårt att avgöra vad som är rimligt. Vill säga sub sex timmar men ska suga lite på det.

Nailade Höga Kusten Trail i.o.m. 5:47:17 så det får fan gälla som ett avklarat mål, lite diffust i inlägget ovan men sub 6 h var mitt mål. Lade till att springa ett pass/en tävling på över fem mil.

geoff
2019-09-10, 10:51
1. försöka hålla mig frisk och träningsduglig (inte helt lätt med barn som drar hem förkylningar titt som tätt samt möten med förkylda kollegor), och när jag ändå blir sjuk, ta det som en naturlig deload-period på minst 2 veckor för att inte dra ut på eländet som jag annars lätt gör.
Var förkyld var 4e vecka under jan-mars men sedan dess har jag klarat mig. Kör C-vitamin-dunderkur så fort jag känner att något är på gång.

2. snitta 2,5 pass i veckan under året (130 pass totalt). Hänger helt och hållet på att jag lyckas med punkt 1
Kan gå, ligger på 80 pass hitills (varav några var väldigt korta dock)

Inte så noga med kroppsfettet, men om träningen får ta den tid jag vill så kommer jag försöka leanbulka upp 2-3 kilo (81-> 84) tills året är slut

Om jag ska våga mig på några kvantitativa mål så säger jag - öka 15% på 10RM i bänk Rimligt och 120 -> 140kg 1RM i mark Ska satsa på lite mer mark i höst, men kommer troligtvis inte försöka mig på någon maxning då jag är alldeles för rädd om ryggen. Komma upp i stabila/kontrollerade 5or på 110 kilo är ett vettigt mål dock (kör just nu på 90-100).

MackeJuve
2019-09-17, 08:24
Målsättningar 2019
- Höga Kusten 43K sub 6 h check
- Tweed Valley Ultra 65K sub 7 h
- Marklyft: 270 kg uteslutet
- Militärpress: 90 kg uteslutet

Fyllde på med Tweed Valley Ultra. 6:30 som lockade först(6-tempo) är nog snarare ett best case scenario än något som bör vara ett rimligt mål. I fjol blev man topp tio på den tiden.. Sätter sju timmar istället som i fjol gav topp 30, känns mer rimligt när man första gången springer längre än 4,3 mil.

Lennix
2019-09-17, 08:53
Målsättningar 2019

Fyllde på med Tweed Valley Ultra. 6:30 som lockade först(6-tempo) är nog snarare ett best case scenario än något som bör vara ett rimligt mål. I fjol blev man topp tio på den tiden.. Sätter sju timmar istället som i fjol gav topp 30, känns mer rimligt när man första gången springer längre än 4,3 mil.

Så bänk 140kg ligger kvar som en smygare! Gött! :hbang:

MackeJuve
2019-09-17, 08:58
Så bänk 140kg ligger kvar som en smygare! Gött! :hbang:

Haha skulle egentligen kunna stryka den redan nu MEN den får ligga kvar :D Men adderar man min fortsatt halvdana axel till faktumet att det är rätt osannolikt med en helt frisk axel så blir väl sannolikheten otroligt låg.

Rikard Jansson
2019-09-17, 09:08
Svåraste målet är vinna klubbmästerskap i armbrytning. Det näst svåraste är vinna nordiska mästerskapet i armbrytning :D

MackeJuve
2019-10-23, 09:58
Målsättningar 2019
- Lidingöloppet 30K: persa. Sub 2:30 fail
- Marathon sub 3:30 check

Har nog aldrig haft så mycket rött i en sån här lista förut :D Av det som återstår är det bara Tweed Valley som jag har tänkt genomföra så det kommer att bli ännu mer rött. Ser redan fram emot att plita ned en motsvarande för 2020 med realistiska målsättningar, vis av årets erfarenhet.

Ribcage
2019-10-23, 12:10
Jag tror inte att jag skrev det i början av året vad målen var. Men har hittills nått:
Militärpress 75 kg
Bänkpress 135 kg

Har som mål att dra 190 kg i mark, även om drömmen vore 200 kg.

MackeJuve
2019-12-04, 10:19
Målsättningar 2019
- Tweed Valley Ultra 65K sub 7 h sprang fel
- Bänkpress: 140 kg uteslutet

Nu är det inte mycket kvar av årshelvetet :D Som det ser ut för mig nu så blir det bara två avklarade mål under hela året. Jag lär inte genomföra en maxning på halvmaran, femman skulle kunna gå men den ingår inte i någon plan för återstoden av året. Skulle vara om jag får feeling och har en bra dag.

Hur ser det ut för er andra?

d1anny2
2019-12-05, 17:10
sen 2019 wannabe:

# Närma mig handstående armhävning, mitt uppe i styrkelabbets pressprogram fast med pik-pushups istället för skivstång (91cm motsvarar cirka 67% av kroppsvikt, 91cm + stol cirka 78%)

# 15 strikta pullups, gått från 8 till 11 efter 3 veckor av Pavels fighter pullups

# 1 pistol squat på varje ben utan smärta

Bör gå. Men klarar jag det inte det också okej.Rörande måluppfyllelse går det inge vidare. Men de gör inte så mkt, jag sparar dem tills nästa år.

40plus
2019-12-06, 07:41
Att börja arbeta på att komma tillbaka till formen jag hade kring jul förra året. Detta året har jag lekt med två fruntimmer, fått golfarmbåge, senknuta och förkylningar som avlöst varandra. Lägg till att jag började röka och avnjuta för många öl på det och fyfan vad jag tappat (och gainat 10kg fett).

Var på gymmet igår första gången på över 2 månader. Tappat ca 30kg i bänkpress och 6-8kg i hantelpress. Men fan vad gött det är att ha träningsvärk igen!

d1anny2
2019-12-06, 08:18
Att börja arbeta på att komma tillbaka till formen jag hade kring jul förra året. Detta året har jag lekt med två fruntimmer, fått golfarmbåge, senknuta och förkylningar som avlöst varandra. Lägg till att jag började röka och avnjuta för många öl på det och fyfan vad jag tappat (och gainat 10kg fett).

Var på gymmet igår första gången på över 2 månader. Tappat ca 30kg i bänkpress och 6-8kg i hantelpress. Men fan vad gött det är att ha träningsvärk igen!Gudars skymning. Du har levt som Shane McGowan senaste året. Skönt att du börjat ta höjd igen.

40plus
2019-12-06, 08:24
Gudars skymning. Du har levt som Shane McGowan senaste året. Skönt att du börjat ta höjd igen.

Haha tänkte just att det namnet känner jag igen och visst är det han med öronen!

d1anny2
2019-12-06, 08:26
Haha tänkte just att det namnet känner jag igen och visst är det han med öronen!Och tänderna! Som han söp bort. Var sedan med i en dokumentär där under oerhörda 9t fick nytt garnityr.

https://metro.co.uk/wp-content/uploads/2015/12/53089025-e1450704889744.jpg

sladdbarn
2019-12-06, 16:48
Och tänderna! Som han söp bort. Var sedan med i en dokumentär där under oerhörda 9t fick nytt garnityr.

Som vilken britt som helst :)

d1anny2
2019-12-06, 17:01
Som vilken britt som helst :)Eller hur. Smutsiga land :)

Diomedea exulans
2019-12-06, 19:04
Ja, vad ska vi ta 2020 då? Vore fint om jag kunde slå PB i alla gamla övningar med 5 kg. Så: Böj 115, bänk 125, mark 165 och press 70.

Sen tar vi halvmaran på 1:45.

Men jag skulle vara nöjd med att 1) kunna träna hårt utan att få ont i lederna och 2) inte bli smygfet.

spoon
2019-12-06, 20:19
130+ i bänken
5 km under 25 min
5x180 i upphöjd mark

Skickat från min FRD-L09 via TapatalkHar fixat 130 prick i bänken
Kanske kan fixa 5km på 25. Ska testa.
Kanske fixar marken med. Får testa det med.

Bra påminnelse mackejuve

geoff
2019-12-12, 13:31
Var förkyld var 4e vecka under jan-mars men sedan dess har jag klarat mig. Kör C-vitamin-dunderkur så fort jag känner att något är på gång.

Kan gå, ligger på 80 pass hitills (varav några var väldigt korta dock)

Inte så noga med kroppsfettet, men om träningen får ta den tid jag vill så kommer jag försöka leanbulka upp 2-3 kilo (81-> 84) tills året är slut

Om jag ska våga mig på några kvantitativa mål så säger jag - öka 15% på 10RM i bänk Rimligt och 120 -> 140kg 1RM i mark Ska satsa på lite mer mark i höst, men kommer troligtvis inte försöka mig på någon maxning då jag är alldeles för rädd om ryggen. Komma upp i stabila/kontrollerade 5or på 110 kilo är ett vettigt mål dock (kör just nu på 90-100).

Vågar mig på att sammanfatta året redan nu:

1. Ingen förkylning sedan i mars

2. Klarar inte riktigt, ser ut att landa på ca 120 pass totalt

3. Legat stabilt på 83.5kg i någon månad nu. Positivt att det är en väldigt liten ökning av kroppsfett (vad jag ser visuellt).

15% ökning i 10RM bänk är fixad, och likaså 5or på 110 mark, så jag är nöjd!

Macroman
2019-12-13, 10:17
Och tänderna! Som han söp bort. Var sedan med i en dokumentär där under oerhörda 9t fick nytt garnityr.

Är det inte heroin som göra att man tappar tänderna på detta sätt?

40plus
2019-12-13, 10:38
Är det inte heroin som göra att man tappar tänderna på detta sätt?

Då jag har personlig erfarenhet; Nej, heroin är generellt en snäll substans mot kroppen. Amfetamin däremot, där har du tandlossning deluxe.

Men oavsett drog så sköter man inte elfenbenen så far dom illa.

trädgårdsmöbel
2019-12-14, 12:37
Jag har haft ett rätt uselt träningsår. Det känns som hela sommaren, spec. semestern var en enda lång sitta i väntrum på olika vårdinrättningar. En miljard blodprov och skit. Var tvungen att sluta med testosteron, det var jag egentligen inte (cancermisstankar då tas det bort för att det kan påskynda).

Mina blodvärden var alarmerande. Precis när jag fick det beskedet kände jag mig konstigt nog starkare än nånsin. Hade sån jäkla energi, men sedan utan T mådde jag verkligen skit.

Jag hade ingen cancer, och det var glädjande. Fick tillbaks min livsglädje Tostrex. Hösten har jag ändå inte tränat som jag borde pga. annat, trots motivation (motivation är tämligen värdelös när man inte abväbder den) så är inte tillbaks på nivån innan detta.

Nästa års projekt är att bli lika stark som jag var i april/maj i år. Det ser jag som att datsa lågt, men realistiskt.

d1anny2
2019-12-14, 12:54
Må din hälsa stiga under 2020 @trädgårdsmöbel!

För egen del är jag nöjd med året. Tyckte u det lång tid att mina gains varit obefintliga. Började styra upp med några program (och följde dessa) och vips var det ordning på torpet.

Knäna mår ganska bra även om baksidan behöver stärkas. Sprungit några gånger och det känns lugnt. Ryggen har hållit under lång tid då den skötts om.

Kom att tänka på en dikt av Czeslaw Milosz:

En dag så full av lycka
Arbetade i trädgården, dimman lyfte tidigt.
Kolibrierna stod stilla över kaprifolens blom.
Det fanns på jorden inte en sak som jag ville äga.
Jag visste inte någon värd att avundas.
Vad ont som hänt hade jag glömt.
Skämdes inte för tanken att vara den jag alltid varit.
Kände i kroppen ingen smärta.
När jag rätade på ryggen såg jag blå hav och segel.

Det är målsättningen för 2020

MackeJuve
2019-12-16, 16:15
Målsättningar 2019
- 5 km: sub 20 min nope
- Tweed Valley Ultra 65K sub 7 h sprang fel
- Halvmarathon sub 1:35 nope
- Bänkpress: 140 kg uteslutet

Har gått och blivit lite dålig i foten så kan summera året redan nu. Styrkemålen var helt sinnessjukt optimistiska, rentav naiva. Har haft en fin styrkeperiod nu under avslutningen av året och fixat serien 160-132,5-235, en serie som jag är jättenöjd med. Hur jag hade tänkt lösa 185-140-270 har jag ingen aning om. Samma sak med pressen. Var nöjd över att jag fick upp 80 kg häromdagen, det kändes riktigt bra med tanke på hur mycket jag har löpt i år. Det var tio kg från målet...

Löpningen har trots allt rött gått bra. En debutmara på 3:23:45 samt sju mil på 7:14 räcker egentligen för att 2019 ska klassificeras som godkänt, på gränsen till bra. Skador och schemakrockar ställde överlag till det och omöjliggjorde flera av målsättningarna.

Om jag skiter i målen jag satte upp och bara tänker på 2019 som helhet så var det bra, framförallt med tanke på att jag har haft ett par motgångar. Jag vill vara en snubbe som springer längre än de flesta andra och därför var årets absolut största grej att testa mig på en överlång distans. Från början var det tänkt att vara 55 km, nu blev det 70 km istället. Ska man bli skaplig på att springa långt hör det till att ha en bra marathontid, det skaffade jag mig också. Till sist så vill jag göra allt detta samtidigt som att jag är ganska stark. Det tycker jag att jag har visat att jag är nu under december. 527,5 kg i gymtotalen är kanske inte jättemycket att skryta över men med hänsyn till löpningen så tycker jag att det är bra.

Nästa år ska jag sätta rimliga styrkemål samt kanske enbart löpmål för sådant som jag till 110 % kommer att genomföra. Det är lätt att tänka att man ska bocka av precis allt under ett år men ett år går fan ganska så snabbt.

Brofessorn
2019-12-16, 18:36
Min träning har under detta året gjort precis det jag ville, varit terapeutiskt och fått mig att må bra. Nu när jag tänker efter kan detta året ha varit det bästa någonsin, då jag släppt alla krav och bara låtit det vara ett positivt inslag i vardagen. Varenda pass har jag kommit in på gymmet, funderat på vad jag kände för att köra just den dagen och tränat precis det. Fått dille på vissa övningar i perioder och gjort en hel del lekpass med roliga fjantövningar.

Rent prestationsmässigt rör det sig inte värst snabbt nuförtiden, särskilt med tanke på att jag fokuserat på att hålla mig slank och fin vilket gör lilla mig skör och gnällig.

Några prestationer jag kommer ihåg:
- En etta i (strikt) militärpress på 87.5 kg. 7.5 kg högre än mitt senaste PB för ett par år sedan. Hade varit kul att komma upp till 90 snart, men kör sällan MP så blir lite specifik träning.

- Fem dips med 67.5 kg extra utöver kroppsvikten. Jag lyckades äntligen börja köra övningen utan att få ont i axlar och armbågar, och iom att det är en kul övning har mycket tid lagts på det.

- En femma på 70 kg i hantelrodd. Fusk med remmar, men jag tycker de avskyvärda, rundade handtagen på just de hantlarna är en förmildrande omständighet.

- 230 kg i konventionell mark. Det har regresserat sedan några år tillbaka men då jag mest kört byggarövningar i år tycker jag det förtjänar en hedersplats.

Har väl inte så mycket mer att gnälla om. Jag fokuserar stenhårt på TUT nuförtiden också, även om det är en tung etta i mark eller högreppare kör jag alltid minst 2-3 sek excentrisk fas. Tycker det har varit skonsammare för lederna åtminstone, något jag tänker mycket på överlag då jag planerar att träna långt in i framtiden. Föredrar oftast volym framför intensitet.

Aristocrat
2019-12-19, 19:39
Började träna 15 januari kontinuerligt, tillhört dem som kört 2-4 mån och slutat 12mån i 10 år men hittills i år har man tränat som längst med en veckas uppehåll och 200 incheckningar på gymmet.

Mina mål för året har varit:

Gå ner till vettig vikt för min längd: Droppat från 88 till 71 (Klart i Juni)
Klara av att göra 10x3 pullups/dips/chins: Klart i Juli

150 Marklyft: Klart Maj
125 Knäböj: Klart November
100 Bänk: Ligger på 90 nu, börjar bli smått stressad
Humanflag: Kan men endast med indragna ben
Springa halvmil: September (med inga intentioner på att springa längre i framtiden heller)

Långt ifrån wow siffror men kul att se och känna progress :)

Brofessorn
2019-12-19, 19:46
Bra siffror med tanke på hur lätt du är, och hur kort tid du tränat

d1anny2
2019-12-19, 20:09
Verkligen. Många med år bakom sig som ligger i lä där. Skynda långsamt!

Ett Orm
2019-12-19, 20:29

Uppdate: Sket sig, för lat.

Jupp. Fortsatt inget löpande.
Tragglar på i invanda mönster med styrketräningen. Har försökt göra utrullning från stående, men det är ta mig fan i helvete helt jävla omöjligt, inte ens nära.

Har dock börjat med BJJ så någonting för flåset måste nog till om jag ska palla när det blir mer sparring på allvar, är lättast, äldst och sämst som det är nu. Iaf en av dem tänkte jag ändra på. Tävling blir inget med på väldigt länge, men någon gång vore kul att testa.

ceejay
2019-12-19, 21:25
Har en chans kvar att dra 350 mark, på nyårsafton. cmon.

Anders The Peak
2019-12-19, 21:29
Har en chans kvar att dra 350 mark, på nyårsafton. cmon.

Ta det lugnt det kommer med tiden stressa inte fram en skada som gör att du blir justerad för lång tid framöver. Kan bli så att du aldrig kommer tillbaks.

Endast i välmening :) Du har inget att bevisa

Jag tror att du kan komma över 400 kg med tiden i mark efter att ha sett din mark som du la upp. Stressa inte på det

Aristocrat
2019-12-20, 08:01
Verkligen. Många med år bakom sig som ligger i lä där. Skynda långsamt!Vilka lovord från dig och @Brofessorn tack för det!

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

d1anny2
2019-12-20, 08:48
Vilka lovord från dig och @Brofessorn tack för det!

Skickat från min SM-G973F via TapatalkSå gärna. Bjuder även på några väl valda ord som kan appliceras ganska brett.

Det är hanteringen av sannolikheter som ger uthålliga framgångar, inte de spektakulära framstötarna.

eulalia
2019-12-20, 20:51
Få ordning på mina höftbesvär: Nu kör jag fullt fokus på rehab och målet är att kunna träna vettiga normaltunga SL pass med knäböj och marklyft 2ggr/vecka utan att få besvär.

Bänkpress med tröja: 180kg
Bänkpress raw med tävlingsteknik: 95kg
Sälrodd: RGA light challenge (göra allt rätt och placera mig högt upp på listan)

Att bli bättre på att linda knälindor: Det ska gå snabbt, jämnt hårddraget utan glipor och kännas ok för lyftaren.

Jag var på god väg med min målsättning att få ordning på mina höftbesvär. Tränade på kontinuerligt med rehab och enligt plan fram till September någon gång då jag åkte på en långdragen förkylning. I det läget valde jag att satsa det lilla krut kroppen hade kvar till bänkpress eftersom jag hade årets stora tävlingsinsats i just bänk i mitten på oktober. Min höft gillade inte det beslutet och den började Ömma smått igen. Sedan var det dags för mig att flytta och allt springande upp och ner i trappor slaktade höften fullständigt.

Bänktröja och bänkpress: det gick sjukt bra i början på året och jag krossade mina tidigare träningsprestationer rejält, men i april tog det roliga stopp. Viljan var det inget fel på men jag körde på för hårt (mer än vad kroppen var tränad för) så istället för att lungt och metodiskt nöja mig med en lagom resultatökning blev det ett bakslag med flera månader av rehab och minimalt med ryggträning. En mindre rolig läxa.

Det här med knälindorna föll nog lite i glömska. Jag försöker bli bättre på det de ggr tillfälle för träning ges men det är rätt sällan.

I detta nu försöker jag att fundera på kommande säsong(er) vad jag ska satsa på för tävlingar och vilka mål jag vill uppnå.

spoon
2019-12-23, 08:29
130+ i bänken
5 km under 25 min
5x180 i upphöjd mark

Skickat från min FRD-L09 via TapatalkFixade 130 i bänken
Sprang 5 km på 27 någonting
Marken var lätt

Men jag får säga att jag är nöjd. Har hittat bra balans i träningen nu. Med två löppass och 2-3 bänkpass i veckan. Taggad inför alla pass.

Illustrerade mannen
2019-12-23, 09:37
Jupp.
Har dock börjat med BJJ så någonting för flåset måste nog till om jag ska palla när det blir mer sparring på allvar, är lättast, äldst och sämst som det är nu. Iaf en av dem tänkte jag ändra på. Tävling blir inget med på väldigt länge, men någon gång vore kul att testa.

Har också börjat med BJJ! Är också äldst och sämst. Trodde jag var vältränad, men efter några rundor rullande är hjärtinfarkten nära, jag kippar efter luft som en gammal brax på land. Något för flåset måste definitivt göras!

Ett Orm
2019-12-23, 10:59
Har också börjat med BJJ! Är också äldst och sämst. Trodde jag var vältränad, men efter några rundor rullande är hjärtinfarkten nära, jag kippar efter luft som en gammal brax på land. Något för flåset måste definitivt göras!

Kul!
Ja fy. Iblrjan körde jag ingen sparring då tyckte jag det var lite väl lugnt tom. Men senast körde vi bara sparring i 2 timmar, trodde jag skulle dö.Axeln fick stryk också.
Kul när alla väger 30+ på en annan också..
Men jag tror det kommer så fort man kan slappna av och inte köra som det gällde livet varje sekund.

thompaboy
2019-12-25, 11:41
Felpost. Läste 2020