handdator

Visa fullständig version : Näsblod och lax

trädgårdsmöbel
2018-12-30, 12:10
Jag kan ha drömt detta, att det finns ett samband mellan intag av lax och spontan näsblödning, men finns det ett sådant samband? Det här vart jul och jag vill inte avslöja hur mycket lax jag ätit men vi kan nöja oss med "ganska mycket". Blöder aldrig annars näsblod.

Kan det ha ett samband? Isåfall hur gör grizzlyn som konsumerar ganska mycket lax, får den samma biverkan?

Diomedea exulans
2018-12-30, 12:13
Det finns samband mellan omega 3 och ökad blödning.

– Man kan få en ökad blödningstendens om man äter mycket omega 3-fettsyror, säger Ulla Beckman-Sund, toxikolog på Livsmedelsverket.

https://kit.se/2017/03/03/79390/den-stora-omega-3-myten-ar-avlivad-lange-leve-omega-3-kapslarna/

MaxTheMarketer
2018-12-30, 12:34
Står det inte på omega-3 burkarna att man ej ska ta dem om man redan tar blodförtunnande mediciner eller har jag blandat ihop det med något annat?

Bob90
2018-12-30, 12:43
Bara om laxen är infekterad av den tibetanska ebola mördarsnigeln.

trädgårdsmöbel
2018-12-30, 14:27
Det finns samband mellan omega 3 och ökad blödning.

https://kit.se/2017/03/03/79390/den-stora-omega-3-myten-ar-avlivad-lange-leve-omega-3-kapslarna/

Coolt. Men hur gör djur, tex. grizzlybjörn vars diet stundtals består av väldigt mycket lax? Får de näsblod? :) (Jag är fullt medveten om att jag är homo sapiens och inte Ursus någonting, men nyfiken blir jag ändå om de får samma biverkan)

Sverker
2018-12-30, 15:45
Det är inte svårt att tänka sig att grizzlybjörnen snabbt förbränner Omega-3-fettsyrorna och väljer att lagra in andra fettsyror i blodkärlsväggarna. Fettsyror som inte påverkar blödningstiden på samma sätt.

Men ifall björnstackaren går i ide och sänker kroppstemperaturen flera månader
behöver den fettsyrorna för att sänka smältpunkten på kroppsfettet. Helt enkelt stoppa in de fleromättade fettsyrorna lite här och var för att behålla kroppsfettet mjukt och smidigt.

mrmister
2018-12-30, 15:48
Jag tar omega 3 dagligen, äter hyffsat mkt lax och blöder regelbundet men endast från höger näsborre.

trädgårdsmöbel
2018-12-30, 16:16
Det är inte svårt att tänka sig att grizzlybjörnen snabbt förbränner Omega-3-fettsyrorna och väljer att lagra in andra fettsyror i blodkärlsväggarna. Fettsyror som inte påverkar blödningstiden på samma sätt.

Men ifall björnstackaren går i ide och sänker kroppstemperaturen flera månader
behöver den fettsyrorna för att sänka smältpunkten på kroppsfettet. Helt enkelt stoppa in de fleromättade fettsyrorna lite här och var för att behålla kroppsfettet mjukt och smidigt.

Nice. Jag kanske greppar efter halmstrån och försöker hitta ett sätt att kunna konsumera stora mängder lax utan bieffekter, men något sådant halmstrå kanske inte finns pga. att jag tyvärr inte är en grizzlybjörn hur mycket jag än önskar att jag var det?

Diomedea exulans
2018-12-30, 16:53
Nu är jag verkligen ute på hal is, men jag har för mig att jag har läst att omega 3/omega 6-balansen är viktig, om inte viktigare än den faktiska mängden av vardera fettsyra... Och isåfall kanske man kan motverka bieffekterna av omega 3 genom att vräka i sig omega 6?