handdator

Visa fullständig version : Tror att jag äter mer än vad jag gör

PKtarzan
2018-12-27, 19:25
Reflekterar inte så ofta över min kost (käkar ganska ensidigt och men mår bra av det) men räknade faktiskt på vad jag käkar på en vanlig arbetsdag idag.
Första målet för dagen är frukost runt 9-tiden på jobbet. Då käkar jag alltid 2.5 dl havregryn med cirkus 1 dl mjölk på samt kanel. En vanlig lunch låda brukar väl bestå av kanske 1 dl okokt ris med någon proteinkälla typ en kyckligfile, en biff på nötfärs eller ibland vegetariska alternativ som "svarta bönor (150-200g)"
Såsen är i 9 fall av 10 ketchup. Lunchen käkar jag runt 12.30-13.00. Slutar jobbet kl 3 och då vill jag gärna inte äta något direkt in på träningen, då jag hatar att träna med mat i maggen:P Brukar komma hem från gymmet runt 6-tiden och runt halv 7 käkar jag mitt favvo-mål en redig jävla tallrik gröt som består av 5 dl havregryn, 1 dl chokladproteinpulver, samt 2 msk kakao och salt:) Pluggade in allt vad jag käkade i en kalkylator på internet "Kostbevakningen.se" och inser att jag inte får i mig mer än ca 1700-kcal efter mitt tredje mål på dagen. Detta resulterar i att jag får pressa i mig kalorier på kvällen bara för att inte gå ner i vikt, ligger på 74-75 viktstabil kring 3000-3300 beroende på aktvitet under dagen. Mina mål är väl att väldigt långsamt öka i vikt, iaf inte gå ner något mer. Min träning för tillfället är väl ganska "byggig" när det kommer till styrketräningen. Försöker även få in någon pulsupphöjande aktivitet min 30 min om dagen, oftast efter styrketräningen är avklarad på gymmet. Träningen åt sidan...Vad jag frågar efter är väl helt enkelt hur ni som lyckats göra en stadig viktuppgång gått tillväga? Hur anpassar jag min kropp att bli van vid mer och mer mat på bästa sätt? Har varit kring denna vikten ett bra tag nu och har inget emot att bli några kg tyngre övertiden:D Hade bäst!

7.5 dl havregryn
1 dl lättmjölk
1 dl whey 80
2 msk kakao
1 dl ris
1 kycklingfile
2 msk ketchup
100 g broccoli

1703 kcal P:110 F:27 K:235

King Grub
2018-12-27, 19:36
Planera och ordna maten i förväg istället för att äta på måfå.

RassK
2018-12-27, 19:36
Ät saker som mättar mindre. Snabbsmälta kolhydratskällor är ett säkert kort. Bygg upp ditt kaloriintag med t.ex. jasminris.

Diomedea exulans
2018-12-27, 19:38
Jag har aldrig haft svårt för att gå upp i vikt, men jag har läst om hur de har gjort som har haft svårt att gå upp i vikt, men lyckats: De har pressat i sig mat tills deras kroppar har vant sig vid att äta större mängd. Alltså ätit lite mer än de vill varje måltid.

vicarious
2018-12-27, 20:02
Sluta ät som ett litet barn. Om du äter mer under dagen innan träningen kommer du nog känna att du har mer energi att ge på gymmet.

1. Lägg till ett mål på morgonen. Om du inte känner för att äta något innan kl 09 men ändå vill få in kalorier och protein, drick en shake av något slag.

2. Ät mer energirika livsmedel. Du behöver inte vara rädd för varken fett eller kolhydrater.

3. Lägg in fler mellanmål under dagen. Något lättsmält innan träningen. En proteinshake eller en proteinbar och en frukt innan träningen kanske?

Frukosten låter förövrigt proteinfattig.

sumialic
2018-12-27, 22:33
Minns när jag var ung och dum och skulle bulka på 4000 kalorier+ med en vikt på 65 kg. Det var flera gånger som jag tryckte i mig mat tills jag spydde för att efter att ha spytt behöva trycka i mig ny mat på nytt för att nå mitt mål.

Dedication is the key och kanske även att ha lite av en hjärnskada.

zol
2018-12-28, 00:06
Hade jag varit du hade jag lagt till:

1. Proteindrink på morgonen
2. Mellanmål innan träningen
3. Väldigt mycket gröt i din kost, men eftersom du verkar älska det så fortsätt men addera något mer på kvällen, typ ägg, tonfisk, makrill etc.

poppen11
2018-12-28, 10:01
Antingen lägger du till exempelvis lite bröd till din nuvarande kost eller så får du helt enkelt göra avkall på att varje dag äta din favoritmåltid (gröt) och istället äta mer kaloririka livsmedel. Pasta, fet fisk, nötfärs etc. Finns väldigt mycket god mat utöver gröt.:cool: