handdator

Visa fullständig version : Längdskidor, utrustning?

ozzian
2018-12-21, 20:03
Försökte på ett längdforum men kunde ej göra inlägg så jag testar här.
Mål Vasaloppet 2020
Reserv plan halva Vasaloppet
Diffus plan klassikern eller halvklassikern!
Mini Iron man om inte skidor funkar för mig😀

Jag har utrustning men gissar att skidorna är lite korta och ev för mjuka, vägde ca 88kg vid inköp för 10 år sedan, det är ett par 200cm långa atomic 55.
Väger nu 98kg och 181 lång.
Vad ska jag ha, eller hur märker jag om de är för mjuka/ korta?
Pjäxorna är Salomon och funkar perfekt.
Men vad ska man ha för byxa jacka?
Hittade nått hessner sett för 1100kr.
Vore bra om dessa går ha även för löpning?

Starke75an
2018-12-21, 20:31
Ska du köra med fästvalla, så ska du kunna pressa ner en skida i taget i botten, men om du belastar bägge ska du ha den delen i luften. Dvs delen som du har fästvalla på. Om det inte funkar kommer du inte kunna glida.

Kläder är överskatt. Alla kläder funkar.

Daniel L
2018-12-21, 20:56
Kalsong med windstopper

Wain
2018-12-21, 21:13
Vad är mini Iron Man?

http://www.skidforum.se är nog det bästa svenska skidforumet.

rosto
2018-12-21, 21:22
Kul med skidåkning!

Testa att åka några mil på skidorna innan du köper nytt, eventuellt räcker det att korta av fästzonen en aning. På fästvallasidan har det hänt en del, testa gärna några HF produkter från Skigo, deras blå valla är dyr men väldigt skön att åka på med brett temperaturspann. Till glidet finns det också mycket att välja på men ärligt talat så tycker jag att det är lite sekundärt med optimalt glid, fästet är så mycket viktigare.

Kläder, jag kör med relativt billiga Dobsom R90 som det är gubbvarning på men de är lika bra som dyra Dählie eller värsta Craftställen (jag har såna ställ också).

spoon
2018-12-21, 22:03
Jag köpte skins. Dvs vallningsfria skidor. Tycker det är jättesmidigt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

ozzian
2018-12-22, 12:39
Vad är mini Iron Man?

http://www.skidforum.se är nog det bästa svenska skidforumet.

jag fick höra set av en kompis, tydligen ca 10%
så 4,2 mil löpning är 4,2 km

den går tydligen i kalmar samtidigt som den riktiga.

ozzian
2018-12-22, 12:39
Jag köpte skins. Dvs vallningsfria skidor. Tycker det är jättesmidigt.

jo mina är nog skinns också,, men tror dom är lite korta veka

så hur vet man det?

svenbanan
2018-12-22, 13:22

så hur vet man det?

Tänker du inte åka skidor innan Vasaloppet?

Du märker väl om du inte har nåt fäste alternativt inget glid då du är ute och åker tycker jag. Funkar inte skidorna så är det väl nåt fel, och funkar det så finns det ingen anledning att byta.

delta_mats
2018-12-22, 13:33

så hur vet man det?

Om du inte ens vet vad för skidor du har bör du rådfråga någon med koll irl, som kan se var du har din fästzon och ifall din vikt passar skidorna.

spoon
2018-12-22, 13:53

så hur vet man det?Jag litade på försäljaren som jag köpte av. Så jag vet inte =)

Köpte på intersport. Har alltid fått bra hjälp där.

Don H
2018-12-22, 14:04
jag fick höra set av en kompis, tydligen ca 10%
så 4,2 mil löpning är 4,2 km

den går tydligen i kalmar samtidigt som den riktiga.

Kalmar mini tri

svenbanan
2018-12-22, 19:28
Om du inte ens vet vad för skidor du har bör du rådfråga någon med koll irl, som kan se var du har din fästzon och ifall din vikt passar skidorna.

Har för mig jag sett han långloppsåkaren i vinterstudion ställa sug på parketten inne, och ha ett A4 under skidorna och se hurpass långt framåt och bakåt det tar i när han kliver med en skida. Det skulle man kanske kunna prova...

delta_mats
2018-12-22, 21:16
Har för mig jag sett han långloppsåkaren i vinterstudion ställa sug på parketten inne, och ha ett A4 under skidorna och se hurpass långt framåt och bakåt det tar i när han kliver med en skida. Det skulle man kanske kunna prova...

Jo förvisso. Men det är svårt när man är ensam. Sen är han tyngre nu vilket medför att han måste anpassa fästzonen efter sin nya vikt. Är man för tung på skinskidor kommer dom hugga fast och gå otroligt tungt.

Starke75an
2018-12-23, 05:49
Rätt längd på stavarna är tokviktigt. Är de fel längd, kommer man inte kunna använda överkroppens muskler optimalt för att driva på framåt.

svenbanan
2018-12-23, 09:46
Jo förvisso. Men det är svårt när man är ensam. Sen är han tyngre nu vilket medför att han måste anpassa fästzonen efter sin nya vikt. Är man för tung på skinskidor kommer dom hugga fast och gå otroligt tungt.

Säkert. Jag har aldrig ens hört talas om "skins" så att lyssna på mina "goda råd" är nog ingen höjdare i allmänhet. :D

ozzian
2018-12-23, 21:56
Jag åker in till xxl och köper ny utrustning, nu kan man tydligen ställa om skidorna för mer glid/mer fäste, mer fäste uppför mer glid nerför.

de jag har får bli fulskidor, grusskidor.

tyvärr så blir det nya pjäxor med för den nya tekniken.

delta_mats
2018-12-23, 22:40
Jag åker in till xxl och köper ny utrustning, nu kan man tydligen ställa om skidorna för mer glid/mer fäste, mer fäste uppför mer glid nerför.

de jag har får bli fulskidor, grusskidor.

tyvärr så blir det nya pjäxor med för den nya tekniken.

Du kan kolla på Pölder Sport också. De är väldigt hjälpsamma vid frågor. Det är en internethandel.

ozzian
2018-12-24, 10:19
Du kan kolla på Pölder Sport också. De är väldigt hjälpsamma vid frågor. Det är en internethandel.

japp, hittade dem på nätet igår, nässjö är ju nästgårds,,,8 mil.

mailade dem för förslag till en 100kg nybörjare...

Wain
2018-12-26, 21:52
Kalmar mini tri

Låter som ett vanligt kortdistans triatlon. En sprint har 5km löpning.

Starke75an
2018-12-26, 22:25
japp, hittade dem på nätet igår, nässjö är ju nästgårds,,,8 mil.

mailade dem för förslag till en 100kg nybörjare...

Skulle satsat på vita blixten.

delta_mats
2018-12-27, 00:09
Skulle satsat på vita blixten.

De är ju skapliga att gå i ospårad terräng med, i skidspår inte så värst :)

Starke75an
2018-12-27, 07:25
Har man aldrig åkt skidor så spelar det ingen roll. Hörs ju på namnet att de är grymt snabba.

Passar både M90 vinterkänga och stövlarna.

delta_mats
2018-12-27, 10:43
Har man aldrig åkt skidor så spelar det ingen roll. Hörs ju på namnet att de är grymt snabba.

Passar både M90 vinterkänga och stövlarna.

Alltså jag gillar Vita Blixten, köpte ett par helt nya för några år sedan. Men när man åker i ett skidspår så skrapar den breda bindningen i skidspåret som är smalare så det fräser och sprutar snö :) Håller mig till ospårad terräng när jag åker med dessa.

Starke75an
2018-12-27, 11:12
Kan behövas ibland.

https://youtu.be/JE-dX_FfxAg