Visa fullständig version : Vad innebär det för dig att vara stark?
En vän frågade det rätt ut i ett sammanhang från ingenstans för några veckor sen. Tyckte det var en intressant fråga, och skapade en härlig diskussion där några pratade om mått på fysisk styrka men andra tänkte helt annorlunda.
Så vad tänkte ni på när ni läste trådrubriken? Marklyft eller livsattityd?
Mitt svar på frågan: Att våga vara tacksam för att en får uppleva livet, även när det suger. Att bli glad när man hittar sitt första gråa hårstrå.
Men det svarar jag nog mest för att jag lyfter så låga vikter på gymmet :em:
bertbert
2018-12-18, 20:21
Dra 300 i mark.
An Iron Soul
2018-12-18, 20:24
lssO92BNsJc
Matthias Steiner Beijing 2008
Det är styrka i dubbel bemärkelse.
Diomedea exulans
2018-12-18, 20:38
Att knäböja 100 kg.
Att regelbundet gå ut ur sin bekvämlighetszon och omfamna obehaget, för att vinna i livet långsiktigt.
trädgårdsmöbel
2018-12-18, 21:21
Att kunna lyfta tunga vikter, (samt i mindre omfattning: även kunna lyfta tunga saker på grund av att man tränat med vikter, och inte för att man tränat specifikt med att lyfta dessa saker.)
Vad som är tunga vikter eller ej är rätt låga krav. I SL-termer kanske 120-130-170 för herrar oavsett kroppsvikt, för damer 70-40-80 oavsett kroppsvikt. Utöver det kanske 80 resp 30 i en någorlunda strikt, fri från benpush stående OHP med stång.
bighulken
2018-12-18, 21:35
Att vara stark, för mig, är att face:a livet, och dess svårigheter/lycklig-heter, samt ändå ha kvar humorn och skratta mycket!!.....Det var den mentala biten.
Sen även, att jobba för att vara stark fysiskt!!....Vilket krävs i många yrken, eller i vart fall, i många moment i livet, utan att behöva be om hjälp!!.....Men det gör jag i alla fall, de gånger det inte funkar själv.....
Att vara stark är inte att aldrig falla,
att alltid veta eller att alltid kunna.
Att vara stark är inte att alltid orka skratta,
att hoppa högst eller att vilja mest.
Att vara stark är inte att lyfta tyngst,
att komma längst eller att alltid lyckas.
Att vara stark är att se livet som det är,
att acceptera dess kraft och ta del av den.
Att falla till botten, slå sig hårt, men alltid komma igen.
Att vara stark är att våga hoppas när ens tro är som svagast.
Att vara stark är att se ett ljus i mörkret och alltid kämpa för att nå dit.
- Marie Fredriksson
Jag är stark.
Alla som lyfter mer än mig är dopade.
Alla som lyfter mindre är latmaskar.
Skämt åsido. Sådana här frågor får alltid typ lika många svar som antalet svarande.
Allt beror på referensmaterialet.
MackeJuve
2018-12-19, 11:42
Har nog det senaste året främst använt uttrycket "stark" i samband med löpning. Typ när man har sprungit 25 km och man har den där känslan i kroppen att man nyss har börjat och att man kan fortsätta hur länge som helst. Så egentligen i samband med när man känner sig "oövervinnerlig". Det är för de tillfällena jag löptränar, det är då det är som allra härligast.
Att knula vedträn och slåss med björnar.
trädgårdsmöbel
2018-12-19, 11:47
Fån vad arg jag blir när människor använder ordet stark för att beskriva självständighet, mental stabilitet löpning eller all sådan skit som inte är att lyfta vikter på ett gym. Det borde medföra några tusen i böter på folk som använder stark fel.
MackeJuve
2018-12-19, 11:49
Fån vad arg jag blir när människor använder ordet stark för att beskriva självständighet, mental stabilitet löpning eller all sådan skit som inte är att lyfta vikter på ett gym. Det borde medföra några tusen i böter på folk som använder stark fel.
Problemet med styrketräning är ju att när man väl har börjat att platåa så känner man sig snarare värdelös än stark, trots att man objektivt sett faktiskt är stark.
Och när det handlar om volymen i musik?
Eller kryddor?
Att regelbundet gå ut ur sin bekvämlighetszon och omfamna obehaget, för att vinna i livet långsiktigt.
Kort men genomtänkt svarat. Mental styrka går absolut hand i hand med mod. Det kräver också en övertygelse om att ett rent samvete faktiskt är den bästa huvudkudden. Bara då vågar man vara ödmjuk och möta människor med sann respekt och utan avund även om man råkar befinna sig längst ner på en stege. Då vågar man också kasta sig ut på okänd mark med inställningen att nästan ingenting är livsavgörande nog att få mig att tveka inför att prova. För så länge jag vet att det finns andra som jag, som kommer att ta emot mig med respekt oavsett var i ett skede jag befinner mig, så kommer jag aldrig behöva oroa mig för någon som aldrig har lärt sig att älska.
trädgårdsmöbel
2018-12-20, 07:49
Och när det handlar om volymen i musik?
Eller kryddor?
Volymen är hög, och att krydda maten "starkt" är ett tafatt försök att dölja att man är svag.
Läskeblask
2018-12-20, 08:40
Nog krävs det ju lite mental styrka för att klara sig från svackor men det är livet. Störande när folk talar om hur stark nån är som har klarat sig efter skillsmässa t.ex fan det är ju normalt att man ska kunna ta lite smällar och gå vidare. Annan sak om man mister hela sin familj eller liknande men att lipa över skillsmässor och arvetslöshet är onödigt. Jag vet inte men personligen tycker jag att 90% inte kan kalla sig starka för att man varit på bottnet med vardagliga problem eller vågar testa nåt nytt.
Lyfta sin egen kroppsvikt i alla 3 lyften.
ARMSTARK
2018-12-20, 12:05
Personligen tycker jag att när man är starkare än alla som inte tränar är ett enkelt mått, i gymvärlden skulle man väl kunna säga när man är starkare än de flesta på gymet.
trädgårdsmöbel
2018-12-20, 12:21
Nog krävs det ju lite mental styrka för att klara sig från svackor men det är livet. Störande när folk talar om hur stark nån är som har klarat sig efter skillsmässa t.ex fan det är ju normalt att man ska kunna ta lite smällar och gå vidare. Annan sak om man mister hela sin familj eller liknande men att lipa över skillsmässor och arvetslöshet är onödigt. Jag vet inte men personligen tycker jag att 90% inte kan kalla sig starka för att man varit på bottnet med vardagliga problem eller vågar testa nåt nytt.
Ungefär sånt, "krishantering" (som en del i suicidprevention) har jag gått en massiv tvådagarskurs i, så jag är närmast expert. Föreläsaren där berättade att det är inte så mycket krisens allvar som skadar personen mentalt som antalet simultana kriser. De flesta av oss är rustade att klara en sak i taget. Man kan således hantera en skilsmässa (Man är ledsen, mår dåligt men det är hsnterbart). Men blir du arbetslös samtidigt som skilsmässan är det svårt att hantera. Lägg till ett cancerbesked (eller något annat) och du får en känsla av att hela världen och livet (även Gud om du är religiös) hatar dig och då är det självmordstankar osv. Så antalet kriser påverkar mycket, även om du kan hantera vilken som helst av dem separat.
Även positiva plötsliga händelser kan bidra till att förvärra kriser och göra den svårare (inte lättare) att hantera för psyket. Ta de där tre och lägg till en miljonvinst på lotto samt att du hittar en ny kvinna och blir nykär. Simultant. Det blir då ännu svårare att hantera (inte lättare)
Diomedea exulans
2018-12-20, 13:02
Vad jag verkligen hatar är när folk kallas för starka för att de har "besegrat" cancer.
Det är ungefär som om jag skulle gå till frisören med ful frisyr, få en ny fin frisyr av frisören, och gå ut och säga att jag besegrade den fula frisyren.
Läskeblask
2018-12-20, 13:52
Ungefär sånt, "krishantering" (som en del i suicidprevention) har jag gått en massiv tvådagarskurs i, så jag är närmast expert. Föreläsaren där berättade att det är inte så mycket krisens allvar som skadar personen mentalt som antalet simultana kriser. De flesta av oss är rustade att klara en sak i taget. Man kan således hantera en skilsmässa (Man är ledsen, mår dåligt men det är hsnterbart). Men blir du arbetslös samtidigt som skilsmässan är det svårt att hantera. Lägg till ett cancerbesked (eller något annat) och du får en känsla av att hela världen och livet (även Gud om du är religiös) hatar dig och då är det självmordstankar osv. Så antalet kriser påverkar mycket, även om du kan hantera vilken som helst av dem separat.
Även positiva plötsliga händelser kan bidra till att förvärra kriser och göra den svårare (inte lättare) att hantera för psyket. Ta de där tre och lägg till en miljonvinst på lotto samt att du hittar en ny kvinna och blir nykär. Simultant. Det blir då ännu svårare att hantera (inte lättare)
Jag förstår. Det jag inte fattar är att folk ofta saknar det rationella tänkandet. Javisst om man har 1000 problem så är det lätt att man tar och super sig till döds men i övrigt så är det skrattretande att folk går och bölar efter en skillsmässa att de kommer vara ensamma hela livet eller att de aldrig hittar ett jobb och det är föga troligt. Jag har legat på bottnet men koncentrerade mig på att ta mig upp.
exevision
2018-12-20, 13:59
Du verkar vara svag i att behärska ditt humör.
trädgårdsmöbel
2018-12-20, 14:11
Du verkar vara svag i att behärska ditt humör.
Jag är faktiskt bra på det. Jag blir lätt irriterad, och för den delen lätt road av saker. Men det skall jävligt mycket till för att jag skall bli riktigt arg (aggressiv) eller lyrisk för något.
Vad jag verkligen hatar är när folk kallas för starka för att de har "besegrat" cancer.
Det är ungefär som om jag skulle gå till frisören med ful frisyr, få en ny fin frisyr av frisören, och gå ut och säga att jag besegrade den fula frisyren.
Ja, ungefär. Förutom de negativa effekterna av cancern och att trycka kroppen full av gifter som bryter ner alla celler. Alltså, typ samma sak förutom allt som gör cancer mycket jobbigare än att byta frisyr.
Diomedea exulans
2018-12-20, 14:21
Ja, ungefär. Förutom de negativa effekterna av cancern och att trycka kroppen full av gifter som bryter ner alla celler. Alltså, typ samma sak förutom allt som gör cancer mycket jobbigare än att byta frisyr.
Min poäng var att det inte var "styrkan" hos patienten som botade cancern. Personen hade kunnat vara världshistoriens mest mentalt svaga person, cancern hade ändå blivit botad.
delta_mats
2018-12-20, 15:10
Pudelns kärna är väl att det inte är din kämpainsats eller styrka som får dig att "besegra" cancer, utan andra orsaker.
Lafayette
2018-12-20, 15:15
Folk som orkar ta sig igenom cancer är jag grymt imponerad av dock. Läste en artikel om tjej som fick cancerbesked och skulle dö om ett halvår, men valde att leva ett normalt liv och gifta sig. Jag hade vela dö direkt och inte orkar kämpa en dag, det är starkt.
Lafayette
2018-12-20, 15:19
För övrigt det alltid stark i armbrytning som dyker upp när jag hör ordet stark. Mer imponerande att vara stark i det än att vara en bitig gym-snubbe.
https://media3.giphy.com/media/lTuqxZpmAom8U/giphy.gif?cid=19f5b51a5c1ba3064c656b726f67e678
Volymen är hög, och att krydda maten "starkt" är ett tafatt försök att dölja att man är svag.
Antar att du med flit undvek det jag antar att du förstod att jag pratade om.
När man pratar om starkt och svagt inom musik?
Den andra delen låter mest som ett försök att framstå som macho =)
trädgårdsmöbel
2018-12-20, 15:52
Antar att du med flit undvek det jag antar att du förstod att jag pratade om.
När man pratar om starkt och svagt inom musik?
Den andra delen låter mest som ett försök att framstå som macho =)
Starkt och svagt inom musik har jag tro´t eller ej, aldrig hört. Men det var intressant, vad är stark respektive svag musik? Är stark per automatik bra och svag dålig i musik?
Att stå för sin åsikt oavsett vad andra tycker
Att hålla sig till sin livsplan oavsett vad hjärnspöken säger, eller vilka motgångar du stöter på
200kg i bänk/300kg i mark
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.