Visa fullständig version : Omega-3-tillskott - vad är det senaste
LeBraun23
2018-12-07, 14:02
Jag har förstått att det inte finns några dokumenterade fördelar gällande den kardiovaskulära hälsan - men efter att nu kört det i några veckor igen upplever jag mig mycket piggare och att kroppsammansättningen blir bättre - båda dessa saker har jag dock läst att det kan påverka sedan innan - vilket gör att någon sorts confirmation placebo trolig - hur ser det ut?
Är det helt onödigt att ta dessa tillskott eller inte? Med kroppssammansättningen menar jag att jag känner mig mycket fastare och i bättre form.
Jag har förstått att det inte finns några dokumenterade fördelar gällande den kardiovaskulära hälsan - men efter att nu kört det i några veckor igen upplever jag mig mycket piggare och att kroppsammansättningen blir bättre - båda dessa saker har jag dock läst att det kan påverka sedan innan - vilket gör att någon sorts confirmation placebo trolig - hur ser det ut?
Är det helt onödigt att ta dessa tillskott eller inte? Med kroppssammansättningen menar jag att jag känner mig mycket fastare och i bättre form.
Det är blodförtunnande och i och med det prestationshöjande i uthållighetsidrott.
LeBraun23
2018-12-07, 14:56
OK - så för en person som äter fisk regelbundet och inte har problem med för tjockt blod och inte vill prestera i uthållighetsidrott är det meningslöst?
OK - så för en person som äter fisk regelbundet och inte har problem med för tjockt blod och inte vill prestera i uthållighetsidrott är det meningslöst?
Om du äter fet fisk regelbundet så är det ju definitivt meningslöst.
LeBraun23
2018-12-10, 11:12
Om du äter fet fisk regelbundet så är det ju definitivt meningslöst.
har lite svårt att tolka mängdmotsvarigheterna.
Om man käkar 250g lax i veckan - har man tillgodosett behovet då?
250g är 2 och en halv "portion" lax per vecka, så utan att kolla exakta mängder så skulle jag säga att det räcker. Sedan kan ju fetthalten i lax variera men så mycket behöver man inte tänka.
LeBraun23
2018-12-10, 14:17
250g är 2 och en halv "portion" lax per vecka, så utan att kolla exakta mängder så skulle jag säga att det räcker. Sedan kan ju fetthalten i lax variera men så mycket behöver man inte tänka.
Låter ju bra? En liten burk sill då? Det är ju enkelt som mellanmål med några kokta potatisar - hur står sig Omega-3-innehållet sätt till Lax? Alltså ingen miniburk utan en normal men liten burk.
Wrenchgirl
2018-12-10, 17:01
Jag upplever kanske inte så mycket effekt på pigghet gällande hjrta och hjärna. Däremot upplever jag mindre stela leder istället sedan jag började ta omega3. Och de blev sämre igen när jag gjorde ett uppehåll. Jag vet ju sen inte om det är placebo eller om det verkligen har effekt. Det låter jag vara osagt men för mig funkar det.
Även om det är en essentiell fettsyra så skall det mycket till om man skulle lida brist av det. Det finns i fler livsmedel än lax, även om lax är en väldigt bra källa till Omega 3.
Även om det är en essentiell fettsyra så skall det mycket till om man skulle lida brist av det. Det finns i fler livsmedel än lax, även om lax är en väldigt bra källa till Omega 3.
Vilka fler livsmedel innehåller mycket omega-3 som gör att det "ska mycket till" att man missar dem?
Kroppen klarar sig nog på väldigt lite omega-3 men det lär inte vara hälsosamt.
Sheogorath
2018-12-11, 11:46
Vilka fler livsmedel innehåller mycket omega-3 som gör att det "ska mycket till" att man missar dem?
Alla vegetabiliska oljor innehåller omega-3-fettsyror.
King Grub
2018-12-11, 11:47
Men inte som kan omvandlas till EPA och DHA på ett effektivt sätt.
Låter ju bra? En liten burk sill då? Det är ju enkelt som mellanmål med några kokta potatisar - hur står sig Omega-3-innehållet sätt till Lax? Alltså ingen miniburk utan en normal men liten burk.
Sill kan du nog googla innehåll på, men jag brukar köra en burk ABBA makrill i tomatsås. Riktigt god tillsammans med pasta.
Men inte som kan omvandlas till EPA och DHA på ett effektivt sätt.
Bara fettet i fisk kan?
King Grub
2018-12-11, 12:40
Det behöver inte omvandlas alls.
Finns det i västvärlden någon människa som dött av omega 3 brist?
Det behöver inte omvandlas alls.
Finns det någon vegetabilisk källa med mycket omega-3 som kroppen kan tillgodogöra sig? Linfröolja fungerar väl inte heller så bra om jag minns rätt.
Finns det i västvärlden någon människa som dött av omega 3 brist?
Inte ens folk som lever på pizza och läsk får bristsjukdomar, men det betyder ju inte att de lever hälsosamt för det.
Inte ens folk som lever på pizza och läsk får bristsjukdomar, men det betyder ju inte att de lever hälsosamt för det.
Nej men det finns ju en mängd andra faktorer där att ta hänsyn till.
Du blandar ihop hälsosamt och optimalt. Att inte ha brist är hälsosamt. Med det sagt så spelar en hel livsstil roll huruvida man lever hälsosamt eller ej.
Här har du en lista på livsmedel som innehåller Omega 3. Vegetabiliska fettsyror tar vi bara upp till drygt 10-15% om jag inte blandar ihop siffrorna med annat. Vi är sämst på att omvandla och ta upp det, medan laxen är en fena på att omvandla alger och dylikt till Omega 3 som vi sedan kan ta upp på ett enkelt sätt.
http://matkalkyl.se/naringsamnen-omega3.php
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.