Visa fullständig version : Dagen innan/efter ätardag!
STarfish
2004-05-10, 20:15
Någon som drar ner på kolhydraterna kraftigt och höjer fettet en del dagen innan ätardagen och gör likadant dagen efter sen äter ni som vanligt enligt kostchemat resten av veckan när ni dietar "deffar"
????
paranoid
2004-05-11, 09:58
Motfråga: Varför vill man göra det?
AFanatic
2004-05-11, 10:21
Originally posted by paranoid
Motfråga: Varför vill man göra det?
Kanske någon halvtaskig variant av glykogentömning?
Halvtaskig variant???
Detta fungerar kanon, men jag höjer ej fettet!
Sänker kolhydraterna något dagen innan ätardagen. Kommer då vara rätt tom i kroppen när ätardagen inleds och glykogeninlagringen blir då bättre! Och man kan även äta mer på ätardagen utan att riskera att lägga på sig för mycket fett!!
På söndagen så behöver man av naturliga skäl inte lika mycket kolhydrater och därav sänker jag dem något!!
AFanatic
2004-05-11, 10:34
Det var ett uns av ironi... :rolleyes:
Originally posted by Action
Halvtaskig variant???
Sänker kolhydraterna något dagen innan ätardagen. Kommer då vara rätt tom i kroppen när ätardagen inleds och glykogeninlagringen blir då bättre! Och man kan även äta mer på ätardagen utan att riskera att lägga på sig för mycket fett!!
På söndagen så behöver man av naturliga skäl inte lika mycket kolhydrater och därav sänker jag dem något!!
Det funkar kanon för mig med! stryper nästan kolhydraterna helt på fredagen, sen går jag ut på en rejäl promenad på lördagsmorgonen, följt att ett högreps-pass på gymmet, sen är man i stort sett helt tömd. sen är det bara att äta! :eating:
[QUOTE]Originally posted by Action
Sänker kolhydraterna något dagen innan ätardagen. Kommer då vara rätt tom i kroppen när ätardagen inleds och glykogeninlagringen blir då bättre!
Kör du tömningspass?
Annars lär det väl inte spela någon större roll om du inte äter lågt med kolhydrater hela tiden, iofs vill du lagra in i levern så funkar det ju med det finns det väl ingen anledning att göra? Och den rymmer väl i alla fall bara runt 70-100 g.
Om du fyller på med kolhydrater efter den vanliga träningen i rimlig mängd så lagrar du väl in ca 130-140 mmol glykogen per kilo muskler och om du efter en rejäl tömning laddar på rejält med kolhydrater så kan du komma upp i 175 mmol/kg eller högre men då måste man tömma rejält.
Och man kan även äta mer på ätardagen utan att riskera att lägga på sig för mycket fett!!
Från lägre nivå av kalorier till högre nivå än du annars hade haft och det skulle innebära at du lägger på dig mindre fett?
Jag hoppas du talat om för din kropp att den ska reagera så för annars lär den inte göra det...
lär väl snarare vara så att summa summarum så går man inte upp ngt extra under en vecka av att ha en ätardag.
Dock skulle jag vilja påpeka att det finns väldigt varierande erfarenheter från framgång med ätardagar. För vissa sabbar frossardagar allt som de åstakommit under veckan.
Speciellt vanligt hos de som har lite mer att ta bort än bara det sista innan en tävlingsdeff.
Dock gäller det som vanligt att känns sin egen kropp och för det krävs experiment och ett öppet sinne. :)
STarfish
2004-05-11, 22:20
Halvtaskig variant???
Exakt samma svar fick jag på exhales forum alla tyckte det var positivt bara och med sunt förnuft så verkar det vara super...
jag hadde tänk sänka dagen innan med 50% och sen dagen efter med 50% kolhydrater... möjligt vis någon msk extra linfröolja :thumbup:
STarfish
2004-05-11, 22:22
Originally posted by Grahn
lär väl snarare vara så att summa summarum så går man inte upp ngt extra under en vecka av att ha en ätardag.
Dock skulle jag vilja påpeka att det finns väldigt varierande erfarenheter från framgång med ätardagar. För vissa sabbar frossardagar allt som de åstakommit under veckan.
Speciellt vanligt hos de som har lite mer att ta bort än bara det sista innan en tävlingsdeff.
Dock gäller det som vanligt att känns sin egen kropp och för det krävs experiment och ett öppet sinne. :)
när vi snackar om frossardagar så har jag iallafall inte tänk äta som de var sista dagen i mitt liv... utan äta med förnuft, bra mat men mycket bra mat... ok visst jag erkänner en och en annan läsk kanske en snickers slinker nog ner lätt i magen efter en god pizza.
men inte så det går till överdrift... då förstör det inte.
Originally posted by STarfish
när vi snackar om frossardagar så har jag iallafall inte tänk äta som de var sista dagen i mitt liv... utan äta med förnuft, bra mat men mycket bra mat... ok visst jag erkänner en och en annan läsk kanske en snickers slinker nog ner lätt i magen efter en god pizza.
men inte så det går till överdrift... då förstör det inte.
Pizza är ju inte helt hundra, inte ens på en ätardag!
STarfish
2004-05-12, 07:35
Originally posted by B-jay
Pizza är ju inte helt hundra, inte ens på en ätardag!
ehh klart det är, det e ju värre med en massa chips o choklad som vissa trycker i sig tonsvis av...
man behöver ju nte överdriva med fettet på pizzan.
på mina ätardagar är typ pizza nåt av det sämsta jag trycker i mig, mestadels vanlig husmanskost blir det för min del.
Originally posted by z_bumbi
Sänker kolhydraterna något dagen innan ätardagen. Kommer då vara rätt tom i kroppen när ätardagen inleds och glykogeninlagringen blir då bättre!
Kör du tömningspass?
Annars lär det väl inte spela någon större roll om du inte äter lågt med kolhydrater hela tiden, iofs vill du lagra in i levern så funkar det ju med det finns det väl ingen anledning att göra? Och den rymmer väl i alla fall bara runt 70-100 g.
Om du fyller på med kolhydrater efter den vanliga träningen i rimlig mängd så lagrar du väl in ca 130-140 mmol glykogen per kilo muskler och om du efter en rejäl tömning laddar på rejält med kolhydrater så kan du komma upp i 175 mmol/kg eller högre men då måste man tömma rejält.
Och man kan även äta mer på ätardagen utan att riskera att lägga på sig för mycket fett!!
Från lägre nivå av kalorier till högre nivå än du annars hade haft och det skulle innebära at du lägger på dig mindre fett?
Jag hoppas du talat om för din kropp att den ska reagera så för annars lär den inte göra det...
Jag har dragit mina slutsatser av mina erfarenheter och av andras erfarenheter. Ej från någon teori!
Om jag ligger relativt lågt på kolhydrater hela veckan och sänker extra mycket på fredagen så är jag extremt tom i kroppen. Svårt att beskriva känslan så här, men helt klart annorlunda än annars!!
Om jag skriver så här så kanske du förstår det andra: Om jag inte sänker på fredagen och söndagen så skulle jag inte gå ner lika mycket i vikt som om jag inte sänkte!!!!
Och änu en gång när vi diskuterar ätardagar: Jag är övertygad om att allt man äter på en och samma dag (ätardag) inte tas upp av kroppen utan en hel del går rakt igenom! Annars hade jag nog aldrig gått ner i vikt under slutet av en diet!!
Rakt igenom tror jag inte men det kanske inte lagras med maximal effektivitet. Saker och ting går lixom inte bara igenom kroppen och förbi systemen....
Vissa studier på hur länge förbränningen tar att justeras upp vs ner antyder ju dessutom att ätardagar var mest psykiskt.
Originally posted by STarfish
ehh klart det är, det e ju värre med en massa chips o choklad som vissa trycker i sig tonsvis av...
man behöver ju nte överdriva med fettet på pizzan.
på mina ätardagar är typ pizza nåt av det sämsta jag trycker i mig, mestadels vanlig husmanskost blir det för min del.
Enligt mitt deffschema så är mina gränser för ätardagen 100 g fett, 300-400 gr protein och 2000 g kolhydrater.
Käkar jag en pizza så har jag nästan nått upp till dom 100 g fett och får snåla med allt annat tyvärr!
Men det är ju olika för alla :eating:
Rakt igenom tror jag inte men det kanske inte lagras med maximal effektivitet. Saker och ting går lixom inte bara igenom kroppen och förbi systemen....
Vissa studier på hur länge förbränningen tar att justeras upp vs ner antyder ju dessutom att ätardagar var mest psykiskt.
Tror inte det gjorts några studier på någon som gått på extrem tävlingsdiet och sedan en dag proppat i sig uppemot 20.000 kalorier på en enda dag och vad som händer med all den energin.
Om det gjorts en sådan vill jag gärna se den!!
Tror inte det gjorts några studier på någon som gått på extrem tävlingsdiet och sedan en dag proppat i sig uppemot 20.000 kalorier på en enda dag och vad som händer med all den energin.
Om det gjorts en sådan vill jag gärna se den!!
Så specifika studier vet både du och jag att det inte görs. :)
Så specifika studier vet både du och jag att det inte görs. :)
Då finns det alltså inget annat än att dra slutsatserna från egna erfarenheter och andras erfarenheter. Och av dessa kan jag bara dra slutsatsen att all energi man äter under en ätardag inte tas upp av kroppen, utan en hel del går rakt igenom.
Sen vad det är för nytta med det e ju en annan sak, förutom att det kostar pengar och är bra för psyket :-). För min del har det ingen betydelse dietmässigt om jag äter 10.000 eller 15.000 kalorier en ätardag!
Nyttan torde väl ligga i laddning av kolhydrater som gör att man kan köra lite hårdare på gymmet om inte annat. :)
Nyttan torde väl ligga i laddning av kolhydrater som gör att man kan köra lite hårdare på gymmet om inte annat. :)
Jo givetvis.. Tänkte på det överskottet som bara går rakt igenom.. Men laddar man med mängder så vet man iaf att glykogendepåerna är fulladdade..:thumbup:
Mjo tror mest jag tolkade dig lite för bokstavligt med "rakt igenom" från början. Av egen erfarenhet kan jag ju säga att av att frossa kolhydrater så känner man sig mycket varmare vilket indikerar att kroppen bränner av energi genom att dra upp kroppstemperaturen.
Om det var sånnt du menade med att "gå rakt igenom" så är jag helt med på noterna. Kroppen tar ju givetvis inte och kastar in varenda kca i fettdepåerna, tror knappt den hinner med det. :D
Mjo tror mest jag tolkade dig lite för bokstavligt med "rakt igenom" från början. Av egen erfarenhet kan jag ju säga att av att frossa kolhydrater så känner man sig mycket varmare vilket indikerar att kroppen bränner av energi genom att dra upp kroppstemperaturen.
Om det var sånnt du menade med att "gå rakt igenom" så är jag helt med på noterna. Kroppen tar ju givetvis inte och kastar in varenda kca i fettdepåerna, tror knappt den hinner med det. :D
Det kommer ju inte ut halvtuggade bitar choklad direkt.. ;)
Det kommer ju inte ut halvtuggade bitar choklad direkt.. ;)
:D Typ det jag menade.
Jag har dragit mina slutsatser av mina erfarenheter och av andras erfarenheter. Ej från någon teori!
Ja?
Om jag ligger relativt lågt på kolhydrater hela veckan och sänker extra mycket på fredagen så är jag extremt tom i kroppen. Svårt att beskriva känslan så här, men helt klart annorlunda än annars!!
I levern eller i musklerna är ju det som är intressant.
Du lagrar alltid in kolhydrater efter att du tränat en muskel och de försvinner ju inte bara för att du äter lite mindre kolhydrater?
Det tar väldigt lång tid innan kroppen börjar nalla rejält på förråden i musklerna om du inte ansträngder dem rejält.
Har du tränat tisdag och torsdag t ex så ligger glykogenet från tisdagen kvar på en ganska hög nivå och torsdagens pass lär innebära ganksa fulla depåer i just de musklerna.
Om du slarvar med kolhydraterna i samband med träningen så händer inte detta men det är det väl ingen risk för.
Det går att tömma musklerna med ett tömningspass av någon typ men det kör du alltså inte.
Om jag skriver så här så kanske du förstår det andra: Om jag inte sänker på fredagen och söndagen så skulle jag inte gå ner lika mycket i vikt som om jag inte sänkte!!!!
Nej självklart inte. Du har minskat på kalorierna två dagar av sju och en dags överätning kan ju inte hota att det genomsnittliga kalorimängden har sänkts under veckan.
Att t ex 200 g kolhydrater är en del är väl inget konstigt och ligger du lågt redan och tar bort t ex 800 kcal till så blir det ju en del. (Eller hur mycket du nu plockar bort.)
Att man sänker kolhydraterna på dagen innan och efter en ätardag är inget ovanligt, särskilt om man försöker uppnå ketotillstånd.
Men frågan var alltså om du trodde det verkade vettigt att du ligger på en lägre nivå med kalorier på fredagen än normalt och sen överäter mer skulle innebära att du lägger på dig mindre fett?
Om du överäter lika mycket som normalt kan jag förstå det då det blir mindre kaloriers "över" men att äta mer var det jag inte hängde med på.
Och änu en gång när vi diskuterar ätardagar: Jag är övertygad om att allt man äter på en och samma dag (ätardag) inte tas upp av kroppen utan en hel del går rakt igenom! Annars hade jag nog aldrig gått ner i vikt under slutet av en diet!!
Självklart tas inte allt upp men vad har det med glykogeninlagringen att göra?
Att du blir av med en del som följer med fibrerna och andra restprodukter mm är väl inget konstigt men det som tas upp är ju det intressanta och så mycket slipper inte förbi för då blir man garanterat dålig i magen (Mat som bryts ner i tjocktarmen.).
Om du menar att kroppen bränner av överskott så gäller det ju bara till en viss gräns så var tar resterande vägen? Inte pissar du ut det i alla fall.
Skulle du bränna av några tusen kalorier extra i form av värme skulle du känna av det mer än att du skulle bli varm.
Ett av de skäl som framkom var ju att överladda musklerna med glykogen och det är ju det som är mest intressant för resultatet den följande veckans träning.
Överladdning går bara upp till en viss gräns och kräver inte så extremt mycket kolhydrater och resterande måste ju ta vägen någonstans.
Håller med bumbi om att det inte är en kalorisänkning eller en kolhydratstrypning som är det viktiga i detta fallet innan ätardagen. Det viktiga är att muskelglykogen verkligen tömms ur musklerna inför laddningen. Det man man till viss del göra genom
att skippa att äta kolhydrater men man måste ju träna oxå.
Har man tömt ordentligt i muskelglykogendepåerna kan man ladda precis så mycket att dom blir fulla igen på ätardagen utan att något ska hamna i fettcellerna.
Överladdning har inga postitiva effekter alls. Kroppen behöver överäta vid ett tillfälle i veckan om man ligger mycket kaloriminus annars men det räcker med den mängd som motsvarar att man fyller depåerna för att uppnå önskad utsöndring av önskvärda ämnen.
Äta mer = bli fetare
Sen vet vi ju att Action trots sitt resonemang blir jävligt hård ändå på kort tid. Det beror ju på att han sköter sig i övrigt på ett mkt bra sätt. Jag är dock övertygad om att resultatet hade blivit bättre om det hade laddats i rätt mängder och mestadels kolhydrater på ätardagarna.
Men hade det varit lika kul? Förmodligen inte.. alla gör vi våra val
Grejen är att man kan göra ungefär vad man vill i träningssammanhang bara man besitter kunskap nog att kompensera för det i övrigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.