handdator

Visa fullständig version : Vilken "sorts" protein före sömn?

Miko
2002-05-05, 02:22
Det är rekommenderat att ta protein före sömn, men vilket ska jag ta?

Det är ju knappast bättre med vassle protein före sömn ;)
Soya Protein eller Mjölk Protein - är det något att satsa på?

Jag har hört att den perfekta mixen är något i den här stilen:

10g Caseinate
10g Soy isolate
10g Cross-Flow Microfiltration Whey Protein Isolate
10g Milk isolate

Är den helt onödig, eller ligger det något i att det är bättre än enbart en protein källa?
Och varför ska man mixa flera olika källor?
Och var är Caseinate?

Mycket tacksam för svar :)

dared
2002-05-05, 09:48
Mjölk protein e det bästa tycker jag..

stybb
2002-05-05, 09:55
miko!

Vad jag har läst av alla dina tidigare inlägg så tränade du på 80 talet.. Vissa av oss var säkert inte födda då.. :D

Det är jävligt bra att du ska komma igång igen.. Protein tillverkningen har gått mkt långt sedan 80 talet.. iallafall om man ska följa "den relativt smöriga" Paul Delia på ast sports.. AST är en sida du borde kolla och läsa igenom..mkt bra
www.*******.se (http://www.*******.se)

Tillbaka till din fråga tycker jag du ska ta en vassle protein.. smakar det så kostar det..så köp asts VP2... enligt mig det absolut bästa jag testat..och det är jag inte ensam om att tycka

King Grub
2002-05-05, 10:36
Varför skulle han ta ett snabbt protein som vassle innan han går och lägger sig? Vore det inte bättre med ett långsamt som kasein?

spinkoo
2002-05-05, 10:45
Miko:

Du delar väl upp träningen i deff och bulk beroende på årstider. Jag förespråkar billiga saker, tror jag... :)

Bulk-period: En liter minimjölk, var noga med toabesök innan läggdags...

Deff-period: En burk tonfisk innan läggdags, eller en portion protein pulver tex "complete protein" där du har alla proteinslag i en gott-och-blandat eller protec där du har mjölk-protein.

Lycka till!! :)

MVH/spinkoo

Lave
2002-05-05, 11:01
Instämmer med ovanstående. En liter mjölk är superbra innan läggdags. För då får Du bra protein och långsamma kollisar. Och under deffen är en burk tonfisk bra eftersom det också är ett protein som utsöndras relativt långsamt. Ska man ha en proteindrink så är ju exempelvis Protec(+) ett alternativ för att få kasein.
Vassle är enligt mig (o många andra) för snabbt för att det ska göra lika stor nytta under 7-8 timmar.

Miko
2002-05-05, 12:20
Tackar för svaren.

Så slutsatsen är att ett snabbare protein inte är bättre än ett långsammare protein före man sover :)

Angående protein så är iallafall soya protein det billigaste jämfört med vassle och mjölk.
Med ett kilopris på 95:- (det lägsta jag har hittat hittils) är det väl ändå billigare än tonfisk och minimjölk.

Frazze
2002-05-05, 12:32
Njae... Ofta har soyaproteinburkarna i den prisklassen ett proteininnehåll på omkring 60-70%, så man får räkna om lite. Dessutom är Sojaprotein inget fullvärdigt protein, och många verkar vara lite tveksamma till hur bra det är. Tycker dock det kan vara bra att variera lite, men, överlämnar frågan till proteinexperterna istället :)

Warrior
2002-05-05, 12:42
Det bästa innan läggdags är "långsamma" proteiner. En av de långsammaste är Kasein, produkter som enbart innehåller Kasein är KESO, KESSELA och andra ost sorter. Någon form utav kött skulle också upfylla samma behov.

Om vassle var Socker så skulle Kasein vara Pasta. Ungefär så förhåller dom sig vad gäller nedbrytningen av protein under en tidsintervall.

[ 05 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Warrior 2[H]4U ]

muskelbyggarn
2002-05-05, 12:44
>Warrior,

Har du kvar din Arla-kontakt :D med tanke på att du kallas för keso-ella mannen :D :D :D

Vänl,,,
Tobbe

Warrior
2002-05-05, 12:50
Hehe, aa jag har skrivit kontrakt med dom nu! Jag är en sponsrad Kossa nu. :p

Köper faktiskt 5kg's dunkar Keso utav dom för en relativt billig summa. ;)

Miko
2002-05-05, 18:44
Ok, men hur mycket protein ska man ta? Rör det sig om 10 gram eller 40 gram?
Och ska det vara Kasein? Vill inte proppa i mig keso, så jag hittade något som heter "Calcium Caseinate" - är det något kanske?

Ha det bra allihopa! :)

Warrior
2002-05-05, 19:11
Lite mer än vad du tar annars per måltid. Jag äter 500g Keso innan läggdags ca 60g Kasein funkar prima.

Tänk på att det är under sömnen som testosteron produktionen, GH och IGF-1 är som högst så det är alltid bra att du utnyttjar detta.