handdator

Visa fullständig version : Utbildning positiv / negativ feedback

Rosafinflikka
2018-12-04, 22:41
Hejsan på er!

Hoppas att ni mår bra, jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga in detta.

Men är det någon som har koll på denna utbildningen och kan ge positiv / negativ feedback om det kan vara värt att spendera 30k?

https://ptdistans.nu/pt-kostradgivare/?utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=PT-Distans+Utbildningar+-+Intresseanm%C3%A4lan&utm_campaign=burak%40ptdistans+nu

Jag är mycket intresserad av träning och hälsa så kategorin i sig är åt mitt håll men jag hade uppskattat feedback från er, kanske är det någon som har läst utbildningen själv eller har någon bekant som gjort.

Sen om ni har bättre koll än mig på vad som ska ingå i denna kurs som personlig tränare? Är det något specifikt jag ska höra med de som driver utbildningen i fråga?

Eller om det är någon annan utbildning ni rekommenderar om man vill bli personlig tränare?

Tack på förhand och ha en super fin dag!

Andy.da.wohoo
2018-12-04, 22:48
Personligen hade jag aldrig betalat för att gå en "PT-utbildning". Detta säger jag då jag generellt har ganska lågt förtroende för de som kallar sig för PT/Personlig tränare och jag upplever att det du behöver känna till kan du läsa dig till på egen hand i princip.

ceejay
2018-12-04, 23:01
Folk på forumet är generellt emot liknande utbildningar. Personligen är jag av åsikten att det endast är komplement till det riktiga sättet att lära sig. Att skaffa sig egen erfarenhet och läsa på själv. Det tar flera år.

Rosafinflikka
2018-12-04, 23:39
Personligen hade jag aldrig betalat för att gå en "PT-utbildning". Detta säger jag då jag generellt har ganska lågt förtroende för de som kallar sig för PT/Personlig tränare och jag upplever att det du behöver känna till kan du läsa dig till på egen hand i princip.

Tack för ditt svar :) Jag förstår din synvinkel och håller till viss del med, jag får nog tänka om kring mitt val :)

Rosafinflikka
2018-12-04, 23:43
Folk på forumet är generellt emot liknande utbildningar. Personligen är jag av åsikten att det endast är komplement till det riktiga sättet att lära sig. Att skaffa sig egen erfarenhet och läsa på själv. Det tar flera år.

Jag kan tänka mig detta ja, och din åsikt håller jag med om själv med. Tack för dina ord :)

Bob90
2018-12-05, 00:18
Jag hade nog börjat i andra ändan.
Hur/vart vill du jobba som PT? Och sedan titta på vilken (inklusive vilken typ av) utbildning för dig bäst mot det målet?

Blaine
2018-12-05, 22:01
Finns väl inte många andra titlar som är så förstörda som "PT", möjligen certifierad hälsocoach, diplomerad livsstilsrådgivare eller liknande. Tyvärr.

Pokkes
2018-12-06, 06:36
En fråga.

Om man skulle vilja jobba som PT, hur skulle det egentligen påverka om man antingen gjort, eller inte gjort en sån utbildning?

Om man exempelvis skapar en hemsida, så kan man ju skriva precis samma och ge samma utbud bara att man utelämnar "legitimerad".

Tror ni någon klient ens skulle lagt märke till det?

Scratch89
2018-12-06, 07:00
Det stora problemet med PT-utbildningar är nödvändigtvis inte (brist på) innehållet, utan att olika gymkedjor föredrar olika utbildningar. SATS vill gärna att deras personliga tränare ska ha gått SAFE-utbildningen (har jag för mig), andra gillar Fitness Academy.

Kurserna är oftast rätt så korta och ger egentligen inte mycket mer än basal kunskap. Jag kommer ihåg att jag gick en liknande för många år sedan och när man samtidigt läste fysiologi och anatomi på högskolan så märkte man vilken otroligt låg nivå det var.

Blaine
2018-12-06, 16:41
En fråga.

Om man skulle vilja jobba som PT, hur skulle det egentligen påverka om man antingen gjort, eller inte gjort en sån utbildning?

Om man exempelvis skapar en hemsida, så kan man ju skriva precis samma och ge samma utbud bara att man utelämnar "legitimerad".

Tror ni någon klient ens skulle lagt märke till det?

Ingen PT är legitimerad. Det är inget legitimerat yrke.

ChuckTesta
2018-12-06, 16:46
Jag kommer ihåg att jag gick en liknande för många år sedan och när man samtidigt läste fysiologi och anatomi på högskolan så märkte man vilken otroligt låg nivå det var.

Det här. Det räcker med att läsa en kort kurs på universitetet i fysiologi eller anatomi så har man redan mycket mer kunskap än dom flesta PTs från diverse utbildningar.

trädgårdsmöbel
2018-12-06, 18:35
Jag har gått en sådan kurs. Just anatomin var lite speciell, väldigt (väldigt) mycket info skall in på kort tid. Namnen på de flesta skellettmusklerna och de större benen i kroppen, på latin.

Problemet med detta, var (åtminstone för mig) att jag kunde rabbla allt det där (Även hänga med rätt bra när Sheogorath anatomirunkade som värst) i ett par få månader, sedan rann liksom kunskapen med anatomi på Latin ur skallen.

Sedan kan man även fråga sig den praktiska nyttan av att kunna all denna anatomi för att instruera nybörjare på ett gym eller leda en bodypump-klass. (En del anatomi och vedertagen kunskap om anatomi, specifikt kring rotatorcuffen är eventuellt falsk och dessutom direkt kontraproduktiv och orsakar fantomsmärtor, men det är en annan tråd)

Anders The Peak
2018-12-06, 19:56
Länk studiemedelsberättigad PT utbildning (https://www.yhutbildningar.se/skola/studin-study-international/diploma-of-fitness-sports-pt-1-arig-yrkesutbildning-tafe-australien-620465)