Visa fullständig version : Ketchup eller Senap?
Ozziking
2018-11-21, 21:51
Bokstavligen guds gåva till folket. Men vad väljer ni? Ketchup eller Senap?
Har ni en favorit? Vilken?
Motivera erat val (om ni vill).
Årets omröstning! :d
King Grub
2018-11-21, 21:58
Beror på vad vi äter. Julskinka eller spaghetti och köttbullar.
Ozziking
2018-11-21, 22:01
Beror på vad vi äter. Julskinka eller spaghetti och köttbullar.
Nu ställs ni inför ett dilemma.
Ketchup eller senap.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Beror ju helt på senapen.
Johnnys funkar till typ allt, Grovkornig funkar till ganska mycket medans Dijon inte funkar till knappt något utan vissa mackor!
:D
Äter aldrig ketchup och senap äter jag ännu mer sällan men måste jag välja så blir det senap.
Argh! Ketchup är ju mycket mer allsidig men senap är ju mycket godare när man väl använder senap *gah!*
Röstar senap, av enkla anledningen att jag alltid har (minst en) senap hemma, men väldigt sällan ketchup *popcorn*
Ketchup är för barn.
Senap är för män.
Argh! Ketchup är ju mycket mer allsidig men senap är ju mycket godare när man väl använder senap *gah!*
+1. Röstar också på senap även om jag förmodligen använder ketchup oftare.
Senapen är ju mycket mer allsidig. Inte mycket som man kan ha ketchup till.
TräningFitness
2018-11-22, 09:13
Ketchupsenap!
Diomedea exulans
2018-11-22, 09:19
Ketchup.
Senap utan tvekan.
Gillar inte ens ketchup.
Lafayette
2018-11-22, 10:01
Dijonsenap. När man tar för mycket så det bränns i nästan vet man att man lever.
Dijonsenap, men mest till matlagning.
Poulet ā la Moutarde är *drool*
Ladugårdsdörr
2018-11-22, 10:40
Jag är vuxen man så det får bli senap.
TheOne1994
2018-11-22, 10:50
Johnny’s Klassiska Senap Sötstark tycker jag är god.
Det finn ju oändligt många senaper som går att använda på olika sätt. Ketchup är ju bara ketchup.
MackeJuve
2018-11-22, 14:04
Använder ketchup mer men är i grunden en större senapsälskare än ketchupälskare, hmmm... På en korv är det godare med bara Johnnys senap istället för enbart ketchup. Däremot är ketchup gud att ha till många av de simpla grytor jag gör.
Väljer senap, men det var fan inte lätt.
Väljer ketchup på grund av dess allsidighet. Det fungerar till väldigt många maträtter.
Ris med lite ketchup på är kanske en av mina synder. T.ex. är ris med strimlad lövbiff och ketchup rätt gott. :D (Hör hemma i skamtråden kanske). Eller bara spaghetti med ketchup.
Senap kan vara jävligt gott det med. Men här väljer jag kvantitet över kvalitet.
Senap såklart. Vissa rätter har inget alternativ än just senap om du ska få ut maximalt av dess smak.
Ketchup är bland det absolut tråkigaste. Det finns alltid en bättre sås eller tillval att välja framför denna trögflytande sockersmakande dynga.
Ozziking
2018-11-22, 20:22
Senapen är ju mycket mer allsidig. Inte mycket som man kan ha ketchup till.
Skulle säga tvärtom! Föredrar iaf stekt potatis/ägg/grönsaker med ketchup framför senap.
Väljer ketchup på grund av dess allsidighet. Det fungerar till väldigt många maträtter.
Ris med lite ketchup på är kanske en av mina synder. T.ex. är ris med strimlad lövbiff och ketchup rätt gott. :D (Hör hemma i skamtråden kanske). Eller bara spaghetti med ketchup.
Senap kan vara jävligt gott det med. Men här väljer jag kvantitet över kvalitet.
This!
Det finn ju oändligt många senaper som går att använda på olika sätt. Ketchup är ju bara ketchup.
Jupp! Men här får du välja mellan ketchup (av alla dess sorter) eller senap (av alla dess sorter).
Ozziking
2018-11-22, 20:24
Ketchup är för barn.
Senap är för män.
Jag är vuxen man så det får bli senap.
*Gör stuvade makaroner med falukorv/köttbullar och tvingas pressa ner det med senap*
:cool:
Ozziking
2018-11-22, 20:25
Senap såklart. Vissa rätter har inget alternativ än just senap om du ska få ut maximalt av dess smak.
Ketchup är bland det absolut tråkigaste. Det finns alltid en bättre sås eller tillval att välja framför denna trögflytande sockersmakande dynga.
Finns även senap som smakar trögflytande sockerdynga. :cool:
Ozziking
2018-11-22, 20:26
Tror att jag måste ge mig för ketchupen.
Mer allsidig och jag diggar ketchup starkt.
RIP julskinka med senap </3
exevision
2018-11-22, 21:23
Ketchup innehåller tomater. Tomater är nyttigt!
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225962
Ketchup innehåller tomater. Tomater är nyttigt!
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225962
Senap ftw!
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=106
Senap är gott, både för smaklökar och hälsa.
Oerhörd bias av TS måste jag säga ahahah :D
Skulle säga tvärtom!
Du har fel.
Du har fel.
Även om jag föredrar senap så tycker jag också att ketchup är mer "allround".
Även om jag föredrar senap så tycker jag också att ketchup är mer "allround".
Et tu, Bob90?
*Gör stuvade makaroner med falukorv/köttbullar och tvingas pressa ner det med senap*
:cool:
Finns väl ingen som käkar köttbullar eller falukorv med ketchup.
Ozziking
2018-11-23, 14:04
Finns väl ingen som käkar köttbullar eller falukorv med ketchup.
Inte en kotte.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senap!
Sötsliskig ketchup kan lätt ersättas.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
exevision
2018-11-23, 17:53
Senap ftw!
Ketchup ftw!
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230425
exevision
2018-11-23, 17:57
Senap!
Sötsliskig ketchup kan lätt ersättas.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Iof är det godare med chilisås eller ännu hellre, tacosås!
Köpte precis två burkar senap, en dijon och en smaksatt med "whiskey" (tror inte den har sett en droppe av whiskey, men jag inbillar mig att den är god).
Et tu, Bob90?
https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse2.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP. RSQAg19jGJWjuB3B0PFNzgAAAA%26pid%3D15.1&f=1
Agitator
2018-11-23, 20:09
Jag har ätit pankaka!
Jag har ätit pankaka!
Valde du ketchup eller senap? *jorgen*
Langster
2018-11-23, 20:44
Jag väljer senap, som många andra äter jag säkert ketchup oftare, men i vissa sammanhang måste jag ha senap, som till julskinka. Ketchup behöver jag aldrig egentligen.
FoolsGold
2018-12-03, 15:22
Ketchup är ett lätt val för mig. Har inte ens senap hemma.
Bokstavligen guds gåva till folket. Men vad väljer ni? Ketchup eller Senap?
Har ni en favorit? Vilken?
Motivera erat val (om ni vill).
Årets omröstning! :d
Frågan avgjord. Senap har vunnit!
*cupid*
En bra ketchup till en lämplig pastarätt eller bara makaroner är absolut gott men inget jag nånsin har hemma ändå eftersom det bara är socker.
Senapen har en helt annan tradition. Den tillför ju verkligen dimensioner till många rätter inom riktig matlagning. Det är liksom en nödvändig produkt att ha i ett kök i största allmänhet.
Så det här valet är busenkelt om man tänker lite längre än dit varmkorven slutar. Men till och med på korven blir det godare med enbart senap, även om ketchup är ett trevligt tillbehör på nån enstaka korv.
Ozziking
2018-12-03, 21:35
Jag röstade ketchup, men efter att ha läst många inlägg här så gav det mig lite närmare eftertanke..
Tror också jag väljer senap ändå. Även om jag är en ketchup-älskare av dess like. Främst på grund av ovanstående anledningar :D
Shqypnia
2018-12-05, 09:38
Ketchup alla dagar i veckan.
En bra ketchup till en lämplig pastarätt eller bara makaroner är absolut gott men inget jag nånsin har hemma ändå eftersom det bara är socker.
Senapen har en helt annan tradition. Den tillför ju verkligen dimensioner till många rätter inom riktig matlagning. Det är liksom en nödvändig produkt att ha i ett kök i största allmänhet.
Så det här valet är busenkelt om man tänker lite längre än dit varmkorven slutar. Men till och med på korven blir det godare med enbart senap, även om ketchup är ett trevligt tillbehör på nån enstaka korv.
Ja, ketchup tenderar att kunna rädda "dåliga" rätter, men tillför kanske inte något som inte någon annan ingrediens skulle kunna göra bättre (tex pastasås till pasta).
Senap tillför å andra sidan något som det inte nödvändigtvis finns ett självklart substitut till.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.