Logga in

Visa fullständig version : Bra förslag?

liQ
2004-05-10, 16:55
Min vän ska börja deffa snart så jag gav honom förslag.
Nu är frågan om det var bra
:rolleyes:

Han andvänder inte nåt vassleprotein lr nåt pulver alls efter träningen. Då sa jag han kunde äta tonfisk eller ägg med sallad och dextrosol/vitbröd/ahlgrens bilar.

Sen som jag har förståt är grov bröd inget insulinhöjande?
Då sa jag att han kunde äta nån måltid med grovtbröd med tonfisk/kalkon/skinka lr nåt slags proteinkälla.(märken på grovtbröd sa jag findex,schulstad de brukar väl ha rätt bra grejer?). Hans andra måltider består av kött/pasta lr ris.

Sen innan läggdags sa jag han kunde äta tonfisk med fiskolja lr olivolja som ett exempel.

var det bra råd jag gav han eller?

King Grub
2004-05-10, 17:01
Han andvänder inte nåt vassleprotein lr nåt pulver alls efter träningen. Då sa jag han kunde äta tonfisk eller ägg med sallad och dextrosol/vitbröd/ahlgrens bilar.

Det fungerar fint.

Sen som jag har förståt är grov bröd inget insulinhöjande?

Jo, allt är insulinhöjande. Mer eller mindre. Grovt bröd är nästan lika insulinhöjande som vitt bröd.

Då sa jag att han kunde äta nån måltid med grovtbröd med tonfisk/kalkon/skinka lr nåt slags proteinkälla.(märken på grovtbröd sa jag findex,schulstad de brukar väl ha rätt bra grejer?). Hans andra måltider består av kött/pasta lr ris.

Det är inte fel att använda flerkornsbröd (t ex de märken du nämner) som kolhydratbas i stället för pasta, potatis, gröt eller ris, om man vill.

Sen innan läggdags sa jag han kunde äta tonfisk med fiskolja lr olivolja som ett exempel.[b

All slags kött, fågel, fisk, skaldjur och hela ägg är bra. Oraffinerade långsamma kolhydrater är också bra, och ger inga insulintoppar. För lång tid utan kolhydrater och muskelnedbrytande hormoner utsöndras.

liQ
2004-05-10, 17:08
Så grovtbröden måltiden är ok?
Han kommer juh ändå ligga sen på kcal minus och ha intervallträningar.

Löjtnant Blank
2004-05-10, 17:15
Originally posted by liQ
Så grovtbröden måltiden är ok?
Han kommer juh ändå ligga sen på kcal minus och ha intervallträningar.
Ligger han på energiminus går han ner i vikt, så enkelt är det. En sak till, grabben: skippa lunarsvenskan. Det är otroligt störigt när du skriver lr, juh o.dyl. Lät jag dryg nu? Bra.

liQ
2004-05-10, 22:04
Originally posted by Löjtnant Blank

Ligger han på energiminus går han ner i vikt, så enkelt är det. En sak till, grabben: skippa lunarsvenskan. Det är otroligt störigt när du skriver lr, juh o.dyl. Lät jag dryg nu? Bra.

grabben? Skriv till nån som bryr sig:thefinger
PS: skriv på PM iställe nästa gång