Visa fullständig version : Tips för bra sömn
Raschmus
2018-11-15, 10:33
Dela gärna med er av era generella tips för att kunna somna och även sova.
För egen del brukar det inte vara något större problem men sista tiden har inte mina vanliga tricks fungerat så behöver ta på mig hårdhandskarna.
Mina tips annars
* alltid duschat innan man lägger sig, vattenkammad, deo, känna sig 100% fräsch.
* svalt i rummet
* mörkt och tyst i rummet
* magnesium
Akerhage
2018-11-15, 10:40
* Sitt inte framför TVn, datorn, telefonen timmen innan du ska sova.
* Var inte hungrig innan du ska sova
* Kissa och bajsa innan
* Svalt/mörkt rum
* Somna in till en ljudbok
Jag försöker med allt detta, sover dock skit ändå :D (Men sägs funka för merparten)
delta_mats
2018-11-15, 10:44
Var inte stressad. Ha inte massa funderingar i skallen.
TheOne1994
2018-11-15, 10:46
Kanske detta är högst personligen.
Kolhydrater 2 timmar innan läggdax = vaknar flera gånger.
Inga kolisar = sover som en prins :)
Blåljusfilter på skärmar från ca kl 21. Inte sova mer än nödvändigt.
Ligger jag kring 5-6 timmars nattsömn somnar jag så fort huvudet träffar kudden, sover jag 8h kan jag ligga länge och vrida mig innan sömn infinner sig.
Läsk (cola) och TV/mobil/dator leder alltid till sömnlöshet så skyr det som pesten.
Phjanton
2018-11-15, 10:58
* svagast möjliga belysning i lägenheten under kvällen, inga starka ljuskällor
* ingen kvällsträning
* inte pilla med telefonen när jag lagt mig i sängen
* sovrummet ska vara kolsvart och tyst
Jag brukar lägga mig på en spikmatta för att slappna av innan jag lägger mig, funkar kanon bra!
Lafayette
2018-11-15, 11:12
Kanske inte är så hälsosamt, men ligger jag klarvaken och känner mig lite hungrig och sätter i mig 10 mackor med ost så jag blir proppmätt somnar jag som en stock.
Det måste vara knäpptyst, annars omöjligt att sova.
Upp riktigt tidigt och rutiner.
Bra tips ovan, men stressa inte för mycket med att få en perfekt nattsömn, känner man för att sitta vid en serie innan man ska sova så gör det, som jag skrev i Dios journal, försök ha en avslappnad inställning till att sova.
Melatonin för den med lite större svårigheter med sömn?
mycket bra har redan tagits upp
ett tips om man har ont i halsen eller är lite muntorr är att testa att tugga tuggummi. Låter kanske lite underligt men man har då annat att tänka på än smärtan/torrheten och man somnar ändå, och jag har aldrig lyckats svälja det.
Är det inte lite löjligt hur känsliga vi människor har blivit genom åren? Snart kommer vi behöva ligga inlindade i en ljudisolerad filt totalt bortkopplade från omvärlden nedsänkt i en stenkista under vattenytan.
Behöver det verkligen vara så?
* inte pilla med telefonen när jag lagt mig i sängen
Vad ska man pilla på då? :naughty:
En patient jag hade körde med hårdrock för att somna.
Torsk_ole
2018-11-15, 13:23
Gå upp samma tid varje dag. Gå och lägg dig vid samma tid varje dag. Inga undantag på helger.
Lafayette
2018-11-15, 13:24
Är det inte lite löjligt hur känsliga vi människor har blivit genom åren? Snart kommer vi behöva ligga inlindade i en ljudisolerad filt totalt bortkopplade från omvärlden nedsänkt i en stenkista under vattenytan.
Behöver det verkligen vara så?
Haha +1. Och köpa tyngd-täcke för tusentalskronor. Ska det vara så verkligen.
Jag vill vara den som bara slocknar. Men hör jag grannens tv lite svagt blir jag skogstokig och det är helt omöjligt att sova. Man kanske får öva sig på att koppla av på något sätt.
King Grub
2018-11-15, 13:25
Jag brukar bara bestämma för att nu är det dags att sova. Men det måste vara tyst och inte för varmt.
Dela gärna med er av era generella tips för att kunna somna och även sova.
En skön kropp att hålla om.
Lafayette
2018-11-15, 13:46
En skön kropp att hålla om.
Nä sova ensam är bäst oavsett skön kropp, massa störningsmoment med snarkande, ska ligga och läsa med tänd lampa och yada yada.
En skön kropp att hålla om.Värsta jag har hört. Man sover 1000 gånger bättre på soffan än brevid andra kolbaserade livsformer.
Anton Fräs
2018-11-15, 14:07
Kallt som fan är det viktigaste.
Haha +1. Och köpa tyngd-täcke för tusentalskronor. Ska det vara så verkligen.
Jag vill vara den som bara slocknar. Men hör jag grannens tv lite svagt blir jag skogstokig och det är helt omöjligt att sova. Man kanske får öva sig på att koppla av på något sätt.
Det går ju oftast ändå, kommer ihåg när man var liten och man slocknade även fast TV´n stod på, nån diskade i köket och syskonen slogs och så vidare.
Tror det har mer att göra med vad vi gör på dagarna än vad vi gör timmen före vi ska sova.
Sitter man ner hela dagen och kollar facebook på kontoret kanske det är där skon klämmer snarare än att man kollade telefonen innan man somnade.
Tänk er förr när vi var grottmänniskor hur lite vi sov då med tanke på att man var tvungen att ha en stor eld igång för att värma grottan, undra om de satt nån och sa "Stäng av den där nu vi ska sova"
Nä sova ensam är bäst oavsett skön kropp, massa störningsmoment med snarkande, ska ligga och läsa med tänd lampa och yada yada.
Byt kropp.
MaxTheMarketer
2018-11-15, 14:52
Jag sover med ögonbindel och hörselkåpor. Sistnämnda beror på att ventilationen i sovrummet låter nästan som industrihallar. Även svalt eller avstängt element är att föredra.
Jag vet inte om dessa tips bara är myter men:
a) käka kolhydrater före läggdags istället för protein.
b) duscha eller bada varmt (36-38 grader) så kommer nedkylningen att göra dig trött.
c) läs en otroligt tråkig eller svårläst bok.
d) spänn alla muskler i kroppen 15 sekunder och slappna av, upprepa detta 3 ggr i följd.
e) lägg dig och kliv upp exakt samma tid varje dag oavsett mängden sömn du fick (ska tydligen vara science-based då det föreslås åt personer med insomnia).
f) gör sängen endast till en plats där du varvar ner och sover, inte jobba, gräla eller annat "uppjagande".
g) styrketräna tungt och hårt några timmar innan läggdags så bör kroppen vilja vila.
Byt kropp.
Har fortfarande inte hittat en tjej som inte är en levande kamin.
Blåljusfilter på skärmar från ca kl 21. Inte sova mer än nödvändigt.
Ligger jag kring 5-6 timmars nattsömn somnar jag så fort huvudet träffar kudden, sover jag 8h kan jag ligga länge och vrida mig innan sömn infinner sig.Bra tips.
Rutiner är också bra. Eller att man åtminstone tänker på när man ska upp och justerar sömnen efter det. Jag har jobbat skift i massa år och så länge jag tänker efter hur jag ska göra så funkar det.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Telefonen i annat rum
Läs en bok innan sovdags
Svalt och mörkt
Jag somnar inom två minuter varje natt men har stora problem med att jag vaknar någon timme senare. Har inte sovit en hel natt på flera år.
Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Mobilsurfande i 30-45 minuter i sängen funkar bättre än utan mobilsurfande för mig märkligt nog.
Diomedea exulans
2018-11-15, 19:49
Var vaken en hel natt, jag har aldrig haft problem att sova natten efter en sån behandling.
Svalt rum, inte dricka mycket koffein och regelbunda tider är det som har funkat absolut mest för mig.
PixelMiner
2018-11-15, 21:55
Jag har lätt i hamna i just det här. Har dock kommit på en metod för att bryta grubblerierna. Det gäller att hitta något som är lagom engagerande för att sluta tänka på alla dessa funderingar, men samtidigt något som inte aktiverar hjärnan så pass att man inte kan somna.
I mitt fall så kör jag oftast igång någon av följande tankebanor ifall jag kommer på mig själv med att ligga och fundera på jobbig skit:
Jag leker med tanken att jag skall bygga mitt drömhus. Vilka rum skall där finnas? Hur skall planlösningen se ut? Hur skall köket vara upplagt? osv osv.
Vilka prylar jag skulle köpa ifall jag vann 100 miljoner på lotto.
Båda dessa tankemönster brukar få mig att somna ganska snabbt. Är väl egentligen inte mer än en lite mer avancerad form av att räkna får...
MackeJuve
2018-11-16, 08:00
Påbörjade ett inlägg i tråden igår innan jag raderade - och tur var väl det :D Somnade i soffan under tidig kväll och vaknade 00:30, oförmögen att somna om. Varit vaken sedan dess. Inte typen man vill ha sömntips ifrån.
Om jag ska ge något råd för när man hamnar i en sådan krissituation som jag gjorde är att resignera i tid. Jag gick från soffan till sängen och gjorde allt för att somna. Var dessutom lätt hungrig. Runt 02:30 gick jag upp, lagade mat och lade mig sedan i soffan igen och kollade Youtube. I efterhand så skulle jag ha gjort det tidigare med tanke på hur pigg jag var när jag låg i sängen.
WiFi-fritt sovrum (och wififritt från 20.00)
Kamomillte + Magnesium + Glycin
Inte dricka vatten på 2h innan man somnar
Duscha innan
Blåljusfilter från 19.00
Iskallt och bäcksvart
Meditation i sängen
Kolhydrater/Kasein som sista måltid
Har maximerat sömnen de senaste åren och snittar 9½ h/natt
Slartibartfast
2018-11-16, 09:29
Öronproppar
läsa bok tills jag somnar
Totalmörker
Detta är huvudsaken. Allt annat är detaljer som knappt gör från eller till.
MackeJuve
2018-11-16, 10:25
WiFi-fritt sovrum (och wififritt från 20.00)
Kamomillte + Magnesium + Glycin
Inte dricka vatten på 2h innan man somnar
Duscha innan
Blåljusfilter från 19.00
Iskallt och bäcksvart
Meditation i sängen
Kolhydrater/Kasein som sista måltid
Har maximerat sömnen de senaste åren och snittar 9½ h/natt
Knappt att jag vågar uttala mig efter mitt senaste inlägg samt din överlägsna fysik(jämfört med mig), men det där lät fan riktigt tradigt :D Men otrolig disciplin, kan man ju inte säga något om.
Knappt att jag vågar uttala mig efter mitt senaste inlägg samt din överlägsna fysik(jämfört med mig), men det där lät fan riktigt tradigt :D Men otrolig disciplin, kan man ju inte säga något om.
Jag trodde vi diskuterade vad som var effektivt, inte vad som var roligt? Men jag tycker det är roligt att sova bra. Jag verkar må bättre då!
MackeJuve
2018-11-16, 14:03
Jag trodde vi diskuterade vad som var effektivt, inte vad som var roligt? Men jag tycker det är roligt att sova bra. Jag verkar må bättre då!
Absolut, jag tyckte bara att det lät så extremt :thumbup: Det där snittet är i min värld helt vansinnigt högt. Hur fungerar du med mindre sömn? Sex h brukar duga för mig och sju är bra, då är jag utsövd. Det är dock 2,5-3,5 h från ditt snitt, är du mer eller mindre förstörd om du sover så lite?
Phjanton
2018-11-16, 14:47
Kan ni somna törstiga? Jag dricker vatten så in i helvete innan jag somnar. Är jag törstig när jag ska sova så kan jag inte tänka på något annat.
Diomedea exulans
2018-11-16, 15:35
Kan ni somna törstiga? Jag dricker vatten så in i helvete innan jag somnar. Är jag törstig när jag ska sova så kan jag inte tänka på något annat.
Nej, men jag behöver inte dricka mycket för att känna mig otörstig.
Lasse Kongo
2018-11-16, 15:59
Jag somnar aldrig bättre än efter ett rejält jävla knüõll, på allvar alltså.
När man kört så jävla hårt o kommit efter en brinnande känsla från ryggslutet fram till mellangården för att sedan bara pumpa ut sig totalt, ni vet när man sträcker sig som en jävla pil i kroppen och vrålar oaaaaAAAAA samtidigt som det nästan är obehagligt och hela jävla pungen bara dyngkrampar!
Men orkar inte ens säga något utan rullar bara helt däckad samtidigt som det rinner ner på sidan av magen/rumpan.
SMACK så sover men och sover hela natten som en liten bäbis.
Tyvärr inget som går att få till varje kväll året runt.
Diomedea exulans
2018-11-16, 16:02
När man kört så jävla hårt o kommit efter en brinnande känsla från ryggslutet fram till mellangården för att sedan bara pumpa ut sig totalt, ni vet när man sträcker sig som en jävla pil i kroppen och vrålar oaaaaAAAAA samtidigt som det nästan är obehagligt och hela jävla pungen bara dyngkrampar!
Vad fan? Aldrig varit med om nåt liknande.
Lasse Kongo
2018-11-16, 16:03
Vad fan? Aldrig varit med om nåt liknande.
Fyfan, hela världen ligger framför dina fötter.
Hård madrass , svalt och mörkt i rummet och helst nått brus i öronen
Regelbundna sovrutiner skulle jag säga. Inte för mycket störande aktiviteter runt läggdags.
många bra saker är redan sagt men detta brukar funka för mig när jag ska sova
* Sluta med dator tv minst 30 minuter innan sängen
* strecha för att mjukna upp kroppen
* dusha innan
* lyssna på bok eller podcast på telefon
* har jag inte somnat till boken så mediterar jag tills jag somnar.
Man måste ha vänner påslaget på autoplay på Netflix & sedan 60 min timer på TV:n tills avstängd. Sen bara blunda.:sleep:
en stor stark
2020-05-27, 11:20
Är det någon annan som måste sova väldigt mycket? Jag sover konstant iaf 10 timmar om jag inte ställer något larm. Jag tycker detta känns väldigt överdrivet. Jag försöker gå upp klockan 7 varje dag, vilket ofta går (brukar somna runt 23), men efter ett par dagar känns det som jag får för lite sömn.
Jag undrar om det kan vara att jag har för dålig sömnkvalitet? Jag har fått höra att jag snarkar högt (sinnessjukt högt har jag fått höra). Tänker att detta kanske påverkar min sömnkvalitet?
Någon som har några tips för att bota detta, eller andra tips för att förbättra sömnen?
Öronproppar kanske hjälper för att "ignorera" ens egna snarkningar?
Är det någon annan som måste sova väldigt mycket? Jag sover konstant iaf 10 timmar om jag inte ställer något larm. Jag tycker detta känns väldigt överdrivet. Jag försöker gå upp klockan 7 varje dag, vilket ofta går (brukar somna runt 23), men efter ett par dagar känns det som jag får för lite sömn.
Jag undrar om det kan vara att jag har för dålig sömnkvalitet? Jag har fått höra att jag snarkar högt (sinnessjukt högt har jag fått höra). Tänker att detta kanske påverkar min sömnkvalitet?
Någon som har några tips för att bota detta, eller andra tips för att förbättra sömnen?
Öronproppar kanske hjälper för att "ignorera" ens egna snarkningar?
Sover du på rygg? Många snarkar ju pga det. Testa isf att lära dig att sova på sidan.
Rött dämpat ljus 1-2 timmar innan sängdags, bekväm kudde (tempur), fasta sovrutiner, ljuslarm att vakna till (blått "dagsljus"), någonting lockande som första rutin på morgonen (rolig träning), inget koffein efter lunchtid (pga lång halveringstid). Funkar bra för mig.
Glömde sätta på morgonlarmet (som slår på 4:30) en morgon efter att jag hade satt den på mute, vaknade ändå 4:28 spontant och kände mig klarvaken. Circadian rhythm optimization: check.
Rutiner.
Träning varje dag.
Kiwi.
Ashwagandha.
tråkig dokumentär på ljudbok.
Total mörkläggning.
Svalt.
Inga tekniska prylar efter 20:00
Inga centralstimulanta efter 14:00
Skaffa barn, helvete vad lätt det är att somna när man är helt slut för att barnen går upp 04.10 och lever rövare ändå hela dagen. :d
Mörkläggningsgardiner, svalt i rummet och strikta rutiner är mitt tips.
Ingenting har gjort så mycket under för min sömn och energi sen jag köpte min luftrenare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.