handdator

Visa fullständig version : Vill komma igång med konditionsträning - men hur?

Crillos
2018-11-11, 15:23
Tycker det är så förbaskat tråkigt. Aldrig gillat det någonsin. Kanske beror det på min genetik lite, mer av en 100m sprinter kropp än en slank maratonlöpare kropp har jag om man nu kan uttrycka sig så. Men även biffiga typer kan väl arbeta upp en bra kondition?

Jag vill göra det av två anledningar, hälsan och på sikt bättre kroppskomposition. Söker tips om hur jag ska komma igång. Jag klarar knappt av att ta en promenad utan att bli andfådd. Och som sagt jag avskyr det och alltid gjort. Så det måste vara något som jag kan genomföra och fortsätta med i längden.

skunkvid
2018-11-11, 15:27
Kan rekommendera trappträning! Springa/gå i trappor eller trappmaskin (min favoritträning för konditionen just nu).

Annars är cykling rätt skönt också.

Illustrerade mannen
2018-11-11, 15:45
Annars är cykling rätt skönt också.

Skaffa en bra vettig cykel!

Diomedea exulans
2018-11-11, 16:05
Tjoff: https://www.runnersblueprint.com/the-8-week-beginner-running-program/

Sheogorath
2018-11-11, 17:33
Ett alternativ är att börja med en sport som du tycker är rolig, och så får du konditionsträningen på köpet. Thaiboxning är den jobbigaste träningsformen jag provat utöver Tabata (som är skittråkigt).

oldman
2018-11-13, 18:11
HIIT på en träningscykel. Behövs bara 10 minuter om dagen i några månader för att få riktigt bra resultat.

Shqypnia
2018-11-13, 18:14
Jag funderar själv på att införa HIIT. Kanske börja med en gång i veckan.

delta_mats
2018-11-13, 18:36
Ett tips för att slippa tristessen är att kombinera flera olika typer av konditionsgrenar. Börja med 15 min promenad på ett löpband och öka gradvis lutningen. Kör sedan roddmaskin 15 min. Gå över till cykel och avsluta på trappmaskin, exempelvis.

När du väl tränat några gånger är det lättare att sätta upp målsättningar, längre distans på samma tid, längre tid, högre intensitet osv.