handdator

Visa fullständig version : Hjälp med proteinkällor, veg och känslig för whey

Bobboli
2018-11-05, 22:04
Hej,

Har ni lite tips på hur en vegetarian får skrapar ihop 180g protein per dag utan mjölkprotein? Aknen blir värre av whey och kvarg verkar det som..

Försöker äta mycket nötter och frön men det är så himla kaloritätt så det går inte riktigt heller.

Om någon har lite förslag så är jag tacksam :)

Kan väl tillägga att jag inte är super förtjust i ägg heller.. Är nära på vegan..

Diomedea exulans
2018-11-05, 22:05
Ja, kolla upp seitan. Billigt och extremt proteinrikt.

lowdice
2018-11-05, 22:11
Ärtprotein?

King Grub
2018-11-05, 22:18
Sojabönor och quinoa ger fullvärdigt protein.

Bobboli
2018-11-05, 22:42
Sojabönor och quinoa ger fullvärdigt protein.

Ja men var det inte något i sojabönor som påverkade insulininsättningen och därmed akne?

Bobboli
2018-11-05, 22:42
Ärtprotein?

Jo precis, odrickbart bara enligt bekanta *gah!*

King Grub
2018-11-05, 22:45
Ja men var det inte något i sojabönor som påverkade insulininsättningen och därmed akne?

Nej. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1780058/

Bobboli
2018-11-05, 23:38
Nej. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1780058/

Ok, skulle man kunna dricka 100g soya protein om dagen utan att oroa sig för något ur ditt perspektiv? Är det en bra ersättning till Whey?

lowdice
2018-11-06, 07:27
Du ska bara hitta ett sojaproteinpulver du tycker har skjysst konsistens. ��

Beemel
2018-11-06, 08:21
Finns ett helt gäng växtbaserade proteinpulver.
Soja, ärt, ris, hampa är de jag kommer på just nu.

Jag använder personligen olika soja och ärtprotein (tycker hampaprotein är för dyrt). Har hittat några tillverkare som jag tycker är helt ok smak på.
Använder oftast proteinpulvret i en smoothie varpå smaken av det rena pulvret är relativt obetydligt.
Jag använder även Huel (användande av detta förutsätter dock att man inte är rädd för krossade linfrön) som måltidsersättare på jobbet och det är relativt proteinrikt.

Min lagade mat baseras (förutom mängder av grönsaker) mycket på bönor, tofu och seitan,
Gillar även "pulled oats (Gold&green) och torkad sojafärs (Kung Markatta), som är både goda och proteinrika.
Quinoa, grovt bröd och fullkornspasta ovan på det, vilka samtliga innehåller en ganska betydande andel protein.

Jag får ganska lätt i mig runt 200g protein per dag vid viktminskning (2000-2200kcal per dag)
När jag ligger på balans 2800-3000 så är det ännu självklart ännu enklare (då brukar jag sällan använda några pulver, då inget behov av det finns)

Beemel
2018-11-06, 08:23
Ok, skulle man kunna dricka 100g soya protein om dagen utan att oroa sig för något ur ditt perspektiv? Är det en bra ersättning till Whey?

100g om dagen är inga problem.
Det är en ok ersättare till vassle. inte riktigt lika potent men helt klart bra.

Bobboli
2018-11-06, 09:43
100g om dagen är inga problem.
Det är en ok ersättare till vassle. inte riktigt lika potent men helt klart bra.

Ok härligt, skulle 200g funka också?

Scratch89
2018-11-06, 10:14
ICAs egna quorn- och sojaprodukter är helt suveräna och har riktigt bra näringsvärden.

Prost
2018-11-06, 11:27
Hej,

Har ni lite tips på hur en vegetarian får skrapar ihop 180g protein per dag utan mjölkprotein? Aknen blir värre av whey och kvarg verkar det som..

Försöker äta mycket nötter och frön men det är så himla kaloritätt så det går inte riktigt heller.

Om någon har lite förslag så är jag tacksam :)

Kan väl tillägga att jag inte är super förtjust i ägg heller.. Är nära på vegan..

Finns inget lättare än att få i sig X gram protein om man skaffar proteinpulver iaf. Rekommenderar att köpa ärt och risprotein på bulkpowders och blanda ihop för en bra aminosyrafördelning. Det är BILLIGT dessutom, köper det för att spara pengar samt undvika för stora mängder kalcium. :-)

Pepz
2018-11-06, 11:52
Ok härligt, skulle 200g funka också?

din mat bör ju stå för den största delen av intaget
behöver du komplettera din kost med 200g pulver så äter du fel imho

Bobboli
2018-11-06, 19:17
Tack för alla svar! skall försöka justera kosten lite granna och köpte soja protein idag.. :)

Hur är det med quorn vs soja vs tzai vs oumph? Är soja att föredra i alla lägen?

Samt har jag förstått det som att steka i kokkos fett är det bästa alternativet samt avokado/nötter i övrigt

Något mer att tänka på nu när jag förfinar kosten?

Omnomnom
2018-11-06, 20:22
Jo precis, odrickbart bara enligt bekanta *gah!*

No pain, no gain! *spy*

Hampa- och havreprotein finns också som pulver, liksom EAA

Äter du baljväxter?

lowdice
2018-11-06, 22:11
Soja är väl det minst processade av de alternativen, så det är väl att föredra. Om man tänker så.

Varför skulle kokosfett vara bäst?

Bobboli
2018-11-06, 23:35
Sjukt nog så provade jag mitt nya soja protein från scitec men fick en monstös allergi reaktion och ambulans körde mig precis till akuten... hur är detta möjligt när jag så ofta äter soja produkter?

Beemel
2018-11-07, 07:23
Sjukt nog så provade jag mitt nya soja protein från scitec men fick en monstös allergi reaktion och ambulans körde mig precis till akuten... hur är detta möjligt när jag så ofta äter soja produkter?

Färgämnen, tillsatta smakämnen, spår av andra råvaror.
Finns ju lite av varje som kan vara orsak.
Kan ju också vara något annat du ätit och inte nödvändigtvis själva pulvret (även om det är rimligt att tro att en helt ny produkt skulle kunna vara boven i dramat så är det ju inte 100% säkert)

Bobboli
2018-11-07, 15:00
Färgämnen, tillsatta smakämnen, spår av andra råvaror.
Finns ju lite av varje som kan vara orsak.
Kan ju också vara något annat du ätit och inte nödvändigtvis själva pulvret (även om det är rimligt att tro att en helt ny produkt skulle kunna vara boven i dramat så är det ju inte 100% säkert)

Åt inget annat innan dess och reagerade under tiden jag drack det.. sjukt...

Hörni hur är det med Quorn? Alltså svamp protein, är det bra värden på?

King Grub
2018-11-07, 15:06
Quorn har ungefär samma proteinkvalitet som nötkött. Supplementerar man med 0,2 % metionin blir proteinet perfekt, som ägg. Det sker automatiskt om man köper quorn som har äggvita som bindningsmedel.

Bobboli
2018-11-07, 15:21
Quorn har ungefär samma proteinkvalitet som nötkött. Supplementerar man med 0,2 % metionin blir proteinet perfekt, som ägg. Det sker automatiskt om man köper quorn som har äggvita som bindningsmedel.

Grymt! Tack

Hur är det med fetter och sådär, vad föredrar ni att steka eran mat i? (Och vad är mest hälsosamt?) Hörde att olivolja blir transfetter när man steker med det?

Sverker
2018-11-07, 17:46
Inte i ditt kök. Du måste misshandla oljan kopiöst för att det ska bildas tranfetter.

xan
2018-11-08, 10:05

Har sett många skriva att det enbart är soja som anses vara fullvärdigt bland vegetabiliska källor. Vilka fler finns det?

Bobboli
2018-11-08, 10:07
Är det verkligen 2g protein per KG kroppsvikt som gäller? Vissa säger att det är en myt

King Grub
2018-11-08, 10:58
Myt och myt. Behöver du den mängden för att leva med utmärkt hälsa? Absolut inte. Inte heller för att kunna bygga muskler. Men för den som vill bygga maximalt med muskler gäller inte samma mängder.

I dom mätningar som finns ser man en gräns runt 1,6 kilo protein per kilo kroppsvikt och dygn där mer inte ger ytterligare resultat. Men det gäller utslaget på genomsnittet. Den individuella responsen är stor och vill man vara säker stiger siffran till 2-2,2 gram per kilo. Ännu mer vid kaloriunderskott.

Beemel
2018-11-08, 11:29
Har sett många skriva att det enbart är soja som anses vara fullvärdigt bland vegetabiliska källor. Vilka fler finns det?

https://www.styrkelabbet.se/vegetariska-proteinkallor/

xan
2018-11-08, 13:45
https://www.styrkelabbet.se/vegetariska-proteinkallor/

Bovete och qunioa?! The more you know ~

Bobboli
2018-11-08, 14:27
Inte i ditt kök. Du måste misshandla oljan kopiöst för att det ska bildas tranfetter.

Ok men vad är att rekommendera? Vad jag steker i spelar mindre roll för min del.. Så kan lika gärna ta det som är mest hällsosamt :)

Bobboli
2018-11-08, 14:28
Myt och myt. Behöver du den mängden för att leva med utmärkt hälsa? Absolut inte. Inte heller för att kunna bygga muskler. Men för den som vill bygga maximalt med muskler gäller inte samma mängder.

I dom mätningar som finns ser man en gräns runt 1,6 kilo protein per kilo kroppsvikt och dygn där mer inte ger ytterligare resultat. Men det gäller utslaget på genomsnittet. Den individuella responsen är stor och vill man vara säker stiger siffran till 2-2,2 gram per kilo. Ännu mer vid kaloriunderskott.

många tack :) Vad föredrar du att steka i för typ av fett?

King Grub
2018-11-08, 16:26
Smör.

xan
2018-11-08, 16:51
Smörolja baserat på raps (som är en bra fettkälla) är riktigt nice att steka i. Man slipper att det skvätter som t.ex olivolja.

https://static.mathem.se/shared/images/products/large/smor-o-rapsolja-80--500ml-arla-109.jpg

Bobboli
2018-11-09, 12:56
Tackar för svaren!

Nu har jag hittat något som verkar fungera bra för mig. Egg protein pulver med soya mjölk, tänkte sikta på 2 dl på morgonen och 2 dl efter träningen. Vad tror ni om detta? För mycket?

Bobboli
2018-11-09, 23:08
Tackar för svaren!

Nu har jag hittat något som verkar fungera bra för mig. Egg protein pulver med soya mjölk, tänkte sikta på 2 dl på morgonen och 2 dl efter träningen. Vad tror ni om detta? För mycket?

*gah!**gah!**gah!* Gasar ihjäl mig själv nu.. Riktigt bad! *spy* Blir det bättre om man blandar med ärt protein eller kanske rentav värre? :d

Hobbes
2018-11-10, 01:10
Finns denna i Sverige?

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81Phy0ZC0rL._SY550_.jpg

https://www.svncanada.com/gfx/products/12178/uploadB.jpg

Hur god som helst!!

Ger ~340 SEK i Canada.