Visa fullständig version : Hur vet jag om jag får i mig för mycket kanel?
PKtarzan
2018-11-04, 17:29
Tjabba! Jag käkar ganska mycket havregrynsgröt (iaf minst 2 ggr per dag under vardagar) gröten toppar jag även alltid med en hel del kanel. Har hört en del om kanelens farliga ämne kumarin och dess påverkan på levern... Frågan är hur fan vet jag om min lever påverkats av mitt kanelintag? Mår prima i övrigt och känner inte av några tecken/symptom på att min lever skulle må dåligt (vad dessa symptom nu skulle vara) Måste jag helt enkelt gå på en hälsokontroll för att ta reda på hur min insida mår eller är det bara att käka vidare så länge jag mår bra?
MVH!
Livsmedelsverket har svaret.
Vuxna bör begränsa sin konsumtion av kanel till ungefär en tesked per dag.https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/kumarin-i-kanel?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=kanel&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=81.226.205.22&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_bb96b214-35ab-440b-b51f-f8d49f878067_sv&_t_hit.pos=1
Finns alltså ingen anledning att äta mer och du behöver inte kolla levervärdena.
PKtarzan
2018-11-04, 18:00
Livsmedelsverket har svaret.
Vuxna bör begränsa sin konsumtion av kanel till ungefär en tesked per dag.https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/kumarin-i-kanel?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=kanel&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=81.226.205.22&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_bb96b214-35ab-440b-b51f-f8d49f878067_sv&_t_hit.pos=1
Finns alltså ingen anledning att äta mer och du behöver inte kolla levervärdena.
Käkar troligen mer än så hahaha men vafan det är ju så jävla gott med kanel och inte mår jag dåligt :P
TotteShaped4Life
2018-11-04, 18:39
Det är kumarinet i kanelen som man ska undvika...Välj kanel från Ceylon som innehåller betydligt mindre kumarin så är du hyfsat safe..."kumarin, som finns i stora mängder i kassiakanel men bara i mycket små mängder i ceylonkanel. I Sverige används idag nästan enbart kassiakanel." (livsmedelsverket)
PKtarzan
2018-11-04, 20:00
Det är kumarinet i kanelen som man ska undvika...Välj kanel från Ceylon som innehåller betydligt mindre kumarin så är du hyfsat safe..."kumarin, som finns i stora mängder i kassiakanel men bara i mycket små mängder i ceylonkanel. I Sverige används idag nästan enbart kassiakanel." (livsmedelsverket)
Är inte Ceylonkanelen svindyr eller? Hur smakar den jämfört med kassaikanelen?
Klistergeten
2018-11-04, 21:01
Såg häromdagen att Lidls egna kanel är Ceylonkanel. Dyrt är väl en definitionsfråga men den kostar runt en tia, vilket får anses som överkomligt :p
Smakmässigt så är dom väldigt lika varandra. Tror jag föredrar kassaikanelen (Santa Marias) men skillnaden är väldigt marginell.
Såg häromdagen att Lidls egna kanel är Ceylonkanel. Dyrt är väl en definitionsfråga men den kostar runt en tia, vilket får anses som överkomligt :p
Smakmässigt så är dom väldigt lika varandra. Tror jag föredrar kassaikanelen (Santa Marias) men skillnaden är väldigt marginell.
Älskar kanel, dessvärre är inte ceylonkanelen favoriten. Har både Lidls och Santa Marias hemma och personligen tycker jag Santa Marias kassiakanel är bra mycket godare... typiskt. :laugh:
Whizzlarn
2018-11-06, 02:44
Tror jag betalar typ 60:- för 125gram eller något. Klart överkomligt. Dock smakar det inte "kanel", eller som man är van att det ska smaka.
Lite mildare smak med inslag av citrus skulle jag säga.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.