handdator

Visa fullständig version : Bostadskön Stockholm

Illustrerade mannen
2018-10-29, 12:25
Jag har stått i bostadskön i Stockholm sedan början av 90-talet. Roar mig ibland med att kika på utbudet. Skulle ju faktiskt kunna få en hyresrätt centralt efter ca 25 års köande. Jag tror dock inte att jag kommer att flytta till Stockholm. Kan man göra något roligt av kötiden? (Kanske en fråga för Flashback... Ta bort i så fall!)

Lafayette
2018-10-29, 12:28
Fixa en lägenhet, sedan hyr du ut i andrahand med dubbelt så hög hyra och tjänar dig en hacka. Annars har jag inga förslag.

Bob90
2018-10-29, 12:55
Jag har stått i bostadskön i Stockholm sedan början av 90-talet. Roar mig ibland med att kika på utbudet. Skulle ju faktiskt kunna få en hyresrätt centralt efter ca 25 års köande. Jag tror dock inte att jag kommer att flytta till Stockholm. Kan man göra något roligt av kötiden? (Kanske en fråga för Flashback... Ta bort i så fall!)

Antingen spara kötiden som en försäkring i framtiden, eller "överlåta" (vet att tex HSB har den möjligheten iafl) till en släkting som behöver.

Mental
2018-10-29, 13:02
Håll förslagen på rätt sida om lagen bara.

shut teh face
2018-10-29, 13:14
Man kan skriva över hyresrätter till syskon, föräldrar och barn hur man vill vad jag vet?

Annars är det nog "bra att ha", jag står själv i kön i Stockholm och det kanske passar sig bra med en hyresrätt där på ålderns höst.

Bob90
2018-10-29, 13:15
Man kan skriva över hyresrätter till syskon, föräldrar och barn hur man vill vad jag vet?

Annars är det nog "bra att ha", jag står själv i kön i Stockholm och det kanske passar sig bra med en hyresrätt där på ålderns höst.

Gäller det för "all" bostadsförmedling i sthlm? Har bara egen erfarenhet från HSB.

Lafayette
2018-10-29, 13:18

Det har väl ändrats? Har för mig att min kusin i Stockholm inte kunde få bostad. Min farbror hade stått i kö hela hennes liv i hans namn så han kunde inte överlåta kö-platsen till henne.

shut teh face
2018-10-29, 13:19
Ok jag fick för mig att det "var så i lagen", ibland kan ju hyresvärdar bråka om diverse saker ändå, då är det bara gå till hyresnämnden så får man det ordnat ändå.
EDIT: Verkar som man måste vara samboende först i runt 3 år, sen är det fritt fram.

Leeee
2018-11-02, 22:17
Det har väl ändrats? Har för mig att min kusin i Stockholm inte kunde få bostad. Min farbror hade stått i kö hela hennes liv i hans namn så han kunde inte överlåta kö-platsen till henne.

Han kan ta lyan, låta henne flytta in/skriva in sig och efter en tid ta över kontraktet

agazza
2018-11-03, 08:59
fixa en lägenhet, sedan hyr du ut i andrahand med dubbelt så hög hyra och tjänar dig en hacka. Annars har jag inga förslag.
+1

agazza
2018-11-03, 09:00
En gång i tiden fick folk betala över en halv miljon svart för att ta över kontrakt på hyresrätter innanför tullarna.

Rahf
2018-11-03, 10:09
En gång i tiden fick folk betala över en halv miljon svart för att ta över kontrakt på hyresrätter innanför tullarna.

Har bekanta som gjort precis det. Vilda Västern.

Bob90
2018-11-03, 12:06
Folk som gör så hamnar inte i Nangijala.

leo1
2018-11-03, 12:53
Har bekanta som gjort precis det. Vilda Västern.

Hur står sig ett sånt kontrakt idag? Kan tänka mej en hyresrätt på en fin adress i Stockholm fortfarande är värd mycket.

Tobbey
2018-11-03, 12:54
Hur är de med ägande av bostadsrätter? Får man t.ex bo i en bostadsrätt som man äger, samtidigt som man äger flera bostadsrätter man hyr ut? Har för mig att de ändrade så man inte får ha det så längre, för att så många flippade lägenheter.

Tanken är att jag ska köpa lägenheter om priserna sjunker kraftigt (betalar kontant) och sedan hyr ut.

Lafayette
2018-11-03, 12:56
Hur är de med ägande av bostadsrätter? Får man t.ex bo i en bostadsrätt som man äger, samtidigt som man äger flera bostadsrätter man hyr ut? Har för mig att de ändrade så man inte får ha det så längre, för att så många flippade lägenheter.

Tanken är att jag ska köpa lägenheter om priserna sjunker kraftigt (betalar kontant) och sedan hyr ut.

Man får ju inte ens hyra ut sin egna bostadsrätt. Jag gjorde det för ett år sedan, sedan skvallrade en granne och jag fick en tillsägelse. Trodde det var ok att hyra ut tre månader bara. :d Men jag vet inte reglerna.