handdator

Visa fullständig version : Morgonpromenad, en fråga ang. insulin

Callister
2004-05-10, 09:26
Man bränner ju mkt fett på morgonen för att man har låg insulinnivå, har jag förstått.
Men om vi säger att jag käkar frukost, och sen går iväg direkt.
Är kroppen hypersnabb på att ta energin från min frukost eller kmr den ändå gå på fettet direkt?

kharon
2004-05-10, 09:37
Tillräckligt snabb för att gå miste om morgonpromenadens fördelar.

Callister
2004-05-10, 09:38
Okej, ja morsan kom med frukost på sängen imorse (jag fyller år) så man fick ju göra det bästa av situationen :cheers:

kharon
2004-05-10, 09:42
Grattis! :thumbup:

King Grub
2004-05-10, 09:44
Grattis!

Och du har insulinfunderingar på födelsedagen? Rätt sorgligt, faktiskt. :(

supremo
2004-05-10, 09:46
Grattis!
Från mig till dig: Ta dig en rejäl ätardag! Snåla inte på tårtan! :eating:

Callister
2004-05-10, 09:58
Ja det blir lite grejjer i helgen ;)
Edit: Vann 50 kr på en trisslott just nu, är det ett tecken att jag ska köpa något onyttigt? :D

kharon
2004-05-10, 15:22
Originally posted by Callister
Edit: Vann 50 kr på en trisslott just nu, är det ett tecken att jag ska köpa något onyttigt? :D

Köp ett rör ballerinakex!

Ervin
2004-05-10, 15:25
Grattis!

Njut utav din födelsedag den är bara en gång per år!

Tänk inte på insulinet ffs! :cheers:

Grahn
2004-05-10, 15:46
Oavsett optimal insulinnivå är en stärkande morgonpromenad alltid bättre än att plantera röven i datastolen. :)

B-jay
2004-05-10, 18:22

Grattis!

Tycker du ska spendera 50-lappen på en kall schysst öl tex en gabrinos.
Det är ju trots allt din födelsedag :cheers:

Callister
2004-05-10, 18:39
Jag fyller ju år idag och har fått lite pengar ändå, typ 850 kr hittils. Men jag ska supa i helgen lite så jag spar pengar tills dess ;)

supremo
2004-05-10, 18:58
Jag fyller ju år idag och har fått lite pengar ändå, typ 850 kr hittils. Men jag ska supa i helgen lite så jag spar pengar tills dess ;)

Blir en jäkla fylla för 850 kr. :cheers:
Fast de beror ju iofs på hur mkt man dricker...:cool:

Callister
2004-05-10, 19:08
Tänkte spendera max 150 kr. Morsan fick låna 500 tills nästa torsdag också, sen får jag mer pengar i helgen samt den 19:e

Grahn
2004-05-10, 19:59
Varför berättar du detaljer om din ekonomi och din mor på Kolo?

Bara undrar ;)

Callister
2004-05-10, 20:18
Vet faktiskt inte, är jävligt trött, ska sova snart

gosh
2004-05-10, 23:00
Man bränner ju mkt fett på morgonen för att man har låg insulinnivå, har jag förstått.
Men om vi säger att jag käkar frukost, och sen går iväg direkt.
Är kroppen hypersnabb på att ta energin från min frukost eller kmr den ändå gå på fettet direkt?

Du bränner inte mer fett på morgonen för att insulinnivån är låg (den är inte så låg heller). Du bränner mer fett på morgonen för att det finns mer fett i blodet då, fett som strömmat ut under natten och framförallt precis innan du vaknat. Finns det mycket fett i blodet så förbrukar du fettet vid promenaden. Frukosten påverkar vad jag vet inte speciellt angående detta. ät du frukost precis innan du skall ut och gå. tror skillnanden är minimal.

supremo
2004-05-11, 07:44
Originally posted by gosh

Du bränner inte mer fett på morgonen för att insulinnivån är låg (den är inte så låg heller). Du bränner mer fett på morgonen för att det finns mer fett i blodet då, fett som strömmat ut under natten och framförallt precis innan du vaknat. Finns det mycket fett i blodet så förbrukar du fettet vid promenaden. Frukosten påverkar vad jag vet inte speciellt angående detta. ät du frukost precis innan du skall ut och gå. tror skillnanden är minimal.

Men om du inte ätit på länge borde väl insulinnivåerna vara låga, eller kan de höjas av annat än att man äter?:confused:

gosh
2004-05-11, 07:49
Originally posted by supremo

Men om du inte ätit på länge borde väl insulinnivåerna vara låga, eller kan de höjas av annat än att man äter?:confused:

Det stämmer att insulinnivån blir lägre när du inte ätit på ett tag. Men när du vaknar på morgonen så finns det en ökad nivå av bl.a. kortisol som gör att du just då ökar nivån blodosocker och det höjer nivån av insulin något. Äter du inte under ett antal timmar på eftermiddagen exempelvis så går nivån ner lägre än på morgon.

Viktigt att komma ihåg är i alla fall att mängden fett som förbrukas vid en given tidpunkt inte styrs av insulin. I alla fall så är det så jag läst och fått förklarat det för mig.

King Grub
2004-05-11, 08:02
Läs vad William med flera skriver:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19404&perpage=15&highlight=vad%20insulin&pagenumber=9

Grahn
2004-05-11, 08:45
Intressant tråd du länkade till Grub :) tackar!

Man har missat endel godbitar i sin frånvaro ser jag!