Visa fullständig version : Undvika att bli förkyld
Raschmus
2018-10-08, 07:41
Feber för andra gången denna höstjevfel.
Alla tips mottages för att dels bli frisk men också undvika att bli förkyld igen.
Idag dricker jag ingefäradryck regelbundet och försöker tvätta händerna flera gånger under dagen. Utöver det har jag inga husmorstips.
Beblanda dig inte med bakterier och virus(duh). Jag har haft flyt, men jag jobbar på en fabrik där det tillverkas läkemedel, så det måste vara rent. Samt att jag slipper massa löst folk.
King Grub
2018-10-08, 08:03
http://www.body.se/artiklar/nyheter/20180815/hall-dig-frisk-och-forkylningsfri-i-host/
Var utomhus mycket. Sen tycker jag det blir vidrigt med den torra inomhusluften på vintern.
Wim hof method!
https://www.youtube.com/watch?v=3NusSodg2Rs
Marshall
2018-10-08, 10:36
Genom att inte försöka undvika att bli förkyld. Förkylning är som din mobiltelefon - ju försiktigare du är med den - ju större är risken att du kommer att tappa den och krossa framskärmen.
Xtreme-G
2018-10-08, 10:39
Genom att inte försöka undvika att bli förkyld. Förkylning är som din mobiltelefon - ju försiktigare du är med den - ju större är risken att du kommer att tappa den och krossa framskärmen.
Dumheter... *screwy*
Marshall
2018-10-08, 10:40
Dumheter... *screwy*
It works for me. *flex*
Undvik folk.
Nä men det är ju något som ger dig sämre imunförsvar just nu, fråga dig själv vad det kan vara och kolla runt lite hur du kan förbättra det. Deffar du? Stressigt på jobbet?
King Grub
2018-10-08, 11:36
En eremit kan inte bli förkyld. *flex*
Phjanton
2018-10-08, 11:52
Att sluta festa och börja sova ordentligt har gjort stor skillnad för mig.
Du kan inte undvika det så länge du inte isolerar dig. Du bor säkert i hyreshus. Omöjligt.
Ska du vara noga så köp en luftrenare som dödar bakterier och virus. Du skulle satt filter över in och utluften i lägenheten samt börja ha gasmask med rätt typ av filter.
Dessa är rätt dyra och klumpiga.
Annars får du vänja dig med att september och oktober suger.
Lafayette
2018-10-08, 12:15
En eremit kan inte bli förkyld. *flex*
Det kan jag intyga. Jag har inte varit sjuk på fyra år. Men det är inget liv jag rekommenderar :)
ChuckTesta
2018-10-08, 12:39
:Virro
Tror du på homeopati också?
Och hur gick din logik om mobiltelefonen ihop? Jag har varit extremt försiktig med min mobil som jag har nu, över ett år och inte en enda repa eller någonting. Andra telefoner, som jag inte varit försiktig med, har fått spruckna skärmar osv osv....
wim hof method!
https://www.youtube.com/watch?v=3nussodg2rs
åter igen.
:Virro
Tror du på homeopati också?
Och hur gick din logik om mobiltelefonen ihop? Jag har varit extremt försiktig med min mobil som jag har nu, över ett år och inte en enda repa eller någonting. Andra telefoner, som jag inte varit försiktig med, har fått spruckna skärmar osv osv....
Ja resonemanget är lite konstigt såvida det inte är så att personer (eller just h*n) som undviker att bli förkylda ofta gör på ett visst sätt som i sig lättare gör att man drar på sig något...?*screwy*
Intressant artikel Grub la upp, sömndelen kan jag inte hålla med om helt sett till vad jag har fått lära mig och tycker det var alldeles för ytligt också.
Ska jag gå på personlig erfarenhet enbart så blir jag nästan bara förkyld i samband med att jag frusit mycket och oftast i kombination med att jag även varit trött och/eller ätit dåligt, det kommer som ett brev på posten varenda jefla gång.
Även när astmahelvetet och allergierna gör att jag är sämre, extrem stress är också ett rent helvete.
Sedan jag slutade ta Alvedon och sådan skit helt har mina vanliga förkylningar blivit kortare (oftast iaf) och jag har nästan aldrig feber längre när jag är sjuk eller extremt låg.
Utöver det så tycker jag vitamin och mineraltillskott hjälper lite mot att inte bli förkyld lika lätt, alternativt en ren slump att jag typ alltid blivit förkyld när jag haft uppehåll med det.:d
Sedan kan det diskuteras hur vetenskapligt det hela är.
Nässkölj är väl ett tips jag kan ge annars, honung om halsen inte är bra och även en spray som heter Coldy hjälper iaf mig om halsen är illa.
Öka intaget av C-vitaminer brukar hjälpa mig
Skaffa inte barn till och börja med.
Har ett barn som börjat skolan, och minstingen har börjat på dagis. Nu är man konstant förkyld.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.