handdator

Visa fullständig version : Hur mycket har min näringsmiss kostat???

33gramFail
2018-09-29, 09:19
Hej!

Jag tränat kontinuerligt 5ggr i veckan cirka 1 år nu. Under detta år av ordentlig träning har jag ätit så ja uppskattningsvis får i mig ungefär 1,5g/pkkv dagligen, separerat på 5 måltider. Jag väger 80kg och har knappt något underhudsfett alltså 120g protein dagligen. Något som också kan vara värt att nämna är att under denna period har jag legat i kaloribalans. Så jag har gått upp cirka 1,5kg sen jag började träna seriösare.

Tyvärr har DEN STÖSTA av största missar har gjorts i mitt utförande, jag har trott på killgissningar från personer som inte borde killgissat. Nu har jag läst mig till att 2.0g protein/pkkv är optimalt. Dagligen har jag missat 37,5g protein.

Jag förstår om man inte kan säga på det exakta. Söker mer efter någon erfaren som kan ge mig en syl i vädret. Hur mycket har jag gått miste om jämfört med 2g/pkkv dagligen? Är skillnaden markant? :/

Kan lägga upp bilder om det vore till någon nytta.

Nuvarande träningsschema
Måndag=Underkropp
Tisdag =överkropp

Torsdag=ben, mage
Fredag=bröst, triceps, axlar
Lördag= rygg, biceps

FknGainzBro
2018-09-29, 09:39
Omöjligt att säga exakt hur mycket du har gått miste om, men troligen en del ja. Om jag var du så skulle jag också dissa att vara i kaloribalans och höja kalorierna med minst 300.

Skickat från min G8141 via Tapatalk

King Grub
2018-09-29, 09:50
Vad spelar det för roll? Du kan inte gå tillbaka i tiden och ändra något oavsett vilket svar du får.

FknGainzBro
2018-09-29, 09:51
Vad spelar det för roll? Du kan inte gå tillbaka i tiden och ändra något oavsett vilket svar du får.Precis, det enda man kan göra är att se till så att man gör det bästa man kan nu

Scratch89
2018-09-29, 09:56
Äh, det finns viktigare saker att bry sig om. Det är i många kretsar fortfarande rekommenderat med runt 1,5-1,6 gram protein för folk som tränar. Har du fått resultat ändå så är det ju bara att tacka och ta emot.

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/broschyrer/protein---hur-mycket-ar-lagom.pdf

smerk
2018-09-29, 11:12
Jag tror inte att du har ''missat'' något enbart på grund av proteinintaget. Sedan beror det ju på vad du är ute efter. Du hade byggt mer muskler med ett kaloriöverskott vilket jag skulle säga är viktigare än proteinintaget, och med enbart ett ökat proteinintag kan jag inte tänka mig att det skulle ge mer än några fåtal gram extra muskler.

Wareliuz
2018-09-30, 01:03
Gör om och gör rätt. :) 2g/kg är en grund och ökat proteinintag vid deff, 2.5g/kg.

FknGainzBro
2018-09-30, 08:34
Helt ärligt så har du inte missat mycket jämfört med många andra. Många tränar med dåliga brosplits och följer clean eating i flera år innan dom upptäcker någon vetenskaplig träning/diet