Visa fullständig version : Intervall för protein efter träning?
Låt säga att jag tar 40 g vassle direkt efter ett helkroppspass, hur lång tid efter det är det lagom att inta protein igen? Har för mig att herr Grub nånstans skrev att det behöver gå minst 2 timmar innan det är lönt att inta mer protein, eller minns jag helt tokigt?
FknGainzBro
2018-09-25, 16:16
Det beror på hur mycket protein du äter, ju mindre desto fortare antar jag. Det finns ju en maxgräns på hur mycket protein kroppen kommer använda för muskelbyggande åt gången som ligger på ungefär 30 gram. Hur ofta "åt gången" betyder vet jag inte.
Skickat från min G8141 via Tapatalk
Ola Wallengren
2018-09-25, 18:02
Finns inte helt säkra siffror på detta, men 3-4 timmar skulle jag säga. Inte helt säkert att första intaget skall vara direkt efter träningen. Några studier tyder på något bättre gensvar ca 30-45 min efter (men det beror även på matintaget innan träning och typ av protein/mat).
Finns inte helt säkra siffror på detta, men 3-4 timmar skulle jag säga. Inte helt säkert att första intaget skall vara direkt efter träningen. Några studier tyder på något bättre gensvar ca 30-45 min efter (men det beror även på matintaget innan träning och typ av protein/mat).
Jag ställde precis den här frågan till Grub i en annan tråd, men jag skulle minst lika gärna ha ditt svar också:
Hur ska proteinintaget för tex en 90kg man se ut för att enligt dig vara "opti" på en dag?
Mängd, frekvens, källor, timing i förhållande till träning/sömn/etc?
Det jag är ute efter är ett svar som är så enkelt att tom en "eduqations is important but big biceps are importanter"- individ kan förstå :-)
Tack på förhand
Ola Wallengren
2018-09-26, 10:07
30-45g 4-5 ggr/dag, jämnt utspritt. Animaliskt>Vegetabiliskt.
FknGainzBro
2018-09-26, 10:26
Det bästa/lättaste skulle ju vara att räkna ut ett bra dagligt proteinintag och sedan sprida ut det så jämt som möjligt.
30-45g 4-5 ggr/dag, jämnt utspritt. Animaliskt>Vegetabiliskt.
Tack! Om man som jag styrketränar direkt på morgonen och får i mig protein strax efter träning, skulle det ha någon större skillnad att även få i mig 30g vassle direkt jag vaknar jämfört med att träna fastande?
Det beror på hur mycket protein du äter, ju mindre desto fortare antar jag. Det finns ju en maxgräns på hur mycket protein kroppen kommer använda för muskelbyggande åt gången som ligger på ungefär 30 gram. Hur ofta "åt gången" betyder vet jag inte.
Varför skulle "kroppen" inte kunna ta upp mer än 30g protein åt gången? Vad händer om man äter mer protein än 30g? Jag tror att du menar att proteinsyntesen inte ökar mer om man äter mer än 30g protein.
FknGainzBro
2018-09-28, 22:43
Varför skulle "kroppen" inte kunna ta upp mer än 30g protein åt gången? Vad händer om man äter mer protein än 30g? Jag tror att du menar att proteinsyntesen inte ökar mer om man äter mer än 30g protein.Precis vad jag skrev. Jag tror du skumläste min text.
Skickat från min G8141 via TapatalkHar du kört ett helkroppspass verkar det kunna fungera med ännu mer protein.
FknGainzBro
2018-09-29, 09:03
Har du kört ett helkroppspass verkar det kunna fungera med ännu mer protein.Ja jag är ett fan av helkroppspass tre gånger i veckan! Jag äter 1,9 g protein per kg kroppsvikt, funkar fint.
Ja jag är ett fan av helkroppspass tre gånger i veckan! Jag äter 1,9 g protein per kg kroppsvikt, funkar fint.
Skickat från min G8141 via TapatalkJag pratar om proteinintag efter pass i mängd gram.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.