handdator

Visa fullständig version : Sushi-egengjord

Salamin
2018-09-24, 14:07
Hur gör ni er egen sushi? Har ni några bra tips för ngn som ska göra första gången?
Funkar det att använda laxfile som är odlad och djupfryst i sushi rolls eller som nigiri?

Mental
2018-09-24, 14:29
Hur gör ni er egen sushi? Har ni några bra tips för ngn som ska göra första gången?
Funkar det att använda laxfile som är odlad och djupfryst i sushi rolls eller som nigiri?

Det funkar bra.
Lägg tid på att få riset bra, skölj det ordentligt och blötlägg i god tid innan kokning.

LadyG
2018-10-03, 10:23
Länkar helt fräckt till min egen digitala kokbok (https://svenskarecept.se/temasidor/matratter/tema-sushi/) där jag lagt till ett helt kapitel med tips, råd och instruktioner för hur man kan göra för att göra sushi.

Salamin
2018-10-04, 12:58
Funkar det bra med grötris? Sushisriset är ganska dyrt.

LadyG
2018-10-04, 17:01
Du kan ju göra sushi på grötris, på samma sätt som man kan göra pannkakor på grahamsmjöl. Det kommer inte att smaka likadant, men om det smakar illa eller inte är en smaksak. Jag tycker inte om det. Men, som sagt. Subjektivt :)

Maximal
2018-10-04, 18:30
Du kan ju göra sushi på grötris, på samma sätt som man kan göra pannkakor på grahamsmjöl. Det kommer inte att smaka likadant, men om det smakar illa eller inte är en smaksak. Jag tycker inte om det. Men, som sagt. Subjektivt :)

Är inte både "sushiris" och "grötris" bara rundkornigt ris??

LadyG
2018-10-05, 11:58
Är inte både "sushiris" och "grötris" bara rundkornigt ris??

Det är möjligt att båda är rundkornigt ris men det smakar likväl olika. Ungefär som bintje och king Edward, som båda är potatissorter och ser rätt lika ut men de smakar olika för det. Åtminstone om man äter en hel del av det och är intresserad.

Det går att beställa, eller om ni bor i Stockholm knalla över och köpa över disk (Japanska torget på Tegnérgatan 6, JFK Japan Food Kitchen på Swedenborgsgatan 28, Kato (https://japanskmat.com/)ligger mindre praktiskt ute på Ekerö men de har en dunderbra hemsida). Eftersom vi är en familj på 5 går det åt ganska mycket ris åt gången, förstår om inte alla tycker det är praktiskt att köpa storpack. Men jämför man kilopriset blir det alltid till de mindre förpackningarnas nackdel, och bäst-före är grymt på torra varor.

~50kr/kg för grötris normal förpackning (lokala ICA)
~32kr/kg för sushi-ris i storpack (Kato)

Wain
2018-10-05, 13:48

Fungerar, men är inte speciellt gott.