handdator

Visa fullständig version : Salt!?

PKtarzan
2018-09-21, 16:23
Bryr/tänker ni på hur mycket ni saltar eran mat? Borde man ha koll på sitt saltintag om man vet med sig att man kanske saltar sin mat lite för mycket? Äter aldrig halvfabrikat (så får inte i mig något "gömt" salt)
Bonusfråga: har nyligen börjat använda Seltin ist för vanligt salt då jag tror att jag kanske skulle få i mig för mycket natrium om jag skulle använda vanligt salt. Är Seltin ett bra substitut?

whuddafuks
2018-09-21, 18:27
Vill minnas att det postades en studie som visade ett positivt samband mellan högt blodtryck och styrka, så jag rättfärdigar mitt lite högre saltintag med superior gains.

Xead
2018-09-21, 19:00
Salt är min stora last. Får i mig på tok för mycket, och då håller jag ändå intaget av halvfabrikat till ett minimum...

Lär dö i tarmcancer.

Sverker
2018-09-21, 19:07
Seltin är alltid ett bra val. Mindre natrium som ersätts av kalium. Ger inte riktigt den rätta salta smaken men duger bra.

Så länge man inte strör salt på maten med ett saltkar tror jag inte man behöver bekymra sig om salt i maten.

xan
2018-09-21, 19:10
Seltin är alltid ett bra val. Mindre natrium som ersätts av kalium. Ger inte riktigt den rätta salta smaken men duger bra.

Vad är fördelarna med mindre natrium?

Sverker
2018-09-21, 19:30
Lägre tryck över njurarna. Du slipper filtrera av och koncentrera upp urinen. Allt salt som du stoppar i dig måste också utsöndras. Eftersom kroppen är duktig på att ta upp natrium är det en hel del som ska filtreras av.

Är du duktig och äter mycket grönsaker, potatis,frukt och mjölk får du i dig massor av kalium. Är du mindre duktig är det inte fel med lite extra kalium.

Xead
2018-09-21, 19:59

Så länge man inte strör salt på maten med ett saltkar tror jag inte man behöver bekymra sig om salt i maten.

Suck, precis det jag gör. Saltar på maten. Eller dränker den i soja. :laugh:

Finns det något man bör äta om man får i sig för mycket natrium eller är det kört för mig?

Gluffgluff
2018-09-21, 21:50
Jag tror inte att du behöver noja upp dig så mycket över natriumkonsumtion. Om du dricker ordentligt och även får i dig kalium så tar kroppen hand om balansen.

Att träningsfolk är maniska över salt har väl mest med vatten under huden att göra.

Hanse
2018-09-23, 07:53
Lite ot men jag väljer salt med tillsatt jod då jag hört att vi får i oss för lite av det annars.

I övrigt så äter jag extremt lite salt då jag mest lever på havregrynsgröt, keso och ostkaka just nu.

King Grub
2018-09-23, 08:14
Tillräckligt med ostkaka så behövs det inget mer.

Bärsärk
2018-09-23, 14:49
Salt känns ganska hett i USA bland träningsfolk där nu.

Sagacity
2018-09-24, 15:18
Läs "The salt fix" som beskriver historien bakom varför salt skulle vara dåligt. Din kropp kan hantera så mycket salt du äter så länge det inte smakar för salt. Smakar det illa är det för mycket salt.

Bossebäver
2018-09-24, 15:20
Läs "The salt fix" som beskriver historien bakom varför salt skulle vara dåligt. Din kropp kan hantera så mycket salt du äter så länge det inte smakar för salt. Smakar det illa är det för mycket salt.

Ostkrokar, chips och kinamat smakar optimalt så det måste ju vara optimal saltmängd med andra ord.

Sounds legit.

Sagacity
2018-09-27, 20:30
Här är en bra artikel om salt :)
https://medium.com/@drjasonfung/the-salt-scam-1973d73dccd

LunaSpice
2018-09-27, 20:40
Seltin är bra i tanken men man måste ta dubbelt så mkt för att det ska smaka bra.

Cykelcykel
2018-09-28, 09:30
Jag har nu blivit så van vid den härhttps://www.jozosalt.com/sv_se/produkter/fint-lightsalt

Så föredrar det framför vanlig salt typ