Visa fullständig version : Jakt
Fredszky
2018-09-17, 21:48
Finns det några med jaktintresse på brädan?
Tog precis jägarexamen och har hundra frågor, såsom...
Hur många hektar mark bör man ha för att jaga? Olika stort för olika vilt och beroende på hur mycket man vill kunna jaga förstås, men några ungefärliga siffror? Hade tänkt köpa en gård nämligen och tänker om det är rimligt att köpa en med massa mark för egen jakt.
Ska söka licens, just nu tänker jag mig en tikka t3x. Har hört att det kan ta ett par månader i Stockholm, vad händer om jag söker för 3-4 andra gevär samtidigt, om jag skulle ändra mig? Blir någon handläggare sur? För det är ju trist att vänta ett par månader och sen ångra sig, söka ny licens och vänta ett par månader till.
Vad krävs för att skjuta lerduvor på sin egen mark? Lagmässigt och kanske med tanke på ev. grannar. Hörde från någon att man inte ska ha ett fast ställe man skjuter ifrån utan lite olika på sin mark, så att det inte blir tal om en anlagd bana, då andra krav ställs tydligen.
Är det till fördel om ens mark ingår i ett vvo? Så kanske 10-20 ha egen mark ger en en biljett in i lite större jaktsammanhang. Känner nämligen ingen som jagar eller har marker.
martikainen
2018-09-18, 07:31
Angående tilldelning/jakträtt så är det nog bäst att vända sig till länsstyrelsen i det länet du tänkt jaga i och se vad som gäller, har för mig att alla län styr över sina egna regler.
Licensen: Finns nog en risk att du flaggas om du söker för 3-4 vapen samtidigt när det är första licensen du söker, kanske begränsa det till 2st?
Lerduvor: Fritt fram att skjuta på egen mark eller utanför detaljplanerat område om du har markägarens tillåtelse.
Sista frågan, om du bara har 10-20 HA mark så skulle jag försöka komma med i ett större jaktlag, tror att du bara får jaga årskalv och med hänsyn till viltvården på den marken.
Du bör inte skjuta mer än va din mark klarar av att producera/bära rent generellt. Klart du kan decimera beståndet av arten totalt men då lär du ha rätt trötta jaktgrannar. När det kommer till djur som tilldelas får du ju inte skjuta alls om du inte får något tilldelat, men det förutsätter jag att du vet i och med att du lyckats ta en jägarexamen.
Fredszky
2018-09-18, 19:15
Tänker att det måste finnas någon slags säkerhetsaspekt med lerduvor på egen mark, typ, fritt 300m i skjutriktningen, kanske något krav på snitsling eller annat om någon stackars bärplockare har irrat av sig in på skjutområdet. Men det låter ju bra att det inte verkar vara så mycket hinder för att skjuta lite lerduvor, skoj!
Ja, jag har ju inte riktigt känslan av vad x antal hektar klarar av att producera i viltväg. Jag hörde lite från utbildningen att 50 ha och uppåt borde man ha om man ska jaga. Men hur mycket och vad vet jag inte.
Men det känns kul i alla fall! Är peppad.
För övrigt så läste jag sen att licensansökan kostar en slant, 700 kr eller vad det var, så det blir en naturlig anledning att inte söka för fler vapen än man ämnar att köpa.
Fredszky
2018-09-18, 19:20
Eftersom det är krav för eftersökshund i många fall av jakt har jag tankarna att införskaffa mig en lämplig ras för ändamålet. Vad kan vara lämpliga raser för det? Funkar spets-varianter? Kanske tollare, men det är väl mest fåglar då. Jag skulle vilja ha en hund som är hyfsat stabil som familjehund som även fungerar för lite jakt. Renodlade jakthundar verkar vara rätt jobbiga att ha att göra med utanför jakten.
Ska du jaga med långsamdrivande hund är 50ha lämpligt. Skall du bara sitta på pass eller pyrscha fungerar ju mindre marker också. Allt beror på vilken jakt du tänkt att bedriva.
Licensansökan kostar mer för första vapnet man söker, sedan är det inte några 700kr per licens så länge om inte nyligen höjt avgifterna.
Va gäller eftersökshund kan du ju egentligen träna upp vilken hund som helst till det. Viktigaste är att hunden har ett intresse och sinne för just eftersök. Det finns inte i lag specificerat vad eftersökshund egentligen innebär eller va de ska ha för meriter.
Har du jagat tidigare och vet om att du tycker det är roligt/vet vad det innebär? Är fräsa på med en hund direkt kan vara ett stort kliv då en duktig jakthund inte är snutet ur näven utan kräver mycket tid.
Fredszky
2018-09-18, 21:03
Tänker mig väl att jaga rådjur, dov/kronhjort, kanske vågar mig på ett vildsvin, fåglar. Pass/pyrsch verkar vara lämpligt för mig som inte jagat förut.
Det låter ju bra att just ras inte är så viktigt för eftersök, det breddar ju urvalet.
Jag har som sagt inte jagat förut, men jag är rätt säker på att jag skulle tycka om det. Har nyligen fått testa att stycka ett vildsvin och jag har nog inga problem med själva dödandet. Tycker mycket om att vara ute i naturen, smygandet, spänningen, jakten, livsstilen och haft hund tidigare och tycker mycket om hundar. Så jag gissar att jag skulle tycka om det.
stefannn
2018-09-19, 06:36
Eftersom det är krav för eftersökshund i många fall av jakt har jag tankarna att införskaffa mig en lämplig ras för ändamålet. Vad kan vara lämpliga raser för det? Funkar spets-varianter? Kanske tollare, men det är väl mest fåglar då. Jag skulle vilja ha en hund som är hyfsat stabil som familjehund som även fungerar för lite jakt. Renodlade jakthundar verkar vara rätt jobbiga att ha att göra med utanför jakten.
Lämplig ras är ju beroende på användningsområde, jag skulle tex aldrig nyttja min jämte till eftersök på rådjur eller vildsvin då hon bara ska jaga älg!
Tollare är ju rätt lättdresserade så till dödsök mm funkar de säkert skitbra och de kan funka som stötande på annat vilt än fågel!
Kan inte föreställa mig en stabilare hund som familjehund än den jag har och det är ”jaktras”!
Jaktraser kräver mer jobb att dressera, motionera mm då det faktiskt är hundar med annat syfte en att ligga i mattes knä och bli klappad. Och det är säkert de som inte får tillräckligt med stimulans som du tänker som jobbiga!
Rekommenderar dock att inte köpa en jakthundsras om du bara ska jaga nån gång ibland!
Lämplig ras är ju beroende på användningsområde, jag skulle tex aldrig nyttja min jämte till eftersök på rådjur eller vildsvin då hon bara ska jaga älg!
Tollare är ju rätt lättdresserade så till dödsök mm funkar de säkert skitbra och de kan funka som stötande på annat vilt än fågel!
Kan inte föreställa mig en stabilare hund som familjehund än den jag har och det är ”jaktras”!
Jaktraser kräver mer jobb att dressera, motionera mm då det faktiskt är hundar med annat syfte en att ligga i mattes knä och bli klappad. Och det är säkert de som inte får tillräckligt med stimulans som du tänker som jobbiga!
Rekommenderar dock att inte köpa en jakthundsras om du bara ska jaga nån gång ibland!
Angående hunden slår jag ett slag för en wachtel hund, eller tysk spaniel. Går att använda till det mesta i jaktväg. Även bra för andra hundhobbies som agility osv, smarta hundar. Har dock jaktinstinkt så det räcker o blir över.
Angående jakten så jagar jag i Finland och vet inte alls hur det ser ut för er del, så där kan jag inte hjälpa till, men trevliga stunder i naturen tillönskas!
Jakten beror ju helt på hur marken ser ut, kanske ingår den i ett VVO där du får tillgång till större marker för skogsfågel osv?
Men om det är väl något du fastnar för så kommer du garanterat ångra om du skaffar en hund som du BARA kan använda till dödssök, mitt förslag är att du väntar lite med hunden och ser vilken typ av jakt du tycker mest om och om det finns en hund som passar för den typen av jakt.
Just för eftersök så borde det inte vara några problem att hitta någon annan jägare i närheten som kan hjälpa till med det om olyckan är framme och det behövs
Fredszky
2018-09-19, 10:31
Jag inbillar mig att jag skulle vilja ha en ras som klarar "lite av varje"/allround, och med eftersök som krav eftersom det just är krav för det. Kanske inte existerar såna, utan att dom måste tränas för en typ av jakt specifikt?
Jag växte upp med en kleiner münsterländer i familjen, ser ut som en wachtel ungefär, trevlig hund, vi hade nog ett måndagsex dock eftersom den inte var alltför smart :) och användes endast som sällskapshund (är en fågelhund egentligen).
Förresten - Hur ofta, efter skott på ett vilt, blir man tvungen att påkalla hund till eftersök? Som ett ungefärligt snitt. 1%, 10%, 50%? Som en normalerfaren jägare då.
De tyska stående fågelhundarna är väl iof ganska bra allroundhundar också?
Fredszky
2018-09-19, 10:59
Vår munsterländer kändes som en allroundhund i alla fall, kunde lära sig lite olika trix och var lixom inte mentalt fixerad utav en sak utan tyckte om att "jaga" (springa efter) det mesta, fåglar, harar, råttor, apportera, leka, söka/vittring, vara social.
stefannn
2018-09-19, 12:11
Jag inbillar mig att jag skulle vilja ha en ras som klarar "lite av varje"/allround, och med eftersök som krav eftersom det just är krav för det. Kanske inte existerar såna, utan att dom måste tränas för en typ av jakt specifikt?
Jag växte upp med en kleiner münsterländer i familjen, ser ut som en wachtel ungefär, trevlig hund, vi hade nog ett måndagsex dock eftersom den inte var alltför smart :) och användes endast som sällskapshund (är en fågelhund egentligen).
Förresten - Hur ofta, efter skott på ett vilt, blir man tvungen att påkalla hund till eftersök? Som ett ungefärligt snitt. 1%, 10%, 50%? Som en normalerfaren jägare då.
Sikta som någon skrev ovan på att kanske jaga ett tag först innan du skaffar hund! Eftersöksjägare går alltid att få tag på någon som kan ställa upp!
Jag rekomenderade inte att köpa en jämte som nån i tråden verkade uppfatta mitt inlägg
Har ingen aning om hur ofta i snitt men man bör vara 100% säker på att det inte blir eftersök när man avlossar skottet!
Antalet som faktiskt blir eftersök hänger nog mycket på jägarna i lagets skjutförmåga, etik mm!
Däremot tror jag dödsök efter gris är ganska vanligt då de kan gå ganska långt innan de lägger sig!(men det vet man ju att det var först i efterhand)
Fredszky
2018-09-19, 12:24
Ja, självklart ska man inte skjuta om man känner sig det minsta osäker, men något kan ju hända som gör att skottet inte blir 100% trots det. Men det låter som att nyttjande av eftersökshund mer är undantag än regel då.
Fredszky
2018-09-19, 12:31
Får passa på att tacka för bra tips föresten, från samtliga. Hade tänkt att tråden skulle vara en allmän tråd om jakt och inte bara handla om mina frågor, även om jag har 99 kvar och kommer att fråga så länge folk svarar :) Om någon annan vill ställa andra frågor i tråden eller prata jakt, är det självklart fritt fram.
När blev jakt med pilbåge förbjudet? Verkar vara väldigt populärt i USA. När jag tittar på klipp så måste jag säga att jag lockas av det primitiva av att ha så lite hjälpmedel som möjligt, men samtidigt är det stor risk för djurplågeri om man träffar fel.
stefannn
2018-09-19, 13:22
När blev jakt med pilbåge förbjudet? Verkar vara väldigt populärt i USA. När jag tittar på klipp så måste jag säga att jag lockas av det primitiva av att ha så lite hjälpmedel som möjligt, men samtidigt är det stor risk för djurplågeri om man träffar fel.
Kan förstå att många vill jaga med båge och jag tror de som är engagerade skulle sköta det riktigt bra! Dock tycker jag det skulle vara vansinne att tillåta bågjakt då det inte är lika effektivt som ett kulvapen, och definitivt svårare att lära sig även om många Rambos skulle försöka!
Får passa på att tacka för bra tips föresten, från samtliga. Hade tänkt att tråden skulle vara en allmän tråd om jakt och inte bara handla om mina frågor, även om jag har 99 kvar och kommer att fråga så länge folk svarar :) Om någon annan vill ställa andra frågor i tråden eller prata jakt, är det självklart fritt fram.
Fråga på bara, kul med en jakttråd på brädan!
Ja, självklart ska man inte skjuta om man känner sig det minsta osäker, men något kan ju hända som gör att skottet inte blir 100% trots det. Men det låter som att nyttjande av eftersökshund mer är undantag än regel då.
Ofta kan det bara handla om att spåra djuret 50-100m in i skogen trots en klockren lungträff. Ett rådjur kan vara förvånansvärt svårt att hitta om man inte ser var det lägger sig. Med det sagt så har mina två älgar jag skjutit inte gått mer än 5m men har hört om vildsvin som gått 200m och legat i bakhåll för att gå till anfall en halvtimme efter skott trots klockren lungträff. Så vid vildsvinsjakt är det väl speciellt viktigt att ha en erfaren _vildsvinshund_, skulle inte vilja utsätta en sällskapshund som bara är tränad i viltspår för en aggressiv vildsvinsgalt.
Skaffa inte en hund för jakt om du inte är helt med på vad det innebär. Har sett för många som skaffar någon spännande ras som slutar i tråkigheter. Sjukt bull att se.
Själv hoppas jag att äntligen kunna införskaffa mig en tikka t3x, då jag nu flyttar till ett hem där ett vapenskåp får plats. Sedan ska det skjutas gris.
stefannn
2018-09-20, 14:16
Skaffa inte en hund för jakt om du inte är helt med på vad det innebär. Har sett för många som skaffar någon spännande ras som slutar i tråkigheter. Sjukt bull att se.
Själv hoppas jag att äntligen kunna införskaffa mig en tikka t3x, då jag nu flyttar till ett hem där ett vapenskåp får plats. Sedan ska det skjutas gris.
Vad är det som lockar så med tikkan? Verkar ju vara fler i tråden som är sugna på den?
Vad är det som lockar så med tikkan? Verkar ju vara fler i tråden som är sugna på den?
För mig är det inte så att det är något speciellt eller unikt med tikka. Jag utgår från flertal jaktkamrater som har haft div. andra modeller av tikkan som har följt med väldigt väldigt länge och hållt sig väldigt bra. Samt för mig som inte är ute och jagar 24/7 utan är mer av en hobbyjägare så får jag något, tror jag, som håller, är stabilt och behöver inte fixas med för ett överkomligt pris.
stefannn
2018-09-20, 15:13
För mig är det inte så att det är något speciellt eller unikt med tikka. Jag utgår från flertal jaktkamrater som har haft div. andra modeller av tikkan som har följt med väldigt väldigt länge och hållt sig väldigt bra. Samt för mig som inte är ute och jagar 24/7 utan är mer av en hobbyjägare så får jag något, tror jag, som håller, är stabilt och behöver inte fixas med för ett överkomligt pris.
Bra argument för val av bössa! Googlade lite, fins den bara i308a 30-06 och 6,5?
Vad hade du tänkt för kaliber?
Om man skaffar en vapenlicens så får man ha vapenskåp hemma? Eller hur funkar det?
stefannn
2018-09-20, 15:38
Om man skaffar en vapenlicens så får man ha vapenskåp hemma? Eller hur funkar det?
Tvärs om! Du måste ha vapenskåp för att få licens!
Fredszky
2018-09-21, 20:22
Sådär!
Har hämtat vapenskåp; ett svart SP88E från scandinavian safety. 152 kg stål med elekroniskt kodlås, ligger i bilen och ska bäras uppför trappor vid tillfälle:
https://shopcdn.textalk.se/shop/9187/art87/h0235/22450235-origpic-512968.jpg?max-width=804&max-height=804&quality=85
Skickade även in licensansökan idag för...
Tikka T3x CTR, 51cm pipa, .308win:
https://shopcdn.textalk.se/shop/9187/art87/h5880/127175880-origpic-9769c6.png?max-width=804&max-height=804&quality=85
...samt Stalon W145 ljuddämpare:
https://www.jakt.se/product-images/L/stalon-w145-3.jpg
Vad tror ni? Jag tror att det blir bra :)
Nu är det bara att luta sig tillbaka och se fram emot 6-8 veckors handläggningstid för licenserna. Massor av tid att ångra sig och shoppa loss på kringutrustning, jaktkläder, hörselskydd, jaktradio, mm.
Nästa stora inköp blir förmodligen kikare till vapnet. Har ni något tips?
Det som jag mest kollat på är Zeiss Conquest DL 3-12x50 Belyst,
och att möjligen komplettera med något slags reflexsikte för kortare avstånd.
Sen ska jag kika lite på ett hagelgevär, tänker att jag måste åka till butiker och klämma lite för att hitta någon som passar mig. Är lite längre och har längre hals än andra tydligen vilket jag märkte när jag sköt hagel senast, fick inte till bra anläggning alls, kolven hamnar nästan över axeln för att siktet ska lägga sig rätt. Vill inte lägga jättemycket pengar på ett hagelgevär dock, men det verkar inte finnas överflöd med någorlunda kvalitet runt 10.000 kr. Tips?
Pris på vapenskåp? Är på jakt efter något själv men något mindre, då jag endast kommer ha en kula och ett hagel, kåpor, ammunition i skåpet typ..
Fredszky
2018-09-22, 08:41
http://www.scandinaviansafe.se/
7995:- för ett svart, 6995:- för ett vitt. Med elektroniskt kodlås, nyckel är någon tusenlapp billigare (elkodlås verkar rekommenderas över nyckel av de allra flesta). Det ingår en stor A4-brandbox på knappt 13 kg samt en liten automatisk fristående ledlampa som tänds med någon slags sensor. Dom har någon kampanj just nu (men det kanske dom har "jämt").
Det är bra åtgång på de skåpen, jag ringde scandinavian safe för tre dagar sen, de hade slut på lagret men skulle få in en lastbilsleverans dagen efter, så jag paxade ett skåp. Dagen efter det (igår) när jag hämtade det så sa dom att av 14 skåp var det bara ett kvar som inte var paxat. De får leveranser var 10-14 dag tror jag dom sa.
Tipset jag hört från olika håll är att köpa ett större skåp från början. Att det fylls på snabbt med gevär och utrustning så man snabbt växer ut ett mindre skåp. Men det är klart, är du absolut säker att ditt behov inte kommer att öka (och ingen annan familjemedlem eller så kommer att dela) så är det väl dumt att köpa större.
Sen väger det 152 kg, vilket precis klarar gränsen för när det inte behöver bultas fast eller kompletteras med extravikter, vilket är skönt. Jag har inte släpat på det än, men jag tror att det går rätt smidigt trots vikten, det går att häkta av dörren, och då försvinner ca 1/3 av vikten säger dom. 100 kg på två man för skåp utan dörr går nog att bära uppför trappor.
http://www.scandinaviansafe.se/
7995:- för ett svart, 6995:- för ett vitt. Med elektroniskt kodlås, nyckel är någon tusenlapp billigare (elkodlås verkar rekommenderas över nyckel av de allra flesta). Det ingår en stor A4-brandbox på knappt 13 kg samt en liten automatisk fristående ledlampa som tänds med någon slags sensor. Dom har någon kampanj just nu (men det kanske dom har "jämt").
Det är bra åtgång på de skåpen, jag ringde scandinavian safe för tre dagar sen, de hade slut på lagret men skulle få in en lastbilsleverans dagen efter, så jag paxade ett skåp. Dagen efter det (igår) när jag hämtade det så sa dom att av 14 skåp var det bara ett kvar som inte var paxat. De får leveranser var 10-14 dag tror jag dom sa.
Tipset jag hört från olika håll är att köpa ett större skåp från början. Att det fylls på snabbt med gevär och utrustning så man snabbt växer ut ett mindre skåp. Men det är klart, är du absolut säker att ditt behov inte kommer att öka (och ingen annan familjemedlem eller så kommer att dela) så är det väl dumt att köpa större.
Sen väger det 152 kg, vilket precis klarar gränsen för när det inte behöver bultas fast eller kompletteras med extravikter, vilket är skönt. Jag har inte släpat på det än, men jag tror att det går rätt smidigt trots vikten, det går att häkta av dörren, och då försvinner ca 1/3 av vikten säger dom. 100 kg på två man för skåp utan dörr går nog att bära uppför trappor.
Jag har den turen att nu jagat i några år, men aldrig haft något eget vapen då jag bott i HR, tre våningar upp, mitt på södermalm. Vill tro att jag har fått pejl på mitt behov men vem vet, om något år så kanske man sitter där med ett fullt skåp och undrandes varför man inte köpte större :)
Fredszky
2018-10-05, 09:33
Liten uppdatering
Har skickat in licens för Mossberg 590 A1...
https://vildsvin.se/images/zoom/51663-ny.jpg
...samt Ruger 10/22 STD
https://www.jakt.se/product-images/XL/ruger-10-22-syntet-1.jpg
Var även och inhandlade en Zeiss Conquest v6, 2-12x50:
https://netjakt.se/images/Tester/zeiss-v6-test.png
Riktigt trevlig ställbar rödpunkt i Zeissen, blöder inte ut vid starkare nivåer som jag sett hos andra kikare, och jag gillar funktionen att den stängs av automatiskt när man tiltar kikaren så att man inte måste tänka på att stänga av den när man är ute för att spara batterier. Min gissning är att 2-12 zoomomfång täcker in de flesta jaktsituationer. Väldigt klart och fint glas, ända ut i kanterna.
En bild genom kikaren vid 12x zoom och max styrka på rödpunkt (klicka för förstoring):
https://thumb.ibb.co/cCzn1z/scope.jpg (https://ibb.co/cCzn1z)
Nu ska jag kika vidare på ett par bra hörselskydd med bluetooth (3M verkar populära), jaktradio, och ett jaktställ. Funderar på att köpa ett par skyddsbyxor med kevlarliknade inlägg och förmodligen använda som standardbyxor vid jakt. Dyra (runt 4000 kr), men inte kul med arga vildsvinsbetar mot artär i lår. Ska ju förmodligen köpa en hund senare och ha med bl.a. i eftersök också.
martikainen
2018-10-05, 13:31
Fy fan, nu blir jag sugen på att ta upp jakten igen! Mycket trevliga grejor du köpt :D
stefannn
2018-10-07, 08:58
Liten uppdatering
Har skickat in licens för Mossberg 590 A1...
https://vildsvin.se/images/zoom/51663-ny.jpg
...samt Ruger 10/22 STD
https://www.jakt.se/product-images/XL/ruger-10-22-syntet-1.jpg
Var även och inhandlade en Zeiss Conquest v6, 2-12x50:
https://netjakt.se/images/Tester/zeiss-v6-test.png
Riktigt trevlig ställbar rödpunkt i Zeissen, blöder inte ut vid starkare nivåer som jag sett hos andra kikare, och jag gillar funktionen att den stängs av automatiskt när man tiltar kikaren så att man inte måste tänka på att stänga av den när man är ute för att spara batterier. Min gissning är att 2-12 zoomomfång täcker in de flesta jaktsituationer. Väldigt klart och fint glas, ända ut i kanterna.
En bild genom kikaren vid 12x zoom och max styrka på rödpunkt (klicka för förstoring
https://thumb.ibb.co/cCzn1z/scope.jpg (https://ibb.co/cCzn1z)
Nu ska jag kika vidare på ett par bra hörselskydd med bluetooth (3M verkar populära), jaktradio, och ett jaktställ. Funderar på att köpa ett par skyddsbyxor med kevlarliknade inlägg och förmodligen använda som standardbyxor vid jakt. Dyra (runt 4000 kr), men inte kul med arga vildsvinsbetar mot artär i lår. Ska ju förmodligen köpa en hund senare och ha med bl.a. i eftersök också.
Du slår på stort! Hittat några bra jaktmarker då? Funktionen med tiltavstängning låter oslagbart, man glömmer tamejfaan jämt att stänga av rödpunkten!
Nyfiken på varför du väljer pumphagel?
PS. Hoppas nedre bilden var tagen innan du monterade kikaren :)
Fredszky
2018-10-07, 15:02
Måste ju inhandla allt jag behöver som nyligen jägarexaminerad :)
Vet inte var eller vad jag kommer att jaga än, ska titta på en liten gård i mellersta Sverige som ligger ute till försäljning snart, så möjligen där i krokarna. Den gården har bara tomtmark, men den är lite billigare så jag tänker att jag har pengar över till att arrendera jakt till en början. Har även tänkt att köpa en münsterländer senare och försöka få den till en bra allround/eftersökshund, vilket jag hört gör att man blir populär i jaktsammanhang. Har också sett annonser på olika ställen om gratisjakter lite här och där. Så på nåt sätt tror jag att jag kommer in och får kontakter och ställen att jaga på. Tips emottages även tacksamt :) Måste ju lära mig att ta ut ett djur också, stycka och allt det där. Antingen hittar jag någon som är villig att lära ut typ allt om jakt, eller så får jag väl lära mig av misstag, eller gå någon kurs. Det löser sig nog.
Jag valde pumphagel så att jag kan ha ett extra skott i magasinet jämfört med ett vanligt bockhagel, och just den modellen eftersom den verkar robust, beprövad och funktionssäker.
Bilden i kikaren är sned eftersom jag inte har något att montera den på :) Jag ansökte om första licensen den 21:a september, och det är 14-20 veckors handläggningstid i region Stockholm. Så runt nyår kanske med lite tur. Jag hoppas dock på att förstagångslicencer går lite snabbare, jag har för mig att jag hört det någonstans.
Det är ganska mycket vakt i en stor münsterländer, inga jättelätta hundar om man inte är van hundägare. Riktigt goa och mysiga dock. Underbar dubbel päls, jobbigt att städa.
Fredszky
2018-10-07, 17:00
Som nämnt tidigare i tråden är jag uppvuxen med en kleiner münsterländer (var en sällskapshund enbart), och det är nog en kleiner jag införskaffar. Ska läsa på lite mer om skillnaderna mellan liten och stor ändå. Kommer att ha mycket tid för träning. Tror det blir bra. Fina hundar :)
Bilden i kikaren är sned eftersom jag inte har något att montera den på :) Jag ansökte om första licensen den 21:a september, och det är 14-20 veckors handläggningstid i region Stockholm. Så runt nyår kanske med lite tur. Jag hoppas dock på att förstagångslicencer går lite snabbare, jag har för mig att jag hört det någonstans.
Tror inte att det var kikarens "snedhet" stefannn syftade på. Utan snarare på att det inte sett så bra ut att stå och sikta med ett gevär i fönstret inne i stan:d
Fredszky
2018-10-08, 10:48
Tror inte att det var kikarens "snedhet" stefannn syftade på. Utan snarare på att det inte sett så bra ut att stå och sikta med ett gevär i fönstret inne i stan:d
Ahh, naturligtvis *facepalm* facepalmar mig själv :)
Fredszky
2018-10-11, 13:28
Kom igår med posten; Peltor SportTac WS Light:
https://www.jof.se/wp-content/uploads/2014/02/JOF_test_horselskydd_CL06-333x500.jpg
Ger ett gediget intryck, är aktiva och kan släppa igenom/förstärka lägre ljud så att de fungerar som en hörselförstärkare till viss del, samtidigt som starka ljud givetvis dämpas. Har bluetooth så man slipper tråd till jaktradion, samt till telefonen för samtal och dylikt.
Tänkte använda endast Peltorn vid jakt, och Peltorn+öronproppar när man står på älgbanan och pangar kontinuerligt och med andra. Med den där inbyggda förstärkningen för normala ljud tror jag man hör skjutledaren etc ändå, men minimerar risken för hörselskada. Det kan ju hända att det blir en glipa på hörselskydden när man lägger an eller något annat, och det räcker bara med ett elakt skott med en elak kaliber för att skada hörseln, och det vill jag ju inte.
Köpte även till gelringar i samma veva, täcker bättre (=bättre ljuddämpning, mindre risk för glipa vid anläggning etc) och sitter skönare än standardringarna.
https://www.aircraftspruce.eu/images/products_250x250/11-01588.jpg
En fråga ang. VVO: Vem bestämer när det får jagas? Är det så att VVO:t bestämmer "under de här veckorna får dessa vilt jagas" så är det lite upp till var och en när och hur man jagar, eller är det speciella datum under året bokade för jakt med olika jaktlag och sen inget fritt utöver det? Kanske är olika för varje VVO, i så fall vad är kutym?
stefannn
2018-10-13, 08:44
Kom igår med posten; Peltor SportTac WS Light:
https://www.jof.se/wp-content/uploads/2014/02/JOF_test_horselskydd_CL06-333x500.jpg
Ger ett gediget intryck, är aktiva och kan släppa igenom/förstärka lägre ljud så att de fungerar som en hörselförstärkare till viss del, samtidigt som starka ljud givetvis dämpas. Har bluetooth så man slipper tråd till jaktradion, samt till telefonen för samtal och dylikt.
Tänkte använda endast Peltorn vid jakt, och Peltorn+öronproppar när man står på älgbanan och pangar kontinuerligt och med andra. Med den där inbyggda förstärkningen för normala ljud tror jag man hör skjutledaren etc ändå, men minimerar risken för hörselskada. Det kan ju hända att det blir en glipa på hörselskydden när man lägger an eller något annat, och det räcker bara med ett elakt skott med en elak kaliber för att skada hörseln, och det vill jag ju inte.
Köpte även till gelringar i samma veva, täcker bättre (=bättre ljuddämpning, mindre risk för glipa vid anläggning etc) och sitter skönare än standardringarna.
https://www.aircraftspruce.eu/images/products_250x250/11-01588.jpg
En fråga ang. VVO: Vem bestämer när det får jagas? Är det så att VVO:t bestämmer "under de här veckorna får dessa vilt jagas" så är det lite upp till var och en när och hur man jagar, eller är det speciella datum under året bokade för jakt med olika jaktlag och sen inget fritt utöver det? Kanske är olika för varje VVO, i så fall vad är kutym?
Din lokala handlare lär vara förtjust i att du ska börja jaga!:hbang:
Har den äldre modellen av de där, dvs utan bt och är jättenöjd med dem men saknar som sagt bt funktionen vilket gör dem jättesmidiga! Jag brukar dock alltid ha dem på huvudet och dra ner dem när nåt är på gång för jag tycker man blir ”såsig” i huvudet av medhörningen! Men på skjutbanan är det ju en jättefin funktion! De är ju även så finjusterade så du hör varifrån ljuden kommer precis som med vanligt öra!
Bra köp, och förnuftigt att helgardera på skjutbanan!
delta_mats
2018-10-13, 11:06
Varför inte en halvautomat istället för pump?
Fredszky
2018-10-13, 11:40
Din lokala handlare lär vara förtjust i att du ska börja jaga!:hbang:
Har den äldre modellen av de där, dvs utan bt och är jättenöjd med dem men saknar som sagt bt funktionen vilket gör dem jättesmidiga! Jag brukar dock alltid ha dem på huvudet och dra ner dem när nåt är på gång för jag tycker man blir ”såsig” i huvudet av medhörningen! Men på skjutbanan är det ju en jättefin funktion! De är ju även så finjusterade så du hör varifrån ljuden kommer precis som med vanligt öra!
Bra köp, och förnuftigt att helgardera på skjutbanan!
Vad bra, då var det nog ett ok köp ändå. Ja det går åt en del kapital helt klart! Övertalar mig själv att köttpriset blir desto billigare sen, och att när man väl har allt så är det inte så mycket rörliga kostnader, till skillnad från motorsport eller att ha häst eller liknande.
En sak som irriterar mig är dock "fällavgift". Vadå fällavgift? Ska man behöva betala för att man håller viltpopulationer i schack?
Vad skulle hända om alla jägare slutar jaga ett år? Kaos med viltolyckor i trafiken, stora skador på skogs- och jordbruk, rubbad ekologi. Borde snarare vara en "fällbelöning" om något. *screwy* Nu vet jag inte vad länsstyrelsen använder pengarna de får in till, men förmodligen inte till något annat än ett djupt svart hål.
Varför inte en halvautomat istället för pump?
Läste att halvautomater i regel inte är lika driftsäkra, vill ha robusta saker. Där vinner väl bock, men kan bara laddas med 2 skott. 3>2 ;)
delta_mats
2018-10-13, 11:49
Halvautomater används ju flitigt så finns nog fina grejer även på den fronten, betydligt snabbare än pump dessutom.
stefannn
2018-10-13, 12:47
Vad bra, då var det nog ett ok köp ändå. Ja det går åt en del kapital helt klart! Övertalar mig själv att köttpriset blir desto billigare sen, och att när man väl har allt så är det inte så mycket rörliga kostnader, till skillnad från motorsport eller att ha häst eller liknande.
En sak som irriterar mig är dock "fällavgift". Vadå fällavgift? Ska man behöva betala för att man håller viltpopulationer i schack?
Vad skulle hända om alla jägare slutar jaga ett år? Kaos med viltolyckor i trafiken, stora skador på skogs- och jordbruk, rubbad ekologi. Borde snarare vara en "fällbelöning" om något. *screwy* Nu vet jag inte vad länsstyrelsen använder pengarna de får in till, men förmodligen inte till något annat än ett djupt svart hål.
Läste att halvautomater i regel inte är lika driftsäkra, vill ha robusta saker. Där vinner väl bock, men kan bara laddas med 2 skott. 3>2 ;)
Ja visst sen blir det ju mest ammunition som kostar!
Tycker snarare att det är märkligt att vi klarar oss utan fällavgift på övrigt vilt än älg med tanke på att allt skall beskattas i detta land!
Med tanke på det sjukt höga skattetryck vi har i övrigt så tycker jag vi har väldigt låga fällavgifter!
Fredszky
2018-12-13, 17:33
Uppdatering!
Har fått samtliga inköpstillsånd och införskaffat 2 av 3 vapen.
Ruger 10/22:an och Tikka .308:an med dämparen står numera i skåpet.
22an köpte jag begagnad med något halvkasst 4x sikte på
Har varit nere på skjutbanan och skjutit in 22:an med skjutbänk med följande träffbild på 25 skott:
http://i66.tinypic.com/35c28bc.jpg
Känns väl rimligt på 80m med tanke på att det är en 25-skott serie med ett halvkasst sikte, eller vad tycker ni? Har endast testat CCI standard, ska väl testa lite olika ammunition också och se om det blir bättre/sämre. Köpte ett BX25-magasin som fungerade klockrent denna gång, inga matningsproblem på 150 skott! Första gången jag var på skjutbanan strulade den 2-3 skott per magasin, så jag hoppas att magasinet krävde lite inkörning.
Med Tikkan väntar jag på ett zeiss victory med skenmontage som dyker upp om någon vecka, så ska jag skjuta in den med, ska bli skoj :)
Massa annat tillbehör på ingång, reflexsikte som jag tänkt använda till 22an och kanske hagelgeväret, bipods, vapenrem, mm.
Fredszky
2019-01-18, 14:25
Har utrustat CTR:en lite; ljuddämpare, kikarsikte, bipods, och rem.
Bytte Zeiss conquest V6 2-12x50 till ett Zeiss Victory V8 1.8–14x50 med skena och snabbfästen. Kanonkikare efter att ha testat runt lite. Ska skjuta in det snart.
http://i65.tinypic.com/b46lpt.jpg
Mossbergaren fick magpulkolv, blir mycket skönare vinkel/grepp för den bakre handen. Satt på max med spacers bakkappan för bättre anläggning för mig.
http://i68.tinypic.com/2a9a1s6.jpg
Rugern fick ett större magasin, och fick hem ett vortex venom 3moa red dot idag, men saknar picatinny rail att sätta den på än så länge, så det får vänta lite. Men vortexen ser mycket bra ut det lilla jag testat, skarp och klar parallaxfri rödpunkt med massa finesser såsom automatisk styrka på punkten beroende på ljusförhållanden, 10 ljusnivåer, och automatisk avstängning. Hemmagjord kolvkamshöjare av biltemas patronhållare med skumplast under.
http://i66.tinypic.com/29zr6yo.jpg
Brofessorn
2020-06-05, 18:57
Tänkte komma till skott och ta jägarexamen någon gång i år. Är det svårt att klara av det teoretiska provet via självstudier?
Fredszky
2020-06-05, 19:09
Nä.
Jag läste en bok två-tre veckor innan provet vilket räckte med ok marginal om jag minns rätt.
Brofessorn
2020-06-05, 19:23
Kollade lite på https://www.jagarexamenonline.se, frågorna där verkar ju ha liknande upplägg som körkortsteoriprovet.
Liknar frågorna i länken ovan dem som ställs i skarpt läge?
Fredszky
2020-06-05, 19:41
Japp.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.