Logga in

Visa fullständig version : Vilka datorprogam är ett "måste" på nyformattead WIN10 burk?

Duffman
2018-09-09, 12:07
Formatterade precis min dator o lade in Win10. Funderar på vilka program som är ett måste och tänkte försöka (i alla fall försöka) att hålla datorn clean och så. Än så länge är den ganska tom och jag ber er fylla på med tips...

VILKA PROGRAM KLARAR DU DIG INTE UTAN PÅ DIN DATOR?
Bra tips mottages varmt. Stort tack:)

Som det är nu har jag i stort sett bara fixat
Spela upp film: Media Player Classic
Brandvägg/säk: Microsoft Defender
Spel: Steam, Uplay, Origin GOG, Rockstar Social Club

Behöver nån form av enkelt alternativ till Photoshop
Ordbehandlare: Har kört Microsoft Word förut - Lutar åt att enbart köra Googles dokument...
En bra .pdf-läsare
En bild/fotovisare

Baldr
2018-09-09, 12:29
7-Zip
Adobe-suite
Chrome
Dropbox
Office-suite
Spotify
Sublime Text
VLC
Wox

panzerpig
2018-09-09, 13:31
7-Zip
firefox
open office eller annan officevariant om du inte vill pröjsa.
sumatra pdf (liten smidig pdf-läsare)
Gimp istället för photoshop, alternativt pixlr
Steam
Media player classic

exevision
2018-09-09, 13:40
LibreOffice

Duffman
2018-09-09, 14:05
Grymt keep em coming
7-Zip
Acrobat
Photoshop Express
Dropbox
Google Calendar

svenbanan
2018-09-09, 14:48
Total Commander

panzerpig
2018-09-09, 14:58
irfanview har jag även kört som bildvisare i många år.
https://portableapps.com/apps bra sida för att hitta gratisappar. finns länkar till hemsida om man inte vill ha portabla versionen

Ozma
2018-09-09, 15:28
Gom Player
VLC
7-zip
Dropbox
Evernote
Steam
Origin
Uplay
HWMonitor
Chrome
qBittorrent
Microsoft Word

shadowfire
2018-09-09, 15:57
Spotify
Revo uninstaller
Firefox
7-zip
TweakNow eller motsvarande powerpack/tweakverktyg (om man inte har förtweakat Windows-imagen)
VLC
Core temp om du överklockar/jinxar med BIOS

r3mpuh
2018-09-09, 16:14
Everything

PixelMiner
2018-09-09, 17:10
Förutom många tidigare bra förslag:

Notepad++ - OpenSource texteditor med massor av plugins
Inkscape - OpenSource alternativ till Adobe Illustrator
Blender - OpenSource alternativ till 3D studio/Maya

För programmering:
Visual Studio 2017 Community Edition
QtCreator

Yes
2018-09-09, 17:37
7zip
MPC-HC
Photoshop
InDesign
Maya
Spotify
Sublime Text
VirtualBox
CoreTemp
ICloud
OneDrive
DropBox

Agitator
2018-09-09, 17:45
Alla har länkat bra saker redan. Men lägger till ett program alla bör prova.

Aquasnap, gratisversionen räcker bra för någon med en skärm men jag har själv köpt en licens för att jag har två skärmar. Guld värt.

https://www.nurgo-software.com/products/aquasnap

drkrupp
2018-09-09, 20:57
Faststone image viewer
Everything search

svenbanan
2018-09-09, 21:02
Alla har länkat bra saker redan. Men lägger till ett program alla bör prova.

Aquasnap, gratisversionen räcker bra för någon med en skärm men jag har själv köpt en licens för att jag har två skärmar. Guld värt.

https://www.nurgo-software.com/products/aquasnap

+1

Aquasnap är kanon!

Dissector
2018-09-09, 21:04
Intressant tråd, jag har inte hängt med märker jag. Många kul tips.

7-Zip hade jag aldrig hört talas om, men verkar vara standard här. Jag använder fortfarande WinRAR. Min licens har ju dock gått ut, så kanske lika bra att byta :d

svenbanan
2018-09-09, 21:08
Intressant tråd, jag har inte hängt med märker jag. Många kul tips.

7-Zip hade jag aldrig hört talas om, men verkar vara standard här. Jag använder fortfarande WinRAR. Min licens har ju dock gått ut, så kanske lika bra att byta :d

Total Commander gör att man inte behöver en massa sådant tjafs. Det finns en massa inbyggda grejer i denna. Plus det faktum att man kan kopiera filer från vänstra panelen till den högra. Det har man inte kunnat göra i windows sedan nån gång på 3.1-tiden...

Agitator
2018-09-10, 00:30
+1

Aquasnap är kanon!

Ja, jag vet inte hur jag har levt så många år utan aquasnap. Jag är väldigt förjust i linux och gillar att köra min desktop där med tiling managers så som i3, awsome och herbstluftwm. Vill någon prova så börja med i3 är mitt tips.

Störde mig på att jag inte lyckades hitta något vettigt för windows och hittade istället aquasnap.

Alla bör prova aquasnap gratisversionen.

panzerpig
2018-09-10, 08:17
Total Commander gör att man inte behöver en massa sådant tjafs. Det finns en massa inbyggda grejer i denna. Plus det faktum att man kan kopiera filer från vänstra panelen till den högra. Det har man inte kunnat göra i windows sedan nån gång på 3.1-tiden...

Testade TC lite snabbt, går det att ansluta till en NAS? Fick det inte att funka när jag testade. Plus att man bara får ha gratisversionen i en månad..

Beemel
2018-09-10, 09:36
Total Commander

^^ THIS!!!

Och Officepaketet samt Photoshop.
Det är typ det enda jag har haft på min dator senaste 5-6 åren.

Sitter typ aldrig vid datorn hemma längre.
allt som jag gjorde förr gör jag numera via telefonen.

Det enda jag har datorn till är att skriva och redigera foton.

svenbanan
2018-09-10, 10:19
Testade TC lite snabbt, går det att ansluta till en NAS? Fick det inte att funka när jag testade. Plus att man bara får ha gratisversionen i en månad..

Man får väl ha TC hur länge som helst? Dock är man ju tvungen att klicka bort den där splashscreenen varje gång man startar programmet. Jag har iaf använt det sedan -98 eller nåt.

Det är alltid det första jag installerar på en ny dator.

Hur ansluter du till NAS? Jag har noll koll på detta.

Men TC kan ju visa en hel uppsjö olika filsystem (kan behövas plugin dock). Den kan användas som FTP klient och man kan såklart titta på utdelade kataloger på andra burkar på nätet (under förutsättning att filsystemet är läsbart).

Jag har mycket svårt att tro att TC inte skulle greja detta.

panzerpig
2018-09-10, 14:52
Man får väl ha TC hur länge som helst? Dock är man ju tvungen att klicka bort den där splashscreenen varje gång man startar programmet. Jag har iaf använt det sedan -98 eller nåt.

Det är alltid det första jag installerar på en ny dator.

Hur ansluter du till NAS? Jag har noll koll på detta.

Men TC kan ju visa en hel uppsjö olika filsystem (kan behövas plugin dock). Den kan användas som FTP klient och man kan såklart titta på utdelade kataloger på andra burkar på nätet (under förutsättning att filsystemet är läsbart).

Jag har mycket svårt att tro att TC inte skulle greja detta.

testade lite snabbt igen. Grejen är att om jag i TC väljer "nätverk" bland hårddiskarna så ser jag min nas, men väljer jag öppna så öppnas den i vanliga windows utforskaren..
Lyckas connecta till NAS:en med ftp via TC men det är ju inte det jag är ute efter :)
får testa runt lite.
Nu fick jag det att funka, när man klickar på nasen i TC så kan jag väälja "montera" och då funkar det som det ska!

Määng
2018-09-11, 10:31
Stort tack för tipset om Total Commander. Nu kan jag använda datorn igen. Har inte orkat använda den på flera år pga allt tjorv med windows egna file explorer.

svenbanan
2018-09-11, 10:49
testade lite snabbt igen. Grejen är att om jag i TC väljer "nätverk" bland hårddiskarna så ser jag min nas, men väljer jag öppna så öppnas den i vanliga windows utforskaren..
Lyckas connecta till NAS:en med ftp via TC men det är ju inte det jag är ute efter :)
får testa runt lite.
Nu fick jag det att funka, när man klickar på nasen i TC så kan jag väälja "montera" och då funkar det som det ska!

Gött.

svenbanan
2018-09-11, 10:50
Stort tack för tipset om Total Commander. Nu kan jag använda datorn igen. Har inte orkat använda den på flera år pga allt tjorv med windows egna file explorer.

Nä, fy fan för den där usla skiten de skickar med. Brrrr. Kopiera filer är helt omöjligt i den.

SalkinA
2018-09-11, 19:12
Mesta redan nämnts, men kolla in Q-Dir om du gillar filhanterare med flera fönster (kör själv med 4st. i Q-Dir).

Duffman
2018-09-12, 17:10
Grymt bra tips, stort tack för alla svar! :)

King Grub
2018-09-12, 17:18
https://www.microsoft.com/sv-se/p/air-horn-sim/9wzdncrcs19f?activetab=pivot%3aoverviewtab

Hemi
2018-09-13, 05:11
Behöver nån form av enkelt alternativ till Photoshop

Enkelt sa du, pixlr.com kan du köra direkt i browsern fast flash måste aktiveras i t ex Chrome.
Kan laddas ned för en mindre kostnad och är kanske lite bättre men med svenskt internet behövs inget bättre, det mesta går tillräckligt snabbt och verktygen är nästan lika avancerade som vad Photoshop var för runt 15 år sedan.

svenbanan
2018-09-17, 09:17
Ja, jag vet inte hur jag har levt så många år utan aquasnap. Jag är väldigt förjust i linux och gillar att köra min desktop där med tiling managers så som i3, awsome och herbstluftwm. Vill någon prova så börja med i3 är mitt tips.

Störde mig på att jag inte lyckades hitta något vettigt för windows och hittade istället aquasnap.

Alla bör prova aquasnap gratisversionen.

https://brianketelsen.com/i3-windows/

Agitator
2018-09-17, 22:57
https://brianketelsen.com/i3-windows/

Jo har sett den där men känner inte att en sådan lösning känns bra nogm tyvär.

xcv
2018-09-18, 17:59
Ingen som har nämnt f.lux????

Fyfan va det programmet har gjort mina ögon en tjänst. Kan kännas lite konstigt första gången man installerar det, men fan va skönt det är i längden.

Kimball
2018-09-18, 20:54
Ingen som har nämnt f.lux????

Fyfan va det programmet har gjort mina ögon en tjänst. Kan kännas lite konstigt första gången man installerar det, men fan va skönt det är i längden.

Finns som standardfunktion i win10!

TreeSize Free gillar jag, enkelt sätt att ta reda på vad som faktiskt tar plats på diskar osv.

svag74
2018-09-18, 20:59
Total Commander

Multi Commander i alla fall.
Det är 100% gratis!

Minimala varianten av XnView gillar jag för bildvisning.

xcv
2018-09-19, 22:07
Finns som standardfunktion i win10!

Lol, hade helt missat :'D

svenbanan
2018-09-20, 03:48
Multi Commander i alla fall.
Det är 100% gratis!

Minimala varianten av XnView gillar jag för bildvisning.

Den ska jag kika på! :thumbup:

Agitator
2018-09-21, 10:18
De som har flera skärmar och inte vill betala för aquasnap kan alltid spana in AltDrag på github.

Personligen gillar jag aquasnap lite bättre men AltDrag gör ett bra jobb.

https://stefansundin.github.io/altdrag/

svenbanan
2018-09-21, 10:52
De som har flera skärmar och inte vill betala för aquasnap kan alltid spana in AltDrag på github.

Personligen gillar jag aquasnap lite bättre men AltDrag gör ett bra jobb.

https://stefansundin.github.io/altdrag/

Det kan vara värt att betala för aquasnap pro även med bara en skärm bara för att kunna använda aquaglue (resize och move) samtidigt på flera fönster som "sitter ihop".

Jag är snål, så jag har inte gjort det.

Danomax
2018-09-21, 10:57
Steam

Agitator
2018-09-21, 20:29
Det kan vara värt att betala för aquasnap pro även med bara en skärm bara för att kunna använda aquaglue (resize och move) samtidigt på flera fönster som "sitter ihop".

Jag är snål, så jag har inte gjort det.

Jag satt med en skärm och körde gratisversionen rätt länge. Så fort jag kastade upp min andra skärm när jag byggde ny burk i somras så var valet att betala för licens inge snack om saken :)