Logga in

Visa fullständig version : Boktips för retorik samt era egna tips

n00b3n
2018-09-09, 08:54
En av mina svagaste sidor är att jag är lite av en fegis med att delta i diskussioner i ämnen jag kan. Jag är till exempel mer kunnig inom kost, träning och politik än genomsnittlig fikarast svensk på ett medelstort företag för att generalisera lite grann. Dunning-Kruger-effekten slår in och jag orkar inte riktigt rätta alla idioter eftersom jag är medveten om hur lite jag kan.

Detta blir dock ett problem för när det handlar om saker jag inte kan så bra så ställer jag en del frågor och deltar i samtal vilket kan ge ett intryck av att jag egentligen inte kan någonting (eftersom jag bara hörs när jag diskuterar ämnen jag inte känner till så bra).

Jag är duktigare på att diskutera i skrift eftersom jag hinner fundera genom mina argument, i ett fikabordssamtal ska man säga något inom 2 sekunder. För en person som bara sitter och säger massa trams är det ju lugnt, de behöver bara säga första tramset de kommer på. Själv vill jag helst inte hålla på säga saker som jag inte är nästan 100% säker på.

Det blev mycket svammel här märker jag, men vi börjar så här och så kan jag fylla i ifall jag upptäcker att något var otydligt eller om någon undrar något.

n00b3n
2018-09-09, 09:02
Något jag märkt är att andra personer som är betydligt mindre kunniga än mig och som det knappt syns att de tränar, får frågor om träningstips väldigt ofta. Detta enbart för att de snackar en massa strunt om fat burners, fettförbränning och att cirkelträning är guds gåva till mänskligheten. Det här är väldigt löjligt av mig och bottnar säkert i att jag har låg självkänsla, men jag kan inte för mitt liv förstå varför det inte är jag som får frågorna, det syns tydligt att jag tränar, alla vet att jag gör det flera dagar i veckan och jag har 100% success rate på alla mina viktnedgångar.

Jag tror detta beror på att jag inte håller på hävda mig själv hela tiden och visa hur alpha jag är osv. Därför tror jag det är vad som krävs av mig om jag ska ta mig vidare både i arbetslivet men även som människa.

Vinter
2018-09-09, 09:09
Jaha, spola retoriken. Och köp istället "the prince" av Machiavelli. :d

Klein
2018-09-09, 09:09
Aristoteles avhandling om retoriken och dialektiken rekommenderas.

Shqypnia
2018-09-09, 09:23
Det är bara att ta dig an diskussionerna. Du kommer förlora några och vinna andra, men främst så kommer du att få erfarenhet och känna dig bekväm i att prata.

trädgårdsmöbel
2018-09-09, 11:20
Jag tror inte att man behöver vara särskilt duktig i retorik eller kunnig i ämnet, utan med ett stort ordförråd och presentera det man säger som självklarheter sagda med (falsk eller äkta) övertygelse kommer man långt.

Visst, om någon avslöjar en så faller man långt och ser ut som en total idiot, (och det kommer hända förr eller senare) men oftast så fungerar det bra.

Adolf Hitler sägs ha vart enormt duktig och övertygande även i vänskapliga diskussioner, detta även med ganska ytliga kunskaper i ämnet som diskuterades. Han var väldigt allmänbildad och kunde litegrann om det mesta, men saknade djupare kunskap om något. Han kunde ändå diskutera med vem som helst om vad som helst och ändå framstå som att han var på samma nivå.

Så "gör som Hitler" kanske är ett passande råd vad gäller retorik?

micke81
2018-09-09, 11:22
Det är bara att ta dig an diskussionerna. Du kommer förlora några och vinna andra, men främst så kommer du att få erfarenhet och känna dig bekväm i att prata.

Detta! Sen är det ett oomkulrunkeligt fakta att det är helt hopplöst att "vinna" diskussioner. Väldigt många sitter helt enkelt fast i sin uppfattning om hur saker ligger till och då hjälper ingenting annat än att de själva får läsa sig till en ny uppfattning själva.