Visa fullständig version : När håret slutar växa - första steget inför flintskallighet?
MaxTheMarketer
2018-08-28, 11:50
Jag brukar raka skallen så den blir snaggad så jag har knappt 1 cm i höjd och detta brukar jag kunna få göra var 2-3:e månad. Jag får dock bara getskägg och inget mer i skäggväxt.
Nu har håret på skallen typ inte vuxit sedan jag rakade ner mig till ca 0,8 cm, kanske det har vuxit ett par millimeter på 1,5 månad. Jag undrar om detta kan vara första steget inför flintskallighet? Jag har rätt "tjockt" hår annars, krulligt, vilket är varför jag helst inte sparar på det.
Inom mindre än 4 månader blir jag 30 och jag hört att vissa börjar tappa håret rätt tidigt pga. kost, gener, testosteron, osv. Frågan hur fallet kan vara för mig? Mitt testo ligger inom normalt spann senast kollat för typ 2-3 år sen hos läkare. Jag väger tyvärr 77,6kg med en del fett i ansiktet och på magen, ca 172-174 cm lång.
Nja att det brukar väl snarare vara så att det fortsätter växa på längden men att det successivt blir tunnare glesare, framför allt uppe på hjässan och/eller att hårfästet i pannan kryper längre och längre bak. Det är iaf var jag noterat på mig själv och andra
King Grub
2018-08-28, 12:07
Håret slutar inte att växa. Möjligen av någon exotisk sjukdom, men inte för att man fyller 30 eller för att man kommer att bli flintskallig.
hur mycket växer det på en 50 åren per vecka/ månad?
Man and Machine
2018-08-28, 12:09
Upplevde aldrig att håret slutade växa däremot tappade jag mycket hår. Började redan i tonåren och fortsätter än idag 15 år senare.
King Grub
2018-08-28, 12:13
hur mycket växer det på en 50 åren per vecka/ månad?
I genomsnitt 1,2 till 1,3 centimeter per månad, men det är på befolkningsnivå. Många avviker uppåt eller nedåt från den siffran.
Slartibartfast
2018-08-28, 12:21
Dom allra flesta kommer tappa hår, men man kan tappa 50% av sitt hår utan att det egentligen syns.
Det är när man utvecklar pattern baldness som det är över för en.
fan jag som ska fixa en ala zlatan, det tar då minst 10 månader?
jo 2cm nu
trädgårdsmöbel
2018-08-28, 13:11
Har ökad näshårstillväxt något samband med minskad hårväxt?
Jag började min karriär som " tunnhårig" strax efter 20. Har kört rakhyvel sedan jag var ~27. Genetiskt för mig då alla andra män i släkten tappat håret tidigt. Nu strax efter 30 så är jag i princip skallig mitt uppepå och tjockt fint hår på sidorna rint omkring, därav hyvel.
http://hairlogica.com.au/wp-content/uploads/2017/04/Male-Pattern-Baldness.png
MaxTheMarketer
2018-08-28, 13:21
Jag tippar på att jag är Type A då jag har den där delvisa inåtgående hårtappningen i mitten (Beginnig Stage of Type A).
EDIT: Ursäkta mig! Jag har faktiskt Type M nu när jag gick och kolla. Är på Beginnig Stage of Type M. Type O och Type O+M ser förskräckliga ut! :D
The_RobRoy
2018-08-28, 14:08
Ser exakt ut som beginning stage type O+M nu :naughty:
King Grub
2018-08-28, 14:10
90 % av alla kvinnor är oemotståndligt attraherade till O + M.
Macroman
2018-08-28, 14:12
Dom allra flesta kommer tappa hår, men man kan tappa 50% av sitt hår utan att det egentligen syns.
Det är när man utvecklar pattern baldness som det är över för en.
Då är det detta som gäller.
https://www.hairtransplantfue.org/
En av världens bästa kliniker för hårtransplantationer.
trädgårdsmöbel
2018-08-28, 15:38
[IMG]httpMG]
Typ O+M, stage 3 :) fast inte helt flintskalligt på den bakre angivna platsen utan tunt och glest.
Är nog M kombinerat med en väldigt liten släng av O. Jaja, embrace the hårförlust.
Alla vägar bär till Rom. :laugh:
/Mvh skallig 24-åring som trimmar med 0 var tredje dag. Jag passar bra i det, men redan efter 2 dagar börjar det se sämre och sämre ut så det är irriterande. Hade man kunnat få stubben att sluta växa för evigt så vore jag överlycklig.
The_RobRoy
2018-08-28, 16:16
Alla vägar bär till Rom. :laugh:
/Mvh skallig 24-åring som trimmar med 0 var tredje dag. Jag passar bra i det, men redan efter 2 dagar börjar det se sämre och sämre ut så det är irriterande. Hade man kunnat få stubben att sluta växa för evigt så vore jag överlycklig.
Trodde tekniken var att hyvla i duschen istället för att schamponera håret som en daglig rutin för den skallige mannen?
Folk som har någon variant av O. Med ett tydligt O och fortfarande försöker sig på någon typ utav frisyr, är dom lyckligt oventande eller varför utsätta sig för det annars?
Trodde tekniken var att hyvla i duschen istället för att schamponera håret som en daglig rutin för den skallige mannen?
Jag har en hel del hår kvar, bara det att håret på skalpen är för tunt för att man ska kunna ha långt. Om 5-10 år när allt där uppe är borta börjar jag hyvla.
Ladugårdsdörr
2018-08-28, 20:57
Ett par kollegor som varit final stage sedan sena 20-åren påpekade att jag snart var "medlem i klubben". Typ O, men har bara märkt att det börjar tunnas ut så inte riktigt i beginning stage ännu. Över 40 så det är skit samma, får väl raka lite oftare bara. Rakapparat ner till 3-4 mm har jag kört i snart 20 år så verkligen ingen stor sak.
Typ O+M 2nd är förövrigt riktigt rolig när de sparar den där lilla Tintin-tofsen och hoppas att den ska utgöra någon form av "frisyr".
MaxTheMarketer
2018-08-29, 08:07
Rakade mitt getskägg igår, får se hur många veckor det tar innan det växer tillbaka.
Folk som har någon variant av O. Med ett tydligt O och fortfarande försöker sig på någon typ utav frisyr, är dom lyckligt oventande eller varför utsätta sig för det annars?
Vissa skiter väl bara i det, andra tycker kanske det är jobbigt att behöva raka sig. Grejer är ju den att om du snaggar dig vanligt som typ O så syns det ju nästan bättre än om du försöker ha kvar håret.
Lipservice
2018-08-29, 10:29
Har typ en blandning av M+O med väldigt lite O, men det höga hårfästet har varit med sedan typ 21-22 års ålder.. Men är snygg rakad ändå :)
Bossebäver
2018-08-29, 11:01
Är nog M kombinerat med en väldigt liten släng av O. Jaja, embrace the hårförlust.
Du är ju stor, kan ju rocka "The rock" looken.
90 % av alla kvinnor är oemotståndligt attraherade till O + M.
https://assets.change.org/photos/7/ex/gr/pUExGRkRlBLmpZu-800x450-noPad.jpg?1509446318
Slartibartfast
2018-08-29, 11:54
Snagg eller kort hår ser ju nästan alltid bättre ut än rakat ändå, trots O+M
Statham skulle ju se ut som ett surt ollon med skäggstubb om han rakade huvudet.
Läskeblask
2018-08-29, 12:20
Finasterid!
Bjorneman
2018-08-30, 21:40
Jag har även läst om juvenile och mature hairline. Ronald Reagan t.ex. hade en juvenile hairline och tappade inget hår öht.
Har själv inte tappat något men ser på i stort sett alla jag känner att deras hårlinje har krupit upp även om alla inte är flintskalliga.
Någon som vet mer om detta? Hör kanske inte till ämnet när jag tänker efter. :D
Skickat från min H8266 via Tapatalk
Läskeblask
2018-08-31, 07:10
Jag rekommenderar att börja med finasterid och rogaine. Min frisör sade att det växte massor med korta hår på min min begynnande flint. Vet inte om jag inbillar mig men håret känns tjockare och lossnar kansje inte lika mycket heller. Jag var ju långt ifrån flintig men beslöt mig för att ta tag i saken i tid. Särskilt dyrt är det inte heller
Alla läkare jag träffat har rekommenderat mot finasterid. Bieffekterna var tydligen inte att leka med.
Läskeblask
2018-08-31, 07:17
Alla läkare jag träffat har rekommenderat mot finasterid. Bieffekterna var tydligen inte att leka med.
Min läkare sade ingenting om eventuella bieffekter. Man har ju läst en massa förståss men själv har jag inte kännt av nånting. Rätt vanligt nuförtiden att folk använder fina
Min läkare sade ingenting om eventuella bieffekter. Man har ju läst en massa förståss men själv har jag inte kännt av nånting. Rätt vanligt nuförtiden att folk använder fina
Trots det verkar det inte finnas en människa som lyckats räddat sitt hår, så..
Agitator
2018-09-01, 19:03
ktGnSBw9688
ktGnSBw9688
Ett sant föredöme. :D
FoolsGold
2018-09-02, 09:31
Vad tror ni om detta? Ett reellt långvarigt alternativ, endast en kortsiktig lösning eller rentav buffel och båg?
https://poseidonkliniken.se/
Läskeblask
2018-09-02, 11:37
Trots det verkar det inte finnas en människa som lyckats räddat sitt hår, så..
Vad jag läst på forum osv så finns det en hel del. Själv löser jag mindre hår nu och det känns lite tjockare.
MaxTheMarketer
2018-09-02, 13:56
Att vara flintskallig med synliga tatueringar på armarna ger ju bara "badboy" associationer så absolut inget negativt med det. Alltså bör Joe Rogan vara helt OK med det.
Nu i efterhand så tycker jag det är lite gulligt med alla "manliga" kändisar som gör hårtransplantationer som bara får deras "biggest insecurity" att genomsyras igenom. Notera att det finns många andra rika som INTE väljer att hårtransplantera fast de kan.
Tror det var på Big Bang Theory som det skämtades om att majoriteten av alla skådespelare blev just skådespelare på grund av det konstanta behovet att behöva synas, höras och få bekräftelse/beröm för att de syns och hörs offentligt.
Om du har långt, tjockt, mycket och rakt hår som är lättformat med hårgelé så är det bara att fixa snygga frisyrer men annars är det bara att embrace den oundvikliga flintskalligheten. Jag har tyvärr krulligt hår så det ser bara illa ut och skulle ge mig för mkt av "svärmorsdrömmen"-intrycket.
VoDaresVins
2018-09-02, 18:17
Jag började bli tunnhårig för ca 16 år sen. Gick sen på finasterid och fick det bromsat och t.o.m. backat en del. Blev sen nojig om bieffekterna så lade av och förberedde mig på att bli final stage. Tänkte ändå ge Rogaine en chans och har fungerat över förväntan. Tunnare har det väl blivit men inte i den takt jag trodde. Utan finasterid i snart 1.5 år nu tror jag.
Vad tror ni om detta? Ett reellt långvarigt alternativ, endast en kortsiktig lösning eller rentav buffel och båg?
https://poseidonkliniken.se/
Det fungerar. Man transplanterar hår från sidorna och baksidan på huvudet och flyttar dit man vill. Detta håret är egentligen inte samma typ som det man har längst upp och faller inte av.
Resultatet varierar dock kraftigt, beroende på vilken typ av håravfall du har, hur mycket donator hår du har, kvalitén på detta och inte minst av hur skicklig den som utför det hela är.
I vissa fall krävs det mer än en operation, så dyrt kan det bli.
Jag tittade runt väldigt mycket på det där och var i princip redo för att åka ner till Turkiet och göra det men slutade med att jag snaggade av det istället.
Får ändå ligga så jag är nöjd. :)
Ja, just för det tror jag faktiskt att tunnhårigheten spelar tämligen minimal roll, om man inte raggar på gymnasieelever. För det allmänna intrycket är det nog viktigare att man är tunnhårig på ett välvårdat sätt, än huruvida man är tunnhårig eller ej; åtminstone att döma av min egen kvinnliga bekantskapskrets (varierande åldrar, även yngre). Överkamningar och sådant är rätt ute.
Kan sen meddela att det finns en snaggad kille på mitt gym som utfört en hårtransplantation, men sen tappat det normala håret runtom. Resultatet har blivit en hjässa med tydlig linje i framkant, sen kalhygge, och sen hårsäckar igen. Det ser väldigt udda ut.
Läskeblask
2018-09-02, 19:38
Ja men det kan vara en stor grej för en själv om man tänker på självförtroendet..andra kanske skiter i det. Endel passar som flintiga men tror dom flesta ser bättre ut med hår
FoolsGold
2018-09-02, 21:43
Det fungerar. Man transplanterar hår från sidorna och baksidan på huvudet och flyttar dit man vill. Detta håret är egentligen inte samma typ som det man har längst upp och faller inte av.
Resultatet varierar dock kraftigt, beroende på vilken typ av håravfall du har, hur mycket donator hår du har, kvalitén på detta och inte minst av hur skicklig den som utför det hela är.
I vissa fall krävs det mer än en operation, så dyrt kan det bli.
Jag tittade runt väldigt mycket på det där och var i princip redo för att åka ner till Turkiet och göra det men slutade med att jag snaggade av det istället.
OK, tack för feedback. Jag tror inte jag kommer göra det i första taget men intressant att det verkar fungera hur som helst.
Ladugårdsdörr
2018-09-02, 22:01
Finns en taxichaufför här i stan som har tatuerat sin frisyr. Ser helt galet ut, speciellt då "luggen" är några centimeter för låg.
Hur var det med dopingen? Har många kompisar som blev rejält tunnhårig på ett år när dom började.
Men sen finns det ju rätt erkända byggare som kan ha världens hårsvall, är det genetiskt ifall man drabbas av håravfall när man börjar dopa sig?
Hur var det med dopingen? Har många kompisar som blev rejält tunnhårig på ett år när dom började.
Men sen finns det ju rätt erkända byggare som kan ha världens hårsvall, är det genetiskt ifall man drabbas av håravfall när man börjar dopa sig?
Så som jag hört det så påskyndar det håravfallet om du har anlag för det. Sen kör nog många produkter som ska hindra det också.
Läskeblask
2018-09-03, 11:22
Jag tyckte iaf att jag tappade hår på vissa preparat. Genetiskt men tror att det påskyndar
MaxTheMarketer
2018-09-03, 17:29
Rakade getskägget för några dagar sen, börjar redan få skäggstubb igen, så helt genetiskt sjuk är man inte! :D
https://tse4.mm.bing.net/th?id=OIP.4LPWuVknB3KdOsjjx9m9ggHaKe&w=190&h=269&c=8&o=5&pid=1.7
Vad jag läst på forum osv så finns det en hel del. Själv löser jag mindre hår nu och det känns lite tjockare.
Ett par fler fjun på skalpen? Aldrig någonsin sett något bevis för att dessa preparat ska göra en så pass stor skillnad att man inte längre behöver raka/trimma bort allt.
OK, tack för feedback. Jag tror inte jag kommer göra det i första taget men intressant att det verkar fungera hur som helst.
Jo "fungerar" får man nog säga. Det håret du flyttar upp och som du får behålla efter operationen ( man räknar att ungefär 80% av transplanterade håret tar sig) tappar man aldrig sen. Det är mer kroppshår en huvudhår kan man säga.
Dock tappar man ju fortfarande det vanliga håret vilket kan göra att du nu har sporadiska planteringar med hår kvar, och blir då tvungen till en ny operation. Vilket kanske inte ens är möjligt om du inte har fler i donator området.
Du kan iofs flytta upp både skägg, bröst och rövhår också men får kanske en lite annan struktur då.
I donatorområdena bildas det även ärr efter OP, du plockar ut hårsäckarna en och en så du får yttepytte små vita ärr där, vilket om du nu råkar vara lite för mörk i hyn kan vara redigt tråkigt om du vill raka dig i framtiden.
Och råkar du ha en kass person som sätter i graferna åt dig så kan håret hamna lite hur som helst och växa riktigt konstigt. Hårsäckarna sitter ju i viss vinkel osv beroende var på huvudet dom växer. Om det helt plötsligt sitter 50 nya säckar i en helt annan vinkel så kan det bli rätt skumt har jag sett.
Låter ju allt väldigt negativt men det finns givetvis folk som har lyckas jäkligt bra. Oftast dock handlar det om att fixa till vikarna och möjligen fylla ut kronan. Några större ingrepp typ 3500+ grafter verkar inte särskilt bra success rate på.
Macroman
2018-09-04, 15:43
Jo "fungerar" får man nog säga. Det håret du flyttar upp och som du får behålla efter operationen ( man räknar att ungefär 80% av transplanterade håret tar sig) tappar man aldrig sen. Det är mer kroppshår en huvudhår kan man säga.
Dock tappar man ju fortfarande det vanliga håret vilket kan göra att du nu har sporadiska planteringar med hår kvar, och blir då tvungen till en ny operation. Vilket kanske inte ens är möjligt om du inte har fler i donator området.
Du kan iofs flytta upp både skägg, bröst och rövhår också men får kanske en lite annan struktur då.
I donatorområdena bildas det även ärr efter OP, du plockar ut hårsäckarna en och en så du får yttepytte små vita ärr där, vilket om du nu råkar vara lite för mörk i hyn kan vara redigt tråkigt om du vill raka dig i framtiden.
Och råkar du ha en kass person som sätter i graferna åt dig så kan håret hamna lite hur som helst och växa riktigt konstigt. Hårsäckarna sitter ju i viss vinkel osv beroende var på huvudet dom växer. Om det helt plötsligt sitter 50 nya säckar i en helt annan vinkel så kan det bli rätt skumt har jag sett.
Låter ju allt väldigt negativt men det finns givetvis folk som har lyckas jäkligt bra. Oftast dock handlar det om att fixa till vikarna och möjligen fylla ut kronan. Några större ingrepp typ 3500+ grafter verkar inte särskilt bra success rate på.
Har sett ganska många med 5000 transplanterade som blivit sjukt bra faktiskt.
Har sett ganska många med 5000 transplanterade som blivit sjukt bra faktiskt.
Högst tveksam till att du har det, har du sett dom i egen person?
Det är jäkligt få seriösa ställen som ens gör så stora OP, man delar upp det i två stycken i så fall om det nu ens är möjligt med tanke på mängd donationsgrafer.
Jag har konsulterat (över mail) med ett helt gäng olika kliniker, en från Madrid som har extremt bra rykte och är jäkligt dyr, 4 stycken från Istanbul samt varit på besök nere på New hair Clinic i Lund och ingen av dessa tycker att man gör över 3500 graf per gång. Det blir väldigt långa pass både för personalen samt för dig själv, risken för komplikationer blir större , du får sämre överblick över hur du sätter graferna och risken på donationsområdet blir större.
Att folk gjort en först och sedan satt ytterligare vid en annan OP är dock mycket vanligt. Folk underskattar ofta hur mycket som behövs.
Kul kuriosa är att den enda kliniken som sa att det skulle absolut inte vara nåt problem att fixa mitt huvud var New hair clinic, alla andra avrådde mig att göra transplantationen eftersom jag bara var 29, risken att jag skulle tappa mer var överhängande och dom kunde inte lova något bra resultat.
Den dagen dom lyckas klona graferna så det finns oändligt med donationsgrafer och till ett vettigt pris, då börjar vi komma någonstans :)
EDIT: Man får förövrigt skilja på grafer och hår, i en graf kan det finnas upp till 4 hår. Man räknar i snitt 2,5 hår per graf som plockas. Så 5000 hår blir då 2500 grafer och det känns mer legit :)
Läskeblask
2018-09-04, 17:15
Ett par fler fjun på skalpen? Aldrig någonsin sett något bevis för att dessa preparat ska göra en så pass stor skillnad att man inte längre behöver raka/trimma bort allt.
Man måste ta det i tid. När flinten glänser i solskenet är det kört.
dluddeckens
2018-09-04, 19:54
Nu har det hänt mig också. Helt avstannat. Inte behövt klippa håret på 4 mån.
Macroman
2018-09-05, 14:14
Högst tveksam till att du har det, har du sett dom i egen person?
Det är jäkligt få seriösa ställen som ens gör så stora OP, man delar upp det i två stycken i så fall om det nu ens är möjligt med tanke på mängd donationsgrafer.
Jag har konsulterat (över mail) med ett helt gäng olika kliniker, en från Madrid som har extremt bra rykte och är jäkligt dyr, 4 stycken från Istanbul samt varit på besök nere på New hair Clinic i Lund och ingen av dessa tycker att man gör över 3500 graf per gång. Det blir väldigt långa pass både för personalen samt för dig själv, risken för komplikationer blir större , du får sämre överblick över hur du sätter graferna och risken på donationsområdet blir större.
Att folk gjort en först och sedan satt ytterligare vid en annan OP är dock mycket vanligt. Folk underskattar ofta hur mycket som behövs.
Kul kuriosa är att den enda kliniken som sa att det skulle absolut inte vara nåt problem att fixa mitt huvud var New hair clinic, alla andra avrådde mig att göra transplantationen eftersom jag bara var 29, risken att jag skulle tappa mer var överhängande och dom kunde inte lova något bra resultat.
Den dagen dom lyckas klona graferna så det finns oändligt med donationsgrafer och till ett vettigt pris, då börjar vi komma någonstans :)
EDIT: Man får förövrigt skilja på grafer och hår, i en graf kan det finnas upp till 4 hår. Man räknar i snitt 2,5 hår per graf som plockas. Så 5000 hår blir då 2500 grafer och det känns mer legit :)
5000 grafts pratar vi om. Men har inte sett ngn live men bilder finns på forum som jag sett. Studerade det lite på internet när en kompis funderade på att åka ner till Istanbul.
Den bästa turkiska kliniken Asmed gör regelbundet 5000 grafts. Topp-3 i världen säger många. Dyr för att vara Turkiet iofs säger dom också. Men billigare än alla i väst ändå förstås. Viss kritik för att ta för många grafts också har jag läst.
:cool:
Lkcsv5PCPxM
Fast själv tillhör jag gänget som gärna skulle bli flintis så man skulle slippa raka sig varenda jäkla dag *grr27*
Inklusive i fejset o alla andra ställen :Virro
Testo ökar väl DHT som i sin tur ökar håravfall så det ligger ju något i det.
Typ om du skulle blivit flintis när du var 40 så kanske du blir det redan vid 25 eller något om du börjar preppa.
Det finns väl en anledning till att så många som tränar också blir tunnhåriga. Sånna här saker forskar det ju oerhört lite på också så ingen vet ju med säkerhet.
5000 grafts pratar vi om. Men har inte sett ngn live men bilder finns på forum som jag sett. Studerade det lite på internet när en kompis funderade på att åka ner till Istanbul.
Den bästa turkiska kliniken Asmed gör regelbundet 5000 grafts. Topp-3 i världen säger många. Dyr för att vara Turkiet iofs säger dom också. Men billigare än alla i väst ändå förstås. Viss kritik för att ta för många grafts också har jag läst.
Jag har pratat specifikt med Asmed hair clinic, dom var givetvis ett av de företag jag pratade med, dom genomför stora transplanter men det är (vid den tidpunkten) Endast Dr Koray som gör dessa eftersom det krävs såpass mycket skicklighet jämfört med de andra transplanter som deras team av sjuksköterskor genomför.
Och inte ens Koray rekommenderade det generellt även om behovet finns, både för just hur svårt det är, hur krävande det är med en sådan lång OP och för blodkärl osv i skalpen.
Jag hade behövt enligt Koray cirka 700 graf per vik samt ytterligare 3000 för skalpen, han trodde mina donatorhår var tillräckligt, (skickade bilder från min utvärdering nere på Lund) men även det tyckte han var mycket. Han ville göra en sista bedömning på plats innan han vågade ta det beslutet.
Men, jag ska inte säga emot dig att dom gör det regelbundet. Det gör dom säkert. :)
ARMSTARK
2018-09-07, 19:24
Testo ökar väl DHT som i sin tur ökar håravfall så det ligger ju något i det.
Typ om du skulle blivit flintis när du var 40 så kanske du blir det redan vid 25 eller något om du börjar preppa.
Det finns väl en anledning till att så många som tränar också blir tunnhåriga. Sånna här saker forskar det ju oerhört lite på också så ingen vet ju med säkerhet.
Ja va fån, jag trodde alla "visste" det: om man kurar tappar man håret. Det är såklart bro-science men vad jag sett anekdotiskt så stämmer det. Tex är jag bland de äldsta på kolo men jag har långt tjockt hår, och jag har aldrig rört det förbjudna saften. Alla jag vet som kurat är mer eller mindre flintis.
En Lurig grej med transplantation är att det kan se så märkligt ordnat ut. Träffa en kamrat för första gången på ett par månar och undrade vad som hänt med honom. Insåg att luggen såg ut som ett excelblad. Varenda hår befann sig i rad och kolumn. Inte läckert.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.