Visa fullständig version : Byta knäböj mot benpress?
Tjena!
Jag styrkar 2ggr i veckan, helkroppspass och endast basövningar:
Knäböj
Marklyft (varannan gång)
Militärpress
Bänkpress
+ kompletterande bålträning
Ena passet är format att gå tung med höga vikter dvs 1x4, 1x6, 1x8 på varje övning. Vikt fimpas lite ju högre rep. Här körs marklyft/knäböj med fria vikter och miltärpress/bänkpress på maskin
Andra passet är format att gå mer på uthållighet med lägre vikter dvs 1x12, 1x14, 1x16 på varje övning. Vikt fimpas också lite ju högre rep. Här körs hela passet med fria vikter (ej marklyft)
Till problemet:
Jag känner under det tunga passet, nu när jag kommit i så pass "tunga" vikter att knäna blir lidande vid knäböj. "Huggande" smärta/ilande som kommer lite när de vill efteråt (tror det beror på lite hur jag belastar benen) men som försvinner ju längre dagen går. Knäböjen under uthållighetspasset fungerar däremot utan några konstigheter. Så jag funderar kanske om det finns någon fördel att byta ut knäböjen i det tunga passet mot tex. benpress? Jag vet inte vad jag gör för fel, jag kanske inte är konstruerad att köra tunga knäböj.
Syftet med hela upplägget är skadeförebyggande samt starkare fysik i innebandy.
Nu är jag ingen GURU men, kör du de tyngsta först?
knäböj
1x15xstång
1x12x40kg
1x10x60kg
2x10x80kg
3x8x100kg
så kör jag.
sen borde du lägga in någon mer ryggövning.
ex chins, stångrodd.
exevision
2018-08-27, 17:50
Dina knän kanske åker in när du böjer tungt. Filma och kontrollera tekniken.
Du gör ju nått vajs när vikterna blir höga. Men det går utmärkt att byta mot benpress.
Benpress är skräp, kort rörelsebana och extremt riskabel för ländryggens hälsa.
Tjena!
Jag styrkar 2ggr i veckan, helkroppspass och endast basövningar:
Knäböj
Marklyft (varannan gång)
Militärpress
Bänkpress
+ kompletterande bålträning
Ena passet är format att gå tung med höga vikter dvs 1x4, 1x6, 1x8 på varje övning. Vikt fimpas lite ju högre rep. Här körs marklyft/knäböj med fria vikter och miltärpress/bänkpress på maskin
Andra passet är format att gå mer på uthållighet med lägre vikter dvs 1x12, 1x14, 1x16 på varje övning. Vikt fimpas också lite ju högre rep. Här körs hela passet med fria vikter (ej marklyft)
Till problemet:
Jag känner under det tunga passet, nu när jag kommit i så pass "tunga" vikter att knäna blir lidande vid knäböj. "Huggande" smärta/ilande som kommer lite när de vill efteråt (tror det beror på lite hur jag belastar benen) men som försvinner ju längre dagen går. Knäböjen under uthållighetspasset fungerar däremot utan några konstigheter. Så jag funderar kanske om det finns någon fördel att byta ut knäböjen i det tunga passet mot tex. benpress? Jag vet inte vad jag gör för fel, jag kanske inte är konstruerad att köra tunga knäböj.
Syftet med hela upplägget är skadeförebyggande samt starkare fysik i innebandy.
Jag är ingen sjukgymnast och har ingen som helst utbildning i ämnet men enligt min personliga erfarenhet så är det typiskt med knävärk hos folk som inte gör tillräckligt djupa knäböj.
Här är ett bra djup på knäböj enligt min åsikt, jag kommer själv inte så djupt men det vore optimalt.
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-2acda3caf51c5d6ef905952aae992319
Anders The Peak
2018-08-29, 20:54
Här är ett bra djup på knäböj enligt min åsikt, jag kommer själv inte så djupt men det vore optimalt.
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-2acda3caf51c5d6ef905952aae992319
Noterar du att killen står på tårna med hela vikten på framfoten. Kan det vara bra ?
Benpress är skräp, kort rörelsebana och extremt riskabel för ländryggens hälsa.
Varför skulle en korrekt utförd benpress vara "extremt riskabel för ländryggens hälsa" ?
Noterar du att killen står på tårna med hela vikten på framfoten. Kan det vara bra ?
Nej det tänkte jag inte på. Tror inte det är bra.
Är det bättre vinkel på tårna på den här bilden?
Kanske något annat fel?
http://thestrengthdoc.com/wp-content/uploads/2015/12/859835_577024942352334_10881976_o-600x399.jpg
Jag tycker att vänstra handen är en centimeter längre in på stången än den högra, är inte säker på om det är acceptabelt?
Vad tycker du?
Är det bättre vinkel på tårna på den här bilden?
Kanske något annat fel?
http://thestrengthdoc.com/wp-content/uploads/2015/12/859835_577024942352334_10881976_o-600x399.jpg
Jag tycker att vänstra handen är en centimeter längre in på stången än den högra, är inte säker på om det är acceptabelt?
Vad tycker du?
Det där är en tyngdlyftare i absoluta världsklassen, kanske lite väl hård förebild men jag gillar't :D
Kan inte mycket om knäböj men ryggen ser "stängd" ut viket borde ge stöd, blicken lite upp och skorna/fätterna ser stabila ut...om man skall jämföra med den första bilden...?
Varför skulle en korrekt utförd benpress vara "extremt riskabel för ländryggens hälsa" ?
För att man i väldigt många, speciellt sittande benpressar, tvingas att sitta med en flektion i ländryggen för att kunna nå 90°, vissa är även konstruerade på ett så korkat sätt så att man tvingas att sitta/halvligga med en flekterad rygg redan från start.
För att man i väldigt många, speciellt sittande benpressar, tvingas att sitta med en flektion i ländryggen för att kunna nå 90°, vissa är även konstruerade på ett så korkat sätt så att man tvingas att sitta/halvligga med en flekterad rygg redan från start.
Är oftare för man inte har rörlighet för mer än så..
Har jag aldrig sett, visa gärna en bild på en sådan.
är oftare för man inte har rörlighet för mer än så..
.
+1
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.