Logga in

Visa fullständig version : G-Flux - Är det skitsnack?

Bandid0
2018-08-25, 10:13
Tar emot lite att använda uttrycket G-flux, för det verkar vara något en snubbe hittat på för att sälja sitt koncept, men jag använder det bara för att ha ett ord för det. Har inte hittat något annat begrepp för det jag menar.

Konceptet går ut på att det vid deff skulle vara bättre att ligga på ett underskott om 500 kalorier på ett totalt intag av 2500 kalorier jämfört med att ligga på samma underskott men med ett totalt intag av 2000 kalorier.

Jag ser då och då liknande påståenden på olika forum. Är det någon som vet om det ligger någon sanning i detta? Tenderar man att få bättre kroppskomposition vid högre kaloriintag trots att man ligger på samma nettounderskott?

rbn
2018-08-25, 17:25
Denna kanske är intressant i sammanhanget: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226528

agazza
2018-08-26, 06:09
Låter logiskt.

Jag behöver ju träna mer för att uppnå ett större kaloribehov.

Vore ännu bättre att jag tränade som en olympisk simmare och deffade. 10.000 kalorier och en deff vid 9500 så kommer jag nog se förbannat mycket bättre ut än någon som inte gör någonting vid 2000 och deffar vid 1500

rbn
2018-08-26, 10:20
Jag tror definitivt det finns en individuellt spann av hur mycket kroppen kan slösa och hur mycket man kan "komma undan" med vid olika energibehov.

+/- 500 kalorier kommer inte spela lika stor roll vid ett energibehov på 5000kcal som 2000kcal t ex, och kommer påverka kroppssammansättningen olika. Det finns alltså lite utav ett "whatever-svinn" som blir mer generöst desto högre energibehov du har (det är iaf vad jag tror).