Logga in

Visa fullständig version : Ritplatta, vad borde jag satsa på?

tianhei
2018-08-25, 05:46
Hejsan alla,

Funderar på att köpa mig en ritplatta till photoshop för att leka lite med. Jag skulle ha den till att rita på och när jag redigerade bilder i photoshop / lightroom.

Har ni tips på några som inte är skit men samtidigt inte för dyra? Ska fungera till photoshop cs6 på win10 64bit om det spelar nån roll .

Den jag funderar på som också är väldigt billig är XP-Pen Star G640S Ritplatta / . 6 x 3.75 inches, 6 ExpressKeys som kan anpassas, Penna med 8192 trycknivåer. kostade närmare 456kr. Har någon här någon erfarenhet av den. Är den ok att illustrerar med eller blir man "bestraffad" pga av priset?

https://www.xp-pen.com/goods/show/id/371.html
Alternativt om någon annan kan rekommendera en inte alltför dyr ritplatta liknande denna?

Då jag är student så är det viktigt med ett billigt alternativ.
Tack på förhand!

Yes
2018-08-26, 22:48
Till att börja med bör du vara medveten om att ritplattor inte är särskilt bra att rita på. Koordinationen mellan hand och öga blir skev när du inte kan titta direkt på det du ritar. Skärmplattor som Wacom Cintiq är betydligt bättre men inte ens de bästa kan mäta sig med penna och papper.

Om du inte redan är bra på att rita är risken att ritplattan håller tillbaka utvecklingen. Ritplattan kan dock bli ett trevligt komplement om du vill jobba digitalt, och de funkar bra till målning.

Antal nivåer av tryckkänslighet är marknadsföringstrams. Du lär knappast kontrollera ens 100 nivåer när du ritar, så glöm den siffran helt. Vad som betyder något är vilken kontroll du har och att övergångarna från lågt till högt tryck går mjukt. Vidare vill du ha snabb respons och minimalt jitter.

Från det jag sett av XP-Pen verkar de vara prisvärda. Jag har dock aldrig använt en sån själv. Youtube är full av recensioner så där kan du få matnyttig info.

En nackdel är att den inte verkar ha tilt. Det är inte avgörande men är trevligt att ha i vissa fall. Det kan exempelvis ge lite variation till linjerna och du kan göra penslar med lite oilika effekter som kontrolleras genom tilt.

panzerpig
2018-08-27, 10:25
+1 på allt Yes skrev. Skulle även råda dig till att köpa en så stor platta som möjligt. de flesta billiga är små, typ A5. Just öga-hand-koordinationen blir extra svår om du tittar på en skärm som är 15-25" och ritar på en platta som är liten.

Yes
2018-08-27, 11:13
Ja, storleken har betydelse. Det är bättre med en stor. ;)

Med en liten platta sitter du och ritar från handleden i bästa fall och i värsta fall små rörelser från fingrarna. Förutom att det är dålig teknik och linjerna blir fula är det risk att du får problem med händer och underarmar.

PixelMiner
2018-08-29, 22:09
Nu är jag nybörjare på ritandet och använder mest min ritplatta för retouch av foton.

Köpte en Wacom Intous Pro Medium, men för min ritteknik så upplever jag den som aningen för stor. Men en stor brasklapp om att det snarare är fel på min ritteknik än på storleken på plattan. Själva ritytan är A5, men hela plattan är större än ett A4.

Annars har jag väldigt lite att klaga på. Trådlös penna och platta. Bra känslighet och känner till och med av i vilken vinkel man håller pennan. Och så följer det med ett trevligt lite pennställ som dessutom innehåller olika pennspetsar för olika känsla (typ tusch eller blyerts). Sen har plattan lite programmerbara knappar och ett scrollhjul som är smidigt när man jobbar med olika stora "penslar" i Photoshop.

Men håller med övriga talare om det här med öga-hand koordination. Tar en stund att få hjärnan att lära sig titta på skärmen i stället för ner på handen.