Logga in

Visa fullständig version : Ritplatta, vad borde jag satsa på?

tianhei
2018-08-25, 05:46
Hejsan alla,

Funderar på att köpa mig en ritplatta till photoshop för att leka lite med. Jag skulle ha den till att rita på och när jag redigerade bilder i photoshop / lightroom.

Har ni tips på några som inte är skit men samtidigt inte för dyra? Ska fungera till photoshop cs6 på win10 64bit om det spelar nån roll .

Den jag funderar på som också är väldigt billig är XP-Pen Star G640S Ritplatta / . 6 x 3.75 inches, 6 ExpressKeys som kan anpassas, Penna med 8192 trycknivåer. kostade närmare 456kr. Har någon här någon erfarenhet av den. Är den ok att illustrerar med eller blir man "bestraffad" pga av priset?

https://www.xp-pen.com/goods/show/id/371.html
Alternativt om någon annan kan rekommendera en inte alltför dyr ritplatta liknande denna?

Då jag är student så är det viktigt med ett billigt alternativ.
Tack på förhand!

Yes
2018-08-26, 22:48
Till att börja med bör du vara medveten om att ritplattor inte är särskilt bra att rita på. Koordinationen mellan hand och öga blir skev när du inte kan titta direkt på det du ritar. Skärmplattor som Wacom Cintiq är betydligt bättre men inte ens de bästa kan mäta sig med penna och papper.

Om du inte redan är bra på att rita är risken att ritplattan håller tillbaka utvecklingen. Ritplattan kan dock bli ett trevligt komplement om du vill jobba digitalt, och de funkar bra till målning.

Antal nivåer av tryckkänslighet är marknadsföringstrams. Du lär knappast kontrollera ens 100 nivåer när du ritar, så glöm den siffran helt. Vad som betyder något är vilken kontroll du har och att övergångarna från lågt till högt tryck går mjukt. Vidare vill du ha snabb respons och minimalt jitter.

Från det jag sett av XP-Pen verkar de vara prisvärda. Jag har dock aldrig använt en sån själv. Youtube är full av recensioner så där kan du få matnyttig info.