Visa fullständig version : Salt i näringsinnehållet men inte i ingredienser?
ventilation
2018-08-21, 17:50
Blir förvirrad på produkter där det står att de innehåller salt i näringsinnehållet men när man kollar ingredienserna så står inte salt med?
Tex en burk krossade tomater:
Näringsinnehåll
Energi 25 kcal, Energi 120 kJ, Fett 0.5 g, Varav mättat fett 0.5 g, Kolhydrat 4.4 g, Varav sockerarter 3.4 g, Fiber 0.8 g, Protein 1.1 g, Salt 0.5 g
Ingredienser
Krossade tomater 75%, tomatjuice, surhetsreglerande medel (citronsyra).
King Grub
2018-08-21, 17:56
Det finns salt naturligt i all mat, inklusive tomater.
ventilation
2018-08-21, 18:11
Det finns salt naturligt i all mat, inklusive tomater.
Intressant! Då kanske man ligger närmre RDI gränsen än vad jag räknat på. Men en följdfråga - Då har jag alltså i onödan letat/köpt dyrare burktomater då dessa redovisar saltinnehållet som 0 gram, vilket alltså är lögn?
svartakronan
2018-08-21, 20:08
På tal om salt, såg häromdagen på nyheterna om en ny studie som hade visat att salt inte var så farligt som man trott, dubbla dosen av rdi gav inga negativa effekter. Vad säger Grub om detta? Strunt?
Skickat från min G3311 via Tapatalk
vicarious
2018-08-21, 22:22
Intressant! Då kanske man ligger närmre RDI gränsen än vad jag räknat på. Men en följdfråga - Då har jag alltså i onödan letat/köpt dyrare burktomater då dessa redovisar saltinnehållet som 0 gram, vilket alltså är lögn?
Det är väl såpass lite att det avrundas till 0. Hade det varit tillsatt salt hade det stått med i innehållsförteckningen.
Sagacity
2018-08-24, 21:51
Läste en bok som heter "The Salt Fix" som beskriver varför salt blev så bespottat. Grundteorin var att eftersom salt binder vatten borde det öka blodtrycket och initiala studier på 60-talet(?) visade att högt blodtryck sågs ofta i samband med hjärt-och kärlsjukdom. Så det gjordes lite tvetydiga studier och sedan skrevs det in i all läkarlitteratur att salt är dåligt. Att sedan få ändra något krävs mer bevisning än att föra in något från början. Det är därför många fortfarande tror salt är dåligt.
Om man ser till att äta hela djuret så finns det mer salt än dagens saltrekommendationer i en "naturlig" kost sett till det man får i sig av organ, blod osv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.