handdator

Visa fullständig version : Hur ska man börja tänka om att flytta och jobba inom gruvbranschen?

MaxDr
2018-08-21, 15:01
Hej.

Jag är väldigt intresserad av att jobba inom gruvbranschen. Just nu bor jag i Arlöv och jobbar där inom vård och omsorg.
Jag tycker att gruvindustri är just det jag vill göra i livet och undrar hur ska jag börja tänka om allt detta. Jag har läst mycket om branschen och ringde många arbetare/förmedlare/vägledare och tänkte mig skaffa en utbildning. Sen läste jag om det samma på mer privata/sociala platser och folk säger att set är väldigt många som jobbar i grubet utan någon speciell utbildning eller erfarenhet.

Skulle ni som har lite koll på det hela vara så snälla och berätta till mig hur borde jag planera om jag vill gå in i branschen? Jag tänker jobba entry-level då skaffa en utbildning när man har refan skaffat några kunskaper på grunden där.

Jag skulle också vilja att ni gärna säger var och hur skulle jag behöva tänka mig skaffa en boende att kunna stabilt jobba där.

Tack!

ventilation
2018-08-21, 18:06
Får man fråga vad det är som lockar dig till gruvbranschen? Lönen? :)

R0B
2018-08-21, 19:11
Flytta till Kiruna, kaunisvaara eller Malmberget.

Det är sällan det inte går att få jobb där om man inte är helt bäng.

Exakt vad inom gruvindustrin vill du jobba med? En mängd olika yrken behövs givetvis för att driva gruvan, processanläggningen och allt annat runt omkring.

Starke75an
2018-08-21, 19:14
Husvagn är en bra början om man vill jobba långt bort. Har själv bott längre perioder i husvagn, även på vintern. Funkar fint.

r3mpuh
2018-08-21, 19:16
ov5pxaIbJlM

Alexton
2018-08-21, 21:15
Kan rekommendera bergsskolan i Filipstad om du är intresserad av arbeta i en gruva eller metallurgiskt.
Bra utbildningar som leder till arbete. Finns 2 och 3 åriga att välja mellan.

Bergskolan är numera en del av Luleå tekniska universitet.

MaxDr
2018-08-21, 22:31
Får man fråga vad det är som lockar dig till gruvbranschen? Lönen? :)

Ja. Också berg, älskar dem. Och det att Sverige är de storsta i industrin om vi pratar EU. Och karriär möjligheter. Och det att det är ingen lek men ett svårt och farligt jobb dar man testar sina gränser. Så uppfattar jag det iaf.

Husvagn är en bra början om man vill jobba långt bort. Har själv bott längre perioder i husvagn, även på vintern. Funkar fint.

Var det gruvan du har jobbat i? Hur skaffade du jobbet?

Flytta till Kiruna, kaunisvaara eller Malmberget.

Exakt vad inom gruvindustrin vill du jobba med? En mängd olika yrken behövs givetvis för att driva gruvan, processanläggningen och allt annat runt omkring.

Vilka av de tre ställen skulle du rekommendera? Hörde det var väldigt svårt att få en lägenhet i Kiruna. Jag kan rätt tänka mig bo i en husvagn för även ett år och tänka därifrån liksom.

Just nu frågar jag runt eftersom jag inte vet mycket om industrin så drömmen är att få ett entry-level jobb och sätta foten i dörren och då ska jag redan veta vilken ingenjör vill jag vara.

Tack för svar allihopa, hoppas ni kan stanna med mig i tråden tills jag kompletterar lite mer information! God natt.

Kabuto
2018-08-22, 08:42
Finns ganska mycket i Västerbotten också.

https://www.boliden.com/sv/#

Gå in på Platsbankens app och sök på gruv.

Det är väldigt många mindre entreprenörer också som kan ha en del rulljans på personal som tar in nytt folk ofta. Men det kan vara lite svårt för dig utan lokal anknytning att hitta dessa. Om du vill till Gällivare t.ex. så titta vad det finns för företag runt omkring och ring till dom.

Kabuto
2018-08-22, 08:49
Ja. Också berg, älskar dem. Och det att Sverige är de storsta i industrin om vi pratar EU. Och karriär möjligheter. Och det att det är ingen lek men ett svårt och farligt jobb dar man testar sina gränser. Så uppfattar jag det iaf.

Var det gruvan du har jobbat i? Hur skaffade du jobbet?

Vilka av de tre ställen skulle du rekommendera? Hörde det var väldigt svårt att få en lägenhet i Kiruna. Jag kan rätt tänka mig bo i en husvagn för även ett år och tänka därifrån liksom.

Just nu frågar jag runt eftersom jag inte vet mycket om industrin så drömmen är att få ett entry-level jobb och sätta foten i dörren och då ska jag redan veta vilken ingenjör vill jag vara.

Tack för svar allihopa, hoppas ni kan stanna med mig i tråden tills jag kompletterar lite mer information! God natt.

Öhm om du vill bli ingenjör inom industrin måste du studera till det, kommer knappast kunna stiga till såna jobb bara genom att jobba hårt och komma till jobbet.

Finns många ingenjörsutbildningar för gruvindustrin här uppe :thumbup:

delta_mats
2018-08-22, 12:14
Det är utbildning som gäller för i princip alla jobb. Även om man jobbar med mindre kvalificerade yrken som maskinförare eller liknande behöver du ju både utb på fordon samt erfarenhet. Man blir inte anställd utan erfarenhet om man saknar en relevant utbildning.

Tar man LKAB som exempel måste man numera ha fullständigt gymnasiebetyg för att få en anställning. Det är ett minimikrav.

Har för övrigt en kompis som jobbat i gruvan ett tag, började som borrare, och fick senare ett gruppchefsjobb och har nu avancerat ytterligare. Så karriär går det absolut att göra.

MaxDr
2018-08-22, 12:53
Öhm om du vill bli ingenjör inom industrin måste du studera till det, kommer knappast kunna stiga till såna jobb bara genom att jobba hårt och komma till jobbet.

Ja, så klart kommer jag behöva plugga men det är ju så mycket lättare plugga inom en bransch man redan känner.

Vilka städer förutom Gällivare och Kiruna skulle ni rekommendera att söka boende i?

Vinter
2018-08-22, 13:16
Ja, så klart kommer jag behöva plugga men det är ju så mycket lättare plugga inom en bransch man redan känner.

Vilka städer förutom Gällivare och Kiruna skulle ni rekommendera att söka boende i?

Plugga och utbilda dig först, sök sedan jobb och flytta till jobbet. Blir jobbigt om det visar sig att det inte finns någon efterfrågan lokalt på det du utbildat dig till.

Jag skulle ringa runt till olika företag och se vad de kan erbjuda, det handlar ibland om orter dit det är svårt att få tag på ny arbetskraft. De större företagen kan möjligtvis erbjuda bättre möjligheter.

Men som någon nämnde tidigare, bergskolan är ingen dålig ide. Då måste du söka genom luleå tekniska högskola.

Finns en del jobb i Norge med om du är utbildad, Norrmännen bryter en del "rare-earth metals" och annat.

MaxDr
2018-08-22, 17:18
Plugga och utbilda dig först, sök sedan jobb och flytta till jobbet. Blir jobbigt om det visar sig att det inte finns någon efterfrågan lokalt på det du utbildat dig till.

Jag skulle ringa runt till olika företag och se vad de kan erbjuda, det handlar ibland om orter dit det är svårt att få tag på ny arbetskraft. De större företagen kan möjligtvis erbjuda bättre möjligheter.

Men som någon nämnde tidigare, bergskolan är ingen dålig ide. Då måste du söka genom luleå tekniska högskola.

Finns en del jobb i Norge med om du är utbildad, Norrmännen bryter en del "rare-earth metals" och annat.

Just nu bor jag med min mentally abusive far och samtidigt planerar jobba inom gruven. Så tänkte jag flytta ut och börja jobba/plugga samtidigt. Tycker du det hade vatt bäst om jag bara flyttade någonstanns nära där jag bor just nu och plugga härifrån då? Helt svårt att jobba 10 timmar per dag och plugga samtidigt bara.

shut teh face
2018-08-22, 17:19
Just nu bor jag med min mentally abusive far och samtidigt planerar jobba inom gruven. Så tänkte jag flytta ut och börja jobba/plugga samtidigt. Tycker du det hade vatt bäst om jag bara flyttade någonstanns nära där jag bor just nu och plugga härifrån då? Helt svårt att jobba 10 timmar per dag och plugga samtidigt bara.
Du kan väl få CSN för att studera och försöka bo i närheten? Säkert bra för att knyta lite kontakter också.

MaxDr
2018-08-22, 23:04
Du kan väl få CSN för att studera och försöka bo i närheten? Säkert bra för att knyta lite kontakter också.

Precis det tänkte jag göra. Jag bara vill veta om det är alls värt eller måste man bara lyckas med att få bra kontakter eller komma in i de rätta träningsprogrammen. Jag blir lite nervös eftersom det känns att istället av vänta och plugga några år på en vånlig skola behöver man bara de rätta certifikater, kurser och kontakter att få ett bra jobb som man kan sedan plugga vidare ifrån.

På Måndag pratar jag med mkn vägledare och hoppas han hjälper lite till. Annars hade det varit bra om ni kära vänner har berättat nånting till :D vill få allt information och vetenskap jag kan innan jag börjar!

Kabuto
2018-08-23, 05:39
Några utbildningar.
https://www.ltu.se/edu/bli-student/prog/geo