Logga in

Visa fullständig version : Matlagning med dåliga förutsättningar

Sidén
2018-08-19, 18:23
Det är så att jag i Juli flyttade för att utbilda mig. Allt gick väldigt fort och boende var ett problem.
Mirakulöst nog fick jag tak över huvudet.

Nu till problemet.
Mitt "kök" är väldigt dåligt utrustat. Det finns tre spisplattor och ett litet kylskåp. Ingen frys, ingen fläkt, ingen ugn.

Om man ska försöka steka något, tror grannarna att elden är lös. Koka grytor eller liknande så blir det extrem matos.
Jag åt typ kokta ägg, mjölk, kvarg, korv i bröd, mackor och öl, vin, chips & godis hela Juli och kände mig inte så välmående av den kosten.. *facepalm*
Jag måste ha matlådor med mig på skolan. Går inte att få tag på mat där.

Har ni några ideér så dela gärna med er av dem!

Tack så mycket :)

Termy
2018-08-19, 18:26
Stor mikrovågsugn + denna tryckkokare för mikro:
https://cdn.coolstuff.com/autogen/preset/aspectThumb/1200x900/e265e1a1d84438b50ab7e40eb5be7d29.jpg

Sidén
2018-08-19, 18:29
Stor mikrovågsugn + denna tryckkokare för mikro:

Jättebra idé! Tack. Ska kikas på.

leo1
2018-08-19, 18:35
Om du har micro och vill klämma nån färdigrätt kan jag rekommendera Gooh. Dom är inte frysta.

https://www.ica.se/handla/produkt/tortelloni-med-ricotta---spenat-370g-gooh-id_p_7350027522713/#s=maxi-ica-stormarknad-falun-id_12310

WHITEFOLKS
2018-08-19, 18:50
En crockpot / slow cooker kan nog vara användbart.

Kimball
2018-08-19, 19:10

This!

baktung
2018-08-19, 19:18
Om du har micro och vill klämma nån färdigrätt kan jag rekommendera Gooh. Dom är inte frysta.

https://www.ica.se/handla/produkt/tortelloni-med-ricotta---spenat-370g-gooh-id_p_7350027522713/#s=maxi-ica-stormarknad-falun-id_12310
Goda men dyra. Fördömt små portioner i den mesta färdigmaten.

Du får basera kosten på havregryn, müsli, bröd, frukt, grillad kyckling, proteinpulver, kvarg, tonfisk och sånt som inte behöver tillagas. Sen kan du unna dig nån god färdigmat från delikatessdisken på helgen eller dra till pizzerian. Spisen behöver du egentligen inte använda till annat än att koka ägg och broccoli. Surt att vara ugnslös dock.

An Iron Soul
2018-08-19, 19:22

Jag skrattar lika nycket när jag ser dom här "lite finare" micro lådorna.
leif mannerström, paolo.roberto och Stefano Catenacci kan inte motstå frestelsen att casha in pengar..
Överjävligt duktiga kockar men där sjönk dom i mina ögon.

leo1
2018-08-19, 19:25
Jag skrattar lika nycket när jag ser dom här "lite finare" micro lådorna.
leif mannerström, paolo.roberto och Stefano Catenacci kan inte motstå frestelsen att casha in pengar..
Överjävligt duktiga kockar men där sjönk dom i mina ögon.

Jag förstår vad du menar men lådorna är helt okej.

r3mpuh
2018-08-19, 19:32
Har dem inte Billys Pan pizza i landet där du bor? 🤔

BelowAverage
2018-08-19, 20:06

Var 100% inställd på något annat när jag såg att r3mpuh skrivit i tråden :d

https://files.hemmets.se/uploads/2015/10/117293-hv-4415-baka-med-tosca-05-jpg-e1444136358296.jpg

r3mpuh
2018-08-19, 20:43
Var 100% inställd på något annat när jag såg att r3mpuh skrivit i tråden :d

https://files.hemmets.se/uploads/2015/10/117293-hv-4415-baka-med-tosca-05-jpg-e1444136358296.jpgDet finns ingen toscatårta distributör i Västmanland, sluta ge mig trauma. *cry*

Matsa
2018-08-19, 21:01
Kokt ris, kokt torsk, kokt broccoli. Ganska luktfri mat om du inte kryddar så mycket. Livin' the dream BB style.

Sidén
2018-08-19, 21:07

Lite väl dyrt tyvärr. Någon gång ibland kanske. Blivit lite snål nu då man inte jobbar.. :D

Goda men dyra. Fördömt små portioner i den mesta färdigmaten.

Du får basera kosten på havregryn, müsli, bröd, frukt, grillad kyckling, proteinpulver, kvarg, tonfisk och sånt som inte behöver tillagas. Sen kan du unna dig nån god färdigmat från delikatessdisken på helgen eller dra till pizzerian. Spisen behöver du egentligen inte använda till annat än att koka ägg och broccoli. Surt att vara ugnslös dock.
Jo det funkar väl. Men varm lagad mat värderas ganska högt. Får nog investera i tryckkokare som föreslagits i tråden.

Jag vill inte bli fatbooiiii.!

Sidén
2018-08-19, 21:07

This!

Låter som detta är det jag behöver :) Tips på modell?

svenbanan
2018-08-19, 21:17
Jo det funkar väl. Men varm lagad mat värderas ganska högt. Får nog investera i tryckkokare som föreslagits i tråden.

Tryckkokare och crockpot är inte samma sak, om det var detta du menade.

En tryckkokare vet jag inte om du skulle ha så jättestor användning för. Det har man väl mest för att kunna få kortare koktid på vissa typer av tillagning. Men det är ju fortfarande kokning i vatten.

En cockpot är ju en slags gryta som man sätter i en elkontakt i och så håller den sedan en låg värme under hela dagen. Man lägger typ i en köttbit på morgonen och på kvällen har man fått pulled-pork i grytan. Men man lägger inte köttbiten i vatten.

https://www.crockpot.se/

Ett Orm
2018-08-19, 21:49
Surströmming behöver vare sig tillagas eller värmas.

Termy
2018-08-20, 04:34
Tryckkokare och crockpot är inte samma sak, om det var detta du menade.

En tryckkokare vet jag inte om du skulle ha så jättestor användning för. Det har man väl mest för att kunna få kortare koktid på vissa typer av tillagning. Men det är ju fortfarande kokning i vatten.

En cockpot är ju en slags gryta som man sätter i en elkontakt i och så håller den sedan en låg värme under hela dagen. Man lägger typ i en köttbit på morgonen och på kvällen har man fått pulled-pork i grytan. Men man lägger inte köttbiten i vatten.

https://www.crockpot.se/

Jag har aldrig vatten i min. Ev kryddor, såser, soja vid behov. Häller jag i en hel bunke rotfrukter typ potatis, morötter och blomkål och kör i10 minuter så avger de vätska i sig. Sedan blir de som pulled pork att man kan dra isär dem med en gaffel eller göra mos. Funkar toppen.

Hobbes
2018-08-20, 06:56
Jag är själv ägare av både crockpot och InstantPot - helt skilda saker.

Min rekommendation är en InstantPot. Hade du tillgång till frys - den jag har är på 6 quart, ris, potatis, grytor, m.m. går blixtsnabbt och mycket enklare än crockpot.

Jag använder inte CrockPot efter mitt inköp av InstantPot - recept finns gratis på nätet osv.

MaxTheMarketer
2018-08-20, 07:52
Det är så att jag i Juli flyttade för att utbilda mig. Allt gick väldigt fort och boende var ett problem.
Mirakulöst nog fick jag tak över huvudet.

Nu till problemet.
Mitt "kök" är väldigt dåligt utrustat. Det finns tre spisplattor och ett litet kylskåp. Ingen frys, ingen fläkt, ingen ugn.

Om man ska försöka steka något, tror grannarna att elden är lös. Koka grytor eller liknande så blir det extrem matos.
Jag åt typ kokta ägg, mjölk, kvarg, korv i bröd, mackor och öl, vin, chips & godis hela Juli och kände mig inte så välmående av den kosten.. *facepalm*
Jag måste ha matlådor med mig på skolan. Går inte att få tag på mat där.

Har ni några ideér så dela gärna med er av dem!

Tack så mycket :)

Är det ens tillåtet av en hyresvärd att INTE kunna bidra med ett fungerande kök?? Finns det ingen hyresgästförening som du kan ta hjälp av? Bostadsadvokat? Låter helt efterblivet att du får använda dig av ett icke-funktionellt kök. Hur är duschen? Endast kallvatten och aldrig varmt någonsin? Låter helt efterblivet imho och du borde inte låta dig trampas så där av hyresvärden. Stå upp för dig, kontakta tidningar osv. Du lever för fanimig i ett tredje världskök...

Termy
2018-08-20, 07:56
Jag är själv ägare av både crockpot och InstantPot - helt skilda saker.

Min rekommendation är en InstantPot. Hade du tillgång till frys - den jag har är på 6 quart, ris, potatis, grytor, m.m. går blixtsnabbt och mycket enklare än crockpot.

Jag använder inte CrockPot efter mitt inköp av InstantPot - recept finns gratis på nätet osv.

Det enda jag använder crockpot till för tillfället är pulled chicken med helkyckling. Billigt, gott och smidigt att låta den stå 5-6 timmar dagen innan eller samma dag man ska göra massa matlådor till jobbet.

Rickard
2018-08-20, 08:03
Är det ens tillåtet av en hyresvärd att INTE kunna bidra med ett fungerande kök?? Finns det ingen hyresgästförening som du kan ta hjälp av? Bostadsadvokat? Låter helt efterblivet att du får använda dig av ett icke-funktionellt kök. Hur är duschen? Endast kallvatten och aldrig varmt någonsin? Låter helt efterblivet imho och du borde inte låta dig trampas så där av hyresvärden. Stå upp för dig, kontakta tidningar osv. Du lever för fanimig i ett tredje världskök...

Det låter ju som han hittat en nödlösning för boende. Så typ att han hyr något utrymme som inte är avsett för permanent boende. Så lugna ner dig lite nu.

MaxTheMarketer
2018-08-20, 08:19
Det låter ju som han hittat en nödlösning för boende. Så typ att han hyr något utrymme som inte är avsett för permanent boende. Så lugna ner dig lite nu.

Jag tycker bara att det är skandalöst att ett sådant slags boende ens få kallas för boende i Sverige. Det är på gränsen till en stuga som du hyr vid camping.

Borde inte grannarna då ifråga bara leva med matoset eftersom skall han inte ha någon rätt att få tillaga mat i ett KÖK bara för att det fattas köksfläkt och grannarna har mer rätt än han bara för hans boende inte är ett boende?

Tycker bara det är sjukt orättvist och helt efterblivet helt enkelt. Jag är lugn. Det handlar om att inte ta skit som en människa utan stå upp för sig själv.

Mental
2018-08-20, 08:59
Jag tycker bara att det är skandalöst att ett sådant slags boende ens få kallas för boende i Sverige. Det är på gränsen till en stuga som du hyr vid camping.

Borde inte grannarna då ifråga bara leva med matoset eftersom skall han inte ha någon rätt att få tillaga mat i ett KÖK bara för att det fattas köksfläkt och grannarna har mer rätt än han bara för hans boende inte är ett boende?

Tycker bara det är sjukt orättvist och helt efterblivet helt enkelt. Jag är lugn. Det handlar om att inte ta skit som en människa utan stå upp för sig själv.

Eh? Om det är en liten lägenhet runt 20m2 så är det inte alls ovanligt att det helt saknas kök, man installerar ett kokskåp. Vanligt i studentlägenheter och i billigare centrala lägenheter som är mer tänkta för övernattning.

https://media1.bauhaus.se/media/catalog/product/4/8/4801006A.jpg

Det är ju högst valfritt om man vill bo så, och oftast är det ju som sagt en kortare tid.

Jag har bott 8 mån i lägenhet med kokskåp, man blir rätt kreativ med saker som vattenkokare/bordsgrill osv.

Rawrx
2018-08-20, 09:35
Själv köpte jag en lite mer avancerad riskokare. Den har revolutionerat min matlagning.

Ris i riskokaren och så steker man lite kyckling till / gör en enkel gryta. Det har blivit många måltider på det sättet. Jag kan t.om. förbereda den på morgonen och ställa timer så riset är klart när jag kommer hem.

Den har även slow cooking-läge. I helgen gjorde jag ett storkok, chili-kyckling-svampgryta som fick stå och puttra i 6 timmar. Fyra dagars middag ordnat på väldigt lite ansträngning (hacka och steka upp ingredienserna snabbt, sedan i med dem bara).

Det är en Sakura från Yum Asia, kan rekommendera den. Har t.om. gjort väldigt lyckad risgrynsgröt i den. :D

Mental
2018-08-20, 09:46
Själv köpte jag en lite mer avancerad riskokare. Den har revolutionerat min matlagning.

Ris i riskokaren och så steker man lite kyckling till / gör en enkel gryta. Det har blivit många måltider på det sättet. Jag kan t.om. förbereda den på morgonen och ställa timer så riset är klart när jag kommer hem.

Den har även slow cooking-läge. I helgen gjorde jag ett storkok, chili-kyckling-svampgryta som fick stå och puttra i 6 timmar. Fyra dagars middag ordnat på väldigt lite ansträngning (hacka och steka upp ingredienserna snabbt, sedan i med dem bara).

Det är en Sakura från Yum Asia, kan rekommendera den. Har t.om. gjort väldigt lyckad risgrynsgröt i den. :D

Jag har en plastkokare i micron för ris, perfekt ris på 10 min :D

https://www.smartasaker.se/bilder/artiklar/zoom/10430-15_1.jpg

Men har man plats och råd så är en fristående att föredra. Dock har jag oftast inte så ont om tid att jag inte kan vänta 10 min på ris att jag saknar en timerfunktion :D

lillaPiggy
2018-08-20, 13:04
jag hade en micro med "ugnsfukntion" förut, använde den aldrig så kan inte säga något om de men det kanske kan vara något?

Petoria
2018-08-20, 13:16

Tredje världskök?

Snacka om att folk är bortskämda i Sverige, vad förväntar man sig från en studentlägenhet? När jag var utbytesstudent i Frankrike hade jag en kokplatta och delade en liten kyl med 3 andra personer. Som tidigare nämnts så är en slow cooker ett väldigt bra alternativ, ett av mina bästa köp som student.

Mental
2018-08-20, 13:29
Tredje världskök?

Snacka om att folk är bortskämda i Sverige, vad förväntar man sig från en studentlägenhet? När jag var utbytesstudent i Frankrike hade jag en kokplatta och delade en liten kyl med 3 andra personer. Som tidigare nämnts så är en slow cooker ett väldigt bra alternativ, ett av mina bästa köp som student.

Ja, det brukar finnas 3 godtagbara nivåer.

Kök
Kokvrå
Kokskåp

Kokvrå brukar ha fläkt och någon liten ugn men dåligt med utrymme i övrigt. Kokskåp brukar sakna allt utom kylskåp och kokplatta typ

Detta är en typisk studentkokvrå.
https://images.styleroom.se/image/scaled/normal/b4b4/1/375408-kokvr%C3%A5.jpg

MaxTheMarketer
2018-08-20, 13:54
Jag hade alltid kokvrå med ugn, tre spisplattor och köksfläkt ovanför, plus smal disksko precis bredvid spisen, när jag bodde i studentlägenhet, vare sig det var 20kvm (hyra: 3100 SEK, 100m till universitet) eller 44kvm (4600 SEK, 1,5 km till universitet). Däremot var disksko sjukt smal och inte alls så bred som i Mentals vänstra bild. Jag bodde i mellersta Sverige och varken i Stockholm, Malmö eller Göteborg under pluggandet.

Däremot är det sjukt snyggt golv och klinker i Mentals bilder. Golvet där jag bodde fick en att tro att man hade hamnat i ett fängelse: sönderrepat, gammalt och fult helt enkelt. Vad är ens mening med en spis om man inte har en fläkt? Hade hyresvärden tänkt att man ska osa sönder väggarna med tiden? Men visst om det drar ned hyran så för all del.

R0B
2018-08-20, 14:26
Bortskämda ni är, allihop!

Jag bodde i min bil i nästan två år, säng på 58 cm, micro och dator samt element hade jag. Det var en lärorik period i mitt liv :d :smash:

EDIT: Chrysler Voyager med endast framsätena i om någon är intresserad. Bodde två månader i en Audi A3 kombi först men det besvärligt :/

Mental
2018-08-20, 14:50
Bortskämda ni är, allihop!

Jag bodde i min bil i nästan två år, säng på 58 cm, micro och dator samt element hade jag. Det var en lärorik period i mitt liv :d :smash:

EDIT: Chrysler Voyager med endast framsätena i om någon är intresserad. Bodde två månader i en Audi A3 kombi först men det besvärligt :/

Klassisk kolopenismätning i vem som haft det värst?

Sure! Jag har bott i militärtält totalt över 300 dygn från värnplikten och frammåt. Många nätter som eldpost blir det ;)

R0B
2018-08-20, 15:15
Yes, omöjligt att inte kliva in i en penismätartävling.

Jag har lekt lite militärtält också, och det var fan så mycket bekvämare vill jag hävda ;)

Lättare att bryta läger med en chrysler dock. Man slipper även att vara eldpost som du säger, men de antal nätter som jag vaknat av att strömmen gått, elementet pajat eller något fyllo bankat / pissat på bilen är inte få...

MaxTheMarketer
2018-08-20, 15:50
Om det finns studenter som bor som de gör under lumpens värsta tider så kan jag väl säga att jag var bortskämd, annars hävdar jag bestämt "falsk jämförelse"-argumentet.

R0B
2018-08-20, 19:01
Nedu, det är precis bevisat att du är bortskämd.