Visa fullständig version : Hur gör ni med svettiga träningskläder?
Jag tränar mer eller mindre varje dag och brukar kunna använda samma träningskläder 2-3 gånger innan dom luktar illa och behöver tvättas.
För tillfället så hänger jag upp kläderna på en stol så att dom får luftas och torka.
Men det ser ju väldigt stökigt ut. Det måste finnas bättre lösningar. Hur gör ni?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180813/b6e018e3f105ee8ef1867d3282324007.jpg
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
King Grub
2018-08-13, 11:15
Galgar.
Först får de ligga hela dagen i min träningsväska, sedan hänger jag upp dem på duschväggen. Brukar kunna ha linnen 2-3 gånger innan de luktar illa. T-shirts i bomull brukar funka 2 ggr. Funktionströjor stinker piss direkt, så undviker sådana och det bör alla andra också göra.
Jag använder bara t-shirts en gång, shorts några gånger, innan dom tvättas.
King Grub
2018-08-13, 11:30
Styrketräninglinne två dagar, kardiolinne en dag, styrketräningsshorts två dagar, kardioshorts en dag, t-shirt fram och tillbaka till gymmet två dagar, strumpor en dag. Sedan allt upp på galgar.
https://i.imgur.com/h7SEq06.jpg
Mina börjar inte lukta illa förrän tidigast 2-3 månader eftersom mitt svett är luktfritt, så ja, hur länge de får ligga i väskan innan de tvättas vågar jag inte skriva.
King Grub
2018-08-13, 11:59
Allas svettkläder luktar så fort bakterier får fäste. Fråga din omgivning med fungerande luktsinne så kanske dom är av annan uppfattning om din luktfria svett. Svett i sig luktar inte (annat än av vissa kryddor, t ex), men svettkläder börjar definitivt lukta.
Styrketräninglinne två dagar, kardiolinne en dag, styrketräningsshorts två dagar, kardioshorts en dag, t-shirt fram och tillbaka till gymmet två dagar, strumpor en dag. Sedan allt upp på galgar.
https://i.imgur.com/h7SEq06.jpg
De galgar som är helt perfekt konkava formade ur en stor cirkel är helt fantastiska. Kommer ihåg att min mormor hade sånna galgar som luktade oljat trä.
shut teh face
2018-08-13, 12:12
Brukar glömma dem i träningsväskan, sen luktar det pung
King Grub
2018-08-13, 12:14
De galgar som är helt perfekt konkava formade ur en stor cirkel är helt fantastiska. Kommer ihåg att min mormor hade sånna galgar som luktade oljat trä.
Mina har jag fått efter pappa, som stal dom på något jobb på 70-talet. :cool:
Ladugårdsdörr
2018-08-13, 12:22
Jag lägger mina använda träningskläder i tvättkorgen. Någon vecka sedan ligger de nytvättade och fint vikta min i garderob.
Akerhage
2018-08-13, 12:29
Jag lägger mina använda träningskläder i tvättkorgen. Någon vecka sedan ligger de nytvättade och fint vikta min i garderob.
Lite väl att du ska behöva vänta så länge tycker jag. En reprimand eller två på sin höjd.
Tröjer måste tvättas efter varje träning, något annan är ju orimligt liksom (i alla fall om man svettas så mycket som gör jag, tröjan blir ju helt blöt). Byxor funkar att ha samma ett par veckor tycker jag, i alla fall om man har kallingar under (vilket jag alltid har). Men värst är knävärmare i neopren, de luktar apa om man har svettat ner dem bara efter ett dygn om de inte tvättas eller i alla fall sköljs ur! Kan ta mer än ett dygn för dem att torka men jag har dem bara på underkroppspassen som jag aldrig kör två dagar i rad så det funkar.
Skorna luktar inte heller så najs när de börjar bli gamla, men jag har hittat ett bra knep. Jag har lite tidningspapper i gymväskan som jag stoppar i skorna efter varje pass. Pappret drar ut fukten och skorna håller sig mycket fräschare.
King Grub
2018-08-13, 13:37
Mina kardioskor tvättar jag i tvättmaskin. Dagens skor går bra att tvätta. 40 grader, lite tvättmedel och torkskåp med kalluft. Mina kardioskor blir genomblöta på sommaren. Inte fotsvett, utan det rinner nedför benen.
Styrketräning svettas jag aldrig av.
Anders The Peak
2018-08-13, 13:37
Bikarbonat fungerar bra på både kropp och i tvätten för att eliminera de illaluktande bakterierna. Tvätt som endast klarar 30-40 grader tex funktionskläder och skor lägg med en deciliter bikarbonat så minimerar ni bakterierna som luktar illa.
Träningskläder hängs på tork på tvättlina i badrummet direkt när jag kommit hem, så att de torkar innan de läggs i tvättkorgen. Om jag tränat kardio (MMA/SW). Om jag tränat styrketräning och inte svettats så mycket slängs t-shirt/linne direkt i tvättkorgen, shortsen återanvänds kanske 1-3 pass till och ligger då precis som TS och vädrar på en stol tills dess.
Lägger kläderna i en påse efter passet och ner i ryggan. Väl hemma åker tröjor och strumpor ut på balkongen, ibland bara i en stor hög, fram tills nästa tvättstuga. Shorts går att använda 3-4 pass, långbyxor 2 pass. De hänger jag upp. Kompressionstights brukar få 3-4 pass också. Skorna åker ut på balkongen några timmar innan de hamnar på plats i hallen igen.
Meshpants är svala och bra som man kan ha flera av och t-shirts kan man ju ha ett gäng och byta.
Allas svettkläder luktar så fort bakterier får fäste. Fråga din omgivning med fungerande luktsinne så kanske dom är av annan uppfattning om din luktfria svett. Svett i sig luktar inte (annat än av vissa kryddor, t ex), men svettkläder börjar definitivt lukta.
Två olika personer har nu fått lukta på två exemplar (en T-shirt och en långärmad) och de tyckte inte av någon av dem luktade illa, inte nytvättat men inte heller illa. Svett kände de inte av.
Nu har jag ju inte varit dyblöt av svett i någon av dem.
svenbanan
2018-08-13, 17:18
Två olika personer har nu fått lukta på två exemplar (en T-shirt och en långärmad) och de tyckte inte av någon av dem luktade illa, inte nytvättat men inte heller illa. Svett kände de inte av.
Nu har jag ju inte varit dyblöt av svett i någon av dem.
En använd nersvettad tröja som fått ligga och torka luktar inte mycket. Men ifall du tar på dig den igen så den blir varm och gosig och börjar bli svettig igen, då brukar det börja lukta mumma... ;)
Sheogorath
2018-08-13, 17:34
Jag använder bara t-shirts en gång, shorts några gånger, innan dom tvättas.
Precis. Om man luktar gammalt svett på gymmet så är man definitivt på min shit-list resten av säsongen, eller tills jag glömt förseelsen vilket ibland kan vara längre än så.
En använd nersvettad tröja som fått ligga och torka luktar inte mycket. Men ifall du tar på dig den igen så den blir varm och gosig och börjar bli svettig igen, då brukar det börja lukta mumma... ;)
Det finns en gräns för hur långt jag orkar dra det här. :D Ingen i min omgivning har klagat och inte heller min fru som befunnit sig i min närhet de senaste 10 åren.
Men jag vill tillägga att jag tvättar en gång i veckan oftast (mest för att det trots allt finns Umeåbor här på forumet och jag inte vill bli utfryst).
släpps i en hög på golvet för torkning och därefter ned i tvätten. Kan använda träningskläderna en gång sen luktar de vedervärdigt enligt min uppfattning,enda som används mer än en gång är byxor/shorts som används vid löpning då det är ute och ett betydligt mindre bekymmer.
Den här tråden får mig att tänka på låten "torgnys svettiga ansikte"
shadowfire
2018-08-13, 18:07
Lite väl att du ska behöva vänta så länge tycker jag. En reprimand eller två på sin höjd.
Haha
shadowfire
2018-08-13, 18:11
Hängs på handdukstorken för att få torka luftigt eller ute på altanräcket. Ju luftigare desto bättre, då klarar de fler pass innan tvättdags.
Gymkläderna mina verkar palla fler träningar generellt än löparutstyrsel. Särskilt shortsen blir snabbt unkna (pungsvett deluxe yeeey?).
Den klassiska svettlukten tycker jag är svår att få till om jag sköter min egen hygien bra. Dvs tvål och vatten i armhålorna dagligen. Slarvar jag med kroppshygienen dock så räcker det med ett pass på gymet för att det ska börja lukta unk om kläderna.
Tvättar träningskläderna en gång i veckan, men byter cardiolinne efter 1-2 pass (men efter denna äckelsvettiga sommaren så ska jag nog hålla mig till bara 1 gång), shorts har jag två som jag växlar mellan på en given vecka. Skor tvättar jag ej, tycker varken de blir svettiga eller luktar. Har iofs inga vanliga skor utan dessa för crosstraining (så klockrena):
http://gearnova.com/wp-content/uploads/2017/05/Skinners-Shoes.jpg
Byter alltid träningskläder direkt efter cardio och sätter på mig andra shorts+linne.
shadowfire
2018-08-13, 18:41
Skor tvättas i ättikbad ibland bara, men har ett pulver jag strör i som håller lukten borta i alla skor.
Strumpor är alltid av merinoull, går typ att använda 10 ggr och luktar fortfarande inget.
shadowfire
2018-08-13, 19:01
en lukt som är nästan lika jobbig är lukten av kläder som varit fuktiga för länge... antingen av svett (legat i en hög) eller legat typ för länge i tvättmaskinen. Även kroppsodörer kan skapa den lukten. Det luktar typ gammal blöt hund eller vad man ska säga.
en lukt som är nästan lika jobbig är lukten av kläder som varit fuktiga för länge... antingen av svett (legat i en hög) eller legat typ för länge i tvättmaskinen. Även kroppsodörer kan skapa den lukten. Det luktar typ gammal blöt hund eller vad man ska säga.
Så härligt när man är nyduschad och torkar sig i ansiktet med en handduk och man märker att den är helt sur och luktar arsel.
King Grub
2018-08-13, 19:17
Kan hända förvånande snabbt fuktiga sommarveckor. :D
strumpor, fillingar och t-shirt kör jag med det jag hade på mig under dagen så de tvättat efter varje pass. Byxor och skor tvättar jag väldigt sällan, ska iofs mycket till att jag svettas.
shadowfire
2018-08-13, 19:49
Så härligt när man är nyduschad och torkar sig i ansiktet med en handduk och man märker att den är helt sur och luktar arsel.
ja, hänger man fel plagg på fel sätt så luktar det rätt snabbt blött... men värst är när en vän man känner luktar på samma sätt :/
Tvättar i "Antiseptic Disinfectant Liquid" direkt efter passet, fungerar utmärkt.
Svårt att tro det finns folk som har luktfritt svett. Torkat svett luktar kanske inget, men när det 'väcks till liv' måste det stinka?
Sedan suger ens träningskläder upp andras svett när man tränar. Insmord gammal svett på bänkar, som du ligger på när tränar.
__
Alltid nytvättad tröja.
Tights har jag när böjer och sumomarkar (lättare att sära på benen). Kan gå två-tre pass i samma.
På överkroppspass har jag shorts eller mjukisbyxor. Får bara lätt ljumskfukt, som sugs upp av kalsongerna. Så kan gå flera pass innan tvätt (kalsongerna byter jag självklart).
Brukar handtvätta det mesta. Annars hade jag behövt ha tvättstuga allt för ofta.
lägger in allt jag tränat i en vanlig matbutikpåse så dom inte rör annat i min träningsväska.(byxor, tshirt strumpor o boxers) så får dom ligga i garderoben till jag samlat ihop 3 dagars träning + handuken, sen åker allt in i tvättmaskinen. på så sätt behöver inte dom äckliga kläderna röra annat i tvättkorgen. sen kör jag allt de där på 60 grader o av någon OCD-anledning skulle jag aldrig blanda mina träningsgrejer med mina vanliga kläder :P
fan kommer ihåg när jag gymma 3 ggr i veckan o hade samma kläder. det stank!
Det värsta är knävärmare. man kan känan stanken genom byxorna ibland. även ifall ja låter dom stå på balkongen men det blir inte bra förräns jag kör tvättmaskin :p. Låter även skorna stå ute då försvinner all stank men dom får också en omgång i tvättmaskinen runt 3 ggr per år.
https://tyngre.se/artiklar/saker-du-troligen-inte-vet-om-kroppen/
Punkt 3.
Oklart om detta endast gäller lukten på kroppen eller även svett som förs över på kläder.
I övrigt torkar jag alltid av bänkar och annat efter användning för att andra inte ska få mitt svett på sig, även innan om de är hemska.
Jag kommer att träna i en redan använd T-shirt imorgon eller på fredag och låta tre personer lukta efteråt för att få veta om jag går omkring i en illusion eller inte.
Ja och det verkar inte alls ovanligt att människor inte bryr sig om att tvätta om saker som legat fuktiga för länge efter tvätt..
https://tyngre.se/artiklar/saker-du-troligen-inte-vet-om-kroppen/
Punkt 3.
Oklart om detta endast gäller lukten på kroppen eller även svett som förs över på kläder.
I övrigt torkar jag alltid av bänkar och annat efter användning för att andra inte ska få mitt svett på sig, även innan om de är hemska.
Jag kommer att träna i en redan använd T-shirt imorgon eller på fredag och låta tre personer lukta efteråt för att få veta om jag går omkring i en illusion eller inte.
Har inte heller känt doften av min akuta/färska svett. Men gammal svett (i t-shirt) som återanvänds, därav svetten väcks till liv, ihop med ny, då börjar det lukta!
Vad använder du för torka av bänkar? Handduk som du har med dig? Alltid ny handduk? Jag hade inte velat ha en handduk i väskan med insuget svett från andra.
Intressant! Be dem lukta överallt på dig, inte bara i armhålan. :P Mina träningströjor luktar gott i armhålan för jag alltid tar på deo innan gymmet. Så blir intorkad deo i tröj-armhålorna.
Bikarbonat fungerar bra på både kropp och i tvätten för att eliminera de illaluktande bakterierna. Tvätt som endast klarar 30-40 grader tex funktionskläder och skor lägg med en deciliter bikarbonat så minimerar ni bakterierna som luktar illa.
Varför skulle man använda det på kroppen??
Har inte heller känt doften av min akuta/färska svett. Men gammal svett (i t-shirt) som återanvänds, därav svetten väcks till liv, ihop med ny, då börjar det lukta!
Vad använder du för torka av bänkar? Handduk som du har med dig? Alltid ny handduk? Jag hade inte velat ha en handduk i väskan med insuget svett från andra.
Intressant! Be dem lukta överallt på dig, inte bara i armhålan. :P Mina träningströjor luktar gott i armhålan för jag alltid tar på deo innan gymmet. Så blir intorkad deo i tröj-armhålorna.
Fast saken är den att jag har ju tränat i olika sporter i 27 år och aldrig upplevt att det luktat illa eller fått höra det av någon. Har inte känt det på mina kläder om de nu inte varit smutsiga, då är det en annan sak. Jag vet inte vad ni har för sorts vänner men mina hade absolut inte missat ett tillfälle att berätta för mig att jag luktar skit. Jag har aldrig använt deo heller för den delen.
Det finns sprayflaskor och papperhandukar överallt runt i gymmet som är till för just det ändamålet.
Nu är det ju inte mig de ska lukta på utan kläderna. Kan bli lite väl bisarrt annars. :)
exevision
2018-08-15, 16:30
Tvätt efter träning, så är det bara.
För att svara på frågan: Kör 60° på allt efter varje pass, men jag tränar inte så frekvent längre. Annars hade jag nog haft 2 hela ombyten så man kan växla.
Okej.
Jag har idag tränat i en T-shirt som jag använt 4 gånger tidigare. Jag återuppväckte svetten under passet och åkte sen hem. Jag var orolig över att svetten hade sjunkit in så jag sprang några hundra meter för att bli svettig och blöt. Sen gick jag raka vägen in till frugan som har bra luktsinne och bad henne lukta. Ingenting kände hon. Sen bad jag min styvson lukta. Ingenting. Gick tillslut även till grannen när jag kände mig säker på att det inte luktade. Ingenting där heller. Det var även det de sa, att den inte luktade någonting öht, varken gott eller svett eller dåligt.
För de som inte tror mig kan vi ordna en privat luktsession när det passar.
Agitator
2018-08-18, 19:07
Hänger upp mitt linne/shorts på klädrack i dushrummet. Handtvättar dem ~1 gång per vecka när jag dushar. Är funktionsmaterial så är extremt lätt att handtvätta och skölja ur utan att lägga någon större ansträning på det.
Okej.
Jag har idag tränat i en T-shirt som jag använt 4 gånger tidigare. Jag återuppväckte svetten under passet och åkte sen hem. Jag var orolig över att svetten hade sjunkit in så jag sprang några hundra meter för att bli svettig och blöt. Sen gick jag raka vägen in till frugan som har bra luktsinne och bad henne lukta. Ingenting kände hon. Sen bad jag min styvson lukta. Ingenting. Gick tillslut även till grannen när jag kände mig säker på att det inte luktade. Ingenting där heller. Det var även det de sa, att den inte luktade någonting öht, varken gott eller svett eller dåligt.
För de som inte tror mig kan vi ordna en privat luktsession när det passar.
Haha. Skulle aldrig kunna föreställa mig min farsa göra så här
Omnomnom
2018-08-19, 11:03
Det är skillnad mellan olika kläder. En del träningskläder stinker så fort jag funderar på träning, andra funkar bra. Köp ett ex och prova innan du köper fler. Släng de som inte funkar.
Ättika i sköljvattnet tar bort lukt (kanske behövs en snabbtvätt för att få bort ättikalukten, eller vädring)
Jag hänger upp kläderna så de torkar efter användning, fukt hjälper bakterietillväsxten = stank.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.