Visa fullständig version : Byta från Android till Apple?
PKtarzan
2018-08-11, 16:24
Funderar på om min nästa lur ska bli en Iphone. Ni som tidigare varit android-användare vilka tycker ni var fördelarna/nackdelarna med att göra bytet.
dream_theater_
2018-08-11, 17:01
Nej nej nej nej nej. Man gör tvärtom.
Finns inga nackdelar med att byta.
Byt inte, det ger långt fler nackdelar än fördelar.
Jag gjorde bytet till en iphone 6s och gick tillbaka till android direkt jag fick chansen nu. Iphonen fungerade bara inom intervallet 10-25 grader, annars gick batteriet extremt fort eller så dog den direkt (verkar som den modellen var extra drabbad, efter 1 år gick dom ut med att vissa batchar var dåliga. Gick in i apple-butiken och det skulle kosta 3000 att fixa något som dom har gjort fel pga det fanns lite märken på telefonen....)
Hade varit intressant om någon kunde ge en enda anledning att välja iphone, förutom det självklara som dom lever på... status att ha en iphone :laugh:
Mina erfarenheter säger att appleprylar håller betydligt längre än andra märken. Smidiga saker, har haft betydligt mycket mer felmeddelanden på androidlurarna.
Som iPhone (aka iCrap) användare så kan jag inte rekommendera dig att byta. Jag skulle själv vilja byta till Android, men "kan" inte pga jobb (får iCrap gratis via jobb).
Förutom ett otroligt tråkigt OS så har jag även haft en hel del problem med både hård- och mjukvara genom åren (haft alla modeller sedan iCrap3)
Aldrig haft några problem med de iPhones jag ägt; 4s, 5, 7, 7s och X. IPhone 4s och 5 används fortfarande (4;an som musikspelare till gymet, 5;an som jobbtelefon).
BYT - En sund människa lägger inte hela sin beteendehistorik i händerna på Google. Säga vad man vill om Apple men de är åtminstone inte sämst i klassen när det kommer till privacy, och de tjänar inte pengar på det på samma sätt som Google gör.
Med det sagt skulle jag byta direkt om det dyker upp en nischaktör som faktiskt tar folks privatliv på allvar och positionerar sig starkt i det segmentet.
Att byta från Android till iPhone är som att byta från en herrgård på landet till en hyresetta i centrala Stockholm. Det är dyrt, man känner sig låst och man blir lite lurad.
Sparven från Minsk
2018-08-11, 19:32
Har själv ägt iPhone och nu de senaste åren Android. Byt inte. IPhone har sina fördelar men man känner sig snabbt låst. Android har så många fler valmöjligheter. Inte bara när det gäller appar utan även tweeka utseendet.
awesomooo
2018-08-11, 19:46
För cirkus 2 år sedan när jag skulle göra ett mobilbyte ville jag vara lite wild and crazy och tänkte prova på Android efter att ha varit iPhone-ägare redan sen generation 1. Helvete vilka 2 värdelösa år det har varit.. bytte nu i dagarna äntligen tillbaka till iPhone.
Bara idag när jag skulle överlämna min S7a till en bakant som ville ha den så var det rena vetenskapen att bara logga ut från mitt Googlekonto. Efter lite googling så löst det sig, men det var inte så simpelt att bara gå inställningar - Google - logga ut. Aldrig mer äckelandroid. Nu är det bara att invänta hatet från halva kolo:devil:
iPhone X är sjukt najs
För cirkus 2 år sedan när jag skulle göra ett mobilbyte ville jag vara lite wild and crazy och tänkte prova på Android efter att ha varit iPhone-ägare redan sen generation 1. Helvete vilka 2 värdelösa år det har varit.. bytte nu i dagarna äntligen tillbaka till iPhone.
Bara idag när jag skulle överlämna min S7a till en bakant som ville ha den så var det rena vetenskapen att bara logga ut från mitt Googlekonto. Efter lite googling så löst det sig, men det var inte så simpelt att bara gå inställningar - Google - logga ut. Aldrig mer äckelandroid. Nu är det bara att invänta hatet från halva kolo:devil:
iPhone X är sjukt najs
Precis det du beskriver är anledningen till att dissa iFoam. Varje gång man ska överföra filer till datorn ska skiten synkronisera med det förbannade programmet och varannan gång funkar det inte. Antingen måste programmet uppdateras eller så får man koppla i och ur USBn flera gånger innan den upptäcks av datorn. Värsta trassel jag varit med om. iPhone är en jävla svordom.
awesomooo
2018-08-11, 20:00
Precis det du beskriver är anledningen till att dissa iFoam. Varje gång man ska överföra filer till datorn ska skiten synkronisera med det förbannade programmet och varannan gång funkar det inte. Antingen måste programmet uppdateras eller så får man koppla i och ur USBn flera gånger innan den upptäcks av datorn. Värsta trassel jag varit med om. iPhone är en jävla svordom.
Aldrig haft behovet att överföra till och från dator så aldrig stört mig. Det enda jag tyckte var schysst med Samsung var Always on display, men då måste man tyvärr dras med Android...
BYT - En sund människa lägger inte hela sin beteendehistorik i händerna på Google. Säga vad man vill om Apple men de är åtminstone inte sämst i klassen när det kommer till privacy, och de tjänar inte pengar på det på samma sätt som Google gör.
Med det sagt skulle jag byta direkt om det dyker upp en nischaktör som faktiskt tar folks privatliv på allvar och positionerar sig starkt i det segmentet.
This.
Ett ganska dåligt hopkok som ges bort gratis för att få in ännu mera data.
Aldrig haft behovet att överföra till och från dator så aldrig stört mig. Det enda jag tyckte var schysst med Samsung var Always on display, men då måste man tyvärr dras med Android...
Jag brukar spara till iCloud så jag har det tillgängligt överallt. Hur enkelt och smidigt som helst. Behövs inte heller några sladdar.
Syncningen i iTunes sker ju annars i bakgrunden så jag kan inte se problemet. Det går annars att stänga av om man störs av det. Eller ställa in att den bara syncar över WiFi.
billmaier
2018-08-12, 00:11
Att byta från Android till Apple är som att byta sin gamla Nissan mot en ny Mercedes.
Att byta från Android till Apple är som att byta sin gamla Nissan mot en ny Mercedes.
Så det brukar låta från iphoneanvändare. Alltid utan argument, ett enda argument för iphone har kommit och det är något som endast foliehattar anser viktigt.
Kolla awesomooos svar t ex "2 helveten till år" och det största han kom på var att han hade problem att logga ut sitt googlekonto. :laugh: Det är väldigt simpelt att göra en factory reset förövrigt.
Ifall du tänker ha hela ekosystemet med Mac osv så bör du byta, annars kan du köpa en Xiaomi, dom är rätt lik iphone. Plus alla fördelar med bättre batteri, skärm, programvara, kompabilitet osv.
Det har inte med Android och göra. Du kan köpa väldigt många androidtelefoner utan playtjänster och kryptering ifall så önskas. Du kan installera alla appar helt utanför google play.
Det är lite roligt med alla som är så konspiratorisk, Google Adsense är så jävla härligt, jag får skräddarsydd reklam, jag hittar saker jag inte ens visste jag ville ha. Och det skulle vara ett problem?
Ett samlat ekosystem från en tillverkare, det är Apples stora sak.
Men folk har aldrig jämfört med att äga tex googles egna datorer och telefoner ur Pixelserien.
Jag har båda och har haft båda och går alltid tillbaka bara för att jag kan få så mycket bättre hårdvara tråkigt nog
Iphone kommer med Oled nästa generation
Om du ska göra någonting någorlunda över vad en pappa i ålder 50år med limiterad teknisk kunskap klarar så kommer du få problem. Du är väldigt låst med en iPhone och vad den tillåter dig att göra.
Känner du mest för att ringa, skicka sms och kanske lägga upp bilder på Instagram så har du ett bra Interface, enkelt design och streamlined funktion.
Själv så har jag en android och det är mest för att jag inte kan använda en iPhone till det jag vill.
Scratch89
2018-08-12, 12:22
Vad gör ni för spiongrejer med era telefoner för att ens märka någon praktisk skillnad?
Jag har haft både och, nu senaste åren Andriod (först Sony Xperia Z3 och sedan Z5) och är väldigt nöjd. Telefonen känns fortfarande rapp och snabb efter flera år och många uppdateringar, till skillnad från vad jag tyckte att Apples telefoner gjorde. Anledningen till att jag bytte från Z3 var för att jag var full på nyår och råkade krossa telefonen på bussen, annars hade jag nog haft kvar den än.
Det enda jag gör med telefonen är dock det vanliga; Facebook, Youtube, Instagram, kolla streams via Twitch, och sånt där. Det här kriget mellan iPhone och Android känns lite högstadie, och det verkar alltid vara värst från iPhone-sidan. :)
awesomooo
2018-08-12, 12:27
Så det brukar låta från iphoneanvändare. Alltid utan argument, ett enda argument för iphone har kommit och det är något som endast foliehattar anser viktigt.
Kolla awesomooos svar t ex "2 helveten till år" och det största han kom på var att han hade problem att logga ut sitt googlekonto. :laugh: Det är väldigt simpelt att göra en factory reset förövrigt.
Det var bara ett exempel. Jag föredrar iPhone över Android, svårare än så är det inte.
Byt om du inte bryr dig om kvalitet och är ett hjärndött får. Ifån, Idiot, grApple, iSheep, iSucks, CrApple med mera kommer inte från intet.
Då får du nog köpa en Doro eller valfri icke "smart phone", typ nya nokia 3310. :)
]Vad gör ni för spiongrejer med era telefoner för att ens märka någon praktisk skillnad?[/B]
Tasker finns inte i appstore. Bästa appen som finns för oss hem automatiserare.
Byt om du inte bryr dig om kvalitet och är ett hjärndött får. Ifån, Idiot, grApple, iSheep, iSucks, CrApple med mera kommer inte från intet.
Det var nog trådens sämsta inlägg.
Jag har växlat mellan Android och IOS flera ggr de senaste åren och vi håller igång nästan 400 lurar i jobbet. Kvalitet och driftsäkerhet är det som är den stora fördelen med iPhone.
Om du inte bara är vanlig användare utan vill pilla med operativ eller tweeka dittan o dattan så är det Android du vill ha.
Jag har aldrig förstått vad Android:are gör med sina telefoner. Vad är det som är så begränsande med iOS? Skiter personligen i kosmetiska saker som att byta utseende på ikoner och dylikt. Och vill jag ha något riktigt jobb gjort använder jag en dator.
Har Android som arbetstelefon och iPhone privat, föredrar starkt det senare. Exempel:
- Överlägsen prestanda (i synnerhet enkelkärnig, vilket är det viktigaste)
- Mer responsiv skärm
- Säkerhetsuppdateringar i många år, i Androidlägret blir man ofta utan. Som exempel får iPhone 5S som släpptes 2013 tillgång till iOS12, dessutom med prestandaförbättringar - inte försämringar
- Ett betydligt säkrare operativsystem eftersom det är så inhägnat, behöver inte bekymra sig för virus och dylikt
- En support värd namnet
Det jag gillar minst är väl iTunes, å andra sidan behöver jag aldrig använda det numera eftersom det finns Spotify och filhanterare. Hade jag viljat hålla på med att byta ringsignaler och dylikt hade jag nog blivit lite förbannad.
Finns en klick människor som hatar allt Apple gör utan att själv ha använt deras produkter och så kommer det nog alltid vara.
Dubbla SIM är det jag går efter. IPhone har hittills gått bort. Synd för det känns som den hade spelat bättre med min macbook.
Jag har aldrig förstått vad Android:are gör med sina telefoner. Vad är det som är så begränsande med iOS? Skiter personligen i kosmetiska saker som att byta utseende på ikoner och dylikt. Och vill jag ha något riktigt jobb gjort använder jag en dator.
Har Android som arbetstelefon och iPhone privat, föredrar starkt det senare. Exempel:
- Överlägsen prestanda (i synnerhet enkelkärnig, vilket är det viktigaste)
- Mer responsiv skärm
- Säkerhetsuppdateringar i många år, i Androidlägret blir man ofta utan. Som exempel får iPhone 5S som släpptes 2013 tillgång till iOS12, dessutom med prestandaförbättringar - inte försämringar
- Ett betydligt säkrare operativsystem eftersom det är så inhägnat, behöver inte bekymra sig för virus och dylikt
- En support värd namnet
Det jag gillar minst är väl iTunes, å andra sidan behöver jag aldrig använda det numera eftersom det finns Spotify och filhanterare. Hade jag viljat hålla på med att byta ringsignaler och dylikt hade jag nog blivit lite förbannad.
Finns en klick människor som hatar allt Apple gör utan att själv ha använt deras produkter och så kommer det nog alltid vara.
Dom saker jag är kritisk till mot Apples IOS är att dom inte anpassar sitt gränssnitt för större skärmar, ingenting fungerar bra i enhandsläge.
Kolla på Windows Phone 8 och uppåt, det operativet är gjort från grunden för större skärmar. Där winner WP.
Varför kan man inte ha helmörkt tema och Oled eller Amoled?
Att inte ens ha två dagars batteritid börjar bli lite väl långt efter alla andra just nu.
Du har inte ett säkrare system i IOS.
Det beror på vilken Androidversion man väljer och tillverkare.
Man måste jämföra Apples egen serie mot Googles egna Pixelserie.
Är det säkerhet man vill ha så finns det inte en enda säkerhetsbyrå som använder Iphone.
Sen ifall individuella privata företag väljer att uppdatera och underhålla gamla telefoner det är upp till deras policy.
Största nackdelarna med IOS jämfört med Android är att dom försöker alltid låsa ute andra medans Android öppnar upp. Jag upplever massor av kompabilitetsproblem, men det är alltid Apples licensfel, inget annat.
Prova att styra en Chromecast eller någon annan variant av Miracast med en Iphone, fungerar hur bra som helst, för att det tillåts.
Hur låst är inte Airplay? även fast det har börjat öppnas upp.
Största nackdelen för Android är fragmenteringen som uppstår av en miljard olika devices med olika specifikationer och upplösningar.
Men Googles egna Pixellinje är den man skall jämföra med Apples egna serie.
I övrigt så är argumentet att man kan göra så mycket mer på Android lite halvdött nuförtiden då IOS har hunnit kopiera alla bra funktioner i Android.
Jag hade kunnat haft Apples ekosystem ifall jag kunde få lite mer prestanda för mina pengar och lite bättre hårdvara för mina pengar. I övrigt är det absolut bäst med ett låst enkelt ekosystem. Det är bättre för användarna.
Dom saker jag är kritisk till mot Apples IOS är att dom inte anpassar sitt gränssnitt för större skärmar, ingenting fungerar bra i enhandsläge.
Kolla på Windows Phone 8 och uppåt, det operativet är gjort från grunden för större skärmar. Där winner WP.
Nu vet jag inte vad skulle gjort WP så bra men det är ju inte särskilt relevant jämförelse längre.
Tycker annars iOS funkar bra med reachability och gestures.
Varför kan man inte ha helmörkt tema och Oled eller Amoled?
Att inte ens ha två dagars batteritid börjar bli lite väl långt efter alla andra just nu.
Finns ”smart invert” även om det inte är ett riktigt mörkt tema. Kanske kommer i senare uppdatering av iOS nu när macOS ska få det.
AMOLED finns i iPhone X och det kommer nya modeller i september som också har det. Batteritiden är hyfsat bra också, men som alltid en kompromiss mellan tunnare och lättare modeller och stort batteri.
Är det säkerhet man vill ha så finns det inte en enda säkerhetsbyrå som använder Iphone.
Finns ju en hel del analyser som visar att Android är mer utsatt.
Sen ifall individuella privata företag väljer att uppdatera och underhålla gamla telefoner det är upp till deras policy.
Ja, fast det ändrar inte det faktum att iPhones får uppdateringar i längre tid.
Största nackdelarna med IOS jämfört med Android är att dom försöker alltid låsa ute andra medans Android öppnar upp. Jag upplever massor av kompabilitetsproblem, men det är alltid Apples licensfel, inget annat.
Det har sina klara fördelar också. Exempelvis att det inte alls är lika mycket skit i App Store.
Största nackdelen för Android är fragmenteringen som uppstår av en miljard olika devices med olika specifikationer och upplösningar.
Men Googles egna Pixellinje är den man skall jämföra med Apples egna serie.
Det blir en konstig jämförelse om man väger mellan Samsung och Apple.
I övrigt så är argumentet att man kan göra så mycket mer på Android lite halvdött nuförtiden då IOS har hunnit kopiera alla bra funktioner i Android.
Gamla godingen om vem som kopierar vem...
Jag hade kunnat haft Apples ekosystem ifall jag kunde få lite mer prestanda för mina pengar och lite bättre hårdvara för mina pengar. I övrigt är det absolut bäst med ett låst enkelt ekosystem. Det är bättre för användarna.
Ptja, Apple leder ändå vad gäller prestanda.
Jag har också funderat ibland på att gå över till iPhone men som många andra får man allergiska reaktioner av iTunes.
Nu var de länge sen men går det fortfarande inte att föra över bilder och videoklipp från telefonen till en PC utan iTunes? Det är nog det enda som stoppar mig isf.
Usb-sladd >pc > klart.
Please?
Jag har också funderat ibland på att gå över till iPhone men som många andra får man allergiska reaktioner av iTunes.
Nu var de länge sen men går det fortfarande inte att föra över bilder och videoklipp från telefonen till en PC utan iTunes? Det är nog det enda som stoppar mig isf.
Usb-sladd >pc > klart.
Please?
USB-sladd till PC, godkänn access på telefonen, öppna filhanteraren, gå till iPhone och bläddra bland kataloger/bilder. Fast förslagsvis använder du istället Photos för Windows och importerar därifrån. Lättare att bläddra igenom bilderna när du får dem sorterade.
Eller, så ser du till att det syncar med iCloud så behöver du bara öppna iCloud Photos på datorn.
[QUOTE=agazza;7961805]
[quote]
Jo det har du. I och med kodsignering, sandboxing och hårdvarukryptering bland annat.
Så du kan bara köra mjukvara som signerats av Apple. Filer krypteras på olika nivåer. Lås skärmen och en hel hög utav din känsliga data krypteras direkt. Kasta bort nyckeln och all data är borta för alltid.
Och det där sista har du bara dragit ur luften.
[QUOTE=agazza;7961805]
[quote]
Jo det har du. I och med kodsignering, sandboxing och hårdvarukryptering bland annat.
Så du kan bara köra mjukvara som signerats av Apple. Filer krypteras på olika nivåer. Lås skärmen och en hel hög utav din känsliga data krypteras direkt. Kasta bort nyckeln och all data är borta för alltid.
Och det där sista har du bara dragit ur luften.
Samma funktioner har du i ett flertal Androidversioner också.
Nä
Nu vet jag inte vad skulle gjort WP så bra men det är ju inte särskilt relevant jämförelse längre.
Tycker annars iOS funkar bra med reachability och gestures.
Det är inte många som provat men man märkte av att WP var så pass nytt att det utvecklades direkt för telefoner där man inte nådde över hela skärmen, allt var bara bättre placerat i gränssnittet. Men som du säger så är det inte relevant, men det är tråkigt att varken Ios eller Android kan implementera bättre lösningar, likt utformningen i WP. All navigation och hantering till exempel var alltid längst ned i WP, även i kartsök, webläsare, telefonlista och dylikt.
Finns ”smart invert” även om det inte är ett riktigt mörkt tema. Kanske kommer i senare uppdatering av iOS nu när macOS ska få det.
AMOLED finns i iPhone X och det kommer nya modeller i september som också har det. Batteritiden är hyfsat bra också, men som alltid en kompromiss mellan tunnare och lättare modeller och stort batteri.
Det här var mest en känga att dom är typ 8 år efter med Amoled, nästa generations iphone tror jag kommer bli en succé ifall dom skulle kunna överväga att ta den där extra millimetern som kameranotchen sticker ut och göra en slät telefon med större batteri och hörlursuttag istället.
Finns ju en hel del analyser som visar att Android är mer utsatt.
Javisst, som kollar på det stora hela av användargruppen, men är man specifikt ute efter säkerhet så kan du få högre säkerhet med Cerberus, BlackPhone, med mera. Dessutom är det ju en avslagen inställning i Android med kryptering, det måste man slå på själv.
Ja, fast det ändrar inte det faktum att iPhones får uppdateringar i längre tid.
Hur länge uppdateras Iphones offeciellt motför Pixel och Nexus linjerna? Hittar ingen data, men du har säkert rätt med tanke på det smala utbudet av devices
Det har sina klara fördelar också. Exempelvis att det inte alls är lika mycket skit i App Store.
Instämmer
Det blir en konstig jämförelse om man väger mellan Samsung och Apple.
Ja man måste alltid jämföra Nexus/Pixel serien
Gamla godingen om vem som kopierar vem...
Ja alltså alla bra grejer med aviseringar och snabbmenyer som kopierats från Android. Jag vet inte riktigt vilka dåliga saker man importerat åt andra hållet från Ios
Ptja, Apple leder ändå vad gäller prestanda.
Lätt att va snabb med en upplösning från 90 talet
Överväger att lämna Apple enbart p.g.a. priset. Känns inte värt att betala 6-8000 kr för att köra en handfull appar och webbläsare.
Fördelar med iPhone:
- iMessage om man även kör Mac.
- Facetime om dina vänner kör iPhone.
Nackdelar med iPhone:
- Priset.
- Inget mörkerläge (nej, invert är värdelöst då svarta bilder blir vita).
- När Apple slutar erbjuda iOS-uppdateringar så slutar appar fungera.
- Svårigheten att flytta filer från en iPhone till en dator för backup.
Någon nämnde deras "environment" men jag är skeptisk. Pensionerade nyligen min sista Mac och köpte ännu en Windows-dator. Bara att installera Dropbox och Chrome så hade jag all min info på den nya datorn. Hade jag låst in mig i Apples system så tvivlar jag på att det vore så enkelt. Samma sak med Feedly, Gmail och Pocket. De kör sin egen sync så att du enkelt kan skifta mellan enheter oberoende av operativsystem.
Sedan har jag aldrig kört Android så möjligt att jag är lyckligt ovetande. Hade Nokia/Sony Ericsson innan jag köpte min första iPhone och har sedan fortsatt så. Det som hindrar ett eventuellt byte är osäkerheten kring något nytt och att jag redan köpt och hittat en del iOS-specifika appar som jag trivs med.
Korvryttaren
2018-08-12, 18:45
Aldrig förstått poängen med att köpa mobil för 5000kr och uppåt när det finns för halva priset med samma funktioner.
Aldrig förstått poängen med att köpa mobil för 5000kr och uppåt när det finns för halva priset med samma funktioner.
Bra kamera med möjlighet att fästa grymma objektiv och dual SIM är vad som gjorde att jag köpte Samsung s9+. Har inte hittat liknande på någon billigare modell. Hade gärna köpt iPhone istället men det lämpar sig inte.
Lätt att va snabb med en upplösning från 90 talet
Det funkar inte så. I GPU-tester så körs en standardiserad upplösning, till exempel 1080p (nedskalat om telefonen inte kan visa det, men samma upplösning renderas). CPU-tester är oberoende av upplösningen på telefonen. Hela vitsen med typ Geekbench är att det ska gå att jämföra olika platformar.
Sen går det inte att jämföra upplösning rakt av mellan LCD (Iphone 8 och tidigare) och AMOLED-displayer. PenTile-matrisen i AMOLED kräver en högre upplösning för att få samma skärpa som i en LCD eftersom det inte går lika många subpixlar på en pixel. Jag jämförde min 6S med en väns Oneplus 3T (som "bara" har 1080p, men likväl en högre teoretisk pixeltäthet på 401 ppi vs Iphonens 326 ppi) och texten var tydligt skarpare på min iPhone (samt mycket mindre färgskiftningar och sånt, men det är en annan sak).
Hade Android jättelänge, bytte till en iPhone och har nu bytt tillbaka till en Pixel 2XL.
Det jag gillar mer med Android:
Det finns en bakåtknapp. På iPhone måste man antingen sträcka tummen till övre vänstra hörnet eller lita på att utvecklaren byggt in swipe-beteende rätt.
Notifikationssystemet känns bättre. Hatade att jag inte bara kunde Swipea bort notifikationer på iOS.
Pixel är mindre låst mot Googles egna applikationer än iPhone. Hatade att Apple alltid skulle föreslå Apple Maps, Safari, iCalendar etc även om jag hade andra applikationer installerade.
Det jag gillade mer med iPhone:
Bättre batteritid. iPhonen var den första telefon som verkligen kändes som det skulle räcka hela dagen om jag inte gjorde heltokiga grejer vilket var skönt.
Bättre applikationer. Många applikationer är definitive iOS-first så man får en bättre upplevelse och nyare features där först.
PKtarzan
2018-08-12, 20:27
Jävlar va denna tråden snurra iväg:) KUL!;D haft så många android-lurar nu så svårt att se att jag skulle byta över..vi får se
Det funkar inte så. I GPU-tester så körs en standardiserad upplösning, till exempel 1080p (nedskalat om telefonen inte kan visa det, men samma upplösning renderas). CPU-tester är oberoende av upplösningen på telefonen. Hela vitsen med typ Geekbench är att det ska gå att jämföra olika platformar.
Sen går det inte att jämföra upplösning rakt av mellan LCD (Iphone 8 och tidigare) och AMOLED-displayer. PenTile-matrisen i AMOLED kräver en högre upplösning för att få samma skärpa som i en LCD eftersom det inte går lika många subpixlar på en pixel. Jag jämförde min 6S med en väns Oneplus 3T (som "bara" har 1080p, men likväl en högre teoretisk pixeltäthet på 401 ppi vs Iphonens 326 ppi) och texten var tydligt skarpare på min iPhone (samt mycket mindre färgskiftningar och sånt, men det är en annan sak).
I Know
Jag försöker bara hetsa upp folk lite så det händer något på den här brädan för en gångs skull.
Hur som så ligger ändå Apple ljusår efter på det mesta i telefonen förutom kamera och operativsystem
Överväger att lämna Apple enbart p.g.a. priset. Känns inte värt att betala 6-8000 kr för att köra en handfull appar och webbläsare.
Fördelar med iPhone:
- iMessage om man även kör Mac.
- Facetime om dina vänner kör iPhone.
Nackdelar med iPhone:
- Priset.
- Inget mörkerläge (nej, invert är värdelöst då svarta bilder blir vita).
- När Apple slutar erbjuda iOS-uppdateringar så slutar appar fungera.
- Svårigheten att flytta filer från en iPhone till en dator för backup.
Någon nämnde deras "environment" men jag är skeptisk. Pensionerade nyligen min sista Mac och köpte ännu en Windows-dator. Bara att installera Dropbox och Chrome så hade jag all min info på den nya datorn. Hade jag låst in mig i Apples system så tvivlar jag på att det vore så enkelt. Samma sak med Feedly, Gmail och Pocket. De kör sin egen sync så att du enkelt kan skifta mellan enheter oberoende av operativsystem.
Sedan har jag aldrig kört Android så möjligt att jag är lyckligt ovetande. Hade Nokia/Sony Ericsson innan jag köpte min första iPhone och har sedan fortsatt så. Det som hindrar ett eventuellt byte är osäkerheten kring något nytt och att jag redan köpt och hittat en del iOS-specifika appar som jag trivs med.
Köper du en Xiaomi så kommer du känna dig som hemma då dom är väldigt lik i sin implementering av sin rom jämfört med IOS.
Däremot är mina favoritAndroidversioner följande, OxygenOS på Oneplus.
Efterinstallation av LineageOS på valfri Androidtelefon. Dock bökigt.
Eller Pixels originalAndroid
I Know
Jag försöker bara hetsa upp folk lite så det händer något på den här brädan för en gångs skull.
Hur som så ligger ändå Apple ljusår efter på det mesta i telefonen förutom kamera och operativsystem
Apple har marknadsledande SoC:s. Där ligger de minst ett år före konkurrenterna och i och med A11 fick de rentav en liten ledning över Intel i fråga om IPC.
Skärmarna håller toppklass. AMOLED blev inte ens riktigt bra förrän runt Galaxy S7. Apple har förbättrat Samsungs pentilematris med tätare subpixellayout, vilket bland annat ger skarpare text.
3D-touch och FaceID finns det ingen som gör lika bra som Apple.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.