Visa fullständig version : Hur mycket näring tror ni man förlorar om man blir lös i magen efter maten?
Kasstkostschema
2018-08-11, 12:02
Händer rätt ofta att jag käkar något som gör mig risig i kistan vilket resulterar i en lös avföring direkt efter måltiden. Någon som har en teori om hur mycket kalorier som kan tänkas gå förlorade vid en sådan situation?
StarkaUlf
2018-08-11, 13:26
Förmodligen inget. Det är ju inte maten du precis åt som åker ut.
Kasstkostschema
2018-08-11, 13:32
303,4
Lustigkurre
Förmodligen inget. Det är ju inte maten du precis åt som åker ut.
Skönt att höra. Ligger väldigt högt i mitt kaloriintag och har misstänkt att det är pga detta som det är så högt. Min teori var då att min lösa mage fungerade typ som en "ofrivillig bulimi".
exevision
2018-08-11, 13:38
Vet inte, men rimligen borde det ju vara någonting som går förlorat. Beror väll på vart i magen/tarmarna som problemet uppstod.
Hur som helst så borde du få ordning på din mage.
Lustigkurre
Skönt att höra. Ligger väldigt högt i mitt kaloriintag och har misstänkt att det är pga detta som det är så högt. Min teori var då att min lösa mage fungerade typ som en "ofrivillig bulimi".
Men då är det ju måltiderna X timmar innan som åker ut, så om det är ett återkommande problem så bör din oro vara kvar. :D
Men jag tror inte något går förlorat. Sök upp en läkare och red ut problemet för att vara på den säkra sidan. Kanske är du allergisk mot något, eller så är det fel på mage/tarm. Om inte annat så blir ju detta ett stort socialt hinder antar jag, så det är ännu en anledning att söka hjälp.
King Grub
2018-08-15, 12:30
Avföringen kan inte bli lös på ett ögonblick av att man äter. Den var förstås lös även före det, bara att den befann sig längre upp i tarmsystemet och födointaget stimulerade tarmrörelserna så att det signalerades för tarmtömning och avföringen skickades iväg.
Så det är i sådana fall problemet som ger dig diarré som kan påverka näringsupptaget, inte det faktum att avföringen kommer ut som svar på en viss aktivitet. Så långt ner i tarmen sker inget näringsupptag i vilket fall som helst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.